Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen; probleem als de een veel meer verdient?

25-08-2012 14:35 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag jullie mening over het volgende.

Mijn vriend en ik wonen een half jaar samen in een huurhuis.

Ik ben zo goed als klaar met mijn studie en mijn vriend werkt fulltime. Ik heb een bijbaantje naast mijn studie.

Op dit moment betaalt hij de huur (700 euro inclusief) en ik de boodschappen (ongeveer 200 euro)

Verder betaalt ieder z'n eigen dingen zoals sport, kleding en (zorg)verzekeringen en ik betaal collegegeld voor mijn opleiding.

Mijn bijbaan was seizoenswerk en is in september voorbij. Ik had gehoopt eerder klaar te zijn met mijn studie en al lang aan (fulltime) het werk kunnen zijn maar door omstandigheden (doet er even niet toe) is dat nog niet gelukt.

Mijn vriend wil niet voor mij betalen, hij zegt dat hij dat niet kan (dat hij daar niet genoeg voor verdient) en niet wil. Dus ik heb 2 vacatures gevonden voor 20 uur per week (niet gerelateerd aan studie maar daar is weinig/geen werk in te vinden) omdat ik toch geld moet verdienen voor boodschappen/kleding/zorgverzekering. Dus ik hoop 1 van de 2 banen te krijgen of zoiets soortgelijks.

Mijn moeder is boos omdat zij van mening is dat mijn vriend voor mij moet betalen, hij heeft voor mij gekozen in goede en slechte tijden, dus moet ook (financieel) bijspringen als het nodig is. Ze vind het belachelijk dat mijn vriend niet voor mij wil betalen.

Ik heb zelf samen met mijn vriend besloten dat beter nog een parttime baan kan vinden, en dat ik daarnaast dan rustig kan zoeken naar een passende baan waarvoor ik heb geleerd (die banen liggen niet voor het oprapen) en welke beter betaald is.

Vinden jullie dat mijn vriend 'slecht' is dat hij niet voor mij wil betalen, of vinden jullie het terecht? Natuurlijk als ik geld nodig ben krijg ik bijv. 100 euro van hem, maar hij wil niet structureel dingen voor mij betalen, wat ik logisch vind.

* moet er even bij vermelden dat mijn vriend een inkomen heeft van ongeveer 1800-2000 euro netto en maandelijks nog 150 euro van z'n ouders krijgt. Hij heeft verder geen schulden of enorm dure uitgaven dus houdt maandelijks -in theorie- echt wel geld over *
quote:Nine81 schreef op 25 augustus 2012 @ 15:15:

[...]

Dat wat jij hebt Mopsie noemen ze nou een RELATIE!

Een echte dan he. Niet een waar je bonnetjes bij elkaar inlevert om te kijken of je nog wat van de ander krijgt.

* zou er jeuk van krijgen*Zo'n relatie heb ik in het verleden gehad.........echt, nooit meer!
quote:oscarzetaacosta schreef op 25 augustus 2012 @ 15:24:

[...]

Hij draagt toch ook 3x zo veel bij ? Maar waarom daar stoppen als je er nog meer uit kunt persen toch? Iedereen heeft wel een reden waarom hij of zij langer of zijn studie doet. Zoals ik eerder al zei, als TO een man was geweest dan was er veel eerder een consensus bereikt. Dan stonden vragen als 'waarom laat je je mammie jouw problemen oplossen' 'Ben jij nog een echte vent? ga toch werken' en 'Je laat je onderhouden door een vrouw' centraal.

TO moet blij zijn dat ze tijdens haar studie gratis kan wonen, iets wat voor veel studenten niet weggelegd is.Uh, hallo? Ze hebben een relatie! Het zijn geen huisgenoten met voor de één gratis kost en inwoning....... Zij draag toch haar steentje op een andere manier bij?
quote:Mopsie41 schreef op 25 augustus 2012 @ 15:27:

[...]

Uh, hallo? Ze hebben een relatie! Het zijn geen huisgenoten met voor de één gratis kost en inwoning....... Zij draag toch haar steentje op een andere manier bij?

Helemaal mee eens. Ik heb van mijn studie 2 jaar thuis gewoond (ja, dat is gratis) en ben daarna 1,5 jaar op kamers gegaan. Het laatste half jaar van mijn studie woon ik dus samen. Die 1,5 jaar op kamers waren niet bepaald gratis en ik heb altijd keurig voor mijn centjes gewerkt, net zoals ik dat nu nog steeds doe.

En inderdaad, financieel draag ik misschien minder bij, maar het huishouden kost ook tijd, evenals elke avond koken, boodschappen doen enzovoort.
quote:oscarzetaacosta schreef op 25 augustus 2012 @ 15:24:

[...]

Hij draagt toch ook 3x zo veel bij ? Maar waarom daar stoppen als je er nog meer uit kunt persen toch? Iedereen heeft wel een reden waarom hij of zij langer of zijn studie doet. Zoals ik eerder al zei, als TO een man was geweest dan was er veel eerder een consensus bereikt. Dan stonden vragen als 'waarom laat je je mammie jouw problemen oplossen' 'Ben jij nog een echte vent? ga toch werken' en 'Je laat je onderhouden door een vrouw' centraal.

TO moet blij zijn dat ze tijdens haar studie gratis kan wonen, iets wat voor veel studenten niet weggelegd is.

Omdcat het des mans is, om voor zijn gezin te willen zorgen. Dat is aangeboren.

is het niet zo'n vent, dan is het in mijn ogen een klaploper.
Hoe lief ik mijn vriend ook vind, no way dat ik zelf geen halve rooie cent meer over zou willen houden voor leuke dingen, simpelweg omdat hij op zijn droombaan zit te wachten en in de tussentijd geen genoegen wil nemen met een wat mindere baan.

Dat vind ik ook een héle andere situatie dan dingen voor hem moeten betalen omdat hij onvrijwillig werkloos is of arbeidsongeschikt.

Ook opvallend dat er hier mensen posten die er van uitgaan dat een relatie waarin je de vaste lasten altijd netjes deelt, er ook eentje is waarin je bonnetjes moet overleggen. Het is heel goed mogelijk om goeie afspraken over de betaling van vaste lasten te hebben en je daar ook aan te houden en toch nooit gezeur te hebben over wie wat betaald heeft. De enige bonnetjes die ik ooit te zien krijg van vriendlief, zijn degenen die bewaard moeten worden ivm garantie.
Mijn moeder is ook van die stempel en vindt het be-laaaa-che-lijk dat ik zelfs maar een beetje huur en boodschappen betaal. Laat staan straks de helft van alles!

Het is niet meer van deze tijd.

Al moet ik zeggen dat zo lang ik mijn best doe met werk, studie etc, mijn vriend het geen probleem vindt om veel meer te betalen, omdat ik later met hem gelijk ga komen en het dan weer in balans gaat komen. Ook zal ik als hij in slechtere tijden verkeert de meeste lasten gaan dragen.

Ik zou van de 20 uur maximaal 16 uur maken, je bent toch al zo'n 32 uur tot full-time met school bezig? College, huiswerk? Dan maar even geen extra's.

Je vriend zou het als een soort investering kunnen zien in jullie toekomst. Als hij echt zo vreselijk bang is dat hij erop achteruitgaat als jullie bijv. uit elkaar gaan, spreek dan af dat als hij later niet zal profiteren van jouw goede baan, je hem geld teruggeeft.

Wat ik persoonlijk doe is hem mijn hele inkomen geven (is 400 euro voorlopig) en dan doen we vervolgens alles van de grote hoop. Daar zitten ook extra's bij, wij zijn geen dure mensen en de grootste extra-kostenpost is uit eten, wat hier heel goed te betalen is.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
quote:fliebertje schreef op 25 augustus 2012 @ 15:01:

[...]

Waar lees je dat?In de OP.
-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:xxxxgirl2 schreef op 25 augustus 2012 @ 15:07:

Mijn moeder zegt als ik 20 uur per week ergens ga werken dat dat mijn kans op een betere baan belemmerd.. Dus als ik 20 uur per week werk dat ik dan niet ergens anders direct beter betaald aan de slag kan.

Even voor de vergelijk: 20 uur per week is hoogstwaarschijnlijk minimumloon. Studiegerelateerde baan is 2x minimumloon verdienen (hbo)Zeg, een maand opzegtermijn geldt voor iedereen en is vrij normaal als je ergens wordt aangenomen hoor. Ik vind je moeder echt overdreven reageren buiten het feit dat ik ook niet snap waarom geld verdeling zo'n issue moet zijn in een relatie waarin de huishoudelijke takenverdeling weer van voor de oorlog lijkt te zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:toiletjuffrouw schreef op 25 augustus 2012 @ 15:42:

[...]

Omdcat het des mans is, om voor zijn gezin te willen zorgen. Dat is aangeboren.

is het niet zo'n vent, dan is het in mijn ogen een klaploper.

Als ik deze redeneerwijze ga volgen dan is het 'des vrouws' om haar studie maar af te breken want daar heeft ze toch niks aan als ze voor de kinderen en het huishouden moet zorgen. Verder is het 'des vrouws' om de grote beslissingen aan de man over te laten want daar is het vrouwtje helemaal niet toe in staat. Dat is aangeboren

Is het niet zo'n vrouw, dan is het in mijn ogen een viswijf.
quote:oscarzetaacosta schreef op 25 augustus 2012 @ 16:11:

[...]

Als ik deze redeneerwijze ga volgen dan is het 'des vrouws' om haar studie maar af te breken want daar heeft ze toch niks aan als ze voor de kinderen en het huishouden moet zorgen. Verder is het 'des vrouws' om de grote beslissingen aan de man over te laten want daar is het vrouwtje helemaal niet toe in staat. Dat is aangeboren

Is het niet zo'n vrouw, dan is het in mijn ogen een viswijf.Dus als ik me ooit nog eens op de datingmarkt zou moeten begeven dan kan ik een advertentie plaatsen: viswijf zoekt klaploper voor een fijne, onafhankelijke relatie
Oscar, jij doet nu alsof vrouwen dom zijn.
Ik heb hier nu al een aantal keer gelezen dat je pas een echte relatie hebt als je al het geld op een grote hoop gooit.

Ik vind dat een vreemde stelling. In mijn ogen gaat het er in een relatie om dat je op emotioneel vlak elkaar steunt. Niet financieel. Natuurlijk kan je elkaar financieel ondersteunen, vooral in moeilijke tijden, maar om altijd op vriends zak te teren zou ik heel vervelend vinden.

Dus TO, met vriend om tafel wat de verwachtingen zijn voor het komende half jaar! Daar komen jullie samen vast heel goed uit.

Mijn vriend en ik hebben beiden een eigen rekening, en een gezamenlijke rekening, waar wij beiden elke maand (naar rato) geld op storten. Van die rekening wordt de huur, de boodschappen, de energierekeningen etc. betaald.

Als ik iets voor mezelf koop, gaat dat van mijn eigen rekening. Dan hoef ik niet te verantwoorden dat ik alweer nieuwe dure schoenen heb gekocht, en vriend kan dure gadgets kopen, zonder dat we er discussies over krijgen.

Dit werkt voor ons prima!
quote:Nine81 schreef op 25 augustus 2012 @ 15:15:

[...]

Dat wat jij hebt Mopsie noemen ze nou een RELATIE!

Een echte dan he. Niet een waar je bonnetjes bij elkaar inlevert om te kijken of je nog wat van de ander krijgt.

* zou er jeuk van krijgen*
quote:Nine81 schreef op 25 augustus 2012 @ 15:18:

[...]

Heel knap!

Dus jij droeg aan alles 50% bij.

Hypotheek, verzekeringen, auto, boodschappen enz enz.

heel eerlijk, dan moet je of geleend hebben of een studie doen waarnaast je heul veul kon werken.

En dat is niet bij iedereen zo.

Daarnaast had jouw vriend zich mogen beseffen dat hij met een student verder wil, net als TO en het dan als normaal mocht zien dat jij en TO in het begin minder binnen brengen.

Ben heel erg benieuwd hoe jullie het gaan regelen als jullie kinderen zouden willen?Dat klopt Nine, 50%. Niets geleend en HEAO, waarbij ik inderdaad in de laatste jaren wat minder colleges had, waardoor ik wat meer kon werken (goed betaald, dat wel). Ik ga toch geen huis kopen samen als ik geen cent te makken heb? Ik zit dus niet zo in elkaar dat ik die verwachting van m'n partner heb, blijkbaar is dat heel vreemd. En vwb kinderen, ach, we hebben het inmiddels zo dat ik me daar niet bepaald druk over maak. Dan gooien we beiden een beetje meer in de pot. En natuurlijk betalen we weleens wat voor elkaar, geen enkel probleem, maar om er nou vanuit te gaan dat je partner het allemaal wel regelt, no thanks.
Je moeder begrijpt de huidige arbeidsmarkt niet helemaal. Je hebt de luxe simpelweg niet om te wachten tot de juiste baan voorbij komt. Opzegtermijnen zijn er niet voor niets. Als je een baan vindt met meer uren of meer inhoud dan zeg je je andere op.
Is het nou zo dat hier een hoop voorstanders zijn van het feit dat TO (werkloos) mag gaan zitten wachten op een relevante baan terwijl vriend alles mag lappen, want ze hebben tenslotte een relatie?! Als je wilt wonen (samen of alleen) dan kost dat geld, dan ga je werken met je luie krent en anders is het dikke pech. Zo werkt het toch in het hele leven?
quote:Waldorf114 schreef op 25 augustus 2012 @ 18:44:

Is het nou zo dat hier een hoop voorstanders zijn van het feit dat TO (werkloos) mag gaan zitten wachten op een relevante baan terwijl vriend alles mag lappen, want ze hebben tenslotte een relatie?! Als je wilt wonen (samen of alleen) dan kost dat geld, dan ga je werken met je luie krent en anders is het dikke pech. Zo werkt het toch in het hele leven?Nope, samen leven is samen de verantwoording hebben voor de vaste lasten.
Ik vind dat je wel je best moet doen om werk te vinden en aan te pakken, als je studie er maar niet onder lijdt. Vriend wil ook samenwonen, dus die mag dan best helpen.

Maar als ik het goed begrijp is ze gestopt? Huh?

Wat is dan de reden om niet te werken, dat is van de zotte...
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Als je samen wilt zijn, houdt dat in dat je zaken voor elkaar over hebt. Samen is samen. Jouw vriend kan ook zijn baan verliezen, en dan...Zou jij in die situatie (altijd alles ook van de andere kant bekijken) ook 'voor hem' betalen als jij een baan had?

Succes!
Ongeacht de situatie met je vriend, moeder, huis etc. vind ik het eigenlijk een goed idee om een bijbaan te hebben bij het afstuderen. 20 uur p/w is verder nog te doen bij het afstuderen. Ik weet verder niet wat voor studie je doet, maar bij veel richtingen is het niet zo makkelijk om meteen een fulltime baan te vinden. Met een bijbaan kan je tenminste nog meteen geld verdienen na je afstuderen en heb je geen werkloze gat op je cv. Naar mijn idee willen werkgevers nog altijd liever iemand aannemen die op het moment al werkt, dan een werkloze iemand. En als starter is elke werkervaring eigenlijk meegenomen. Werkgevers houden ook meestal toch rekening met een opzegtermijn.

Het is trouwens ook de vraag of je zomaar wordt aangenomen voor de bijbaan. Sommige bedrijven willen geen afstudeerder, omdat ze denken dat je meteen weg bent na je afstuderen.
quote:Tuorrebout schreef op 25 augustus 2012 @ 14:40:

Ik begrijp dit soort dingen eigenlijk nooit in een relatie. Wij betalen voor elkaar als dat nodig is. Wij zijn getrouwd dus alles op één hoop, maar ook toen we net samenwoonden was dat zo.Dit
quote:fantastissima schreef op 25 augustus 2012 @ 14:42:

Ik zou het belachelijk vinden dat hij niet wil betalen! Je woont samen, en leeft ook samen neem ik aan. Als jij gewoon probeert te werken als je kunt, en hij heeft genoeg over dan moet ie dat ook maar voor jou over hebben! Dat geëmancipeerde gezeur over eigen dingen betalen, bah ik ben blij dat mijn vriend er anders mee omgaat. Moet er niet aan denken dat het zo aan toe ging bij ons!

Samen de lusten, samen de lasten, in goede en in slechte tijden ja!En dit
Ik ben het helemaal eens met @toiletjuffrouw: dat een man voor zijn vrouw wil zorgen. Gelukkig heb ik er zo 1 getroffen.

Voor degenen die roepen dat dit uit het jaar 0 is: ik zie het zo, mijn vriend en ik hebben een relatie die gebaseerd is op het idee dat wij samen gelukkiger zijn dan alleen, en dat wij allebei als prioriteit hebben om de ander zo gelukkig mogelijk te maken. In ons geval is dat dus vanuit hem voor mij de luxe om te kiezen wat ik het liefste doe op een dag: studeren, werken of thuis blijven - het maakt hem niet uit als IK me er maar goed bij voel. En ja, ook emotioneel steunen wij elkaar, en nee, ik voel me geen klaploper maar voel me volwaardig partner want dat ben ik ook.

Wat als de relatie uit gaat? Eehm, ik studeer weliswaar nog (voor mijn lol en uit interesse) maar heb ook een eigen bedrijf, een cv waarop ontzettend veel werkervaring en ook nog wat noemenswaardige diploma's staan. Dus zielig vrouwtje, en niet voor mezelf kunnen zorgen, nee in dat profiel herken ik me totaal niet.

Dingen kunnen en dingen moeten/ willen zijn verschillende zaken, ik prijs me gelukkig met een vriend die zelf ontzettend hard werkt om mij de vrijheid te kunnen geven mijn leven naar wens in te richten. En als het ooit misgaat tussen ons, twijfel ik er geen seconde aan dat ik het zelf red, financieel en emotioneel.

Dus denk na voordat je deze constructie veroordeelt
Wat is er mis om samen verantwoordelijk te zijn voor de vaste lasten?

Hoezo is de relatie dan geen relatie, omdat je een relatie hebt wil dat nog niet zeggen dat je niet je best hoeft te doen om ook geld binnen te brengen, als je buiten je schuld zonder werk komt te zitten en je word door je partner ondersteunt is dat niet meer dan normaal, echter is het ook niet meer dan normaal om die druk niet enkel op de schouders van je partner te leggen en dus ook er alles aan te doen om ook werk en dus inkomen te genereren zodat de druk verdeeld word.

Ook dat hoor je voor elkaar in een relatie over te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven