Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
[quote]elninjoo schreef op 17 oktober 2012 @ 08:32:

Zo'n laag inkomen, zoveel vaste lasten maar dan toch nog 'n 3e kind nemen? Hoe kóm je erbij???

Zelfs zonder kinderen is 2200 weinig voor 2 personen om van te moeten leven en dan moet je nog 3 koters voeden, kleden en iets meer te bieden hebben.[/quote

Zuurpruim!
Nancy je hebt nu wel heel veel geld van de spaar gehaald. Boek nu eens net zoveel terug naar de spaar zodat je tot het volgende salaris binnenkomt, goed rondkomt. Dat is al bijna namelijk. Je kunt misschien wel 1500 terugboeken naar de spaar. Heb je nog 300 euro te besteden tot het volgende salaris. Moet toch kunnen? Dan is je spaarsaldo niet dramatisch gezakt en dan heb je een goed startpunt.

vanaf nu: als er salaris binnenkomt laat je dat voortaan gewoon op de betaalrekening staan voor je lopende uitgaven. Als het kan, spaar je nog een vast bedrag per maand, net hoeveel je over kunt houden. Misschien 200 euro per maand of zo. Dat boek je naar de spaar en haal je er alleen af als er iets bijzonders is.

En klaar is kees!
Ik heb net opgehangen met de ING klantenservice:

Ik maak van mijn rekening een gezamenlijke rekening zonder passen voor de vaste lasten.

De andere gezamenlijke rekening houden we aan voor de boodschappen en leef geld.

De rekening van mijn man wordt opgezegd.

Zal ik onze salarissen laten storten op de gezamenlijke rekening zonder passen? Of op de rekening met passen? Lijkt mij het beste op de rekening met passen en dat ik vanuit daar een vast bedrag overmaak voor vaste lasten naar de andere rekening. Kinderopvangtoeslag en VT zit ik nog in dubio. Die komen nu binnen op de vaste lasten rekening.

heerlijk om zo constructief bezig te zijn!
Klonkt als een prima oplossing!

Ik zou de salarissen laten storten op de rekening met passen en een vast bedrag overboeken. Kun je automatisch laten doen.

Die toeslagen kun je prima naar de vaste lasten rekening laten gaan, dat verreken je dan met hoeveel salaris je overboekt.
Ik zou de salarissen laten storten op de rekening voor de variabele lasten. Daarvandaan kan je de vaste lasten overboeken, die zijn namelijk iedere maand exact dezelfde. Gedurende de maand betaal je er de variabele lasten van. En wat er aan het einde van de maand over is gaat naar de spaar, en dan begint het hele circus opnieuw.
Zeg maar Spijker.
Bedankt spijker en pyridine,

Ik ben ook blij dat ik dit nu heb geregeld. Betaal ik ook nog eens minder aan de ING aan pasjes en de kosten voor de rekeningen.

Ik kan overigens niet rood staan. Ik hou dat voorlopig maar zo.

Ik heb echt het gevoel dat ik stapje voor stapje steeds dichterbij een goed en realistisch financieel systeem kom voor ons gezin. Dat geeft een goed gevoel!

We kunnen ons natuurlijk ook afvragen waarom ik dat pas op mijn 31 ste uitvogel, maar dat heeft nu toch geen zin meer.
quote:nancy_weeds schreef op 17 oktober 2012 @ 12:04:

Bedankt spijker en pyridine,

Ik ben ook blij dat ik dit nu heb geregeld. Betaal ik ook nog eens minder aan de ING aan pasjes en de kosten voor de rekeningen.

Ik kan overigens niet rood staan. Ik hou dat voorlopig maar zo.

Ik heb echt het gevoel dat ik stapje voor stapje steeds dichterbij een goed en realistisch financieel systeem kom voor ons gezin. Dat geeft een goed gevoel!

We kunnen ons natuurlijk ook afvragen waarom ik dat pas op mijn 31 ste uitvogel, maar dat heeft nu toch geen zin meer.

Dan moet je wel heel goed in de gaten houden of alles werkelijk wordt betaald. Niet rood mogen staan betekent dat als je een cent te kort hebt dat het niet wordt betaald! Als ex-bankmedewerker zou ik altijd een kleine mogelijkheid tot rood staan adviseren.

Je vogelt het ál op je 31e uit. Wederom als ex-bankmedewerker zag ik vroeger mensen aan mijn balie die het nooit hebben uitgevogeld. Mensen die veel ouder waren en elke maand geld tekort kwamen. Die regelmatig een dwangbevel kregen en altijd een beslaglegging boven hun hoofd hadden hangen.
Sandt,

Rood staan wellicht dan maar weer aanvragen als alle rekeningen lopen, 500 euro of zo, just in case. Ik heb het vroeger stop laten zetten omdat ik er dus wederom roekeloos mee omging en het zag als 'mijn' geld.

Ik voel me best bezwaard dat jullie mij dit allemaal moeten leren en dan denk ik wat ben ik toch een sukkel. Maar inderdaad ik had ook mijn kop in het zand kunnen steken en dat heb ik niet gedaan. Hulp vragen is dan nog altijd beter
Als ex-bankmedewerker weet je ook dat de bank aan dat roodstaan verdient, dus vind ik dat advies niet zo geweldig.

Nancy, je bent supergoed bezig! Als je het nu zo redt met niet rood staan, dan zou ik dat later ook niet alsnog toevoegen hoor. Je weet de vaste lasten toch, en je zorgt toch dat je op je vaste lasten rekening nooit tekort komt?

Je bent geen sukkel, het is supergoed dat je tijdig hulp hebt gezocht, maar vooral dat je er wat mee doet! Kijk maar eens rond op dit forumdeel, zat mensen (jonger en ouder dan 31) die er tot hun nek in zitten. Jij doet het geweldig dus, echt waar!

Ik zou zelf niet goed weten hoe je het handigst om kunt gaan met vierwekelijks loon, maar het lijkt mij het beste om je loon te storten op de rekening met variabele lasten, en vast iedere maand op de 23e daarvan zoveel overmaken naar de vaste lasten rekening als je daar nodig hebt.
Ik werk op bijna dezelfde manier. Het salaris van mijn man wordt op een betaalrekening gestort. Ik weet precies wat ik aan vaste lasten heb, dat laat ik op die betaalrekening staan. Dan heb je ook de mogelijkheid tot roodstaan niet nodig. De rest stort ik naar de spaarrekening. Mijn salaris wordt op een andere rekening gestort, die gebruiken we voor de boodschappen etc.

Gaaf dat je het zo oppakt!
quote:nancy_weeds schreef op 17 oktober 2012 @ 11:13:

[quote]

Zuurpruim!
Ik zou juist de salarissen storten op de rekening voor de vaste lasten. Je weet dat je die moet betalen. In principe budgetteer je voor boodschappen en andere dingen maar als het salaris dan een keer tegenvalt (meer of minder weken in een maand) kun je dus ook je uitgaven hierop aanpassen. En je loopt niet het risico te pinnen en toch meer te pinnen omdat je salaris net binnen is ( of dat ze bij de kassa 1500 intypen en je 15,00 moet betalen en je drukt zomaar op JA) maar goed. Ieder zo zijn ding
Ik ben inmiddels begonnen met het uitwerken van de vaste lasten, samen met hubby alles zitten uit te rekenen wat wij elke maand opzij moeten leggen voor de kwartaalbetalingen,zoals de verzekeringen..

Ons inkomen is gedaald met bijna 800 euro.

Wij hebben wel een spaarpot, maar die is nodig voor de pensioenopvang strakjes, daar komen we absoluut ook niet aan en die moet ook verder worden bijgevuld.

Voor een paar weken terug dus ook gestart met 50 euro per week voor levensmiddelen en derg.

Moet wel zeggen, boodschappen doen vind ik nu niet leuk meer, het is uit zoeken waar ik wat kan halen ,zodat ik er mee rond kom.

IK lees mee en leer ervan.
quote:vaintje schreef op 17 oktober 2012 @ 12:41:

Als ex-bankmedewerker weet je ook dat de bank aan dat roodstaan verdient, dus vind ik dat advies niet zo geweldig.

Nancy, je bent supergoed bezig! Als je het nu zo redt met niet rood staan, dan zou ik dat later ook niet alsnog toevoegen hoor. Je weet de vaste lasten toch, en je zorgt toch dat je op je vaste lasten rekening nooit tekort komt?

Je bent geen sukkel, het is supergoed dat je tijdig hulp hebt gezocht, maar vooral dat je er wat mee doet! Kijk maar eens rond op dit forumdeel, zat mensen (jonger en ouder dan 31) die er tot hun nek in zitten. Jij doet het geweldig dus, echt waar!

Ik zou zelf niet goed weten hoe je het handigst om kunt gaan met vierwekelijks loon, maar het lijkt mij het beste om je loon te storten op de rekening met variabele lasten, en vast iedere maand op de 23e daarvan zoveel overmaken naar de vaste lasten rekening als je daar nodig hebt.

Dat klopt dat een bank daaraan verdient. Ik verdien er echter geen cent aan, aan dat advies en zou het nu nog steeds geven, juist omdat ik weet hoeveel narigheid het niet hebben van een krediet kan geven. Ook als je vaste lasten ivm, bijvoorbeeld feestdagen, net een dag eerder worden afgeschreven terwijl je salaris door die zelfde feestdagen een dag later komt. Moet je als klant weer helemaal alles doorspitten om te kijken wat er wel en wat er niet betaald is.

Een geweigerde betaling kost de klant vaak meer dan rood staan. Zeker voor mensen die niet elke keer netjes controleren of de ingeleverde betalingen wel betaald zijn. Lang geleden bij de Rabobank keken de medewerkers van het betreffende kantoor naar de betalingen die niet konden worden uitgevoerd, ging een klant dan minimaal in de min dan werd de betaling toch uitgevoerd. Tegenwoordig wordt er centraal verwerkt, en één cent te kort, is te kort. Kun je beter soms enkele dagen enkele euro's rood staan dan aanmaningen krijgen met ¤ 5,-- invorderings kosten.
quote:nancy_weeds schreef op 17 oktober 2012 @ 12:04:

Joh voel je niet bezwaard. Het duurde bij mij tot mijn 40ste (!) tot mijn man en ik eindelijk een duidelijk, logisch systeem opgezet hadden (dat is letterlijk 2 maanden geleden). Ik zal je niet vervelen met de details, maar het was erg gecompliceerd voorheen.

En nu vraagt hij zich af waarom we dit niet veel eerder gedaan hadden (hij was degene die altijd vond dat verandering niet nodig was).

Zo'n lekker gevoel dat je precies weet waar je staat financieel (ook al is dat niet perse heel veel geld of zo, maar het is tenminste volkomen duidelijk).
quote:sandt schreef op 17 oktober 2012 @ 13:41:

[...]

Dat klopt dat een bank daaraan verdient. Ik verdien er echter geen cent aan, aan dat advies en zou het nu nog steeds geven, juist omdat ik weet hoeveel narigheid het niet hebben van een krediet kan geven. Ook als je vaste lasten ivm, bijvoorbeeld feestdagen, net een dag eerder worden afgeschreven terwijl je salaris door die zelfde feestdagen een dag later komt. Moet je als klant weer helemaal alles doorspitten om te kijken wat er wel en wat er niet betaald is.

Een geweigerde betaling kost de klant vaak meer dan rood staan. Zeker voor mensen die niet elke keer netjes controleren of de ingeleverde betalingen wel betaald zijn. Lang geleden bij de Rabobank keken de medewerkers van het betreffende kantoor naar de betalingen die niet konden worden uitgevoerd, ging een klant dan minimaal in de min dan werd de betaling toch uitgevoerd. Tegenwoordig wordt er centraal verwerkt, en één cent te kort, is te kort. Kun je beter soms enkele dagen enkele euro's rood staan dan aanmaningen krijgen met ¤ 5,-- invorderings kosten.

Zou je werkelijke advies dan niet moeten zijn: controleer regelmatig of je rekeningen allemaal netjes afgeschreven zijn?

Dat is namelijk wat ik doe en ook dat wordt keurig bijgehouden in excel. (Na verloop van tijd weet je trouwens vanzelf wel wat er al af is en wat er wanneer nog moet komen.)

@Nancy, ik zou de inkomsten inderdaad op de vaste lasten rekening laten storten en van daaruit verdelen. Ik hou zelf van heen en weer storten (wil aan het einde van de maand de rekening ook echt op 0 hebben ), maar doe dat bij de ING door middel van een direct aan die rekening gekoppelde spaarrekening (plusrekening? toprekening? geen idee hoe die tegenwoordig heet...). Een overschrijving staat direct op de spaar/betaal, dus dat is lekker overzichtelijk. Plus dat ik voor mijn gevoel niet inteer op mijn spaarsaldo als ik gewoon mijn gereserveerde maandgeld van mijn daarvoor ingestelde spaarrekening heb. Echt sparen doe ik op een andere rekening, bij een andere bank. En dat bedrag, daar blijf ik vanaf. Kan ik me als ik daar naar kijk lekker rijk voelen.
quote:qwerttu schreef op 17 oktober 2012 @ 14:06:

[...]

Zou je werkelijke advies dan niet moeten zijn: controleer regelmatig of je rekeningen allemaal netjes afgeschreven zijn?

Dat is namelijk wat ik doe en ook dat wordt keurig bijgehouden in excel. (Na verloop van tijd weet je trouwens vanzelf wel wat er al af is en wat er wanneer nog moet komen.)

)Ja, dat zou natuurlijk ook moeten/kunnen alleen is het hebben van wel een klein kredietje zo veel makkelijker. Je bent dan niet de hele tijd bezig met je budget beheer. Wij hanteren zelf budgetten per maand gaan daar heel soms gecontroleerd over heen, verder houden we ons er strak aan, maar het vaste lasten gebeuren kijk ik eigenlijk nooit naar. Dat loopt vanzelf, alleen in december nemen we alles weer even onder de loep. De begrootte bedragen van december vorig jaar kloppen ook allemaal op luttele euro's na. Bijvoorbeeld ouderbijdrage van de kinderen is dit jaar 1,50 hoger dan vorig jaar, nou dat maal drie daar raak ik dan niet van in de stress.
Maar dat kun je dus ook oplossen door standaard een x bedrag in de plus te blijven staan. Lijkt me een verstandiger advies dan mensen die geen krediet hebben en wel geldzorgen te adviseren om een krediet af te sluiten...
Ik hou elke maand goed bij of alle vasten lasten afgeschreven worden. Dus ik ga het toch even proberen zonder rood staan. Al kan het natuurlijk geen kwaad om de mogelijkheid te hebben, als ik er maar niet standaard gebruik van ga maken.

Alle inkomsten denk ik maar op de vaste lasten rekening en het leefgeld per maand overmaken naar de rekening met pasjes.
Even hele topic gelezen.. Lijkt me inderdaad erg moeilijk om van een leefpatroon te veranderen. Vooral als je bepaalde dingen gewend bent.

Wel netjes van je Nancy dat je zelf zo'n acties onderneemt. Ik ken een stel die dat ook is gebeurd. Van Lancome naar Hema, van AH naar Aldi en alles goedkoopste vd goedkoopste. Het kan allemaal wel, maar toch.. Ik moet bijvoorbeeld bepaalde dure producten hebben omdat mijn huid niet alles kan verdragen, ik heb echt een probleem als ik dadelijk geen geld heb. Dan moet ik dus helemaal make-up-loos lopen. Of als je gewoon goede kwaliteit gewend bent en dan ineens naar minder moet.

Wat moet, dat moet, maar leuk is het niet.

Wel heb ik veel goede tips voor mezelf gezien. Ik heb normale baan en ik leef normaal, maar sommige dingen zijn gewoon onnodig.
quote:sandt schreef op 17 oktober 2012 @ 14:13:

[...]

Ja, dat zou natuurlijk ook moeten/kunnen alleen is het hebben van wel een klein kredietje zo veel makkelijker. Je bent dan niet de hele tijd bezig met je budget beheer. Wij hanteren zelf budgetten per maand gaan daar heel soms gecontroleerd over heen, verder houden we ons er strak aan, maar het vaste lasten gebeuren kijk ik eigenlijk nooit naar. Dat loopt vanzelf, alleen in december nemen we alles weer even onder de loep. De begrootte bedragen van december vorig jaar kloppen ook allemaal op luttele euro's na. Bijvoorbeeld ouderbijdrage van de kinderen is dit jaar 1,50 hoger dan vorig jaar, nou dat maal drie daar raak ik dan niet van in de stress.Helemaal mee eens, een krediet, hoe klein ook, kost ALTIJD geld... Neem dan een bedrag wat je altijd als 0-lijn ziet, bijvoorbeeld 500 of 1000 euro. Als dat nog op je rekening staat beschouw je dat alsof alles op is, dat is je 0-lijn. Dat is dan dus je eigen, gratis kredietje!
Ik had al eerder dit topic gezien en gelezen maar wat leuk om te zien dat het deze wending heeft gekregen. En Nancy: wat doe je het goed!

Ik ben alleen ( ik woon alleen, heb wel een vriend maar die woont ook alleen) en heb ook door wat veranderingen in mijn zakelijke situatie mijn financiële dingen aan moeten passen.

Ik worstel er nog een beetje mee. Ben nu twee maanden bezig en kom steeds nét te kort. Ik weet dat het anders kan, en ik wil graag weer wat opbouwen.

Wat ik al doe, is mijn inkomen/uitgavenpatroon in de gaten houden en bijwerken. Ik bewaar overal bonnetjes van, voer die in, en pin contant boodschappengeld ( enveloppengeld werkt voor mij goed om niet meer uit te gaan geven dan ik had begroot). Ik weet daarom ook dondersgoed waar mijn valkuil zit ( ) hetzelfde als Nancy ( snacken onderweg en makkelijke lunches scoren)

Mijn uitgaven en kosten zijn nog niet zo veel, ben maar alleen en huur ook nog onder van een familielid. Ik betaal huur incl, dus krijg ( nog) niet te maken met gemeentelijke heffingen/belastingen e.d.)

Maar ik wil voorbereid zijn, en me een goed systeem qua financiën aanleren. Wat ik in ieder geval wil gaan doen is sparen in potjes ( nu spaar ik maar lukraak wat ik kan missen zonder bestemming en haal het er dus net zo makkelijk weer vanaf als ik geld tekort kom. Dan schiet ik dus compleet mijn doel voorbij)

Ik lees hier goede tips. Ik kom hier zeker meelezen, want de dingen lekker op orde hebben: hou ik van

Watervrouw, vind je het goed als ik jou een e-mail stuur w.b.t. het excel bestand? Puur om even te kijken hoe het werkt en of het wat voor mij zou zijn?
Oh en daarnaast lekker actief op MP en het verkopen van spullen en kleding die ik niet meer nodig heb etc. Is ook erg leuk om te doen! Het geld dat ik daar aan verdien, gaat sowieso op de spaar met een bestemming

Ik denk dat voor mij geldt dat ik mezelf ook moet 'lonen' voor dit gedrag zegmaar. Nu zie ik mezelf break even ( en kom soms zelfs net te kort) draaien en dat stimuleert ook niet echt. Hoe doen jullie dit?

Ik dacht zelf om bv van de opbrengsten van wat ik verkoop iets leuks voor mezelf kopen of iets te doen wat ik nu zo erg moet laten vanwege financiën ( bios avond, oid)
Mag ik vragen wat voor soort spullen je verkoopt op MP, behalve kleding? Dat wil ik dus ook, maar kleding.. verkoopt dat wel goed? Ik geef mijn kleding altijd weg aan vriendinnen en nichtjes, maar verkopen is ook een goede optie.
Fijn dat iedereen zoveel opsteekt van dit topic!

Ik wil niet als Ophra Winfrey klinken maar volgens mij toch wel een "life changing moment" dat ik besloot een topic te openen. Of is dat Dr Phil die dat altijd zegt? Anyway, met dank aan alle goede en lieve bijdragen en adviezen.

Op dit moment heb ik een discussie met mijn man over contant betalen of pinnen. Man zegt: pinnen is beter want dan betaal je op de cent af, betaal je contant dan ronde ze het bedrag af. Kan goed uitpakken maar vaker slecht. Of terwijl volgens manlief geen leefgeld uit de enveloppe maar alles met de pin....(wat zijn we toch veranderd in de vrekken stel dat we hier over praten tijdens het eten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven