Werk & Studie alle pijlers

Reacties werkeloosheid, zo frustrerend!

31-10-2012 13:05 262 berichten
Ik heb sinds een half jaar een hbo diploma in een vakgebied waar amper werk in te vinden is. Er zijn ook weinig vacatures, dus ik ben niet elke dag bezig met solliciteren jammer genoeg. Het komt er op dit moment op neer dat ik de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Ik wil mijzelf nog een half jaar de kans geven om iets in mijn beroepsveld te kunnen vinden voordat ik besluit om te gaan solliciteren bij de plaatselijke supermarkt.

Is dit nou heel erg raar en geef ik mijzelf te veel tijd? Ik krijg namelijk regelmatig commentaar van voornamelijk familie dat ik te weinig doe om werk te vinden en dat ik desnoods dus inderdaad maar bij de supermarkt moet gaan werken. Ze vinden het verwonderlijk dat ik al een half jaar aan het niksen ben.

Ik wil eigenlijk twee dingen weten, ten eerste wat jullie denken van mijn houding, is het terecht dat ik mezelf tijd geef om iets in de richting van mijn studie te vinden? En daarmee neem ik genoegen met alles trouwens, dat mag zeker onder mijn niveau zijn.

En ten tweede, herkennen jullie het commentaar van buitenstaanders die wel denken te weten dat er genoeg banen zijn en dat je vast niet goed genoeg zoekt? Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:18:

[...]

Dankje voor je reactie. Gewoon op alles solliciteren dus.. dit klinkt alsof er een wereld voor je opengaat. Had je dan echt gedacht dat je gewoon rustig thuis kon gaan zitten en wachten tot dé baan aan de deur komt kloppen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:19:

[...]

Nee, ik werkte in de kinderopvang en daar zijn ook echt geen banen.Maar via het uitzendbureau zijn er wél regelmatig uren te vullen in die sector.
quote:wouss87 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:14:

Heel herkenbaar hoor. Vervelend dat je niet in je eigen vakgebied aan de slag kan. En als je een baan hebt, moet je zorgen dat je die houdt.

Probeer nu even alles aan te pakken. Ga post bezorgen, of naar het uitzendbureau en dergelijke. Of vraag een bijstand uitkering aan. Probeer op alles te solliciteren wat je leuk lijkt. Het gaat dat je in ieder geval bezig bent. Dat zal je familie waarschijnlijk ook zo bedoelen.

Ik solliciteer momenteel op alles wat me leuk lijkt, maar wel alleen in de richting van mijn studie. Maar zal breder gaan kijken, dankje.

En hou de moed erin! Een half jaar zoeken is nog niet zo heel lang
Op de stoep bij een uzb werkt zo niet je moet online reageren of een afspraak maken. Ik heb werkervaring maar er is gewoon geen werk nu. Ik heb inmiddels op alles gereageerd maar of te oud, of te weinig ervaring, of te hoog opgeleid, of te laag of er reageren 400 man.
Waarom ga je niet vrijwilligerswerk of een stage doen in je vakgebied? Dan bouw je ervaring en een netwerk op. Veel mensen rollen via via ergens in.
quote:sugarmiss schreef op 31 oktober 2012 @ 13:20:

Het is gewoon heel erg moeilijk momenteel om werk te vinden.

Dus dat je nog steeds werkloos bent dat kan.

Maar ik vind wel dat jij het ook niet genoeg probeert.

Je toont erg weinig iniatief en motivatie.

Je zit al een half jaar thuis en dan zeg je ja uitzendbueaus is de volgende stap die ik wil proberen. Daar had je gewoon maand 1 al op de stoep moeten staan.

Ik weet wel wie een werkgever eerder aanneemt. Die gaat voor jouw klasgenoot die wel via het uitzendbueau heeft gewerkt en zo heeft laten zien over de juiste mentaliteit te bezitten. Die werkgever neemt echt niemand die een half jaar thuis is omdat ze alleen een baan binnen haar eigen vakgebied wil.Precies en hoe langer TO thuis zit hoe groter het gat in haar CV word.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Flashy schreef op 31 oktober 2012 @ 13:22:

Op de stoep bij een uzb werkt zo niet je moet online reageren of een afspraak maken. Ik heb werkervaring maar er is gewoon geen werk nu. Ik heb inmiddels op alles gereageerd maar of te oud, of te weinig ervaring, of te hoog opgeleid, of te laag of er reageren 400 man.Dat vind ik lullig voor je, en misschien is dat het voorland voor TO, maar ze wéét dat nog niet. In haar OP geeft ze duidelijk aan dat ze niet zo veel doet, en eigenlijk ook niet zo veel solliciteert omdat er niet zo veel vacatures zijn die haar aanstaan.
Bedenk je goed dat de concurrentie op de arbeidsmarkt moordend is momenteel. Als een werkgever moet kiezen tussen iemand met een gat in zijn CV en iemand die gewoon heeft gewerkt de afgelopen tijd dan weet ik wel waar hij/zij voor kiest.

Hoe oud ben je?
Ik zou absoluut ook op andere dingen gaan solliciteren, helemaal als er zoals jij zegt niet eens genoeg vacatures in je vakgebied zijn om dagelijks met solliciteren daarop bezig te zijn.

Vanuit werk werk zoeken is altijd makkelijker.
Zeg maar Spijker.
Ik weet dat er moeilijk werk te vinden is, ook al solliciteer je nu naar de cassièrebaan bij wijze van, die krijg je waarschijnlijk niet. Toch had ik, als ik jou was, mezelf gelijk ingeschreven bij uitzendbureau. Je wéét dat er in jouw werkveld weinig is, dus in feite zit je nu te wachten op een Utopie. Ook op je CV staat het volgens mij beter dat je in elk geval dit jaar meer gedaan hebt dan thuiszitten.

Succes.
Later is nu
quote:diedietje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:14:

Nou hele dagen thuis zitten terwijl je weinig sollicitatie activiteiten hebt vind ik inderdaad ook vrij raar. Je kansen worden nou niet bepaald beter van een gat in je cv.

Waarom ga je niet een paar dagen in de supermarkt werken? Dat kan je toch makkelijk genoeg weer opzeggen?

Zijn er geen (onbetaalde) starterships in je sector? Kan je geen stage gaan lopen? Voor je gesprekken met mensen die in je beroepsveld werkzaam zijn? Probeer je een netwerk op te bouwen?

volgens mij kan je echt wel de hele week bezig zijn met solliciteren, ook al zijn er geen vacatures. Is maar net hoeveel initiatief je neemt.Dankje voor je tips, ik zal er eens beter over nadenken.
Ik ben benieuwd wat je studierichting is trouwens. Wil je perse in die ene specifieke richting werken of wil je een baan op dat niveau en min of meer een beetje in die richting? Het zijn echt lastige tijden, dus je kunt niet al te veeleisend zijn.
Het grote probleem van uzb zijn de tijdelijke contracten. Daar ben ik zo fel op tegen. Maargoed beter iets dan niets. Ik heb op dit moment ook problemen met zoeken naar geschikt werk (milde asperger). En dat is gewoon lastig.

Gewoon je best doen. Laat zien dat je tot alles in staat bent. Alles is beter dan thuiszitten!
quote:Kastanjez schreef op 31 oktober 2012 @ 13:15:

Ik vind het niet echt slim om thuis te zitten en het grootste deel van de tijd niks te doen. Waarom ga je geen vrijwilligerswerk doen? Of zoek een baan bij een uitzendbureau voor drie dagen, dan houd je tijd genoeg over om te solliciteren.

Als je deze periode tot een jaar wil laten duren, denk ik dat je jezelf in de vingers snijdt met een jaar 'niks' op je cv. Je kan zo veel doen volgens mij.

En tussen 'achter de kassa' en 'precies dat wat ik zoek' zit ook nog wel een wereld hoor. Heb je al eens gekeken naar andersoortige vacatures waar je misschien aantrekkelijk voor kunt zijn?Dat uitzendbureau ga ik meteen vandaag doen, kijken wat daar voor mogelijkheden zijn.
Waarom probeer je niet een half jaar stage te gaan lopen in het vakgebied van je opleiding? In tegenstelling tot betaald werk is dat vaak wel te vinden. En daarmee doe je werkhervatting op, dat is zo waardevol voor je cv en de stap naar een betaalde baan. Dat is wel even investeren in de toekomst, maar je moet iets doen om je te onderscheiden.

Misschien ben je hier wel naar op zoek hoor, maar ik kom veel jongeren tegen die dat niet doen (en maar werkloos thuis blijven zitten en zich suf solliciteren op banen in hun vakgebied, zonder ervaring)... Dat snap ik nooit zo goed, zeker van mensen die nog thuis wonen o.i.d.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:14:

[...]

Ik leef nu van het salaris van mijn vriend, en geef verder geen geld uit aan persoonlijke dingen.

Dan vind ik dat je vriend er zeker wel iets van mag zeggen. Ik zou als vriend zijnde in dit geval ook zeker not-amused zijn. Maar volgens mij was je vriend niet speciaal degene die er iets van zei.

Ik snap trouwens niet dat jij op de zak van je vriend wilt teren. Als het echt niet lukt, okay, maar gaan zitten niksen en niet alles aanpakken wat eventueel mogelijk zou zijn, kan je niet maken, vind ik.
Hoe kan je nou tegen tijdelijke contracten zijn? Ik ben nog nooit ergens op een andere manier begonnen, en als het dan blijkt te klikken kan zo'n contract omgezet worden in een vast.
Zeg maar Spijker.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 13:26:

[...]

Dat uitzendbureau ga ik meteen vandaag doen, kijken wat daar voor mogelijkheden zijn.Wat ik al schreef: het uitzendbureau heeft wel invaldiensten in de kinderopvang.
quote:wouss87 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:26:

Het grote probleem van uzb zijn de tijdelijke contracten. Daar ben ik zo fel op tegen. Maargoed beter iets dan niets. Ik heb op dit moment ook problemen met zoeken naar geschikt werk (milde asperger). En dat is gewoon lastig.

Gewoon je best doen. Laat zien dat je tot alles in staat bent. Alles is beter dan thuiszitten! je krijgt tegenwoordig bijna nergens een vast contract hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Kastanjez schreef op 31 oktober 2012 @ 13:23:

[...]

Dat vind ik lullig voor je, en misschien is dat het voorland voor TO, maar ze wéét dat nog niet. In haar OP geeft ze duidelijk aan dat ze niet zo veel doet, en eigenlijk ook niet zo veel solliciteert omdat er niet zo veel vacatures zijn die haar aanstaan.Dankje! gelukkig heeft mijn man genoeg inkomsten als in we redden het wel maar leuk is anders. Ik hoop dat TO er snel werk van maakt want zo simpel is het dus niet om binnen nu en een half jaar werk te vinden.
quote:sugarmiss schreef op 31 oktober 2012 @ 13:20:

Het is gewoon heel erg moeilijk momenteel om werk te vinden.

Dus dat je nog steeds werkloos bent dat kan.

Maar ik vind wel dat jij het ook niet genoeg probeert.

Je toont erg weinig iniatief en motivatie.

Je zit al een half jaar thuis en dan zeg je ja uitzendbueaus is de volgende stap die ik wil proberen. Daar had je gewoon maand 1 al op de stoep moeten staan.

Ik weet wel wie een werkgever eerder aanneemt. Die gaat voor jouw klasgenoot die wel via het uitzendbueau heeft gewerkt en zo heeft laten zien over de juiste mentaliteit te bezitten. Die werkgever neemt echt niemand die een half jaar thuis is omdat ze alleen een baan binnen haar eigen vakgebied wil.

Ik vind dat je erg snel oordeelt, ik heb natuurlijk gekeken naar vacatures op de websites van uitzendbureaus, maar daar is bijna niets in mijn vakgebied. En wat er wel was kreeg ik direct reactie dat er toch niemand meer nodig was, of het was voor 2 dagen in totaal of ik woonde te ver weg enz enz.

Ik sta dus nog niet echt ingeschreven maar heb wel op veel gereageerd.
Overigens heb ik geen gat in mijn cv doordat ik voor mijn man gelukkig ook dingen doe.
quote:rosanna08 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:21:

[...]

dit klinkt alsof er een wereld voor je opengaat. Had je dan echt gedacht dat je gewoon rustig thuis kon gaan zitten en wachten tot dé baan aan de deur komt kloppen? Ik bedoel alles dus ookal weet ik er niets van en heb ik geen ervaring. Er staat al in de OP dat ik dat dus niet deed.
quote:sinaasappellikeur schreef op 31 oktober 2012 @ 13:10:

Ik vind een jaar 'gratis geld' wel erg veel. Je mankeert niks, dus waarom niet NU vast gaan solliciteren op ander werk?

Begin met vrijwilligerswerk of iets dergelijks. Ik vind een half jaar thuis zitten al niks eigenlijk, maar dat je de intentie hebt om nog een half jaar thuis te gaan zitten vind ik eigenlijk te zot voor woorden.

edit, ik ga er van uit dat je een uitkering oid krijgt. Mocht het je eigen (spaar)geld zijn dan zou het nog niet mijn aanpak zijn.+1
quote:Flashy schreef op 31 oktober 2012 @ 13:22:

Op de stoep bij een uzb werkt zo niet je moet online reageren of een afspraak maken. Ik heb werkervaring maar er is gewoon geen werk nu. Ik heb inmiddels op alles gereageerd maar of te oud, of te weinig ervaring, of te hoog opgeleid, of te laag of er reageren 400 man.

Ja precies ik heb wel veel gereageerd bij online uitzendbureaus, maar dat werkt toch heel anders. Ik ga inderdaad ergens een afspraak maken en dat ze voor mij gaan rondkijken oid.

Ik heb te weinig ervaring komt het elke keer weer op neer.

Degene die solliciteren hebben dus ook wel de ervaring dat het gewoon echt niet lukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven