Syllogismen
vrijdag 24 augustus 2012 om 19:16
Voor een assessment moet ik een intelligentietest maken met syllogismen (zie mijn andere topic), die ik oefen op internet. En ik snap het niet. Ik vind het heel erg, maar het gáát gewoon niet, ik blijf fouten maken en betreffende sites leggen niet uit waar ik de fout in ga.
Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.
Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.
Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:37
quote:frizzy schreef op 25 augustus 2012 @ 13:33:
Deze vraag geeft volgens mij een zelfde soort diagram als die ene die wij fout hebben, maar dan klopt mijn conclusie wel:
7. a. Geen van de A’s is een B.
b. Geen van de B’s is C.
Conclusie is: Alle A’s zijn C’s.
Juist
Onjuist
Nee, de vorige was:
Alle A’s zijn B’s.
Geen A is een C.
Sommige C zijn geen B.
Deze vraag geeft volgens mij een zelfde soort diagram als die ene die wij fout hebben, maar dan klopt mijn conclusie wel:
7. a. Geen van de A’s is een B.
b. Geen van de B’s is C.
Conclusie is: Alle A’s zijn C’s.
Juist
Onjuist
Nee, de vorige was:
Alle A’s zijn B’s.
Geen A is een C.
Sommige C zijn geen B.
Liever elitair dan een pauper!
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:41
quote:Kalliope schreef op 25 augustus 2012 @ 13:37:
[...]
Nee, de vorige was:
Alle A’s zijn B’s.
Geen A is een C.
Sommige C zijn geen B.
Ik weet wel dat de info verschilde maar de diagram is toch praktisch gelijk (alleen andersom?)
Doet er ook niet echt toe, ik heb er eentje waar ik niet uitkom. Ik weet ook niet hoe ik de tweede stelling moet tekenen in het diagram:
8. a. Alle bergen zijn heuvels.
b. Mount Everest is een berg.
Sommige heuvels zijn bergen
Mount Everest is een heuvel
Mount Everest is geen heuvel
Mount Everest is geen berg
[...]
Nee, de vorige was:
Alle A’s zijn B’s.
Geen A is een C.
Sommige C zijn geen B.
Ik weet wel dat de info verschilde maar de diagram is toch praktisch gelijk (alleen andersom?)
Doet er ook niet echt toe, ik heb er eentje waar ik niet uitkom. Ik weet ook niet hoe ik de tweede stelling moet tekenen in het diagram:
8. a. Alle bergen zijn heuvels.
b. Mount Everest is een berg.
Sommige heuvels zijn bergen
Mount Everest is een heuvel
Mount Everest is geen heuvel
Mount Everest is geen berg
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:48
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:51
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:58
zaterdag 25 augustus 2012 om 14:21
zaterdag 25 augustus 2012 om 14:34
quote:Kalliope schreef op 25 augustus 2012 @ 14:31:
[afbeelding]
Nou, dit is het beste wat ik er van kan maken.
En dan zeg ik: Sommige haaien zijn geen vogels.
Maar ik denk niet dat die klopt. Waar ik ook van in de war raak: sommige vissen zijn haaien. Maar als je een kruisje zet in het overlappende gebied betekent dat toch dat alle vissen haaien zijn?
[afbeelding]
Nou, dit is het beste wat ik er van kan maken.
En dan zeg ik: Sommige haaien zijn geen vogels.
Maar ik denk niet dat die klopt. Waar ik ook van in de war raak: sommige vissen zijn haaien. Maar als je een kruisje zet in het overlappende gebied betekent dat toch dat alle vissen haaien zijn?
zondag 26 augustus 2012 om 10:50
He Frizzy
Nog even een tip, je bent nu helemaal into de syllogismen en dat snap ik ook wel omdat je voelt dat dat je zwakste punt is. Let er wel op dat tijdens de test je je niet helemaal in die vragen 'in bijt' waardoor je tijd te kort komt voor de overige vragen. Dit zeker omdat je, volgens een andere poster, de vragen door elkaar krijgt. Als je de tijd evenredig verdeelt heb je ongeveer een halve minuut voor elke vraag mocht je alles af willen krijgen. En het tekenen van de diagrammen kost natuurlijk tijd. Ik snap dat je de diagrammen nodig hebt, maar wilde je even waarschuwen voor een "overfocus" op de syllogismen tijdens de test. Waarbij het logisch is dat dit (onbewust wellicht) gebeurt, omdat je nu daar al je aandacht op richt.
Wanneer ga je het assessment trouwens doen?
Nog even een tip, je bent nu helemaal into de syllogismen en dat snap ik ook wel omdat je voelt dat dat je zwakste punt is. Let er wel op dat tijdens de test je je niet helemaal in die vragen 'in bijt' waardoor je tijd te kort komt voor de overige vragen. Dit zeker omdat je, volgens een andere poster, de vragen door elkaar krijgt. Als je de tijd evenredig verdeelt heb je ongeveer een halve minuut voor elke vraag mocht je alles af willen krijgen. En het tekenen van de diagrammen kost natuurlijk tijd. Ik snap dat je de diagrammen nodig hebt, maar wilde je even waarschuwen voor een "overfocus" op de syllogismen tijdens de test. Waarbij het logisch is dat dit (onbewust wellicht) gebeurt, omdat je nu daar al je aandacht op richt.
Wanneer ga je het assessment trouwens doen?