Tim ribberink: wat verdrietig

05-11-2012 12:06 665 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is te afschuwelijk voor woorden.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=153050
quote:slakkenhuisje schreef op 05 november 2012 @ 15:51:

[...]

Ik ben een van die studiegenoten. Geef ons aub niet de schuld hiervan!

Wij hebben de afgelopen anderhalf jaar Tim onwijs zien groeien van een onzekere, stille, gesloten jongen naar een vrolijk, bijdehand ventje dat in 1 jaar zijn P heeft gehaald en stoere plannen had voor de rest van zijn studie.

Vandaag ontvingen wij het bericht dat zijn ouders ons niets kwalijk nemen en dat zij het idee hadden dat hij op deze studie zijn ei kwijt kon en weer een beetje zichzelf durfde te zijn.

En dan nog dit besluit, het is hartverscheurend en onbegrijpelijk.Wat zonde dat het dan beter lijkt te gaan en er toch dit gebeurt...
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
quote:slakkenhuisje schreef op 05 november 2012 @ 15:51:

[...]

Ik ben een van die studiegenoten. Geef ons aub niet de schuld hiervan!

Wij hebben de afgelopen anderhalf jaar Tim onwijs zien groeien van een onzekere, stille, gesloten jongen naar een vrolijk, bijdehand ventje dat in 1 jaar zijn P heeft gehaald en stoere plannen had voor de rest van zijn studie.

Vandaag ontvingen wij het bericht dat zijn ouders ons niets kwalijk nemen en dat zij het idee hadden dat hij op deze studie zijn ei kwijt kon en weer een beetje zichzelf durfde te zijn.

En dan nog dit besluit, het is hartverscheurend en onbegrijpelijk.

Fijn om te horen dat hij de laatste anderhalf jaar pestvrij zijn studie heeft kunnen doen.

Helaas denk ik dat de jaren daarvoor hem psychisch zo beschadigd hebben dat hij geen andere uitweg zag dan dit..
quote:Verana schreef op 05 november 2012 @ 15:28:

[...]

Ik ben blij voor je dat jij thuis wel veilig was!

Over dat je schrijft dat er uit het psychologisch onderzoek misschien een diagnose komt die het pesten "verklaart": misschien kan het ook zo zijn dat je juist door het pesten psychologische problemen hebt gekregen? En dat een psychologisch probleem niet de oorzaak ervan is dat je het pispaaltje werd?Daar ben ik al die jaren vanuit gegaan, dat het pesten de oorzaak was van de psychische problemen. Nu we verder aan het kijken zijn, (b)lijkt er meer aan de hand dan dat.
quote:Confiture schreef op 05 november 2012 @ 15:35:

[...]

Nee, alleen dat het niet mocht. Dat het niet aardig was. Nouja, dat wist ik zelf ook al. Dat is geen excuus om je achter te verschuilen, ik denk ook dat je dat als kind niet zelf kan overzien.

Even in één bericht op jou en Orzoo reageren.

Orzoo, dat het onder kinderen zo werkt begrijp ik, je wil je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken. Maar toen ik gepest werd, waren er enkele leraren die de kinderen er wel op wezen. Dat bedoelde ik eigenlijk.

En Confiture: dat was voor jou dus niet genoeg? Ik ben het wel met je eens dat je het als kind niet kunt overzien.

Ik koester geen wrok meer tegen de pestkoppen van vroeger. Sommigen hebben er oprecht spijt van en sommigen kunnen me nog steeds niet normaal benaderen. Die laatste groep heeft mijns inziens zelf een probleem (we zijn halverwege de dertig, dan weet je wel beter...).
Zespri, Confiture, wat goed dat jullie je excuses hebben aangeboden. Mijn pesters hebben dat nooit gedaan en dat verwacht ik ook eerlijk gezegd niet meer. Nu ook echt te laat daarvoor. Maar bij sommige van hen krijg ik nog pijn in de buik als ik ze op facebook tegenkom, of als iemand het over hen heeft. Laat staan als ik ze op een reunie tegen zou komen. Ik ben een paar jaar geleden naar een reunie van mn middelbare school geweest en voelde me weer helemaal terug in de tijd. Bij mij waren er 'gelukkig' maar een paar pesters (echt een groepje) en zijn er nooit ergere dingen gebeurd dan roddelen, me voor lul zetten midden in de klas door te vragen wanneer ik van klas ga veranderen, mijn spullen jatten, verstoppen of vernielen en mij beschuldigen van diefstal (dat was best zielig van diegene, maargoed). En de rest van de klas deed niets. Grotendeels uit angst inderdaad. Angst om zelf het mikpunt te worden. Anderen vonden het wel grappig. En leraren? Die hebben me echt heel erg teleurgesteld door niet op te treden. Zelfs met dat voorbeeld midden in de klas, midden onder een les.

Ik word er nog verdrietig van als ik eraan terugdenk. Achteraf had ik me misschien assertiever en zelfverzekerder moeten opstellen en een weerwoord moeten geven. Maar ik was toen nogal verlegen. Ik heb geen poging tot zelfmoord gedaan, ook niet (serieus) met de gedachte gespeeld, en ik ben goed terechtgekomen. Maar als ik terugdenk aan de bovenbouw van de basisschool en de middelbare school... :(

voor iedereen die het kan gebruiken. Ik hoop van harte dat er ooit écht een einde komt aan pesten, al las ik in de LINDA over mensen die op hun werk werden (weg)gepest. Gelukkig sta ik nu best stevig in mijn schoenen, maar het idee om weer zo'n trut tegen te komen...

En slakkenhuisje, goed dat je reageert.

Het kan zijn dat Tim alsnog door zijn voormalige klasgenoten werd gepest of iemand anders in zijn buurt. Of dat hij het nooit een plek heeft kunnen geven. Ik wens jullie dan ook heel veel sterkte.
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
quote:gypsygirl-1 schreef op 05 november 2012 @ 15:55:

[...]

Fijn om te horen dat hij de laatste anderhalf jaar pestvrij zijn studie heeft kunnen doen.

Helaas denk ik dat de jaren daarvoor hem psychisch zo beschadigd hebben dat hij geen andere uitweg zag dan dit..

Ik denk dat het inderdaad zo werkt, gypsygirl en slakkenhuisje.

En slakkenhuisje: ik kan me niet eens voorstellen hoe dit voor jou en je jaargenoten moet zijn...
quote:snoopy78 schreef op 05 november 2012 @ 16:04:

[...]

Even in één bericht op jou en Orzoo reageren.

Orzoo, dat het onder kinderen zo werkt begrijp ik, je wil je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken. Maar toen ik gepest werd, waren er enkele leraren die de kinderen er wel op wezen. Dat bedoelde ik eigenlijk.

En Confiture: dat was voor jou dus niet genoeg? Ik ben het wel met je eens dat je het als kind niet kunt overzien.

Ik koester geen wrok meer tegen de pestkoppen van vroeger. Sommigen hebben er oprecht spijt van en sommigen kunnen me nog steeds niet normaal benaderen. Die laatste groep heeft mijns inziens zelf een probleem (we zijn halverwege de dertig, dan weet je wel beter...).Ah op die manier. Tja bij mij speelde het zich vooral af op de middelbare school, ik heb eerlijk gezegd niet echt het idee dat de docenten zich er veel mee bezig hielden of het uberhaupt wisten. Moet zeggen dat we ook een vreemde klas waren, veel gebitch, veel gepest over en weer (zoals ik aangaf: de ene maand was je de pestkop, de volgende maand werd je gepest of allebei) maar we zijn nu over het algemeen leuke volwassenen geworden en heb er ook goed over kunnen praten met sommigen.
Snoopy, aardig gevonden worden is voor mij niet zo'n belangrijk punt. Dat heb ik nooit gehad en ben daarom ook wel mikpunt geworden van treiterijen. Onterecht beschuldigt van diefstal, zou met iedereen het bed gedeelt hebben, dat soort ongein. Heeft me nooit geraakt, maar dat werkt natuurlijk niet voor iedereen zo. Ik denk dat ik een beetje een raar figuur ben wat dat betreft en het scheelt ook dat ik altijd vriendinnen heb gehad. Is overigens allemaal heel lang na mijn eigen pesterijen geweest.

Heb er wel heel erg van geleerd Snoopy, dat pesten. Ik hoop dat dat jou goed doet. Kom juist nu voor kwetsbare mensen op. Hoop dat ik daar fouten uit het verleden mee goed maak.
@Orzoo: oké, ik denk wel dat de middelbare school anders is ja. Bij mij kwam het zowel op de basisschool als op de middelbare voor en er werd inderdaad heel verschillend mee omgegaan.

@Confiture: inderdaad een andere insteek dan ik En ja, het doet me zeker goed dat je ervan geleerd hebt! Het is allemaal niet zo zwart-wit als het aan de buitenkant lijkt. Er zijn veel verschillende soorten pestkoppen en iedere situatie heeft weer z'n eigen achtergrond denk ik.

Desalniettemin: echt super hoe je er nu mee omgaat! Heel dapper (want de reacties naar pestkoppen toe zijn over het algemeen niet mals).
@Orzoo en @confiture, goed van jullie dat jullie het toch hebben ingezien en excuses hebben aangeboden. Ze hebben mij ook geprobeerd te pesten maar daar was ik snel klaar mee nadat ik de grootste pestkop een dreun op haar bakkes gaf, ik heb er nog lol om. Helaas was toen een ander het mikpunt, heb wel geprobeerd daar voor op te komen met helaas te weing resultaat en dat zit me nog altijd dwars.
ik vind het treurig dat het in ieder geval lijkt (of het wordt enkel breder uitgemeten in de media kan ook) het aantal zelfmoordgevallen aanzienlijk gestegen is in de jaren, dat is toch ook een teken dat de mensheid steeds egoïstischer wordt... dingen die je overkomen kunnen je tekenen... kunnen je onherstelbaar beschadigen... je kan geen uitweg meer zien... maar die stap naar zelfmoord vind ik erg egoïstisch, de makkelijke weg eruit kiezen... en je nabestaanden (en in sommige gevallen bestuurders), ambulancepersoneel etc met de gevolgen opzadelen...
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Moonenz, ook toen ik op de middelbare school zat hebben er kinderen van mijn school zelfmoord gepleegd. Zelfmoord is echt van alle tijden, niets bijzonders aan. Dit geval wordt nu breed uitgemeten, de meeste krijgen geen aandacht.

Tja, de discussie of zelfmoord egoistisch is is vaker gevoerd. Hierover zijn de meningen verdeeld. Zeker als je er zelf nooit aan gedacht hebt, of van heel dichtbij hebt meegemaakt, is het moeilijk voor te stellen dat iemand dat doet.
Arme Tim en zijn nabestaanden. Treiteren, pesten enz. kan iemand idd tot over het randje heen 'helpen'. Gelukkig werd ik zelf nooit gepest, ook pestte ik zelf niet (ondanks bril en rode haren), mijn drie jaar oudere zus was blond en is op de basisschool wel vreselijk gepest. Als reactie hierop deed zij dingen die niet mochten ...

Ondanks mijn drie jaren jonger sprong ik altijd voor haar in de bres, mij deden ze niets omdat ik verbaal best sterk was. Ik heb het verdriet van mijn zus van nabij meegemaakt, heftig hoor.

Gelukkig ging het mijn zus op de Middelbare school wel goed en was ze behoorlijk populair zelfs.

Mochten er kinderen en tieners zijn die vreselijk gepest worden en dit lezen: zoek hulp, jij bent het waard! Een luisterend oor is er altijd wel te vinden. De ha heeft een zwijgplicht, en jouw mentor op school ook.

En pesters: bedenk eer ge begint!

Sterkte aan iedereen die het nodig heeft
Zelfmoord egoistisch of niet, de reden waarom is erger! Datvde mensheid zijn eigen soort zo kan kleineren, treiteren en tot wanhoop kan brengen, dat je geen uitweg meer ziet!

Hoop dat zijn pesters dit nooit zullen vergeten.........

(Oorlogen en mensen vermoorden kan ik net zo min begrijpen overigens)
quote:moonenz schreef op 05 november 2012 @ 16:28:

ik vind het treurig dat het in ieder geval lijkt (of het wordt enkel breder uitgemeten in de media kan ook) het aantal zelfmoordgevallen aanzienlijk gestegen is in de jaren, dat is toch ook een teken dat de mensheid steeds egoïstischer wordt... dingen die je overkomen kunnen je tekenen... kunnen je onherstelbaar beschadigen... je kan geen uitweg meer zien... maar die stap naar zelfmoord vind ik erg egoïstisch, de makkelijke weg eruit kiezen... en je nabestaanden (en in sommige gevallen bestuurders), ambulancepersoneel etc met de gevolgen opzadelen...

Zonder iets af te willen doen aan jouw mening (die wil ik respecteren) wil ik je wel zeggen dat zelfmoord juist geen gemakkelijke weg is. Op het moment dat je een poging onderneemt, of die nou lukt of niet, zie je echt geen andere uitweg meer. Je denkt dat de wereld beter af is zonder jou. Het is een soort bewustzijnsvernauwing waar je zelf niet meer uitkomt. Als je dat zelf nooit ervaren hebt, is het erg moeilijk je voor te stellen hoe dat is. Daarom ben ik van mening dat zeggen dat het egoïstisch is, echt te kort door de bocht is.

Ik kan de komende uren deze discussie even niet meer lezen, maar ik kom vanavond nog wel even kijken. Het onderwerp laat me (nog) niet los.
quote:snoopy78 schreef op 05 november 2012 @ 16:41:

[...]

Zonder iets af te willen doen aan jouw mening (die wil ik respecteren) wil ik je wel zeggen dat zelfmoord juist geen gemakkelijke weg is. Op het moment dat je een poging onderneemt, of die nou lukt of niet, zie je echt geen andere uitweg meer. Je denkt dat de wereld beter af is zonder jou. Het is een soort bewustzijnsvernauwing waar je zelf niet meer uitkomt. Als je dat zelf nooit ervaren hebt, is het erg moeilijk je voor te stellen hoe dat is. Daarom ben ik van mening dat zeggen dat het egoïstisch is, echt te kort door de bocht is.

Ik kan de komende uren deze discussie even niet meer lezen, maar ik kom vanavond nog wel even kijken. Het onderwerp laat me (nog) niet los.Het is ook kort door de bocht om aan te nemen dat iemand iets nooit ervaren heeft ... maar ik moet inderdaad toegeven... bij mij ging die bewustzijnsvernauwing niet zo nauw... ik bleef toch aan m'n ouders denken wat ik die ermee zou aandoen...
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Arme arme ouders.

Wat zal die jongen eenzaam zijn geweest.

Je hart breekt toch als je zoiets leest.

Bah.
quote:moonenz schreef op 05 november 2012 @ 16:45:

[...]

.. ik bleef toch aan m'n ouders denken wat ik die ermee zou aandoen...Moet je nagaan hoe ver iemand heen is, als zelfs dat niet meer telt... Zelfmoord plegen is een laatste uitweg... verschrikkelijk,
quote:sundream schreef op 05 november 2012 @ 12:41:

Vreselijk. Wat een moed heb je nodig om zo'n beslissing te nemen.

[afbeelding]

Ik denk dat het niks met moed te maken heeft maar met wanhoop. Enorme wanhoop en eenzaamheid.

Geen mens zou zo aan zijn eind moeten komen.

Arme Tim.
@Orzoo, je schrijft dat "mensen kuddedieren zijn en liever meedoen dan helpen".

Er is anders ook nog een tussenweg hè.

quote:Confiture schreef op 05 november 2012 @ 15:35:

Nee, alleen dat het niet mocht. Dat het niet aardig was. Nouja, dat wist ik zelf ook al. Dat is geen excuus om je achter te verschuilen, ik denk ook dat je dat als kind niet zelf kan overzien.

Dat het niet aardig was en dacht je niet verder, hoe het voor die ander was ed.?

Je schrijft dat je dat zelf al wist en toch deed je het, dat snap ik dan niet.

Je schrijft dat je dat als kind niet kan overzien. Ik vraag mij dan toch af waarom sommigen die behoeft om te pesten wel hebben en anderen niet?

Over welke leeftijdsperiode heb jij het?

Het moge duidelijk zijn dat ik niets van het willen pesten snap.

Als ik al iemand in mijn omgeving zou hebben gehad die zou pesten, dan zou ik mij daar van distantiëren.
quote:schorpioentje28 schreef op 05 november 2012 @ 15:50:

[...]

Volgens het Nationaal Ouderenfonds komt pesten onderen ouderen vooral voor in de woon-zorgcomplexen. "De verveling slaat toe en daarnaast zie je grote sociale verschillen binnen zo'n complex. Het botst tussen zieke en gezonde mensen, maar ook tussen arm en rijk", zegt directeur Jan Romme.

En de pesters zijn volgens hem dezelfde mensen die 70 jaar eerder al op het schoolplein tekeer gingen. "Maar ze hebben natuurlijk veel levenservaring en doen het nu vaak op een intellectuelere manier; het gebeurt veel geniepiger. Bijvoorbeeld door mensen consequent buiten te sluiten."

Het is te hopen dat alle ex-pesters die zich hier nu melden zich op hun oude dag ook (nog) bewust zijn van wat ze kunnen aanrichten..Het lijkt me heel naar om als bejaarde gepest te worden, maar aan de andere kant mag je toch zelf weten met wie je om gaat? Het zou toch niet zo moeten zijn dat je op je 80e nog wordt gedwongen tijd met iemand door te brengen die je absoluut niet leuk vind.
Dat voormalig pesters hun excuses hebben aangeboden is mooi. Maar de argumentatie dat de pester toen niet doorhad wat diegene deed lijkt me niet houdbaar en zelfs onzinnig.

Lijkt me eerder dat de effecten en het gevoel van toen zijn weggestopt. Een logisch reflex nadat anderen verschrikkelijke dingen worden aangedaan.

Ik ben zelf nooit gepest maar bezat gewoon empathie, net zoals alle mensen. Ook kinderen zien drommels goed in dat het pesten van een medeleerling dat er alleen voor staat en regelmatig moet huilen zeer zeker niet in de haak is.

Kinderen zijn geen monsters zonder greintje empathie maar eerder zeer gevoelig voor groepsprocessen. Dat is niet vreemd, want 'er wel of niet bijhoren' is misschien wel het belangrijkste proces dat bij opgroeien hoort.

Het vormt zowel de basis van pestgedrag als van goedwerkende vriendschappen en groepsprocessen.

De angst uit de toon te vallen is denk ik zo fundamenteel dat kinderen desnoods maar over 'lijken' gaan.

Maar dat wassen van de handen in onschuld en beweren dat de aangerichte schade toen niet opviel? Dat lijkt me sterk.
quote:Sorcha_ schreef op 05 november 2012 @ 17:12:

[...]

Het lijkt me heel naar om als bejaarde gepest te worden, maar aan de andere kant mag je toch zelf weten met wie je om gaat? Het zou toch niet zo moeten zijn dat je op je 80e nog wordt gedwongen tijd met iemand door te brengen die je absoluut niet leuk vind.

Dat pesten in bejaardentehuizen gaat vaak wel wat verder dan gewoon niet met iemand omgaan.

Ook bejaarden kunnen best iemand goedendag zeggen etc i.p.v. iemand straal te negeren en rotopmerkingen maken en ja dat soort dingen gebeuren ook echt in bejaardentehuizen.
Ja dat snap ik. Maar het stukje heeft het ook over "consequent buitensluiten" en er staat niet wat dat inhoudt.
quote:bankje schreef op 05 november 2012 @ 15:53:

[...]

Sorry, Ik kreeg door alle reacties het idee dat het pesten nog steeds plaats had gevonden.Volgens de krant was dat ook zo, o.a. Via internet en was gericht op zijn geaardheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven