Alvleesklier bij kater

22-10-2012 20:58 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater van 4 jaar heeft nu voor de tweede keer een flinke alvleesklierontsteking achter de rug. Naast de pijn die behoorlijk kan zijn, zijn ook de kosten voor behandeling en medicijnen erg hoog. Ik wil me goed laten informeren over de prognose, zowel voor de kat (gezondheid, levenskwaliteit) als de kosten. Ik ben gek op de kat en wil hem dolgraag houden, maar ik wil ook realistisch zijn. De dierenarts zegt niet veel over de toekomst, dat het in feite alle kanten opkan. Wel elke keer bloedonderzoek, echo's en medicijnen geven, als advies.

Hoe weet ik of dit niet vooral de rekening van de dierenarts gaat spekken? Wat is het nut van behandelen als je daarmee het leven van de kat hooguit een paar jaar verlengt? En hij elk half jaar misschien veel pijn heeft? Lastig dilemma, wie heeft hier ervaring mee? Ik zoek de balans tussen emotie (kat willen houden) en logica (hoog oplopende kosten, kat vaak pijn)....
Een alvleesklierontsteking is bij mensen zo'n beetje het pijnlijkste wat je kunt meemaken! Dit orgaan kronkelt door de gehele buik. Ik denk niet dat je wilt weten hoe je kat zich gevoeld moet hebben. Als het mijn kat was zou ik stoppen met de behandeling, om hem deze helse pijn te kunnen besparen. Zèker als het al de tweede keer is dat 'ie het heeft.
Ik zou als eerste aan de kat denken ivm pijn, en dàn aan de kosten.

In die volgorde dus.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Eens met mijn voorgangers. Kijk naar de pijn, de prognose en vervolgens naar de kosten en maak dan je afweging.
Dank voor de reacties. Op dit moment heeft hij geen pijn, en hopelijk blijft het ook weer een lange tijd weg. 't is meer dat ik nu juist wil nadenken over wat ik moet doen als het weer terugkomt. Als je dat moet doen als hij weer ziek is, maak je zo'n besluit vaak op emotie. En de dierenarts is altijd en vooral voor zo lang mogelijk doorgaan, het is ook nog een jonge kat. En ik ben heel eerlijk; ik weet niet of ik dat ervoor over heb, als ik bedenk dat dit jaarlijks terug kan komen. Ik heb een kennis die bij een dierenkliniek werkt. Zal haar eens vragen naar haar eerlijke mening.
Maak je je nou echt serieus het meeste zorgen over de kosten?? Het welzijn van de kat lijkt mij toch het belangrijkste.

Je kunt je kat verzekeren, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Misschien is dat een idee?
Welzijn van de kat is voor TO ook het belangrijkste. Maar als je jaarlijks minstens duizend euro kwijt bent vanwege een terugkerende ontsteking kan ik me voorstellen dat iemand ook daarnaar kijkt. Ik kan niet in de portemonnee van TO kijken maar kan me voorstellen dat dat een flinke aanslag is op je budget.
Dat vind ik niet echt een argument pixiemorgan. Je weet voordat je een diertje in huis neemt dat het ziek kan worden, al dan niet chronisch. Als je dat niet kunt of wil betalen dan kun je er het beste gewoon niet aan beginnen. Of het beestje gelijk laten verzekeren.

Het gaat om een levend wezentje dat net zoveel recht heeft op zorg als een mens. Een levend wezen dat niet de dupe zou moeten worden van iemands bereidwilligheid er geld aan uit te geven. Het is verdorie geen wegwerpaansteker die je weggooit om vervolgens een nieuwe te halen.

Op de eerste plaats moet staan het beestje zelf. Is er al verder onderzoek gedaan om te kijken wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn waardoor dit steeds terugkomt? Te vet eten? Een tumor of bepaalde geneesmiddelen? Een hormonale aandoening? Het lijkt me namelijk dat als je de trigger kunt uitschakelen je kunt voorkomen in plaats van genezen in de toekomst. Ik zou me aanmelden op diabeteskatten.nl als ik jou was, ik denk dat je daar veel meer advies gaat vinden. De mensen daar weten zo ontzettend veel. Ook over de alvleesklier.
Dames, meteen maar even met de deur in huis: ik heb geen behoefte aan de dierenpolitie hier.

Ik zoek wat advies over de gang van zaken en het verloop van de ziekte. Dus Neve81, dank daarvoor. Ik ga in overleg met de dierenarts licht verteerbaar voedsel proberen. Extra onderzoek wil ik afwegen, want het zal alleen bevestigen dat hij last van zijn alvleesklier heeft. Dierenarts heeft gezegd dat er niet echt een behandeling mogelijk is.

Ik heb een verzekering overwogen toen ik de katten nam, 4 jaar geleden. Ik vond de kosten echter belachelijk hoog, elke maand 40 euro ofzo. Natuurlijk is dat een risico wat ik neem.

Wat voor mij belangrijk is, is de prognose. Als hij hier oud mee kan worden, zonder pijn, met een aangepast dieet en 1 keer per jaar een rekening van 200 euro, dan kan ik daar mee leven. Maar zonder duidelijke prognose elke keer de portomonnee trekken, zonder dat de dierenarts daarin meedenkt, gaat me te ver. Ik ben gek op mijn kat, maar het blijft een huisdier. Ik ben kostwinnaar, heb 3 kinderen en moet echt op het geld letten.

Ik bel deze week met de dierenarts om te kijken of we verder onderzoek kunnen doen en denk inderdaad aan licht verteerbaar voedsel. Mocht dat allemaal niet helpen, dan houdt het een keer op. En dat is mijn keuze, gebaseerd op mijn situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven