Dochter en tampons
zondag 9 september 2012 om 15:10
Hallo dames,
Ik heb een vraag over het gebruik van tampons. Mijn dochter van 13 is ongeveer sinds een half jaar regelmatig ongesteld. Sinds de zomer gebruikt ze ook tampons. Mijn man is van islamitische afkomst en mijn schoonmoeder raadde het gebruik van tampons ten stelligste af i.v.m. maagdelijkheid. Mijn man vindt het wel prima dat ze tampons gebruikt, maar zijn er lezeressen van islamitische afkomst, die hun mening willen geven? Ik zou het erg op prijs stellen om te lezen hoe zij hiermee omgaan. Alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb een vraag over het gebruik van tampons. Mijn dochter van 13 is ongeveer sinds een half jaar regelmatig ongesteld. Sinds de zomer gebruikt ze ook tampons. Mijn man is van islamitische afkomst en mijn schoonmoeder raadde het gebruik van tampons ten stelligste af i.v.m. maagdelijkheid. Mijn man vindt het wel prima dat ze tampons gebruikt, maar zijn er lezeressen van islamitische afkomst, die hun mening willen geven? Ik zou het erg op prijs stellen om te lezen hoe zij hiermee omgaan. Alvast bedankt voor je reactie.
zondag 9 september 2012 om 15:27
quote:flower1987 schreef op 09 september 2012 @ 15:20:
Hoe doen die zwaar gelovige dat dan... Stel dat je niet bloed.. Denkt zo'n man dan gelijk dat je geen maagd meer bent..? Hoe redden de vrouwen zich hier dan uit?
Nou, de zwaargelovigen blijven natuurlijk maagd tot het huwelijk. Heb ik van gesprekken met mijn zwaarchristelijk studiegenootje en zwaar katholiek Italiaans huisgenootje.
En als je zelf niet zo zwaar gelovig bent, dan zijn er leuke trucjes.
Hoe doen die zwaar gelovige dat dan... Stel dat je niet bloed.. Denkt zo'n man dan gelijk dat je geen maagd meer bent..? Hoe redden de vrouwen zich hier dan uit?
Nou, de zwaargelovigen blijven natuurlijk maagd tot het huwelijk. Heb ik van gesprekken met mijn zwaarchristelijk studiegenootje en zwaar katholiek Italiaans huisgenootje.
En als je zelf niet zo zwaar gelovig bent, dan zijn er leuke trucjes.
zondag 9 september 2012 om 15:28
Mijn God, dit kun je niet menen, wat erg als je als 13-jarige toestemming van je ouders moet hebben om tampons te mogen gebruiken en dat oma en je tantes er zich van je ouders ook nog mee mogen bemoeien. Ga je het straks ook nog goed vinden als oma en tantes in haar eerste huwelijksnacht een met bloed besmeurde lap willen zien? Ik zou zelf nooit of te nimmer mijn eigen normen en waarden op willen geven om mijn schoonfamilie tegemoet te komen.
zondag 9 september 2012 om 15:28
Man en schoonmoeder kunnen natuurlijk best hun mening geven en ik luister daar ook best naar, en soms neem ik hun mening mee om iets wel of niet goed te vinden, maar vrouwenzaken beslis ik toch meer zelf. Het marokko-forum lijkt me een goed idee, daar ga ik ook eens kijken. Bedankt voor jullie reacties,
zondag 9 september 2012 om 15:29
zondag 9 september 2012 om 15:31
Afgaande op wat ik het op forum van marokko.nl gelezen heb, zijn er massa's Marokkaanse meiden die vooral geen tampons gebruiken tot aan de huwelijksnacht. Want hoe modern ze zelf ook vaak zijn, manlief is dat misschien als het puntje bij paaltje komt toch niet. En je zal dan maar niet bloeden, omdat tampongebruik je maagdenvlies wat heeft opgerekt. Zekere voor het onzekere, zeg maar. (Al zou ik dan zorgen dat ik lange nagels had oid en mezelf dan daarmee open krabben.) Oude gewoontes verdwijnen niet zo maar en familie is in islamitische kringen veel belangrijker en veel meer een factor om goed rekening mee te houden, dan in de Nederlandse ik-cultuur.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 9 september 2012 om 15:32
Ik heb verder geen verstand of ervaring met de huwelijksnacht van wie dan ook, dat is ook niet de intentie van mijn vraag. Door de opmerking van mijn schoonmoeder kwam ik bij deze vraag terecht. Mijn moeder zegt ook weleens iets dat ik denk? wat bedoel je nou, heeft niets met religie te maken, maar meer wet generatie-verschil.
zondag 9 september 2012 om 15:36
zondag 9 september 2012 om 15:38
zondag 9 september 2012 om 15:43
quote:Ruza schreef op 09 september 2012 @ 15:39:
Netniet heeft de langgezochte glazen bol in bezit geloof ik.Ik weet niet waar je op doelt, als moslim vrouw mag je niet met een niet moslim trouwen, Andersom mag een moslim man wel met een niet moslim vrouw trouwen als ze maar een gelovige is van 1 van de boeken en hiermee wordt dan de torah en de bijbel genoemd. Om dit te weten heb ik geen glazen bol nodig maar wel een koran.
Netniet heeft de langgezochte glazen bol in bezit geloof ik.Ik weet niet waar je op doelt, als moslim vrouw mag je niet met een niet moslim trouwen, Andersom mag een moslim man wel met een niet moslim vrouw trouwen als ze maar een gelovige is van 1 van de boeken en hiermee wordt dan de torah en de bijbel genoemd. Om dit te weten heb ik geen glazen bol nodig maar wel een koran.
zondag 9 september 2012 om 15:44
Mijn schoonfamilie woont niet in Nederland en mijn man is niet praktiserend moslim, maar vindt bepaalde normen en waarden wel van belang, o.a. maagdelijkheid tot een zekere leeftijd, niet per se tot het huwelijk maar liever wel tot een een jaar of 17-18. Roken, alcohol en drugs zijn uit den boze, respect voor ouders, ouderen in het algemeen, juf/meester of school enzo zijn een belangrijk onderwerp in de opvoeding van onze kinderen, dus eigen is er weinig verschil tussen onze ideeen en bijv. van die van mijn broer en zus.
zondag 9 september 2012 om 15:46
quote:netniet schreef op zondag 09 september 2012 15:36 In sommige culturen, en heus niet alleen in moslim culturen, ook koptische christenen etc. zijn sommige vrouwen zo bang dat ze geen bloed hebben na de daad dat ze voor de zekerheid een speld meenemen naar bed en ze zich dan stiekem prikken om toch te bloeden. Fijn hoor, religie.jij verwart cultuur met religie.
zondag 9 september 2012 om 15:48
Ik veroordeel niemand, echt niet, maar het kan toch niet waar zijn dat een meisje van 13 toestemming moet hebben om tampons te mogen gebruiken. Als de vraagstelling dusdanig was dat haar dochter dit wilde weten omdat ze zelf zo religieus was dan had ik het heel anders gevonden. Maar ik vind het schadelijk als je kinderen dingen op gaat leggen waar het zelf niet achter staat. en dan maakt me het niet uit wat de religie is.
zondag 9 september 2012 om 15:49
Ben je zelf moslima ts? En hoe is dat bij jezelf gegaan? Moest jij je verantwoorden bij je schoonmoeder na je huwelijksnacht?
Gewoon benieuwd trouwens.
Oh en je man heeft gelijk in zijn vraag om de tampons discreet weg te gooien. Ik zou het ook ranzig vinden om de afvalbak open te maken en daar zo de tampons te zien liggen...
Gewoon benieuwd trouwens.
Oh en je man heeft gelijk in zijn vraag om de tampons discreet weg te gooien. Ik zou het ook ranzig vinden om de afvalbak open te maken en daar zo de tampons te zien liggen...
zondag 9 september 2012 om 15:51
quote:ef2000 schreef op 09 september 2012 @ 15:44:
Mijn schoonfamilie woont niet in Nederland en mijn man is niet praktiserend moslim, maar vindt bepaalde normen en waarden wel van belang, o.a. maagdelijkheid tot een zekere leeftijd, niet per se tot het huwelijk maar liever wel tot een een jaar of 17-18. Roken, alcohol en drugs zijn uit den boze, respect voor ouders, ouderen in het algemeen, juf/meester of school enzo zijn een belangrijk onderwerp in de opvoeding van onze kinderen, dus eigen is er weinig verschil tussen onze ideeen en bijv. van die van mijn broer en zus.Deze wensen heb ik ook wbt mijn dochter. Gewoon vanuit een liefdevol maar soms ook bezorgd moederhart
Mijn schoonfamilie woont niet in Nederland en mijn man is niet praktiserend moslim, maar vindt bepaalde normen en waarden wel van belang, o.a. maagdelijkheid tot een zekere leeftijd, niet per se tot het huwelijk maar liever wel tot een een jaar of 17-18. Roken, alcohol en drugs zijn uit den boze, respect voor ouders, ouderen in het algemeen, juf/meester of school enzo zijn een belangrijk onderwerp in de opvoeding van onze kinderen, dus eigen is er weinig verschil tussen onze ideeen en bijv. van die van mijn broer en zus.Deze wensen heb ik ook wbt mijn dochter. Gewoon vanuit een liefdevol maar soms ook bezorgd moederhart
zondag 9 september 2012 om 15:51
quote:netniet schreef op 09 september 2012 @ 15:48:
Ik veroordeel niemand, echt niet, maar het kan toch niet waar zijn dat een meisje van 13 toestemming moet hebben om tampons te mogen gebruiken. Als de vraagstelling dusdanig was dat haar dochter dit wilde weten omdat ze zelf zo religieus was dan had ik het heel anders gevonden. Maar ik vind het schadelijk als je kinderen dingen op gaat leggen waar het zelf niet achter staat. en dan maakt me het niet uit wat de religie is.
Dochter gebruikt al tampons. Dus heeft ze verder geen toestemming nodig.
Ik snap alleen niet zo goed wat TO met dit topic wil. Haar man vindt het goed en dochter gebruikt al tampons. Ik zie het probleem niet.
Dochter gebruikt al tampons. Dus heeft ze verder geen toestemming nodig.
Ik snap alleen niet zo goed wat TO met dit topic wil. Haar man vindt het goed en dochter gebruikt al tampons. Ik zie het probleem niet.