Hoog sensitief

13-06-2007 10:41 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje weet ik dat mijn 'afwijking' een naam heeft: hoog gevoeligheid of hoog sensitiviteit. Als iemand kritiek op me heeft, moet ik al huilen. Ruzie met mijn vriend? Ik word zeer emotioneel. Ik kan niet tegen te veel mensen om me heen en vind het al snel te druk. De negatieve gemoedstoestand van anderen neem ik direct over en van wantoestanden kan ik helemaal van slag raken. Vanuit een bijna manische gemoedstoestand kan ik ineens in een diep dal raken. Maar het heeft ook positieve kanten: ik voel anderen feilloos aan en heb een sterk ontwikkeld zeste zintuig. Zo sterk dat ik al een paar zeer spirituele ervaringen heb gehad en ik denk dat er nog veel meer in zit.Wie herkent deze hoog gevoeligheid en wat doe je ermee? Zijn er bijvoorbeeld cursussen om hier beter mee om te gaan, zodat je niet altijd alle narigheid van een ander overneemt? En wat betreft een sterk ontwikkeld zesde zintuig: hoe kun je dit nog verder ontwikkelen?
quote:

Hihihih Fleur, en wat ga je nu doen met deze uitslag?

Van een brug springen?

Nee, doorleven zoals ik altijd deed. Vanavond gewoon SBS Shownieuws kijken;)
quote:

quote: fleurtje reageerde

Oehhhhhhhhhhhhh:

15-23 puntenJe bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Hoeveel Fleur??? Ik had er 17. Boek heb ik al gelezen, stomme test dat je er bent!;)

19!

Kennismaken met andere HSP-ers...

Hoi Pers!

Hoi MV!

Hoi Bebel!
quote:Ik heb dus de gewone test even gedaan. Dit naar aanleiding van de link die hier geplaatst werd. En blijk dus gevoeliger te zijn dan de gemiddelde mens maar nog zeker geen HPS te hebben. En daar ben ik blij om. Ik kan me zeer zeker in iedereen inleven. Zowel op de negatieve vlakken/ dingen als positieve. Ik doe het alleen niet altijd. Waarom niet? Als ik al het "wereldleed" op mijn schouders neem dan leef ik zelf niet meer maar word ik geleefd. Dat kwam ook uit de test. Je bent gevoelig maar hebt jezelf goed in balans. Ik zet het volgens de uitkomst in maar sluit het ook buiten als ik het niet wens op dat moment. (al vind ik dit weer een etiket wat ik dan ook wel kriebelig van wordt hoor) Want ik denk dat je ook deze manier van hanteren, van omgaan met je gevoeligheid kunt leren. Eigenlijk wat Pers al de hele tijd roept. Het is niet erg gevoelig te zijn, maar zorg dat het niet je leven beheerst. En ja dit is een karakter eigenschap. Iets wat je meer ontwikkelt hebt dan een ander. Maar dat is geen voordeel ook geen nadeel vind ik. Verder weet ik niet of ik in de term geloof. Want wat is iemand die dan totaal geen inlevingsgevoel heeft in een ander? Zich niet kan voorstellen hoe een ander zich voelt? Is dat dan ook een term, of een aandoening,  of zelfs een vorm van autisme ofzo? (ik noem maar even wat he...want  ik ben geen psycholoog of wat ook)Dat kan inderdaad autisme zijn of schizofrenie of duizenden andere zaken (ik ben rijkelijk gezakt net voor mijn examen psychiatrie, had niet de gehele stof gekregen helaas dus ik houd mijn mond maar eventjes over psychiatrische aandoeningen), maar die zijn -in tegenstelling tot HSP- wel in de hersenen terug te vinden. Of je je in kan leven in een ander heeft vaak meer te maken met een adogmatisch gedachtengoed of vrije geest dan gevoel. Dat je je er méér van áántrekt, dat is natuurlijk het overgevoelig(er) zijn. Ik wil mij vaak bewust niet inleven in iemand omdat ik me dan ook rottig voel. Dan heb ik het -uiteraard- niet over vrienden, maar over een hongerneger op tv of iets dergelijks. Wel merk ik dat je jezelf kunt trainen afstand te creeeren: je wéét rationeel dat je medelijden of hulp moet bieden, doet dit ook, maar betrekt je gevoel er miniem bij. Stukken gezonder.
@dushi

ik geloof dat iemand die totaal geen inlevingsvermogen heeft toch ook een aanmerking komt voor een hokje.....en wel het hokje "anti sociale persoonlijkheidsstoornis' of niet?
quote:

quote: persephone83 reageerde

quote: fleurtje reageerde

Oehhhhhhhhhhhhh:

15-23 puntenJe bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Hoeveel Fleur??? Ik had er 17. Boek heb ik al gelezen, stomme test dat je er bent!;)

19!

Kennismaken met andere HSP-ers...

Hoi Pers!

Hoi MV!

Hoi Bebel! Haha dat wilde ik ook net doen, mezelf voorstellen:D 19, das veel. Maar jij bent zwanger, dus kunnen we er mákkelijk een paar puntjes vanaf halen;)
Zeg Pers, hoogbegaafd was jij toch he?

Weet je hoe lang een zwangerschap duurt? Precieieieies, negen maanden. Ik ben niet eeuwig zwanger hoor;)
quote:

@dushi

ik geloof dat iemand die totaal geen inlevingsvermogen heeft toch ook een aanmerking komt voor een hokje.....en wel het hokje "anti sociale persoonlijkheidsstoornis' of niet? Zo'n iemand heeft gewoon een gebrek aan empathisch vermogen.
quote:

Zeg Pers, hoogbegaafd was jij toch he?

Weet je hoe lang een zwangerschap duurt? Precieieieies, negen maanden. Ik ben niet eeuwig zwanger hoor;) Oh fuck da's weer iemand anders! Haha. Da's waar, jij hebt een kind.

Bij olifanten duurt het 18 maanden toch? Waarmee ik niet impliceer dat jij een olifant bent natuurlijk.

Je kunt natuurlijk wél last hebben van post-natale HSP. Ik ben nog neit overtuigd:P

(trouwens, hoogbegaafdheid vind ik ook maar onzin. Een IQ zegt níets over je kansen in het leven, je wijsheid, geluk of inzicht in levenszaken. Ik heb een geweldig ruimtelijk inzicht maar in de bush van Afrika ben ik daar nergens. Ook mis ik nog weleens het inzicht in mijn eigen situaties. Kortom: je hebt er weer eens geen zak aan;))
Ach Pers, jij hebt weer andere kwaliteiten;)

Zegt mn vriend ook altijd tegen me, met zo'n vunzig lachje. Doe ik toch iets fout, want ik heb er nog geen cent mee verdiend.
quote:

quote: Echo J reageerde

Het is jammer dat mensen die HSP hebben,  of zeggen te hebben altijd worden neergemaaid door mensen die dat niet hebben. Het is jammer dat veel mensen zich niet kunnen inleven in anderen. Hoe zou het voor iemand voelen om gevoelig te zijn?

Het is niet alleen negatief, jammer alleen dat sommige mensen HSP wel als iets negatiefs zien, en er niks positiefs uit halen.

Je kunt er zoveel moois mee voelen, maar ook brengen! Nooit ongevraagd natuurlijk.

Ik heb helaas al zovaak gezien dat een topic als dit een stille dood sterft door onbegrip van beide 'kanten'. Terwijl het juist leuk is om eens ervaringen uit te wisselen...... En zo'n bericht als dat van jou zorgt voor mij nou juist voor de kriebels...

HSP hebben, hoezo hebben? Bovendien wordt hier helemaal niemand neergemaaid. Er wordt alleen bijzonder nuchter over het verschijnsel Hoog Sensitief Persoon geschreven.

Je suggereert dat 'normale' mensen niet gevoelig zijn, en dat hier alleen maar over de HSP-er wordt heengewalst.

Je zegt dat een HSPer zoveel moois kan brengen, dan suggereer je weer iets: een HSP-er kan mooie dingen brengen, en is dus specialer dan een 'normaal' persoon.

En dát staat me er nou net zo in tegen. Je hébt geen HSP. Je bent hooguit gevoeliger voor bepaalde dingen dan anderen. Zoals ik een beter taalgevoel heb dan anderen, en onhandiger ben dan anderen.

Precies, de een heeft een beter gevoel voor taal, de ander een beter gevoel voor wiskunde. Iemand die beter is in wiskunde 'heeft' toch ook een wiskundeknobbel.

Waarom kan iemand die gevoeliger is voor bepaalde zaken dan niet een 'gevoeligheidsknobbel' hebben? Alleen is er ooit door iemand een naam aan gegeven.

Dat heeft niets te maken met beter zijn dan anderen, alleen dat HSP dingen anders aanvoelen dan mensen die niet die extra gevoelige knobbel hebben.

Jij hebt een goed taalgevoel zeg je, dan onderscheid je je toch ook van andere mensen die dat niet hebben. Het heeft niks te maken met beter zijn of slechter zijn. Alleen met dingen anders aanvoelen.

Net als je met een wiskundeknobbel of taalgevoel mooie dingen kunt bereiken, kun je dat ook met een extra gevoeligheid.

Ik vind het als HSP ook altijd erg jammer, als er over HSP heengewalst wordt, deze HSP meteen verdwijnen en alleen maar zeggen dat ze niet begrepen worden. Nu ik het zo schrijf is HSP een stom woord hahaha. Maar goed, je begrijpt de strekking vast wel.
Wat ik ook bedoel te zeggen, is dat sommige HSP er zo moeilijk over doen. Van oh ik voel toch zo snel mensen aan en dat is echt naar hoor....

Het HOEFT niet naar te zijn. Het kan juist in je voordeel werken. Soms niet, maar dan moet je proberen je af te sluiten.
Pers dat bedoelde ik dus ook. Er kan nog zoveel meer aan de hand zijn dan HPS. Dus soms vind ik het een makkelijk etiket. En ik sluit me dan ook vaak af. Zeker voor de negatieve gevoelens van iemand. Ik wil er best met iemand over praten, er voor diegene zijn, hem/ haar steunen maar ga niet mee in het gevoel. Want ik ben zelf niet negatief ingesteld. Zie van een hoop dingen wel een lichtpuntje. Of probeer ik te zien. Tuurlijk zijn er ergere dingen op de wereld en die benader ik dan heus niet met een big smile op mijn face. Maar ik vind dat je wel alles moet relativeren. En ja je gevoel dan even uitschakelen en er rationeel gewoon zijn voor de ander. 

Anders word je gek toch?

Fleur: boek niet meer lezen...schijnt niets te zijn zonde van je tijd!;)

Fleur34 je hebt gelijk, dan mankeer je wat anders en krijg je een ander etiket.
quote:

Ach Pers, jij hebt weer andere kwaliteiten;)

Zegt mn vriend ook altijd tegen me, met zo'n vunzig lachje. Doe ik toch iets fout, want ik heb er nog geen cent mee verdiend. Mannen leven zich vaak erg goed in ín mij:P

Echo J, ik denk dat iedereen zonder stoornissen in staat is tot dezelfde empathische vermogens. Alleen uit de een dat anders dan de ander. Gevoel tov een wiskundig vermogen staat trouwens niet op dezlfde plaats: aan empathisch vermogen wordt veel meer waarde gehecht. Net als aan intelligentie (hoe je dat wilt definieren dan). Er wordt wel degelijk een positiever waarde-oordeel aan 'hooggevoelig' gehangen, en dat staat me ook een beetje tegen.
quote:

Fleur: boek niet meer lezen...schijnt niets te zijn zonde van je tijd!;)

Ho ho ho... Ík was degene die er maar liefst TWEE boeken over had gelezen:D
Ben dus de hele tijd die afkorting verkeerd aan het typen...:$

Iedereen heeft zijn of haar kwaliteiten. Hoe je ermee omgaat is een eigen keuze.
Oja Fleur, dat had ik moeten onthouden. Heb je er na die tijd brandhout van gemaakt of lekker onder een wiebelende tafel of stoel gezet zodat het nog een functie had?
Maar begrijp ik het nou goed (ben helaas niet een hoogbegaafde hsp'er:P) dat jullie je meer irriteren aan de term hsp omdat dat de indruk wekt dat mensen die dat etiketje krijgen 'specialer' zijn en dat als mensen gewoon zouden zeggen dat ze 'gevoeliger' zijn het dan goed is?

Of zit ik er nou helemaal naast?

Leg mij nou eens uit waar precies die irritatie vandaan komt.
quote:Oja Fleur, dat had ik moeten onthouden. Heb je er na die tijd brandhout van gemaakt of lekker onder een wiebelende tafel of stoel gezet zodat het nog een functie had?Naar de Kringloop gebracht!!!
Waar ik me aan erger: dat mensen op iets een etiketje plakken wat m.i. niets is.
Ik irriteer me nergens aan hoor Fleur34. Alleen zeg ik dat als je dit hebt je niet moet denken dat je daarmee dan niets hoeft tedoen. Zo van ik heb deze aandoening ik kan het ook niet helpen. Dat maakt me wat kriegel. Wat je ook hebt of mankeert (en dat zeg ik in zijn algemeenheid) je bent toch meer dan dit? Je bestaat toch uit meer dan dit?

Fleur

*moet wel goed in de gaten houden tegen welke fleur ik het heb hahaha.*
quote:

Maar begrijp ik het nou goed (ben helaas niet een hoogbegaafde hsp'er:P) dat jullie je meer irriteren aan de term hsp omdat dat de indruk wekt dat mensen die dat etiketje krijgen 'specialer' zijn en dat als mensen gewoon zouden zeggen dat ze 'gevoeliger' zijn het dan goed is?

Of zit ik er nou helemaal naast?

Leg mij nou eens uit waar precies die irritatie vandaan komt. Ach, ik erger me niet zo snel. Ik heb míjn ervaringen ermee neergepend. Wel komt het vaak op me over of mensen inderdaad 'iets' willen hebben. Niet alleen HSP, maar ook bijvoorbeeld een borderline-syndroom of een enge ziekte waarmee mensen te koop willen lopen. Da's ook een stoornis natuurlijk.

Hoogbegaafdheid impliceert ook dat je meer gaven zou hebben dan een ander. En hoewel ik IQ-gewijs hoogbegaafd ben, ís dit helemaal niet zo. Verkeerde term m.i. Ik vind dat HSP dezelfde dingen impliceert en ook de naam is misleidend voor mij. Ik denk niet dat mensen die zich minder snel uiten of minder empatisch lijken te zijn, ook daadwerkelijk minder voelen. Ik kom ook over als een bitch (hier dus aangezien de TO van mij is weggerend) terwijl ik dat stomme boek over HSP (en het ís een stom boek hoor) ook heb gelezen, het testje gedaan en ook jankend om vanalles en nogwat in mijn kamertje zat. Ik ben vaak zat erg aangedaan door zaken, maar je zult het niet meer snel aan me merken.

Overigens, héél typerend dat iemand schreef hier: waarom wordt er nooit iemand reteblij van positieve gevoelens als iemand zich een ongeluk staat te lachen naast je? Het gfaat vaak om het negatieve aspect. Ook zijn het vaak zaken die de éigen omgeving aangaan. Dat doet mij ook twijfelen. Plus het onwetenschappelijke karakter ervan. Ik bekijk het gewoon rationeler, that's all.
quote:

. Wat je ook hebt of mankeert (en dat zeg ik in zijn algemeenheid) je bent toch meer dan dit? Je bestaat toch uit meer dan dat

Net als mensen die zeggen: Ik ben borderliner.....
Ja Fleur dat vind ik gewoon niets. Tuurlijk heb je een ziekte dan wel aandoening. Maar ben je het dan ook? Nee toch? Je bent een mens van vlees en bloed die vanwege een aandoening, ziekte of whatever iets anders in elkaar steekt dan een ander. En nee daarmee ontken ik niet dat je het niet over je ziekte of aandoening mag hebben zeer zeker niet. Maar het is toch niet waarmee je jezelf in de picture wilt zetten of zie ik het gek? Het maakt onderdeel uit van je leven. Beïnvloed ook je leven maar dat je het voor 100% bent? Nee daar kan ik weinig mee, ik benader dat ook anders. Ik ben eerst Dushi...de rest? Ach ja fijn om te weten (lief als mensen meeleven) maar dat heb ik, maar ben ik totaal niet. Dus ontken ik het niet maar ben ik het niet! ik hoef niet de nadruk te leggen op wat ik heb. Leg liever de nadruk op de mens die ik ben. Ach ik zal wel een rare zijn in deze, en misschien is mijn manier van omgaan met dingen totaal niet goed. Maar voor mij werkt het wel.
Oke dat is helemaal duidelijk:)

Maar daarnaast, ik zeg maar wat hoor, als hier een topic wordt geopend over bijvoorbeeld hsp en jullie irriteren of ergeren of whatever als een gek daaraan.....

Wat is dan het probleem als mensen die op dat moment hetzelfde voelen en op dat moment zo in het leven staan, daarover te laten praten?

Ik bedoel, jullie komen heel oke op mij over en intelligent; laat mensen gewoon zijn wie ze zijn en praten waarover ze willen praten en sluit je dan af voor zo'n topic.

Of zeg ik nou iets heel raars?:P
quote: 19, das veel.

Hatsee, ik heb er 21! En, heb ik nu iets gewonnen?

Zou wel leuk zijn, want ik heb er voornamelijk last van. Ik wil altijd

zoveel - dingen doen, mensen ontmoeten, indrukken opdoen - maar ik word

zo gauw overvoerd.

En ik geneer me zo, sta ik weer te janken in een

museum. (Doe ik echt, ik probeer niet leuk te doen ofzo. In een museum

is dat weer een stuk genanter dan in de bioscoop.) Overigens, Persephone, sta ik ook wel eens te schateren in een museum, goed dat je het zegt. Ook best genant trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven