ik ben boos

24-08-2012 20:49 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat iemand liever zijn kat in laat slapen dan hoge kosten draagt om het beestje beter te maken.

Ja je mag niet oordelen over anderen weet ik. Toch vind ik dat stom.
De situatie heb ik van horen zeggen. Ik weet dat zij geen kinderen hebben, beide een goede baan en dat het in eerste instantie zou gaan om dieetvoer en periodiek een spuitje.

Het lijkt mij dat dat te betalen moet zijn, dan maar een avondje minder op stap.

Maar wellicht liggen andermans prioriteiten anders en 'mag' ik daarom niet boos zijn. Dat is mijn eerste reactie en wellicht is die niet terecht.

Bij deze nuanceer ik mijn reactie dan.

Ben ik wel benieuwd wat hebben jullie over voor jullie dieren?
Ik heb een kat en zou echt heel ver gaan. Dus inderdaad geld besparen op andere posten, desnoods lenen. Maar goed, ik realiseer me ook dat sommige niets meer hebben om op te besparen.
quote:jena81 schreef op 24 augustus 2012 @ 20:54:

Want jij zou het volgende doen: ??quote:jena81 schreef op 24 augustus 2012 @ 20:54:

Want jij zou het volgende doen: ??

Er even vanuitgaande dat de ingreep de moeite waard is en de kat weer beter wordt en nog een goed leven kan hebben:

* Bij vrienden / familie lenen en dan gespreid terugbetalen?

* De dierenarts vragen om een betalingsregeling en als die nee zegt, net zoveel dierenartsen bellen totdat je er een gevonden hebt die daar wel toe bereid is?

* Een kattenverzekering nemen om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen?

* Zelf een maand droog brood eten?

Legio mogelijkheden, maar een kat met voldoende levensverwachting in laten slapen omdat je de kosten van de da niet kan betalen? Als het mijn kat was, dan vond ik wel een oplossing, maar ja, dat ben ik.
Verkeerde topic
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als een vriend/vriendin in een dergelijke situatie zou zitten waarbij het gaat om dermate grote bedragen die zij op dat moment niet kunnen opbrengen zou ik daar best in willen helpen ja.

Niet in deze situatie en niet bij een kennis via via. En het kwaad is al geschied. Beestje is al ingeslapen.
quote:elninjoo schreef op 24 augustus 2012 @ 20:58:

Heb hier op dit forum al de meest belachelijke bedragen voorbij zien komen die mensen uitgeven om 'n oude zieke kat op te lappen en dan denk ik ook: spuitje er in en 'n nieuwe kat gaan halen. Een kat is zoveel geld simpelweg niet waard.Daarbij moet je je afvragen of je het beest er een plezier mee doet om het leven te rekken met allerlei operaties en behandelingen. Dat geeft enorm veel stress voor het dier, je kunt het niet uitleggen aan de kat en die zit met alle ellende omdat jij geen afscheid van je kat wilt nemen.
Ik ben dol op katten, maar ik ben het eens met Elninjo en Bagheera. Als die mensen het katje uit het asiel hebben gehaald, heeft het toch een tijd een fijn(er) leven gehad?
Om de zorg voor mijn dieren te bekostigen eet ik droog brood als het moet. De grens ligt bij het punt dat het invloed gaat hebben op het leven van mijn kind. Dan heb ik het niet over wel of niet naar de Efteling of de keus tussen een merkspijkerbroek en een broek van de Zeeman, want vanaf een bepaalde leeftijd mag een kind best weten dat die lieve kroelkat bakken met geld kost als 'ie blaasgruis heeft.

Ik doel op dingen als eten kopen, huur betalen etc..

Wat de kat uit je OP betreft: je kent die mensen amper, een goede baan hebben wil tegenwoordig niet meer zeggen dat je geen geldzorgen hebt.
Ik ben dol op mijn 2 katten en heb daar veel voor over, maar er zit een grens aan.

eea is afhankelijk van wat de te verwachten kosten zijn/ wat daar aan levensverwachting tegenover staat en idd ook hoe mijn financieele situatie is.

Ik zou in beginsel zeker proberen om te zorgen dat de dieren krijgen wat ze nodig hebben, maar soms kun je nou eenmaal niet anders.

Als jij niet exact weet wat er speelt, heb je absoluut geen reden om boos te zijn.

Zeker via via verhalen zou ik niet klakkeloos overnemen.
Eens met mevrouw
Ik denk ook niet dat ik het zou doen, ondanks dat ik het geld wel heb. Een spuitje hier en daar en dieetvoer zou ik wel doen. Maar een dure operatie van 1000 euro? Mijn katten zijn 13 jaar komende maand. Het zijn lieve beestjes en ze horen bij het gezin maar het zijn geen mensen. Ik hecht niet dezelfde waarde aan ze. Hard misschien maar zo is het wel voor me.
Nou dan zal mijn primaire reactie vooral op gevoel gebaseerd zijn. Ik kan inderdaad niet oordelen over de specifieke situatie. Het komt op me over dat er wellicht te makkelijk over is gedaan maar misschien heb ik het fout. Shoot me.
Als iets te duur is kun je het gewoon niet betalen. En als je een kat neemt, weet je niet hoe je er over 2/3/4/5/10/15 jaar bijzit. Toen ik Gizmo in huis haalde, verdiende ik meer, dan nu.

En nu zou ik een dure operatie ook niet kunnen betalen. En nee, ik ga voor niets/niemand/geen enkele situatie een lening afsluiten.

Mijn moeder is never nooit met onze vroegere poes bij de DA geweest, heeft ook heel lang geleefd, zonder iets te mankeren.

Heb je weleens aan gedacht dat die betreffende TO het ook hartstikke rot en verdrietig vindt? Want dat je geen geld hebt, hoeft niet te betekenen dat je het niet rot vindt om een kat in te laten slapen.
Voor mij zouden er wel grenzen aanzitten. Als het te duur wordt, zou ik niet opereren. Kun je zielig voor die dieren vinden, maar in de natuur gaan ze dan ook dood, nog veel eerder waarschijnlijk.
Misschien is de keuze wel uit liefde gemaakt.... sprak ze uit ervaring.

Wij hebben ervoor gekozen de kat te laten in slapen in plaats van te kiezen voor de pijnlijke operatie zonder de zekerheid dat hij dan genezen zou zijn.
Misschien is de keuze wel uit liefde gemaakt.... sprak ze uit ervaring.

Wij hebben ervoor gekozen de kat te laten in slapen in plaats van te kiezen voor de pijnlijke operatie zonder de zekerheid dat hij dan genezen zou zijn.
Je hoort ook wel 'ns dat katten onzindelijk worden en het hele huis onder zeiken, hou je ze dan ook in leven?
quote:anjapanja schreef op 24 augustus 2012 @ 21:15:

De situatie heb ik van horen zeggen. Ik weet dat zij geen kinderen hebben, beide een goede baan en dat het in eerste instantie zou gaan om dieetvoer en periodiek een spuitje.

Het lijkt mij dat dat te betalen moet zijn, dan maar een avondje minder op stap.

Maar wellicht liggen andermans prioriteiten anders en 'mag' ik daarom niet boos zijn. Dat is mijn eerste reactie en wellicht is die niet terecht.

Bij deze nuanceer ik mijn reactie dan.

Dieetvoer is duur (30 euro), maar daar doe je een maand mee. Ruim. Dus één euro per dag.....dat spuitje kost ongeveer hetzelfde, eens in de 3 maanden ongeveer. Eén van mijn poezen heeft precies hetzelfde probleem. Als je allebei een baan hebt, is het echt geen groot probleem om dat te betalen.

Als het om een allergie gaat, zouden ze trouwens moeten stoppen met die spuitjes. Deze kunnen diabetes veroorzaken bij katten, bij langdurig gebruik.

Laat ze vragen om Atopica. Eerste aanschaf is duur: 80 euro. (grootste flesje voor 5 weken ongeveer) Maar het wordt steeds goedkoper omdat je de dosering gaat verlagen na verloop van tijd van 1 keer per dag naar 1 a 2 keer per week. Je koopt dan ook kleinere, goedkopere flesjes omdat het niet onbeperkt houdbaar is en je minder nodig hebt. En geen nadelige risico's. Het gebruik wordt dus steeds goedkoper en het heeft een beter effect dan die cortisonen spuitjes. Daarnaast zit je niet meer vast aan het dure dieetvoer, dus uiteindelijk valt het allemaal dan wel mee.

Wat een gelul om een kat hiervoor te laten inslapen.
Mopsie, de kat is al ingeslapen.

Al mijn katten hebben dieetvoer trouwens. Ja dat is duur ja. Dan maar geen diesel/replay/indian rose jeans. Maargoed dat vind ik.
quote:anjapanja schreef op 24 augustus 2012 @ 21:42:

Mopsie, de kat is al ingeslapen.

Al mijn katten hebben dieetvoer trouwens. Ja dat is duur ja. Dan maar geen diesel/replay/indian rose jeans. Maargoed dat vind ik.

Ow, echt? Dat had ik niet goed begrepen, mijn fout. Wat sneu.

Ik heb 3 poezen, een oude kater van 17 en een hond. Poes zit dus op de Atopica, hond op dieetvoer. En wij eten er echt geen broodje minder om, kopen er geen broekie minder door.
quote:anjapanja schreef op 24 augustus 2012 @ 21:15:

Dat hangt van het dier af.

Met mijn vorige hondje ben ik naar een internist geweest, leverpuncties e.d. uit laten voeren voor een paar duizend euro. De behandeling is stopgezet en hij heeft een 'spuitje' gekregen want ze konden hem niet beter maken maar vonden het wel interessant om te onderzoeken. Ik wilde niet dat mij hondje belast zou worden voor onderzoek dus ik wilde hem een rustig einde geven. Hij is uiteindelijk met kogelbiefstuk in zn buikje ingeslapen. Hij kon niet meer lopen en eten ging er ook bijna niet in, hij was gewoon op en dit was het enige wat er nog met veel moeite in ging. Hij is tot het laatste aan toe psychisch sterk geweest dus ik denk niet dat hij er erg veel onder de onderzoeken heeft geleden. Het lichaam was op maar de geest niet zeg maar.

Nu heb ik al 5 jaar een hondje wat uit het asiel komt. Het is een schatje maar psychisch trekt ie niet veel en is snel angstig. Hij is nu 10 jaar maar hij zou zulke onderzoeken als mijn vorige hondje niet trekken. Mocht hij iets serieus gaan krijgen dan krijgt hij meteen een spuitje, ik wil dan voorkomen dat hij een geestelijke lijdensweg zal afleggen. Dit heeft dan totaal niks met geld te maken.

Ik wil eigenlijk zeggen dat het niet altijd met geld te maken heeft maar dat het ook afhankelijk is van het karakter van het dier die een mogelijke behandeling aan zou kunnen. Je kan daar als buitenstaander niet goed over oordelen.
Och ik heb eens gehoord dat mensen kat een spuitje lieten geven zonder te beseffen wat ze deden.

Kat was ziek, dus DA vertelde wat er aan de hand was met de vraag wat te doen:

operatie voor XX bedrag, of spuitje voor veel minder.

Mensen dachten dat spuitje ook kon helpen (idee we peoberen eerst spuitje kunnen we altijd nog opereren, als het niet helpt.

Toen ze vroegen wanneer poes mee naar huis kon kwamen ze pas echt achter de betekenis van "een spuitje"

Spuitje was al gegeven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
100% eens sebbaticalmeds..

Geen dieren nemen als je geen dierenarts kan betalen.. Risico van het vak!
quote:nlies schreef op vrijdag 24 augustus 2012 22:07 Och ik heb eens gehoord dat mensen kat een spuitje lieten geven zonder te beseffen wat ze deden.

Kat was ziek, dus DA vertelde wat er aan de hand was met de vraag wat te doen:

operatie voor XX bedrag, of spuitje voor veel minder.

Mensen dachten dat spuitje ook kon helpen (idee we peoberen eerst spuitje kunnen we altijd nog opereren, als het niet helpt.

Toen ze vroegen wanneer poes mee naar huis kon kwamen ze pas echt achter de betekenis van "een spuitje"

Spuitje was al gegeven Beetje naïef en dom al zeg ik het zelf.. Maar wel een erg lullig verhaal! Arme poes en arm baasje!
Anjapanja, had jij de kat moeten overnemen, had je hem kunnen redden van een spuitje.Of werd je dat toch ook te duur?

Mijn ervaring is ook dat dierenartsen pas een kat laten inslapen als het beest al niet meer echt te redden is.Dat vind ik trouwens dierenmishandeling, dat een kat doodziek moetzijn voordat hij een inslaapspuitje mag

Mijn kat hoestte zich kapot van de astma, maar volgens dierenarts 1 was hij niet ziek genoeg om hem te laten inslapen.

Ben toen naar dierenarts 2 geweest, die ook wist hoeveel moeite ik al voor die kat had gedaan.Gelukkig wilde hij de kat wel laten inslapen.Ik heb er nooit een seconde spijt van gehad!!

Hij was mijn liefste kat tot nu toe, maar ik kon het niet meer aanzien dat hij elke dag pijn had...dat is pas dierenliefde!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven