Werk & Studie alle pijlers

Zo ongelooflijk stom!!!!!!

26-09-2012 06:59 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo iets ongelooflijk stoms gedaan!

Ik heb wat gestolen op mijn werk en een collega heeft mij verraden bij mijn baas.

1 geluk, we hebben het zo kunnen regelen dat dit niet in een referentie wordt meegenomen ofzo, dit wordt niet in mijn "dossier" genoteerd.

Dat ik mijn baan kwijt ben is gewoon terrecht! En weet je....dat vind ik niet eens t allerergste, ik schaam mijzelf! Schaam me diep tegenover mijn collega's en andere mensen.

Ik hoop dat ik snel een nieuwe baan vind en dit (een soort van) achter me kan laten!!

Wou het even van me afschrijven!
Je hebt geluk gehad dat je baas het niet in je dossier zet of in een referentie verteld. Ik zou me rot schamen, vooral als mensen vragen waarom ik mijn baan kwijt ben.
Zo stom dat ik er weinig van geloof....
Ik neem ook vaak een schaar ofzo mee. Die beland ook wel weer op m'n werk.

Nooit over nagedacht dat dit stelen is. Ga er toch eens wat meer op letten!
En ik neem ook wel eens een pen mee. Na een afspraak bij een klant stop ik de pen (van werk) in mijn (eigen) agenda en neem ik die mee naar huis. En omgekeerd ook: op werk liggen er pennen van mijzelf. Daar ga ik mij niet druk om maken.
Als ik thuis printpapier nodig heb roep ik altijd even naar mijn baas dat ik wat meeneem. Hij vindt alles goed, is zo ongelofelijk makkelijk daarin.

Bij ons heerst ook een hele informele sfeer en het zou eerder raar zijn als je nooit wat meenam;-)

Heb zelfs weleens geld uit de kas geleend omdat ik mijn pinpas was vergeten. Was geen probleem!

Ik breng het overigens wel altijd weer terug en dat weet ie.
Maar een pen meenemen is dus al stelen?

Sorry maar: oneens!

Wij raken onze pennen aan de straatstenen niet kwijt! Hebben allemaal van die promo-doosjes met ons logo en daarin 2 pennen. Nou het huis ligt er hier vol mee hoor.
quote:Marels schreef op woensdag 26 september 2012 07:59 Diefstal is diefstal toch?

Ik vind het niet normaal om met spul van kantoor je thuisvoorraad aan te vullen.

Het gebeurt hier wel eens dat ik wel iets van het werk meeneem voor thuisgebruik, maar dan vraag ik netjes toestemming aan de baas en noteer ik exact wat ik heb meegenomen om dat dan later (of op dat moment zelf) netjes af te rekenen.

Maar, TO, wat heb je gejat en waarom?

Kon je echt niet zonder hetgene wat je gestolen hebt en kon je het niet betalen? Vond je dat je er wel recht op had?

Kwam het voort uit een soort kleptomanie?

Enlighten us! "

Het gebeurt hier wel eens dat ik wel iets van het werk meeneem voor thuisgebruik, maar dan vraag ik netjes toestemming aan de baas en noteer ik exact wat ik heb meegenomen om dat dan later (of op dat moment zelf) netjes af te rekenen. !"

Als ik dit zou doen, dan zou mijn werkgever me keihard uitlachen...

Ik heb standaard pennen en notitieblokken van m'n werk in m'n laptoptas zitten. En soms haal ik dat eruit thuis voor aantekeningen en laat ik er weleens hier liggen.
En dan bedoel ik ook een pak A4 papier. Zolang het niet de spuigaten uitloopt is er bij ons geen probleem.

Wel heeft een keer een collega ontslag gehad omdat hij een Blackberry had gestolen. Dat vind ik dan wel weer logisch
Hm. Momentje.

Lees je contract eens na. Staat daar in dat je niet mag stelen?? Als dat er niet in vermeld staat is dat geen reden tot ontslag namelijk. Ja, zo krom is de wet.

Ik had ooit een collega die ik geld uit de kassa zag stelen. Het gerucht ging al een tijdje de ronde maar ik zag het dus daadwerkelijk gebeuren. Moest van mijn baas mee naar de politie. Er is een rechtszaak van gekomen die mijn collega gewonnen heeft omdat dit bedrijf zonder contracten werkt(e).

Hoewel je baas dus naar mijn idee absoluut in zijn recht staat en je sowieso waarschijnlijk nooit meer hoeft terug te komen, is het wettelijk gezien dus wel een beetje anders geregeld.

En je collega was pas echt collegiaal geweest als ze je had aangesproken.

Verder is het per bedrijf verschillend wat ze accepteren en wat niet. Op het werk van mijn man staat duidelijk in de regels (en in de contracten) dat stelen ontslag op staande voet tot gevolg heeft. Ook bij een pak A4 papier.
quote:Fruity-Pebbles schreef op 26 september 2012 @ 08:56:

[...]

"

Het gebeurt hier wel eens dat ik wel iets van het werk meeneem voor thuisgebruik, maar dan vraag ik netjes toestemming aan de baas en noteer ik exact wat ik heb meegenomen om dat dan later (of op dat moment zelf) netjes af te rekenen. !"

Ik heb standaard pennen en notitieblokken van m'n werk in m'n laptoptas zitten. En soms haal ik dat eruit thuis voor aantekeningen en laat ik er weleens hier liggen.

Ik werk in de zorg, heb dus geen kantoorbaan.

Pennen gebruik ik van het werk, en ja, die komen ook wel eens per ongeluk thuis te liggen. So be it.

Heb ook wel eens verbandmaterialen van het werk meegenomen, maar dan vraag ik toch echt wel even na of het oké is als ik het meeneem. Kwestie van fatsoen, vind ik.

Het antwoord is altijd ja, maar vragen is wel zo netjes

Ik noteer dan inderdaad wat ik meeneem, maar vaak genoeg wordt zoiets ook niet doorgerekend ook.
668, the neighbour of the Beast
quote:exces schreef op 26 september 2012 @ 09:08:

Hm. Momentje.

Lees je contract eens na. Staat daar in dat je niet mag stelen?? Als dat er niet in vermeld staat is dat geen reden tot ontslag namelijk. Ja, zo krom is de wet.

Ik had ooit een collega die ik geld uit de kassa zag stelen. Het gerucht ging al een tijdje de ronde maar ik zag het dus daadwerkelijk gebeuren. Moest van mijn baas mee naar de politie. Er is een rechtszaak van gekomen die mijn collega gewonnen heeft omdat dit bedrijf zonder contracten werkt(e).

Hoewel je baas dus naar mijn idee absoluut in zijn recht staat en je sowieso waarschijnlijk nooit meer hoeft terug te komen, is het wettelijk gezien dus wel een beetje anders geregeld.

Dit is niet helemaal waar en ligt iets genuanceerder. Het is inderdaad mede afhankelijk van wat er op papier staat. Maar ook andere zaken spelen een rol, zoals bijv de functie van de overtreder, de aard van de overtreding, de omstandigheden van de overtreding, etc. In de jurisprudentie kun je dan ook erg veel verschillende uitspraken teruglezen mbt ontslag nav diefstal op het werk.
quote:Marels schreef op woensdag 26 september 2012 09:12 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Fruity-Pebbles in "Zo ongelooflijk stom!!!!!!"" class="messagelink">Fruity-Pebbles schreef op 26 september 2012 @ 08:56</a>:</b>

[...]

"

Ik heb standaard pennen en notitieblokken van m'n werk in m'n laptoptas zitten. En soms haal ik dat eruit thuis voor aantekeningen en laat ik er weleens hier liggen.</div></blockquote>

Ik werk in de zorg, heb dus geen kantoorbaan.

Pennen gebruik ik van het werk, en ja, die komen ook wel eens per ongeluk thuis te liggen. So be it.

Heb ook wel eens verbandmaterialen van het werk meegenomen, maar dan vraag ik toch echt wel even na of het oké is als ik het meeneem. Kwestie van fatsoen, vind ik.

Het antwoord is altijd ja, maar vragen is wel zo netjes

Ik noteer dan inderdaad wat ik meeneem, maar vaak genoeg wordt zoiets ook niet doorgerekend ook.

Aah zo.. Dank je voor de toelichting.

Verbandmateriaal zou ik ook melden en terug betalen.

Ik leef soms in de waan dat iedereen een kantoorbaan heeft
Het kan ook met de persoon als werknemer te maken hebben. Op mijn werk is een keer iemand betrapt voor het stelen van een paar pakken koffie. Ontslag, rechtzaak etc. Mijn baas zei later tegen mij "als jij het was geweest, hadden we echt geen aangifte gedaan".
quote:Fruity-Pebbles schreef op 26 september 2012 @ 09:20:

[...]

Aah zo.. Dank je voor de toelichting.

Verbandmateriaal zou ik ook melden en terug betalen.

Ik leef soms in de waan dat iedereen een kantoorbaan heeft

Tuurlijk is het anders als je thuis werkt en je spullen van het werk thuis moet gebruiken.

Ik zeg al, hier belanden ook wel eens pennen van het werk thuis, maar dat vind ik anders.

Ik neem aan dat als jij notitieblokken speciaal mee gaat nemen voor privégebruik, dus niet om thuis te werken, maar om thuis ook zo'n handig blok te hebben voor boodschappenbriefjes, dat je dat dan ook meldt en niet zomaar meeneemt.
668, the neighbour of the Beast
Nummerzoveel, mijn collega was gewoon een verkoopster met haar handen in de kassa. Wekelijks nam ze 1 á 2 briefjes van 100 mee. Guldens, maar tegenwoordig vergelijkbaar met euro´s. Dus toch niet direct wat je noemt kattenpies. En zeker geen pen (die namen we allemaal wel eens mee) of pak papier.

Maar goed, wat ik tegen TO probeerde te zeggen; je hoeft je ontslag niet klakkeloos te accepteren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het absoluut niet kunnen. Maar ze is de eerste niet die iets meeneemt en ze zal ook niet de laatste zijn.
Weten we nu al wat ze heeft gestolen?
Tuut tuut tuut
quote:exces schreef op 26 september 2012 @ 09:08:

Hm. Momentje.

En je collega was pas echt collegiaal geweest als ze je had aangesproken.

Verder is het per bedrijf verschillend wat ze accepteren en wat niet. Op het werk van mijn man staat duidelijk in de regels (en in de contracten) dat stelen ontslag op staande voet tot gevolg heeft. Ook bij een pak A4 papier.Exces, diefstal valt in de rechtspraak onder de dringende redenen zoals omschreven in het arbeidsrecht. Dat hoeft niet in je arbeidsovereenkomst hoor. Echter, een rechter zal toetsen of het ontvreemde middel in verhouding staat tot de gevolgen van die diefstal en het verdere functioneren van die werknemer, indien werkgever meent de werknemer erom op staande voet te moeten ontslaan. Maar dat laat dus onverlet dat diefstal niet wordt toegestaan op zich! Alleen de wijze van afhandeling kan door de omstandigheden (bv ook een heterdaadje of niet) worden beïnvloed.
Craist, ik was wéér mosterd dus
Maar wat was het nou?
Ik wacht met spanning af wat het gestolen voorwerp/voorwerpen is/zijn.

Maar het zal idd niet gaan om een pen en een schrijfblokje.
quote:Marels schreef op 26 september 2012 @ 09:24:

[...]

Ik zeg al, hier belanden ook wel eens pennen van het werk thuis, maar dat vind ik anders.Sterker nog, als ik een pen vind op het werk die lekker schrijft, dan gaat ie zonder pardon mijn agenda in (meestal een afgekloven BIC van een kwartje). Ik ben een sucker voor fijne pennen, weet je hoe weinig pennen écht lekker schrijven? Jammer dan. Voor de rest mogen ze alles lekker houden, ik heb zelf geld om dingen te kopen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Wat werken er ineens opvallend veel mensen thuis trouwens
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Tia.Dalma schreef op 26 september 2012 @ 09:37:

Craist, ik was wéér mosterd dus Toch minder uitgeslapen dan je dacht?
To is gevlucht voor de mogelijk negatieve reacties?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:nummerzoveel schreef op 26 september 2012 @ 10:08:

[...]

Toch minder uitgeslapen dan je dacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven