Geld & Recht alle pijlers

Fooi geven werklui?

11-10-2012 12:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag wel een oud topic hier, maar toch maar even een nieuw aangemaakt.

Sinds 2 weken wordt er aan mijn huis gewerkt. Buitenkant wordt helemaal opgeknapt, schoongemaakt, opnieuw gevoegd, the works. Het werk wordt gedaan door 1 ploeg van 2 man. Ze werken uitstekend in weer in wind, zijn netjes in de omgang en staan open voor veranderingen en denken mee (kapotte dakpannen even vervangen bv.)

Ik zie wel dat het zwaar werk is en ik denk erover aan het eind van de werkzaamheden de heren een fooi in de vorm van een algemene kadobon te geven.

Zouden ze dat mogen aannemen en wat is een mooi bedrag?

Ik ben heel blij hoe alles wordt en wil ze gewoon extra bedanken.

Wat denken jullie?
Horen, zien en .... reageren
quote:douchebak schreef op 11 oktober 2012 @ 14:34:

[...]

Wij geven de meesters en juffen de laatste schooldag altijd een geschenk/ cadeaubon. Juichen doen de juffen en meesters niet, maar ze waarderen het wel. ;)Precies! Einde van het schooljaar worden er altijd presentjes gegeven aan de leerkrachten op onze school...
Mijn vriend mag niks aannemen van klanten, niet van bedrijven en zeker niet van particuliere klanten.

Wat lekkers bij koffie en lunch zou ik doen en gewoon laten weten dat je blij bent met hun werk.
quote:juf_deetje schreef op 11 oktober 2012 @ 13:41:

Wat vind je van een fooi op en ouderavond voor die lieve mentor van je zoon/ dochter? Ik sta te juichen

Maar als er hier in huis wordt gewerkt (laatst de werkkamer verbouwd) staat er koffie en thee met iets lekkers klaar en als het later wordt broodjes en soep. Jammer genoeg werd alles afgewezen door onze laatste klusser. Tja, en dan komt een fikse rekening, dat vind ik dan genoeg. Dan kom ik maar op het topic "vrekkige acties", maar ik vind dat als mijn klusser voor 3 dagen hard werken evenveel verdient als ik in bijna een maand, dat hij dan voldoende betaald wordt en een fooi van 50 euro niet meer nodig.Ik denk niet dat de rekening enkel arbeidsloon is. Of het nu zwart of gewoon wit was er moeten altijd eerst onkosten worden betaald. Wat te denken van voorrijkosten/reiskosten, materiaalgebruik, evt afschrijving apparatuur/gereedschap. Pas als deze kosten en evt. andere zijn betaald is het arbeidsloon aan de beurt.
quote:bettypage schreef op 11 oktober 2012 @ 12:54:

Voor de jongen die hier ons toilet kwam doen, had ik elke dag wat lekkers voor de lunch; pannenkoeken, gebakken eieren op brood, soep met bolletjes. En voor de rest zette ik steeds koffie, sap en koekjes neer. Hij waardeerde dat heel erg.

dat doe ik ook. altijd wat warms 's middags en nog een keer extra koffie met een koek.

tegenwoordig hoor ik steeds vaker dat dat niet meer gebeurt. mensen zijn zo pinnerig dat ze de werklui zelfs weigeren als ze naar het toilet moeten...
En doooooor!
Nee, ik zou geen fooi geven, ze krijgen immers salaris.
Goed werk (zeker als je ziet dat men iets extra's doet of in guur weer staat) , verdiend een fooitje.

Die rekening waar men het over heeft gaat nl naar hun werkgever, als je vind dat de werknemer die het werk bij je doet goed werk verricht is een fooitje of zoals men al zei attent zijn in vorm van soep of koffie altijd een leuke waardering.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:yogayup schreef op 11 oktober 2012 @ 13:48:

@nettel: waarom is dat anders dan? Ik begrijp dat niet zo goed. Je betaalt in de horeca toch ook geld voor het eten en drinken, de kosten voor personeel en pand etc zijn er toch in doorgerekend? Waarom zou je daar dan wel fooi (aardigheidje) geven

(Sorry TO)

Omdat het loon van de serveersters/obers/gastheren/kok/keukenhulpjes/afwasploeg rekening houdt met dat er nog fooi bovenop komt. En voor zover ik weet is dat in de bouw niet zo.

Ik vind geen fooi geven in de horeca echt onbeschoft. De laatste keer dat ik dat heb gedaan was toen er een stuk glas in mn eten zat. Fooi in de bouw is voor mij een aardigheidje/waardering. Maar niet standaard.
@nettel: zoveel verdient een bouwvakker ook niet hoor en Nederland heeft een minimum loon, dis ook om de horeca. Om dan ineens in de horeca fooi te 'moeten' geven, omdat de werkgever slecht betaald, vind ik onlogisch. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en ik heb niet in de horeca gewerkt, dus misschien beperkt dat mijn visie.

Fooi in de horeca vind ik ook een blijk van waardering, geen moeten. Ik vind het dus ook niet onbeschoft om geen fooi te geven in de horeca, hoewel ik het vaak wel doe als ik tevreden ben over de kwaliteit en service.
Ga tussen de middag eens naar de snackbar en betaal hun patatje (werklui gaan toch altijd elke vrijdagmiddag snacken).

Ik zou geen fooi geven verder. Ze krijgen al betaald via werkgever.
quote:Ivetje schreef op 11 oktober 2012 @ 13:54:

De laatste keer dat ik werklui over de vloer had, heeft er 1 in de poort zitten poepen... (Kwamen een schutting plaatsen). Die hebben van mij nog geen kop koffie gehad!Ivetje, wat is dat met dat poepen bij jullie?
Jeminee, wat een hoop reakties :-)

Ik lees wel dat er veel verschillende meningen zijn. Trouwens, de werklui hebben ook volgende week nog werk en dus worden het bijna 3 wekene werk.

Ik werk zelf ook een ben vaak niet aanwezig als zij schaften. Ze wilden niet binnenkomen vanwege hun vuile kleding (had gevraagd of ze koffie binnen wilde drinken). Dus eigenlijk spreek ik ze alleen buiten met komen en gaan.

Juist daarom wil ik dat extraatje geven. Het is een klus via een bouwbedrijf en die rekening komt van de baas. Daarom een teken van waardering direkt naar hun toe lijkt me passend.

Over de hoogte ga ik nog even nadenken... :-)
Horen, zien en .... reageren
Wij hebben nooit fooi gegeven.

Wel koffie/thee/fris/koek/warme soep/warme snacks.

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:broadway schreef op 11 oktober 2012 @ 15:00:

[...]

dat doe ik ook. altijd wat warms 's middags en nog een keer extra koffie met een koek.

tegenwoordig hoor ik steeds vaker dat dat niet meer gebeurt. mensen zijn zo pinnerig dat ze de werklui zelfs weigeren als ze naar het toilet moeten...

Al die lunchvoorstellen van mij werden afgewezen, dan ga ik het ze de 5e keer toch niet nog eens vragen? Dus hoezo tegenwoordig en pinnerig?

Ik heb echt nog nooit een klusjesman over de vloer gehad die een koek of lunchding aannam. (nog voor ik ze mijn fantastisch lekkere lunch onder de neus kon schuiven).
quote:Anyco schreef op 11 oktober 2012 @ 14:38:

[...]

Precies! Einde van het schooljaar worden er altijd presentjes gegeven aan de leerkrachten op onze school...

Echt waar? Ook middelbare school?

Ik heb 1x in al die jaren iets gekregen. Mijn collega's krijgen ook sporadisch iets.
quote:lammy schreef op 11 oktober 2012 @ 13:40:

Of ze dat nou wel of niet mogen aannemen, het gebaar is leuk. Ik zou gewoon geld geven.

Ik ken geen monteurs e.d. die GEEN geld mogen aannemen.

Bij ons op het werk hebben we een pot en daar gaan we van uit eten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik laaf "mijn" werklieden ( en heb er tijdens de verbouwing een stuk of 18 over de vloer gehad, leuke kerels met immer goede zin en een enorme inzet) altijd met uitgebreide lunch en alles en geef ze na afloop van de klus altijd een leuke enveloppe met leuke inhoud. Wat ik hun baas betaal krijgen zij niet dus als werk goed gedaan is krijgen zij dus een dikke vlop met geld en een bedankkaartje. Om mijn waardering te laten zien en omdat de rekening dus aan de baas betaald wordt en de jongens die het werk moeten verrichten best een extra centje mogen krijgen als ze perfect werk hebben afgeleverd.

ZZP-ers krijgen na afleveren van prima werk een extra in de zin van wat ze leuk vinden (kom je snel achter als ze dagen/weken in je huis bezig zijn) en die geld geven is beetje raar want die werken voor zichzelf dus gevalletje mooi bierpakket, wijnpakket en voor een duitse werkman een pakketje met echt Nederlandse dingen (advocaat, pindakaas, jenever, kaas, hagelslag etc) en voor een ZZP-er welke een zoon verwachtte had ik een stoer babypakket .

Ze willen allemaal heel graag weer een klus hier komen doen
Winkelfanaat : eh...ik mis iets. Wat heb ik nog meer hier ooit gepost met poepen?
quote:Ivetje schreef op 11 oktober 2012 @ 22:28:

Winkelfanaat : eh...ik mis iets. Wat heb ik nog meer hier ooit gepost met poepen? In de apotheek! Jij hebt gewoon iets met poep
quote:Mevrouw75 schreef op 11 oktober 2012 @ 22:13:

[...]

Ik heb 1x in al die jaren iets gekregen. Mijn collega's krijgen ook sporadisch iets.Ja ik denk wel dat de mentor van mijn kind een presentje krijgt, zou niet weten waarom niet maar zo te lezen ben ik 1 van de weinigen.
50 euro voor de twee mannen is een aardig bedrag denk ik TO.

[...]

Ik heb 1x in al die jaren iets gekregen. Mijn collega's krijgen ook sporadisch iets.Nog nooit meegemaakt hoor bij mijn kinderen, niet op de basisschool en ook niet op de middelbare school.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 oktober 2012 @ 13:15:

Ik vind 50 Euro de man een buitensporige hoge fooi.Ik ook.
Hallo?!
quote:Ivetje schreef op 11 oktober 2012 @ 14:01:

[...]

Ja echt, ik maak helaas geen grapje. Ze waren ingehuurd door de buren (die betaalden de schutting) en de vader van onze andere buren woont hier om de hoek. Die zag dus 1 van die mannen in zijn poort poepen (andere poort als de onze). Toen hij er wat van zei kreeg ie nog een grote mond ook! Echt...ik vond het al een rare snuiter, die andere was wel oke. Maar jemig, hoe sneu ben je?Heb je z'n baas gebeld?
Hallo?!
Ook wel weken werklui gehad, flink verwend met lekkere dingen maar geen geld gegeven.

Trouwens ook een dag stucadoors gehad en die gingen ook in de tuin pissen. Te gek voor woorden, en de verpakkingen van etenswaar lagen ook in de tuin.

[...]

Ik heb 1x in al die jaren iets gekregen. Mijn collega's krijgen ook sporadisch iets.Ik ook niet hoor. Heb wel eens een kaarsje gehad en 1x een bos bloemen. Vond ik lief. Maar verder? Het hoeft ook helemaal niet, maar het is ook niet standaard op een middelbare school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven