Tim ribberink: wat verdrietig

05-11-2012 12:06 665 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is te afschuwelijk voor woorden.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=153050
pas maar op, zo wordt dit topic ook offline gehaald door de link naar de metro. want het aparte topic hierover is offline wegens ongepaste link. Nou daar zijn we het iig over eens.
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
@Tuya ik zou het zeker ik de vergadering gooien ik vond het zelf wel een goed punt dus heel graag! School moet kinderen beschermen en dus als dat achteraf niet gelukt is dan vindt ik dat ze therapie mogen vergoeden, of de school het daarna zelf weer op de ouders van de pesters verhaald is dan aan de school wat mij betreft. Misschien dat dit ooit haalbaar wordt in de toekomst want het lijkt mij redelijker dan alle gepeste kinderen op cursussen te sturen. Want feitelijk is er niet mis met deze kinderen.
quote:Liquorice schreef op 08 november 2012 @ 12:18:

[...]

O, ik zag die naam en dacht: dat hoef ik dus niet te lezen want ze schrijft toch alleen maar onzin waar ik me over opwind . Mijn fout. Overigens is haar nadoen nou ook niet het toonbeeld van leukheid.Ik ken haar verder niet (na deze satire blog kan ik me wel een voorstelling maken van haar ideeen), maar ik neem toch aan dat ze niet zulke letterlijke ideeen heeft als in het stuk. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zulke ideeen zou hebben (en als dat wel het geval zou zijn, ze zo publiekelijk zou verwoorden).
*
Maar er hoeft toch ook niet per se iets mis met je te zijn als je op weerbaarheidstraining gaat?

Is iedereen die naar de psycholoog gaat gestoord? Mensen die naar mindfullnesscursussen gaan sneuerds?

Als een weerbaarheidstraining je meer zelfvertrouwen kan geven, als het wat kan toevoegen aan je leven, is dat toch goed?
Het stuk zal wel als satire bedoeld zijn, maar dit is gewoonweg niet te verantwoorden.

Verder sluit ik me aan bij Lughnasadh. Goed verwoord.
quote:Lughnasadh schreef op 08 november 2012 @ 12:48:

Maar er hoeft toch ook niet per se iets mis met je te zijn als je op weerbaarheidstraining gaat?

Is iedereen die naar de psycholoog gaat gestoord? Mensen die naar mindfullnesscursussen gaan sneuerds?

Als een weerbaarheidstraining je meer zelfvertrouwen kan geven, als het wat kan toevoegen aan je leven, is dat toch goed?

Natuurlijk, er is op zich niets mis mee. Het is juist hoe het geplaatst wordt in het hele rijtje van oplossingen en methodieken.

En over de vergelijking met de psycholoog: er gaan hele volksstammen naar de psycholoog die daar alleen maar heengaan omdat een ander hen eerst moest afbreken: mishandeling; psychische verwaarlozing; misbruik etc .

Prima dat die mensen bij de psycholoog lopen: maar dat is altijd achteraf en zal de boel nooit helemaal herstellen.

"Is er iets mis met mij?" vragen zowel gepesten als getraumatiseerden bij de psycholoog zich af.

Nee, denk ik. Een ander heeft het voor jou verpest. Dat aspect mag nooit ontbreken. Ook niet in trainingen.
Er is ook niets mis met de weerbaarheidstraining op zich, sommige kinderen hebben misschien een extra zetje nodig om assertiever te worden maar als dat nodig is als gevolg van pesten vind ik dat zeker tegenover dat kind onterecht want waarschijnlijk had dat kind helemaal geen problemen voordat het gepest werdt dus na het pesten ook nog eens op zo'n cursus geeft een stigma zeker als het in de klas bekent is. Maar als het kind daardoor onzeker is geworden dan moet het uiteraard hulp krijgen dat heb ik ook geschreven, als daar weerbaarheidstraining bij zit is dat prima maar het ging er steeds over dat het normaal zo werkt dat gepeste kinderen op cursus moeten en de pesters eigenlijk niet aangepakt worden dat is de wereld op zijn kop de focus zou veel meer moeten komen op de pesters.
quote:Lughnasadh schreef op 08 november 2012 @ 10:20:

En pesters worden ook op cursus gestuurd, tenminste, er zijn cursussen voor pesters. Vorig jaar heeft een kind uit mijn zoon's klas verplicht een cursus moeten volgen omdat hij pestte.

Alleen is het niet op alle scholen prioriteit, een pestprotocol.Dat vind ik overigens een goede zaak. Pesten geeft volgens mijn theorie aan dat de persoon die dat doet, sociaal minder vaardig is. Althans dat is een mogelijkheid (er zijn ook andere mogelijkheden waarom een persoon pest). Gebrek aan empathie, niet begrijpen dat andere mensen anders zijn (niet zo zeer anders dan het gemiddelde, maar anders dan specifiek hem), sociaal minder vaardig. Dat kan tot pesten lijden. Natuurlijk kan pesten een andere reden hebben, en sociaal minder vaardige mensen zullen niet per definitie gaan pesten.
World of Warcraft: Legion
quote:xanluca schreef op 08 november 2012 @ 10:21:

Toevallig zag ik net een topic over een vrouw die door haar vriend mishandeld wordt/werd. Ook dat zijn bepaalde types, die zich systematisch laten slaan. Is het dan hun eigen schuld? NEE dus. Ik zou na een klap weg zijn, anderen niet. Dat geeft zo'n man geen vrijbrief door te meppen. Onmondige vrouwen mogen niet geslagen worden, onmondige kinderen mogen niet gepest worden. En het is nooooooooooooooooit je eigen schuld.Eens. Een man die een vrouw slaat, moet zelf in therapie vind ik. Ik vind slaan namelijk niet normaal. Hij moet werken aan zijn anger management (volgens mij is woedebeheersing een aardig Nederlandse vertaling daarvan). Hij heeft niet de vaardigheid om conflicten normaal op te lossen, en men kan eisen van hem dat hij dat leert. En de vrouw? Zou zij zich dan moeten leren verdedigen, of moeten leren hoe zij met een agressieve vriend om moet gaan? En een vrouw die in een normale liefdevolle relatie zit met een lieve vriend niet, om de simpele reden dat zij daar niet mee te maken krijgt?
Ja bingo! , lijkt mij ook heel zinvol omdat een pester vaak sociaal ook niet sterk is net als de gepeste misschien maar richt daarmee schade aan en de gepeste niet dus daarom moet de pester handvatten krijgen om daarmee om te gaan en door gedragstherapie meer empathie aan te leren te herkennen wanneer hij in de fout gaat en anderen kwetst.
Uiteraard ben ik het er mee eens dat de pesters als eerste aangepakt moeten worden. En flink ook.

Maar daar kan prima een weerbaarheidstraining voor de gepeste naast bestaan. Slechter wordt je er niet van.

En naast de volksstammen gepesten, getraumatiseerden en misbruikten gaan er ook "volkomen normale" mensen naar een psycholoog, die wellicht minder ernstige problemen hebben, maar daar ook hulp voor willen. Je bent niet per definitie gestoord of sneu als je hulp nodig hebt.
quote:alinea schreef op 08 november 2012 @ 13:05:

Er is ook niets mis met de weerbaarheidstraining op zich, sommige kinderen hebben misschien een extra zetje nodig om assertiever te worden maar als dat nodig is als gevolg van pesten vind ik dat zeker tegenover dat kind onterecht want waarschijnlijk had dat kind helemaal geen problemen voordat het gepest werdt dus na het pesten ook nog eens op zo'n cursus geeft een stigma zeker als het in de klas bekent is. Maar als het kind daardoor onzeker is geworden dan moet het uiteraard hulp krijgen dat heb ik ook geschreven, als daar weerbaarheidstraining bij zit is dat prima maar het ging er steeds over dat het normaal zo werkt dat gepeste kinderen op cursus moeten en de pesters eigenlijk niet aangepakt worden dat is de wereld op zijn kop de focus zou veel meer moeten komen op de pesters.

Helemaal mee eens. Wat mij betreft hoeven die trainingen hier ook niet bediscussieerd te worden.

Zoals eerder gezegd moet er ook een grote focus komen op de vraag: hoe komt het dat sommige kinderen zich ontwikkelen als notoire pesters en anderen weer niet?

Iemand hier haalde eerder de experimenten aan met gevangen en bewakers.

Nu, als je dit doortrekt, in tal van oorlogssituaties op de wereld (Bosnie bijvoorbeeld) is gebleken dat het ook een kwestie is van wat macht met mensen doet. Het bleek dat tal van mensen - van brave huisvader tot arts - zich ontpopte tot gewelddadige beulen die zich richtte op een angstige minderheid.

En niemand die het in zijn hoofd haalt om te veronderstellen dat die slachtoffers zelf ook iets aan hadden kunnen doen.

Deze vergelijking klinkt extreem, maar het gaat mij erom ook te kijken naar het machtsvraagstuk. Dat blijft nogal afwezig door ons zo te richten op de weerbaarheidstrainingen.

Macht is een leidend principe tussen mensen. Ik denk dat veel notoire pesters altijd een zekere machtsoverwicht hadden op een zeker moment (of dit afgedwongen hebben) en dit zijn gaan uitbuiten. Zoals iets sterker zijn, het talent anderen verbaal te mobiliseren. Dat soort zaken.

En iets machtiger zijn geeft verantwoordelijkheid. Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassen, die nog steeds machtsspelletjes spelen of elkaar het leven zuur maken.

We discussieren hier alsof we diametraal tegenover elkaar staan. Maar dat is denk ik niet zozeer het geval.

Het gaat mij ook om een krachtig signaal - samenlevingsbreed - naar pesters toe.

En dat begint al thuis, bij de opvoeding.
quote:Lughnasadh schreef op 08 november 2012 @ 13:22:

En naast de volksstammen gepesten, getraumatiseerden en misbruikten gaan er ook "volkomen normale" mensen naar een psycholoog, die wellicht minder ernstige problemen hebben, maar daar ook hulp voor willen. Je bent niet per definitie gestoord of sneu als je hulp nodig hebt.

Nee, dat zeg ik ook niet. Al die gepesten en getraumatiseerden zijn ook volkomen normaal.

Wel is het zo dat een gang naar de psycholoog vaak gemaakt wordt omdat er problemen optreden in interactie met anderen. Het is een andere discussie: maar er zijn ook mensen die nogal worstelen met zichzelf, niet zozeer omdat er iets mis met ze is, maar omdat ze een andere handelswijze of zienswijze op zaken hebben die niet strookt met de norm.

Dan pakken we - even gechargeerd - de DSM erbij en proberen we iemand weer in het gareel te krijgen.

Terwijl een open en veilige samenleving voor veel mensen ook al oplossingen biedt.

Maar dat is vaak afwezig. Mensen worden nu eenmaal relatief snel vreemd en anders gevonden. Terwijl ze de facto uitstekend functioneren.

Sommigen zijn in staat dit om te zetten in iets moois, zoals bijvoorbeeld schrijvers en kunstenaar (en dan vinden wij mensen dat 'gekke' plots fantastisch), maar de rest belandt 'gewoon' op de sofa.

Of nog erger.
quote:Confiture schreef op 08 november 2012 @ 11:45:

Bizar, schokkend en kwettsend blog in de Metro vandaag. http://www.metronieuws.nl ... -van-tim-ribberink/SrZlkg!t8FcbEpw2mdkE/Ik heb een mail gestuurd naar Metro en gevraagd om verwijdering van de website en excuus in de papieren versie. Dit is echt te belachelijk voor woorden.
Waar kun je die tekst nog ergens vinden? Van de website is hij af.
Ik heb in een mail geëist dat die column werd weggehaald. Maar heel kort daarna werd hij inderdaad weggehaald. Voor mij doet het er verder niet meer toe, of Metro die mail gelezen heeft. Hij is weg; daar gaat het bij mij (en vooral bij de familie van Tim) om.
Op het fok-forum heeft iemand de column gecopy-paste. Zo heb ik deze terug kunnen lezen.

Onvoorstelbaar wat een loser, wie schrijft er nu zo een column gericht aan de moeder nog wel.
Here I am - now what are your other two wishes...
Hier op fok: Column
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:Missprincesa schreef op 08 november 2012 @ 12:38:

[...]

Ik ken haar verder niet (na deze satire blog kan ik me wel een voorstelling maken van haar ideeen), maar ik neem toch aan dat ze niet zulke letterlijke ideeen heeft als in het stuk. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zulke ideeen zou hebben (en als dat wel het geval zou zijn, ze zo publiekelijk zou verwoorden).De column is wel enigszins overdreven, maar ze is daadwerkelijk tegen abortus en homoseksualiteit. Ze heeft ook in een interview gezegd dat ze hoopte dat haar zoon geen homo zou zijn, want die hebben altijd heel veel sekspartners. Daarnaast beweerde ze in datzelfde interview (ik ben even te lui om het op te zoeken) dat alle lesbische vrouwen lesbisch zijn omdat ze vroeger misbruikt zijn. Enzovoorts. Tja. Daar verspil ik mijn tijd dus maar niet meer aan. Overigens vind ik het erg laag om haar op zo'n manier na te doen, vooral naar de dierbaren van Tim Ribberink toe. Haar bekritiseren is prima, graag zelfs, maar dit stuk is smakeloos.
Waarom worden kinderen gepest? Is er niet iets "mis" met ze, toch, op de een of andere manier (want waarom zouden ze er anders uitgepikt worden, nietwaar?)

Mijn ervaring met pesters is dat ze vaak uit een nogal bekrompen wereldje komen maar dat niet goed weten. En dat ze niet hebben leren omgaan met het onbekende. Alles wat als "raar" wordt ervaren wordt meteen belachelijk gemaakt.

Dus ja, vanuit die bekrompen opvatting is er iets "mis" met kinderen die gepest worden. Maar ik zou toch eerder denken dat er iets mis is met bekrompenheid.

Die arme Tim kwam uit een dorpje van 800 inwoners. Die jongen was al 19 en nóg vonden mensen hem een "homo". Hoe intens kleinburgerlijk moet je zijn om te denken dat homoseksualiteit iets bespottelijks is? (nog los van het feit dat zachtaardige jongens helemaal niet homoseksueel hoeven te zijn).
http://www.geenstijl.nl/archives/images ... elman.html

Ja het is onsmakelijk. Het gaat inderdaad erg ver maar ook dit is vrijheid van meningsuiting.

Het zou mij niet verbazen als mevrouw Orban dat stuk echt had geschreven gezien haar open brieven en uitspraken(eng mens).
Al was hij homo, 1meter50 en had knalrood haar, drie brillen en liep hij mank. Het was een mens. Was.
quote:xanluca schreef op 08 november 2012 @ 16:29:

Al was hij homo, 1meter50 en had knalrood haar, drie brillen en liep hij mank. Het was een mens. Was.

Ja precies.

Maar vergeet niet dat er nog steeds durpkes zijn waar zelfs de verdenking van homoseksualiteit al genoeg is om iemand het leven zuur te maken.

Want hé, een jongen hoort te voetballen en boeren te laten, en anders is hij belachelijk. (echt hoor, ik weet waar ik het over heb).
quote:foxytoxy schreef op 08 november 2012 @ 16:31:

[...]

Ja precies.

Maar vergeet niet dat er nog steeds durpkes zijn waar zelfs de verdenking van homoseksualiteit al genoeg is om iemand het leven zuur te maken.

Want hé, een jongen hoort te voetballen en boeren te laten, en anders is hij belachelijk. (echt hoor, ik weet waar ik het over heb).Precies, want we zijn zo tolerant met zijn allen(uch uch). Nee dat zijn we niet we zijn politiek correct wanneer het ons uitkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven