Werk & Studie alle pijlers

Scriptie schrijven en ADD

13-08-2012 17:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is al een behoorlijk tijd bezig met zijn scriptie, maar er komt niet erg veel uit zijn handen. Hij is erg snel afgeleid, werkt niet gestructureerd en kan niet lang achter de computer zitten en bezig zijn. Ik vind het erg frustrerend om dit te zien.

Hij is momenteel onder behandeling van een psycholoog. Hij heeft zelf hulp gezocht omdat het niet goed loopt met zijn scriptie en daarnaast vanwege sociale angst. De diagnose ADD is nooit echt bij hem gesteld, maar hij heeft wel veel overeenkomst met de kenmerken, vandaar dat ik zo maar even in de titel van dit topic heb gezet.

Zijn er mensen met (kenmerken van) ADD die wellicht praktische tips hebben hoe ik mijn vriend kan helpen? Ik vind dat de psycholoog niet erg veel handvatten biedt. Het plan is momenteel dat hij 3x drie kwartier werkt met een pauze ertussen maar dit lukt hem eigenlijk al niet. Een enkele keer stuurt hij mij een stukje tekst om mee te denken over de scriptie, maar hier is hij niet zo happig op. Zijn begeleiding vanuit school en de opdrachtgever is miniem dus daar komt hij ook niet veel verder mee. Ik wil hem erg graag helpen, maar uiteindelijk zal hij toch zelf zijn scriptie moeten schrijven! Wie heeft er tips?
Komt vast goed!! Sterkte :-)
quote:plofkipje84 schreef op 13 augustus 2012 @ 19:02:

Komt vast goed!! Sterkte :-)Thanks!
Ik heb mijn vrouw een aantal keer getriggerd door haar een deadline te geven. Dán dat af, dán dat. Maar dat werkte alleen omdat ze me vroeg om haar die grenzen aan te geven, omdat ze het zelf als een probleem ervoer dat dingen bleven liggen, en mijn grenzen als een net zo sterke motivator ziet als een 'echte' deadline (wil niet teleurstellen).

Zoiets kun je echt niet zomaar uit jezelf doen, dan krijg je een zeurende moederrol in je relatie. Zoals bij elke oplossing werkt het alleen als hij het zelf ook als probleem ziet en als hij dit als een oplossing ziet (niet als een relatiestressor).

Bij ons werkt het andersom trouwens ook :D. Maar ook ik vraag er expliciet om.
quote:annae schreef op 13 augustus 2012 @ 19:15:

Ik heb mijn vrouw een aantal keer getriggerd door haar een deadline te geven. Dán dat af, dán dat. Maar dat werkte alleen omdat ze me vroeg om haar die grenzen aan te geven, omdat ze het zelf als een probleem ervoer dat dingen bleven liggen, en mijn grenzen als een net zo sterke motivator ziet als een 'echte' deadline (wil niet teleurstellen).

Zoiets kun je echt niet zomaar uit jezelf doen, dan krijg je een zeurende moederrol in je relatie. Zoals bij elke oplossing werkt het alleen als hij het zelf ook als probleem ziet en als hij dit als een oplossing ziet (niet als een relatiestressor).

Bij ons werkt het andersom trouwens ook :D. Maar ook ik vraag er expliciet om.Bedankt voor je reactie! Ik vind het wel een goed idee om hem deadlines te geven. Ik zal eens met hem overleggen of hij dat zelf ook ziet zitten. Anders is het natuurlijk geen goed idee Wil absoluut geen zeurende moeder zijn, al ben ik dat momenteel volgens mij wel. Bijna elke dag vraag ik hoe het gaat maar hij zegt bijna niks behalve 'wel okee' en ' redelijk'. En verder doet hij ook niet zoveel op een dag dus op die manier is er weinig gespreksstof van zijn kant...
Zijn reactie is herkenbaar; hij weet dat het niet gaat, hij wil alleen niet dat je hem erom veroordeelt. Ik denk niet dat je het op zo'n moment over deadlines stellen kan hebben, hij kan zich er heel beledigd door voelen. Ik heb echt gewacht tot mijn vrouw me vroeg om die deadlines aan te geven (en ben daarvoor zwaar door mijn eigen stressgrenzen gegaan).

Maar aan de andere kant, hij weet dat het een probleem is, anders gaat hij niet naar de psycholoog. Misschien is het een opluchting als jij hem duidelijke grenzen geeft en daarmee de stress uit handen neemt. Het moet alleen wel zo gebracht worden dat hij voelt dat je hem helpt, niet dat je een politieagente bent of dat je zijn leven bepaalt.
Ik heb zo'n beetje de hele studie alles op het laatste moment gedaan. Als iets niet hoefde, deed ik het niet. De avond van tevoren kwamen er de meest briljante dingen uit m'n handen, want deadline. Met de nodige stress en ruzies, dat wel. Het enige dat ik (adhd) nodig had steeds, was een enorme schop onder m'n hol. De planten water geven en mn kledingkast sorteren waren namelijk net zo belangrijk, verslag moest toch pas over 2 weken af...

Hiermee wil ik niets rechtpraten, maar zo is het toen gegaan.
Beste Zenga,

Jij hebt vandaag mn leven veranderd. Ik zit in hetzelfde schuitje als je vriend. Heb alles van mn studie al een paar jaar af, behalve mn scriptie. Ik stel uit stel uit stel uit, en als ik me weer een jaartje in moet schrijven, flans ik 2 dagen van tevoren een verhaal in elkaar, wat natuurlijk afgekeurd wordt, want het is een universitaire scriptie, die schrijf je niet in twee dagen. Ik schrijf me weer in.. gebeurt weer niks.. etc etc. Zo gaat het al een paar jaar.

Ik heb zelf een paar jaar geleden de ADD-kenmerken opgezocht. Ik kende mezelf toen nog niet zo goed en herkende me er gedeeltelijk in, maar het was niet overtuigend genoeg. Vandaag heb ik, nav dit topic, het weer eens opgezocht en ik herken me in alle kenmerken, omschrijvingen van lotgenoten, alles! Mn hele leven en hoe het gelopen is, is te verklaren aan de hand van de ADD-kenmerken!

Ik lig nu wakker te liggen, moet morgen gewoon werken (ik werk wel gelukkig, heel leuk werk, kan ik lekker in vluchten ;)). Maar ga meteen de huisarts bellen morgen voor een doorverwijzing.

Ik ben een beetje geschrokken, maar tegelijk helemaal opgelucht, dit verklaart alles!

Nu wil ik je niet bang maken en beweren dat je vriend dit ook heeft. Echter zou ik hem aanraden zichzelf toch te laten testen bij zn psycholoog. Ik had dit zelf namelijk graag een paar jaar eerder geweten.

Succes voor je vriend en voor jou!
@ annae

Het klopt dat hij bang is voor mijn veroordeling, hij wil me niet teleurstellen. Gisteren hadden we het daar nog over. Hij had namelijk eerder gezegd mij een stukje te mailen wat hij heeft geschreven, maar uiteindelijk heeft hij dit niet opgestuurd. Hij was bang dat het stukje mij zou teleurstellen. Terwijl ik veel meer teleurgesteld was dat hij niks opstuurt. Elk klein stukje is weer iets.

Wat betreft die deadlines denk ik overigens wel dat er een goede kans is dat hij het ziet zitten, hij heeft me een paar keer eerder gevraagd om de stok achter de deur te zijn. Bijv. mij in de BCC zetten als hij een belangrijke mail moet versturen (zulke dingen kunnen ook een enorme drempel zijn voor hem, als hij moet bellen heeft hij nog veel meer stress). Maar het moet inderdaad niet zo zijn dat ik een soort politie-agent wordt (en de balans tussen helpen en politieagent spelen is soms heel moeilijk). Op welke manier ging jij over je eigen stressgrenzen heen?

@ tuya

Bedankt voor je reactie en fijn dat het jou uiteindelijk toch is gelukt! Ben je inmiddels werkzaam? En hoe gaat dat?

@ ikheetdagmar

Ik vind het heftig om te lezen dat dit topic zoveel bij je heeft losgemaakt! Maar zo te lezen wel op een goede manier, omdat je nu de moed hebt verzameld om hulp te zoeken. Goed van je! Heb je inmiddels een afspraak kunnen maken? Ik hoop voor je dat je snel terecht kan. Hoe gaat het met werken? Heb je dan ook last van je ADD?

Ik weet eigenlijk niet meer waarom er geen ADD bij hem is vastgesteld, ik geloof dat hij toch niet helemaal aan alle kenmerken voldeed. Het etiket maakt ook eigenlijk niet zoveel uit, hij heeft nu hulp en dat vind ik het belangrijkste. Goed dat jij ook niet met je probleem blijft zitten en hulp gaat zoeken!
Zenga,

Als partner is het niet gek dat je je hierom zorg/druk loopt te maken.

Wat ik mij afvraag is welk resultaat de afspraken die jullie al gemaakt hebben. Uit wat ik gelezen heb, heb ik het idee dat je vriend deze afspraken al niet elke keer nakomt.

Dit zorgt natuurlijk voor frustratie bij jullie beiden. En dat drukt een stempel op jullie relatie.

Is het geen idee om je (grof gezegd) even niet met zijn scriptie te bemoeien. Misschien wordt de druk voor hem nu te groot. Hij wil jou waarschijnlijk niet teleurstellen maar is tegelijkertijd al boos of teleurgesteld dat het hem niet lukt om aan de slag te gaan.

Is het een idee om het even op z'n beloop te laten, om even de druk er af te halen. Je schrijft immers dat hij de langstudeerdersboete al binnen heeft.

Voor mij is jou verhaal een herkenning. Ik heb ADD. Echter weet ik nog niet wat voor mij het beste werkt wat betreft m'n studie (moet ook m'n scriptie schrijven). Mijn vriend heeft me geprobeerd op allerlei manieren te helpen. Tevergeefs.

Bij mij viel het kwartje pas op het moment dat ik bij de psycholoog onder behandeling kwam.

Zou dat ook bij jou vriend het geval kunnen zijn?

Ik wens jullie in ieder geval veel succes!
Waarom schiet hij niet even iemand aan zijn begeleider van die studie als deze weer begint. Maak een schema samen met hem.

Je hebt ADD je kunt niet je helemaal leven alles maar door je handen laten schieten. Knap dat hij bezig is met een psychologe. Lijkt me prettig omdat deze misschen wat kan bijsturen.
quote:mara2 schreef op 15 augustus 2012 @ 12:35:

Waarom schiet hij niet even iemand aan zijn begeleider van die studie als deze weer begint. Maak een schema samen met hem.

Je hebt ADD je kunt niet je helemaal leven alles maar door je handen laten schieten. Knap dat hij bezig is met een psychologe. Lijkt me prettig omdat deze misschen wat kan bijsturen.

Een schema maken samen met de begeleider is altijd een goed idee. Wanneer er ADD geconstateerd is bij de psycholoog heeft hij zelfs recht op dit soort begeleiding. Hier moet je uiteraard wel zelf achteraan.

Ik weet even niet meer of ADD al onderzocht en gediagnosticeerd was bij hem. Vaak wordt medicatie dan ook besproken. Bij mij werkt dit goed, na althans. Ben benieuwd of ik op een goede dosering zit, maar dat zal ik snel genoeg weten wanneer m'n studie weer van start gaat.
@ lientje87

Het klopt inderdaad dat hij afspraken niet altijd nakomt. Soms is hij daar ook niet helemal eerlijk over, dan zegt hij dat hij iets heeft gedaan en dan blijkt achteraf dat hij het niet heeft gedaan. Daar voelt hij zich dan ook wel schuldig over. Inderdaad allemaal niet bevorderlijk voor onze relatie.

Misschien is het inderdaad goed hem helemaal los te laten met de scriptie, ik weet het niet zo goed. Persoonlijk denk ik dat hij toch enige druk nodig heeft. Vanuit school, de praktijkbegeleider en de psycholoog is er geen druk. Nu moet ik misschien wel af en toe iets minder pushen maar een beetje druk lijkt me bij hem niet verkeerd. Hij gaf zelf ook aan dat de psycholoog hem misschien iets teveel ruimte geeft.

Voor jou dus een stukje herkenning. Wat voor handvatten krijg jij mee van je psycholoog? In ieder geval fijn dat je er baat bij hebt! Ben je momenteel bezig met je scriptie of komt dat pas later?
quote:lientje87 schreef op 16 augustus 2012 @ 19:06:

[...]

Een schema maken samen met de begeleider is altijd een goed idee. Wanneer er ADD geconstateerd is bij de psycholoog heeft hij zelfs recht op dit soort begeleiding. Hier moet je uiteraard wel zelf achteraan.

Ik weet even niet meer of ADD al onderzocht en gediagnosticeerd was bij hem. Vaak wordt medicatie dan ook besproken. Bij mij werkt dit goed, na althans. Ben benieuwd of ik op een goede dosering zit, maar dat zal ik snel genoeg weten wanneer m'n studie weer van start gaat.

@mara2: een schema lijkt me een goed idee. Het is nu natuurlijk nog vakantie, maar hopelijk kan hij straks met zijn begeleider was meer concrete afspraken maken. Die structuur heeft hij echt nodig.

@lientje87

ADD is niet bij hem gediagnosticeerd, hij voldeed niet helemaal aan de kenmerken (weet niet meer precies hoe en wat). In ieder geval is hij wel behoorlijk door de mangel gehaald hoor door een psychiater. Hij krijgt momenteel ook medicijnen, dat was ik vergeten te vermelden. Hij krijgt anti-depressiva vanwege zijn sociale angst, door de medicijnen zou hij dan makkelijker stappen moeten kunnen zetten. Zelf merkt hij niet veel van de medicatie, maar misschien doet het onbewust toch wel wat.

Wat krijg jij voor medicijnen?
Hoi Zenga,

Bij de psycholoog heb ik vooral geleerd om met problemen om te leren gaan, in plaats van ervan weg te lopen. Hierdoor ben ik meer op m'n strepen gaan staan en kom ik meer voor mijzelf op. Dit heeft ook als effect gehad dat ik, de beslissingen die over mij genomen werden (door school ed), niet zomaar meer accepteerde.

Momenteel slik ik Concerta (methylfenidaat).

Heeft je vriend op school kenbaar gemaakt dat hij een depressie heeft? Als hij dit bij de decaan doet, met een brief van de psycholoog, dan heeft hij waarschijnlijk recht op extra begeleiding ed. Echter is dit op elke school weer anders.

Je geeft aan dat je denkt dat je vriend er baad bij heeft om druk achter zijn werk te hebben zitten. Wat vindt hij daarvan? Wil hij dat je er druk achter zet? Ik heb het gevoel dat dit nog wel eens averechts kan werken, en jullie relatie niet ten goede komt.

Dat van de leugentjes herken ik ook wel, ben ik heel goed in. Maar achteraf, als ik dan weer alleen was voelde ik me hier rot over. Dit zat me dan zo in de weg dat ik weer niet aan de studie toe kwam. En zo ging het maar door.

Ik begrijp het heel goed dat jij je zo'n zorgen over hem maakt. Maar je kan hem maar tot op een zekere hoogte helpen. De rest zal hij zelf moeten doen. Misschien kunnen jullie afspreken dat je eens in de week vraagt wat hij gedaan heeft, of dat hij eens in de week laat zien wat hij gedaan heeft. Dan krijgt hij geen onverwachte vragen van jou en weet hij op wel moment hij zijn vorderingen duidelijk moet maken. Op die manier is de druk er een beetje af, hoeft hij niet meer te liegen (jou teleur te stellen) en draaien jullie de begeleiding van jou om in een positief moment.

Als dit werkt zouden jullie af kunnen spreken dat hij, bijv. 5 pagina's per week schrijft, zet hier samen een beloning tegenover. Bijv. die avond gezellig samen een film kijken.

Het klinkt misschien kinderachtig maar zo kan een negatieve ervaring positief gemaakt worden.

Komen jullie er echt niet uit dan zou ik dit probleem samen aan de psycholoog voorleggen.
Ik werk op een VO school en help o.a. ADD leerlingen met profielwerkstukken e.d.

Bij leerlingen laat ik ze vaak hun talent inzetten voor een moeilijke tak; bijv. Verbaal sterk, schrijf je scriptie eens in je voice recorder en tik dan in driekwartier gedeeltes uit. Nieuwe ideeen neem je weer op om te onthouden.

In hun hoofd zijn ze er namelijk wel vaak continu mee bezig.

Sterk invisualiseren, richt je scriptie in (lay out) en voorzie per dag een bladzijde van inhoud.

Wellicht ken je de site www.snelafstuderen.nl, maar die bieden voor scriptiebegeleiding zeer goede hulp( wel tegen tarief) en zeer veel goede geluiden over gehoord van oudleerlingen. Je kunt begeleiding naar eigen om inzetten. Wellicht een idee?
Zmiv1,

Bedankt voor je tips. Ik heb zelf ook in het VO gewerkt, maar deze tips waren mij nog onbekend.

Het boekje van snel afstuderen ken ik wel, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om dat door te lezen. In september maar weer eens proberen .
quote:lientje87 schreef op 17 augustus 2012 @ 10:57:

Hoi Zenga,

Bij de psycholoog heb ik vooral geleerd om met problemen om te leren gaan, in plaats van ervan weg te lopen. Hierdoor ben ik meer op m'n strepen gaan staan en kom ik meer voor mijzelf op. Dit heeft ook als effect gehad dat ik, de beslissingen die over mij genomen werden (door school ed), niet zomaar meer accepteerde.

Momenteel slik ik Concerta (methylfenidaat).

Heeft je vriend op school kenbaar gemaakt dat hij een depressie heeft? Als hij dit bij de decaan doet, met een brief van de psycholoog, dan heeft hij waarschijnlijk recht op extra begeleiding ed. Echter is dit op elke school weer anders.

Je geeft aan dat je denkt dat je vriend er baad bij heeft om druk achter zijn werk te hebben zitten. Wat vindt hij daarvan? Wil hij dat je er druk achter zet? Ik heb het gevoel dat dit nog wel eens averechts kan werken, en jullie relatie niet ten goede komt.

Dat van de leugentjes herken ik ook wel, ben ik heel goed in. Maar achteraf, als ik dan weer alleen was voelde ik me hier rot over. Dit zat me dan zo in de weg dat ik weer niet aan de studie toe kwam. En zo ging het maar door.

Ik begrijp het heel goed dat jij je zo'n zorgen over hem maakt. Maar je kan hem maar tot op een zekere hoogte helpen. De rest zal hij zelf moeten doen. Misschien kunnen jullie afspreken dat je eens in de week vraagt wat hij gedaan heeft, of dat hij eens in de week laat zien wat hij gedaan heeft. Dan krijgt hij geen onverwachte vragen van jou en weet hij op wel moment hij zijn vorderingen duidelijk moet maken. Op die manier is de druk er een beetje af, hoeft hij niet meer te liegen (jou teleur te stellen) en draaien jullie de begeleiding van jou om in een positief moment.

Als dit werkt zouden jullie af kunnen spreken dat hij, bijv. 5 pagina's per week schrijft, zet hier samen een beloning tegenover. Bijv. die avond gezellig samen een film kijken.

Het klinkt misschien kinderachtig maar zo kan een negatieve ervaring positief gemaakt worden.

Komen jullie er echt niet uit dan zou ik dit probleem samen aan de psycholoog voorleggen.

Fijn dat je steviger in je schoenen staat door de begeleiding van de psycholoog en assertiever bent geworden! Dat is een heleboel waard.

De begeleider vanuit school weet dat mijn vriend onder behandeling staat van een psycholoog en is op de hoogte van de dingen die er spelen. Dus dat is wel een goede zaak. Ik weet alleen niet in hoeverre die docent de vaardigheden heeft om hem goed te begeleiden, en daarnaast kan de docent veel doen maar mij vriend moet toch ook zelf in actie komen.

Ik weet niet zo goed wat hij wil: druk of geen druk. Hij weet het zelf ook niet denk ik. Hij wil niet teveel stress (want bang dat het dan helemaal misgaat) maar weet ook dat een beetje druk nodig is. Maargoed, nu vul ik wel e.e.a. voor hem in, zal er nog eens met hem over praten. Ook wat betreft hoeveel/wanneer we erover praten. Er een beloning aan verbinden is misschien ook wel een goed idee!

Ik weet trouwens niet in hoeverre we het probleem zouden kunnen voorleggen aan de psych, hij zit daar voor zichzelf en niet voor ons lijkt mij?
quote:zmiv1 schreef op 17 augustus 2012 @ 11:25:

Ik werk op een VO school en help o.a. ADD leerlingen met profielwerkstukken e.d.

Bij leerlingen laat ik ze vaak hun talent inzetten voor een moeilijke tak; bijv. Verbaal sterk, schrijf je scriptie eens in je voice recorder en tik dan in driekwartier gedeeltes uit. Nieuwe ideeen neem je weer op om te onthouden.

In hun hoofd zijn ze er namelijk wel vaak continu mee bezig.

Sterk invisualiseren, richt je scriptie in (lay out) en voorzie per dag een bladzijde van inhoud.

Wellicht ken je de site www.snelafstuderen.nl, maar die bieden voor scriptiebegeleiding zeer goede hulp( wel tegen tarief) en zeer veel goede geluiden over gehoord van oudleerlingen. Je kunt begeleiding naar eigen om inzetten. Wellicht een idee?

Bedankt voor je tips! Mijn vriend is verbaal ook sterk, hij kan heel enthousiast praten over het onderwerp van zijn scriptie.

Die site had ik ook gevonden, vroeg me af of het iets was. Als ik jou verhaal lees krijg je dus goede hulp! Tis alleen wel heel duur, minimumbedrag is 450 euro. Dat geld heeft hij helaas niet. Maar bedankt voor het meedenken
Je kunt eventueel via psycholoog kijken of je een tegemoetkomng kunt krijgen? Voicerecorder kost 40 euro met wat opties...wellicht krijgt hij dan wat meer overzicht en succesgevoel..
quote:lientje87 schreef op 17 augustus 2012 @ 12:18:

Zmiv1,

Bedankt voor je tips. Ik heb zelf ook in het VO gewerkt, maar deze tips waren mij nog onbekend.

Er wordt naar mijn idee ook wel weinig buiten de boxjes om gedacht in het VO....zolang het resultaat binnen de hokjes is, maakt de weg er naar toe minder uit...het moet wel bij de persoon passen.

Het boekje van snel afstuderen ken ik wel, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om dat door te lezen. In september maar weer eens proberen .
@zenga, beetje late reactie, maar ik ben nu fulltime werkzaam. Als docente in het VO ;)
quote:zenga schreef op 17 augustus 2012 @ 15:23:

[...]

Fijn dat je steviger in je schoenen staat door de begeleiding van de psycholoog en assertiever bent geworden! Dat is een heleboel waard.

De begeleider vanuit school weet dat mijn vriend onder behandeling staat van een psycholoog en is op de hoogte van de dingen die er spelen. Dus dat is wel een goede zaak. Ik weet alleen niet in hoeverre die docent de vaardigheden heeft om hem goed te begeleiden, en daarnaast kan de docent veel doen maar mij vriend moet toch ook zelf in actie komen.

Ik weet niet zo goed wat hij wil: druk of geen druk. Hij weet het zelf ook niet denk ik. Hij wil niet teveel stress (want bang dat het dan helemaal misgaat) maar weet ook dat een beetje druk nodig is. Maargoed, nu vul ik wel e.e.a. voor hem in, zal er nog eens met hem over praten. Ook wat betreft hoeveel/wanneer we erover praten. Er een beloning aan verbinden is misschien ook wel een goed idee!

Ik weet trouwens niet in hoeverre we het probleem zouden kunnen voorleggen aan de psych, hij zit daar voor zichzelf en niet voor ons lijkt mij?Hij zit daar in principe ook voor zichzelf, maar jij speelt daar als 'thuisfront' ook een belangrijke rol in. Echter weet je niet wat daar besproken wordt, dat is zijn zaak. Maar misschien kan zo'n gesprek wel wat verheldering geven op het moment dat jullie samen er niet helemaal uitkomen.
@zenga, dank je voor je lieve reactie. Ik ben inmiddels naar de huisarts geweest. Hij weet niet zeker of het ADD is, maar heeft heel lief mn janksessie aangehoord. Ik word doorverwezen naar GGZ. Inmiddels ook met een hele goede vriendin gepraat die psychologie heeft gestudeerd. Zij denkt eerder aan hoogbegaafdheid.

Anyway, het is voor mij een 'fijn idee' dat mijn gedrag veroorzaakt wordt door een klein foutje in mijn hoofd en dat ik daar wat aan kan doen. Verder gaat diezelfde vriendin me helpen met mn scriptie. Wat er bij mij ook aan de hand is, het labeltje maakt niet zoveel uit, mijn ogen zijn in ieder geval geopend en dat is het belangrijkste.

Succes voor jou en je vriend!
@zmiv1: het lijkt me sterk dat hij een tegemoetkoming kan krijgen met de huidige bezuinigingen, en al is er een tegemoetkoming dan blijft het heel erg duur. Wil niet negatief overkomen hoor maar dit kan hij gewoon echt niet betalen.

@tuya: wat leuk!

@ lientje87: dat is ook weer zo, het eerste gesprek ben ik ook meegeweest (werd aangeraden door de psych).

@ikheetdagmar

Wat fijn om te lezen dat je een aantal belangrijke stappen hebt gezet! Je hebt hulp gevraagd bij je huisarts en bij een goede vriendin. Super dat zij je gaat helpen bij je scriptie! Dank je voor je succeswens en ik wens jou ook heel veel succes! Zet 'm op!

Vanuit hier niet zoveel nieuws, we hebben het niet meer over de scriptie gehad, het was dit weekend ook zooo warm. Hij had wel weer e.e.a. ondernomen om een afspraak te maken met zijn praktijkbegeleider, dus ik vind dat hij beetje bij beetje wel wat assertiever wordt!
Ik heb waarschijnlijk ook ADD en ik had hetzelfde probleem. Tentamens haalde ik allemaal wel, maar als ik iets moest inleveren, dan lukte het me gewoon niet om er structureel aan te werken. Het enige wat ik zou adviseren, is dat hij naar zijn begeleider/mentor oid gaat en vraagt of hij wat extra begeleiding kan krijgen. En dat hij dan met die persoon tussendoor deadlines stelt voor wat hij dan en dan af moet hebben, desnoods elke week. Als hij aangeeft dat hij bij een psycholoog loopt en de kans groot is dat hij ADD heeft, moet er toch wel iets mee gedaan worden?

Helaas kwam ik er pas jaren na mijn studie achter dat ik dit hoogstwaarschijnlijk heb en ik weet nu dat ik bovenstaande ook had moeten doen. Uit mezelf doen lukt gewoon echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven