Syllogismen
vrijdag 24 augustus 2012 om 19:16
Voor een assessment moet ik een intelligentietest maken met syllogismen (zie mijn andere topic), die ik oefen op internet. En ik snap het niet. Ik vind het heel erg, maar het gáát gewoon niet, ik blijf fouten maken en betreffende sites leggen niet uit waar ik de fout in ga.
Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.
Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.
Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
vrijdag 24 augustus 2012 om 23:56
Logica houdt zich niet bezig met 'waar en onwaar', maar alleen met 'juist en onjuist'. Dat is belangeijk om in de gaten te houden.
Ik heb 2 vakken Logica gehad en het enige belangrijke is oefenen, oefenen en oefenen. Opeens valt het kwartje en dan vraag je echt af waarom je het al die tijd niet snapte. Het is gewoon een truukje.
Venn-diagrammen was ik goed in, wil morgen op de computer wel ff kijken of ik een paar van de voorbeelden kan uitwerken.
Let je ook goed op je domein bij het maken van de diagrammen?
Ik heb 2 vakken Logica gehad en het enige belangrijke is oefenen, oefenen en oefenen. Opeens valt het kwartje en dan vraag je echt af waarom je het al die tijd niet snapte. Het is gewoon een truukje.
Venn-diagrammen was ik goed in, wil morgen op de computer wel ff kijken of ik een paar van de voorbeelden kan uitwerken.
Let je ook goed op je domein bij het maken van de diagrammen?
Liever elitair dan een pauper!
zaterdag 25 augustus 2012 om 00:08
Een Venn-diagram heeft altijd een domein. Dit geeft aan waar het precies over gaat.
Bij de klassieker 'Socrates is een mens. Alle mensen zijn ontsterfelijk...' is het domein mensen. Alles wat je in het diagram tekent is dus een mens.
*baalt dat ze haar logicaboek niet bij zich heeft*
Bij de klassieker 'Socrates is een mens. Alle mensen zijn ontsterfelijk...' is het domein mensen. Alles wat je in het diagram tekent is dus een mens.
*baalt dat ze haar logicaboek niet bij zich heeft*
zaterdag 25 augustus 2012 om 00:19
zaterdag 25 augustus 2012 om 12:30
quote:tyche schreef op 24 augustus 2012 @ 22:59:
[...]
B kan goed zijn want gebouwen omvat scholen omvat sommige tenten.
D kan echter óók goed zijn: sommige scholen zijn tenten, dus andere scholen zijn géén tenten. En aangezien scholen gebouwen zijn, zijn sommige gebouwen geen tenten. Niet alle gebouwen zijn dus tenten.
Waarom D beter is dan B weet ik niet zeker. Misschien omdat je daarbij meer stappen moet nemen om tot het antwoord te komen?
En dat vind ik raar. Ik zou denken dat in een logische vraag een antwoord óf juist óf onjuist is. En niet dat het ene antwoord een beetje beter is dan het andere.
In dit voorbeeld is dus de context van de andere antwoorden van belang, als er een "beter" antwoord bij staat dan is een antwoord dat eerst juist was, later ineens niet meer juist.
Maar bedankt voor het meedenken
[...]
B kan goed zijn want gebouwen omvat scholen omvat sommige tenten.
D kan echter óók goed zijn: sommige scholen zijn tenten, dus andere scholen zijn géén tenten. En aangezien scholen gebouwen zijn, zijn sommige gebouwen geen tenten. Niet alle gebouwen zijn dus tenten.
Waarom D beter is dan B weet ik niet zeker. Misschien omdat je daarbij meer stappen moet nemen om tot het antwoord te komen?
En dat vind ik raar. Ik zou denken dat in een logische vraag een antwoord óf juist óf onjuist is. En niet dat het ene antwoord een beetje beter is dan het andere.
In dit voorbeeld is dus de context van de andere antwoorden van belang, als er een "beter" antwoord bij staat dan is een antwoord dat eerst juist was, later ineens niet meer juist.
Maar bedankt voor het meedenken
zaterdag 25 augustus 2012 om 12:39
quote:frizzy schreef op 25 augustus 2012 @ 00:40:
Maar van jou denk ik ook altijd dat je heel slim bent.
Nee joh.
Afijn, ik ga morgen gewoon oefenen. Ik heb wel het idee dat ik op het juiste spoor zit, dus als ik een beetje meer in mezelf ga geloven kom ik er vast wel.Als je hier de vragen en jouw antwoorden neer zet kunnen wij het wel nakijken.
Maar van jou denk ik ook altijd dat je heel slim bent.
Nee joh.
Afijn, ik ga morgen gewoon oefenen. Ik heb wel het idee dat ik op het juiste spoor zit, dus als ik een beetje meer in mezelf ga geloven kom ik er vast wel.Als je hier de vragen en jouw antwoorden neer zet kunnen wij het wel nakijken.
zaterdag 25 augustus 2012 om 12:42
quote:Kalliope schreef op 25 augustus 2012 @ 12:39:
[...]
Als je hier de vragen en jouw antwoorden neer zet kunnen wij het wel nakijken. Ik wacht tot het theewater kookt en dan ga ik zo aan de slag. Ik ga gewoon de hele oefening maken en de antwoorden ook op papier zetten zodat ik goed kan achterhalen waar ik de fout inging en waarom (nou ja, bij dat laatste heb ik dan hulp nodig ).
[...]
Als je hier de vragen en jouw antwoorden neer zet kunnen wij het wel nakijken. Ik wacht tot het theewater kookt en dan ga ik zo aan de slag. Ik ga gewoon de hele oefening maken en de antwoorden ook op papier zetten zodat ik goed kan achterhalen waar ik de fout inging en waarom (nou ja, bij dat laatste heb ik dan hulp nodig ).
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:01
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:29:
Deze gaat fout:
5. a. Sommige planten zijn niet groen.
b. Geen van de organismen is een plant.
Conclusie is: Sommige organismen zijn niet groen.
Juist
Onjuist
A. Sommige planten zijn niet groen.
Het kruisje betekent dat er niet-groene planten bestaan.
B. Geen van de organismen is een plant.
Het gedeelte wat zowel plant als organisme betreft kan dus worden weggestreept.
Nu kan je C eruit lezen.
Deze gaat fout:
5. a. Sommige planten zijn niet groen.
b. Geen van de organismen is een plant.
Conclusie is: Sommige organismen zijn niet groen.
Juist
Onjuist
A. Sommige planten zijn niet groen.
Het kruisje betekent dat er niet-groene planten bestaan.
B. Geen van de organismen is een plant.
Het gedeelte wat zowel plant als organisme betreft kan dus worden weggestreept.
Nu kan je C eruit lezen.
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:10
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:35:
Verkeerde, die vraag 5 had ik zelf ook goed.
Deze was de breinbreker:
3. a. Alle bomen zijn planten.
b. Sommige bomen zijn struiken.
Conclusie is: Geen van de planten is een struik.
Juist
Onjuist
A. Alle bomen zijn planten.
Dus het gedeelte 'boom maar geen plant kan weggestreept worden'.
B. Sommige bomen zijn struiken.
En dan valt het antwoord weer af te lezen.
Verkeerde, die vraag 5 had ik zelf ook goed.
Deze was de breinbreker:
3. a. Alle bomen zijn planten.
b. Sommige bomen zijn struiken.
Conclusie is: Geen van de planten is een struik.
Juist
Onjuist
A. Alle bomen zijn planten.
Dus het gedeelte 'boom maar geen plant kan weggestreept worden'.
B. Sommige bomen zijn struiken.
En dan valt het antwoord weer af te lezen.
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:10
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:12
quote:newimprovedkitty schreef op 25 augustus 2012 @ 13:07:
Maw : als dit je niet lukt moet je je er mischien bij neerleggen en je richten op de andere testen die je wel goed kunt. Deze syllogismen zullen een klein deel van de volledige test zijn?Ze zullen een kwart van de test beslaan. Vind ik toch wel een groot deel en de rest oefen ik ook maar heb ik geen hulp bij nodig.
Maw : als dit je niet lukt moet je je er mischien bij neerleggen en je richten op de andere testen die je wel goed kunt. Deze syllogismen zullen een klein deel van de volledige test zijn?Ze zullen een kwart van de test beslaan. Vind ik toch wel een groot deel en de rest oefen ik ook maar heb ik geen hulp bij nodig.
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:14
quote:frizzy schreef op 25 augustus 2012 @ 13:10:
Kan iemand helpen met deze? Ik heb hem dus fout en snap niet waarom:
1. a. Alle straten zijn transportwegen.
b. Geen van de straten is een groenvoorziening.
Conclusie is: Sommige groenvoorzieningen zijn geen transportwegen.
Juist
OnjuistOw wacht, ik lees hem verkeerd. Ff uittekenen hoor.
Kan iemand helpen met deze? Ik heb hem dus fout en snap niet waarom:
1. a. Alle straten zijn transportwegen.
b. Geen van de straten is een groenvoorziening.
Conclusie is: Sommige groenvoorzieningen zijn geen transportwegen.
Juist
OnjuistOw wacht, ik lees hem verkeerd. Ff uittekenen hoor.
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:23
quote:Kalliope schreef op 25 augustus 2012 @ 13:19:
[afbeelding]
Onjuist. 'Groenvoorziening en transportweg' staat nog open.
Ok, ik heb het diagram hetzelfde als jij. Dan trek ik dus een foute conclusie.
Bij 'sommige groenvoorzieningen zijn geen transportwegen' zie ik inderdaad groenvoorzieningen en transportwegen nog open staan. Dan denk ik dus: sommige groenvoorzieningen zijn wél transportwegen, maar sommigen ook niet. Er is immers open plek bij groenvoorzieningen wat geen overlap heeft met transportwegen?
[afbeelding]
Onjuist. 'Groenvoorziening en transportweg' staat nog open.
Bij 'sommige groenvoorzieningen zijn geen transportwegen' zie ik inderdaad groenvoorzieningen en transportwegen nog open staan. Dan denk ik dus: sommige groenvoorzieningen zijn wél transportwegen, maar sommigen ook niet. Er is immers open plek bij groenvoorzieningen wat geen overlap heeft met transportwegen?
zaterdag 25 augustus 2012 om 13:26
quote:frizzy schreef op 25 augustus 2012 @ 13:23:
[...]
Ja, dat zie ik nu ook, had het al verbeterd.
Ik zie ook niet in waarom sommige groenvoorzieningen geen transportwegen zouden kunnen zijn.
[...]
Ja, dat zie ik nu ook, had het al verbeterd.
Ik zie ook niet in waarom sommige groenvoorzieningen geen transportwegen zouden kunnen zijn.