Dochter en tampons

09-09-2012 15:10 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb een vraag over het gebruik van tampons. Mijn dochter van 13 is ongeveer sinds een half jaar regelmatig ongesteld. Sinds de zomer gebruikt ze ook tampons. Mijn man is van islamitische afkomst en mijn schoonmoeder raadde het gebruik van tampons ten stelligste af i.v.m. maagdelijkheid. Mijn man vindt het wel prima dat ze tampons gebruikt, maar zijn er lezeressen van islamitische afkomst, die hun mening willen geven? Ik zou het erg op prijs stellen om te lezen hoe zij hiermee omgaan. Alvast bedankt voor je reactie.
quote:missy_acy schreef op 09 september 2012 @ 15:49:

[...]

Hoe weet jij dat?

Daarom, lees vooral de laatste 3 regels, die zijn uit de koran:

If a Muslim woman marries a kaafir when she knows the ruling, then she is a zaaniyah (adulteress), and her punishment is the punishment for adultery. If she was ignorant of the ruling then she is excused, but they must be separated, and there is no need for a divorce because the marriage is null and void. On this basis, the Muslim woman whom Allaah has honoured with Islam and her guardian must beware of that and must adhere to the limits set by Allaah, and they must feel proud of Islam. Allaah says (interpretation of the meaning):

“Those who take disbelievers for Awliyaa’ (protectors or helpers or friends) instead of believers, do they seek honour, power and glory with them? Verily, then to Allaah belongs all honour, power and glory” [al-Nisaa’ 4:139]
quote:netniet schreef op 09 september 2012 @ 15:48:

Ik veroordeel niemand, echt niet, maar het kan toch niet waar zijn dat een meisje van 13 toestemming moet hebben om tampons te mogen gebruiken. Als de vraagstelling dusdanig was dat haar dochter dit wilde weten omdat ze zelf zo religieus was dan had ik het heel anders gevonden. Maar ik vind het schadelijk als je kinderen dingen op gaat leggen waar het zelf niet achter staat. en dan maakt me het niet uit wat de religie is.Ok dan kwam het anders op mij over, sorry. Misschien zijn moeder (en dochter?) gewoon geïnteresseerd. Zonder dat ze er iets mee willen of moeten. Moeder komt van andere cultuur, pa is een man, oma is van andere generatie. Kan mij voorstellen dat ze gewoon willen weten van andere hoe dat gezien word, zonder dat ze daar naar gaat handelen? Ik eet ook gewoon en halal vlees, toch wil ik weten waarom vissen niet halal geslacht hoeven te worden...
quote:kadanz schreef op 09 september 2012 @ 15:16:

Je dochter is dus derde generatie allochtoon en nog maken jullie je druk om die maagdelijkheidscultus? Stop die schoonma even in de kast of zo.
Netniet, mijn moeder was moslima, en m'n vader katholiek. En er werd niemand niet geaccepteerd, aan beiden kanten van de familie.

Volgens mij is TO zelf ook geen moslima, en haar man dus wel moslim. Hetgeen je zegt gaat niet op voor iedereen. Zal vast gebeuren, dat ontken ik niet. Maar lang niet altijd.

Maar ik vroeg t aan je omdat je het over TO's (schoon)familie hebt, hoe weet je dat? Ken je ze?
quote:ladytruckster schreef op 09 september 2012 @ 16:01:

[...]

Misschien maakt ze zich niet druk, wil ze gewoon weten hoe daar over gedacht word.....
Hè TO, bedenk net dat je op relatie pijler ook topic hebt over nl vrouwen met moslim mannen. Kun je misschien ook nog vragen?!
quote:ef2000 schreef op 09 september 2012 @ 15:44:

Mijn schoonfamilie woont niet in Nederland en mijn man is niet praktiserend moslim, maar vindt bepaalde normen en waarden wel van belang, o.a. maagdelijkheid tot een zekere leeftijd, niet per se tot het huwelijk maar liever wel tot een een jaar of 17-18.HUh? schiet mij maar lek, dat kan ik absoluut niet rijmen, ze is nu 13 jaar en er wordt getwijfeld of ze wel tampons kan gebruiken in verband met maagdelijkheid, maar ze mag zich op haar 17e wel laten ontmaagden terwijl ze niet getrouwd is?????? Dus, ze moet nog even een paar jaartjes wachten met tampons te gebruiken omdat ze maagd moet blijven voor als ze met haar vriendje naar bed gaat, ik snap er niks meer van.
.
anoniem_109511 wijzigde dit bericht op 09-09-2012 16:08
Reden: was off-topic
% gewijzigd
Ik snap hier helemaal niets van. Echt niets. Maar goed dat ligt vast aan mij.
Is TO's dochter moslima, en is ze dus zelf ook van plan maagd te blijven tot 't huwelijk?

Als dat niet speelt, waar gaat dit dan helemaal over?

En schoonmoeder dient zich niet met de intieme delen van haar kleindochter te bemoeien. Vind dat onfatsoenlijk. Of liever gezegd, behoorlijk ranzig.
Ik heb het topic over Nederlandse vrouwen met moslim man wel gezien maar er niet bij stilgestaan dat mijn vraag daar misschien ook ter sprake kan komen, ik ga eens kijken. Verder geen toestemming of wat nodig van wie dan ook voor wat dan ook, het was een vraag die zomaar opkwam. ik ben zelf geen moslima, en mijn man is ook niet praktiserend vanaf dat hij sinds 32 jaar geleden in Nederland woont.
Een mens vraagt zich wel eens wat af hè (0;
quote:ef2000 schreef op 09 september 2012 @ 16:52:

ik ben zelf geen moslima, en mijn man is ook niet praktiserend vanaf dat hij sinds 32 jaar geleden in Nederland woont.In een ander topic lees ik dat jullie in Iran wonen?
Maar een vrouw moet maagd blijven volgens de Koran maar de man dan? Die mag met Jan en alleman het bed in duiken?

Vraag me echt af waar zo'n schoonmoeder zich mee bemoeit.
Als mijn Turkse schoonmoeder in de toekomst (dochter is pas 6 maanden haha) zou wagen zich te bemoeien met de tampons van mijn dochter, dan heeft ze een probleem.

Met mij en met mijn man schat ik zo in. Aan dat soort ongeletterde onzin doe je toch gewoon niet mee, komop zeg.

Het valt me in Turkije altijd op hoe weinig tampons er worden verkocht, zelfs in een superwesterse stad als Izmir.
if we all light up, we can scare away the dark...
Tampons zijn voor vrouwen die ongesteld zijn, een maagd ben je als je nog geen sex hebt gehad. Laat de gelovigen van deze wereld nou in Godsnaam eens met de tijd meegaan zeg.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Verrek twinkle , je hebt gelijk, maar misschien is TO zo ver in Iran geïntegreerd dat ze nu heel goed is geworden in Iraanse sprookjes en dat dit topic ook eigenlijk gewoon maar een verhaaltje is, ik heb er in ieder geval van genoten, het was heel spannend, en ze leefden nog lang en gelukkig. Wanneer krijgen we een nieuw spannend verhaal ef2000?

Afbeelding van ef2000

ef2000 schreef:

Hallo Lokje,

Sandalen in het algemeen en ook teenslippers zijn geen probleem. Ook een overgooier/tuniek met iets eronder kan prima. Ik woon zelf in Shiraz en zie nu het voorjaar wordt vrij veel dames, en niet alleen hele jonge meiden, met een tuniek of overgooier die dan het liefst heel strak zit.

Veel plezier tijdens je reis naar Iran.
Ik heb inderdaad 3 jaar in Iran gewoond, om de taal te leren lezen en spreken, samen met mijn kinderen, zij zijn daar 3 jaar naar school geweest, om dezelfde reden. Met ouders uit 2 landen/culturen is het een enorme verrijking om daar alles uit te halen wat mogelijk is, wij spreken, lezen en schrijven nu allemaal Farsi, ik redelijk en de kinderen vloeiend. Ik begrijp dat mijn vraag gemengde reacties oproept, dus ik laat het hierbij. Bij een vraag over tampongebruik door een jong meisje verwachtte ik eigenlijk geen opmerkingen over de huwelijksnacht, wel of geen moslim-echtenoot.Bedankt voor al jullie reacties.
quote:zwarterozen schreef op 09 september 2012 @ 15:25:

Misschien kun je dan ook vragen waarom vissen niet halal geslacht hoeven te worden, ik durf geen topic over te openen. Maar ben heel benieuwd waarom dat niet hoeft!!Worden vissen verdoofd?? Nogal een gedoe met al die sardientjes!!
quote:sagitario1981 schreef op 09 september 2012 @ 17:17:

Maar een vrouw moet maagd blijven volgens de Koran maar de man dan? Die mag met Jan en alleman het bed in duiken?

Vraag me echt af waar zo'n schoonmoeder zich mee bemoeit.Jantine dan en niet alleman maar allevrouw, homo zijn wordt daar toch ook niet in goedgekeurd, of heb ik iets gemist.
Rasta.

Zo'n 20 jaar geleden was het in Nederland ook bij sommigen heel normaal dat je absoluut geen tampons mocht gebruiken want stel je voor je kwam klaar of je werd ontmaagd.

Sommige ouders
quote:ef2000 schreef op 09 september 2012 @ 18:55:

Met ouders uit 2 landen/culturen is het een enorme verrijking om daar alles uit te halen wat mogelijk is, wij spreken, lezen en schrijven nu allemaal Farsi, ik redelijk en de kinderen vloeiend.Bedankt voor al jullie reacties.Tja, wel heel raar dat je niet reageert op mijn opmerking dat je dochter van 13 eventueel niet "ontmaagd" mag worden door een tampon maar wel door haar vriendje op haar 17e. Ik kan zulke verwarrende dubbele moralen waar bovendien totaal geen logica in zit nou niet bepaald een verrijking noemen. En de taal vloeiend spreken, wat is daar nou zo verrijkend aan behalve dat je dan met je schoonfamilie kan communiceren. Ik vind het ook niet bepaald een verrijking om een kind op haar tiende van school af te halen en dan vervolgens 3 jaar op een Iraanse school onderwijs te laten volgen, onderwijssysteem is daar totaal anders. Om het over de cultuurshock wat je je kind aan doet maar niet te hebben. Nogal leuk als je als beginnende puber in de brandende hitte je compleet moet bedekken, ik zou zelf never ever nooit niet met mijn puberdochter in een land gaan wonen waar ook pubermeisjes worden gestenigd vanwege "adultery".
quote:ef2000 schreef op 09 september 2012 @ 18:55:

. Bij een vraag over tampongebruik door een jong meisje verwachtte ik eigenlijk geen opmerkingen over de huwelijksnacht, wel of geen moslim-echtenoot.Bedankt voor al jullie reacties.Dit is toch juist de reden dát je het vraagt?
Oh Iran.

Vandaar de mythe over tampons, ze schijnen daar ook bijna niet te worden verkocht.
quote:ef2000 schreef op 09 september 2012 @ 15:44:

Mijn schoonfamilie woont niet in Nederland en mijn man is niet praktiserend moslim, maar vindt bepaalde normen en waarden wel van belang, o.a. maagdelijkheid tot een zekere leeftijd, niet per se tot het huwelijk maar liever wel tot een een jaar of 17-18. Roken, alcohol en drugs zijn uit den boze, respect voor ouders, ouderen in het algemeen, juf/meester of school enzo zijn een belangrijk onderwerp in de opvoeding van onze kinderen, dus eigen is er weinig verschil tussen onze ideeen en bijv. van die van mijn broer en zus.Ik ben een atheïst, man ook, en dit zijn dingen die ik ook wens voor mijn kinderen hoor. Ik dwing ze niet af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven