Entertainment alle pijlers

Hoe heurt het eigenlijk?

09-11-2012 00:38 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
De deur open houden voor een vrouw, een gast in de jas helpen, iemand aanspreken met de juiste aanspreektitel, hoe moet je je kleden voor welke gelegenheid? Allemaal zaken die aan de orde kwamen in het programma: "Hoe heurt het eigenlijk?" van Jort Kelder. Basis van het programma is het boek dat Amy Groskamp-ten Haave in 1939 schreef: "Hoe hoort het eigenlijk?". Een boek (standaardwerk) over etiquette en omgangsvormen.

Later, in 1999 heeft Reinildis van Ditzhuyzen hier een nieuwere en modernere boekversie van geschreven: "De dikke Ditz", waarin ook "nieuwerwetse" dingen aan de orde kwamen als het gebruik van de mobiele telefoon en het reizen per vliegtuig (die in de tijd van Amy Groskamp-ten Haave nog niet bestonden).

Dit bracht mij wel tot de vraag: zijn omgangsvormen en etiquette (nog wel) van deze tijd? Moet je je als vrouw/man daar iets aan gelegen laten? Of kun je maar het best doen wat je geest je ingeeft?
Ik vind etiquette vaak een manier om ongemakkelijke situaties te voorkomen. Als je weet hoe dingen 'heuren', kun je ook niet iets fout doen.
Omgangsvormen zijn van alle tijden.

En dan niet die van vroeger dat je op de mm nauwkeurig moest weetn hoe het bestek naast het bord lag, maar omgangsvormen waardoor mensen zich prettig voelen, zonder benauwende toestanden.

En als je geest je ingeeft om een ander te behandelen zoals je zelf op zijn of haar plek behandeld zou willen worden, of op de manier waarop je weet dat de ander dat prettig vindt is dat prima
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb ooit college gehad over etiquette naar aanleiding van de theorie van een filosoof. Weet zijn naam nu even niet, maar het idee was niet dat de etiquette er waren om mensen zich prettig te laten voelen. Het is volgens deze filosoof ooit ontstaan of gegroeid door de elite om zich te onderscheiden van het plebs. Hierbij ligt er een link tussen zich netjes of volgens de etiquette gedragen, en het hebben van een bepaalde beschaving.

Bijvoorbeeld door met een mes te eten in plaats van met de handen, toonden de elite zich beschaafd. Aangezien iedereen graag wil upgraden in zijn sociale status, nam de lagere klasse dergelijke gebruiken over van de elite. Zo werden de omgangsvormen steeds verfijnder, aangezien de elite zich als beschaafd zijnde wilde kunnen blijven onderscheiden.

De gemene deler van deze verfijner kan het bedwingen van de impulsen worden genoemd. Het kunnen inhouden van de basale behoeften wordt als beschaafd gezien. Zo bespringt de 'beschaafde' man niet gelijk een aantrekkelijke vrouw, maar maakt hij haar eerst het hof. Zo valt de beschaafde man of vrouw ook niet gelijk zijn bord met eten aan, maar wacht hij eerst totdat iedereen zijn bordje voor zich heeft staan, etc. Het ultieme voorbeeld hiervan is de Britse zg Dandy.

Ik geloof wel in deze theorie. Tegenwoordig is onze maatschappij veel minder dan vroeger in klassen ingedeeld, maar het bestaat nog wel degelijk. Door zich aan bepaalde etiquette of omgangsvormen te houden, kan men tonen tot welke 'klasse' men behoort of wenst te behoren.

Tot zover mijn college
Amy Groskamp- ten Haave is echt jeugdsentiment voor mij. Mijn ouders hadden een exemplaar ergens hoog in een kast staan, werd nooit gebruikt. Tot ik het boekje ontdekte, ergens in mijn pubertijd. Ik heb zoveel middagen in een depressieve puberbui dat boekje gepakt om na een uurtje weer gierend van het lachen over de grond te rollen; mijn moeder heeft het er zelfs nog regelmatig over, hoe grappig ik dat boek wel niet vond en hoe vaak ik dan allerlei gedeeltes ging voorlezen.

En toch, toch stonden er ook een boel dingen in waarmee ik gewoon opgevoed ben en die voor mij dus goed fatsoen zijn, zoals tafelmanieren.

Uiteindelijk denk ik dat een stukje etiquette van alle tijden is, alleen verandert onze opvatting van etiquette door de jaren heen. Als ik hier op het forum weer een topic lees van iemand die zich ergert aan partner of vriendinnen die verkleeft zijn met hun mobieltje bijvoorbeeld, dan bedenk ik me wel dat dergelijke irritaties voorkomen zouden worden als iedereen zich aan een en dezelfde etiquette zou houden. Als iedereen liever doet 'wat gewoon goed voelt' dan zal je altijd irritaties blijven houden, omdat wat voor jou goed voelt, voor een ander een stuk minder goed kan voelen.
Etiquette, tafelmanieren..ach... Geef mij maar zo'n gezellige uitbundige Italiaanse sfeer, grote familietafel, veel mensen, stokbroden, lekker eten en hapjes, veel lachen en lol hebben en niemand die erop let of iemand nou met z'n handen danwel mes en vork eet, met twee woorden spreekt, of een elleboog op tafel heeft.

Als je de tijd en puf hebt om daarop te letten is het niet gezellig.
Mee eens Saphira. Het laatste jaar van mijn werkzame periode (ik ben sinds 01-09-2012 met vervroegd pensioen) heb ik me ook wild geergerd aan (jongere) collega's die tijdens een vergadering besmuikt en half onder tafel zaten te SMS'en of te Whats-appen. Grrrrrr...!
quote:Twinkle1001 schreef op 09 november 2012 @ 01:59:

Etiquette, tafelmanieren..ach... Geef mij maar zo'n gezellige uitbundige Italiaanse sfeer, grote familietafel, veel mensen, stokbroden, lekker eten en hapjes, veel lachen en lol hebben en niemand die erop let of iemand nou met z'n handen danwel mes en vork eet, met twee woorden spreekt, of een elleboog op tafel heeft.

Oh, maar dat vind ik ook gezellig. Het is ook niet zo dat ik echt gefocust ben op manieren, maar ongemanierd zijn valt mij wel op.

Als mijn gesprekspartner keihard zit te schransen en met de etensresten tussen zijn tanden naar mij zit te lachen om vervolgens keihard over het buffet te gaat zitten hoesten, dan trek ik wel wenkbrauw op hoor.

Of ik wel of niet hecht aan etiquette ligt aan de setting. Op een Marokkaanse bruiloft eet ik, net als iedereen, gewoon met mijn handen; ik ben dan in principe in een omgeving waar dat de 'etiquette' is.

Als ik echter uit eten ben bij mijn favoriete, voor een michelinster dingende, restaurant, dan eet ik gewoon keurig netjes en weet ik gelukkig ook welk bestek waar voor is. Ik zou me er dan ook echt wel aan storen als iemand tegenover me ineens met ellebogen op tafel met zijn handen gaat eten. Wederom, het is de setting die er voor mij toe doet.
Omgangsvormen wel. Etiquette niet. Ik ga echt niet netjes aan tafel met vork en mes zitten eten.

Maar hou altijd wel het poortje bij de supermarkt open voor de volgende (als er een volgende komt ).

Om maar twee voorbeelden te noemen.
quote:Truffelmaffia schreef op 09 november 2012 @ 06:16:

Omgangsvormen wel. Etiquette niet. Ik ga echt niet netjes aan tafel met vork en mes zitten eten.

Maar hou altijd wel het poortje bij de supermarkt open voor de volgende (als er een volgende komt ).

Om maar twee voorbeelden te noemen.

Visualiseert nu Truffel in een sjiek restaurant, onderuit gezakt carpaccio etend met haar handen die ze vervolgens afveegt aan haar slobbertrui...

Nee hoor, fatsoen en etiquette gaan hand in hand. Ik wil daarmee niet zeggen dat je je altijd precies aan de regels moet houden, met je gezonde verstand is over het algemeen niks mis.
Ik vind etiquette wel handig om te kennen. Bijvoorbeeld als je ergens voor het eerst komt (schoonouders ofzo . ) Dat je dan ook echt een goede indruk kan maken. Natuurlijk heb ik ook tafelmanieren maar met etiquette heb je altijd zekerheid wat je moet doen in een situatie.
Ik vind het vooral belangrijk dat je je in iedere situatie kan redden. Dat je thuis tijdens het eten met je partner minder etiketten gebruikt dan als je uit eten bent met werkrelaties vind ik logisch. Maar ik vind het belangrijk dat je weet hoe het hoort. Sommige zaken vind ik basiseigenschappen zoals mond leegeten voor je spreekt, mond dicht houden tijdens het eten enz. Basisetiketten en normen op straat toepassen vind ik ook logisch, deur openhouden voor anderen bijvoorbeeld. Maar voor velen is dit al te veel de laatste jaren.

Ik ben van mening dat zo'n gezellige ongedwongen sfeer alleen maar kan ontstaan als iedereen zich aan de etiquette houdt. Zo'n gezellige Italiaanse familie is opeens minder leuk als oom over de tafel hoest, of als 2 neefjes gaan kibbelen, of als niemand moeder aanbiedt om mee te helpen met koken of afruimen. Of als je tante in haar eentje het mandje stokbrood leegeet, omdat ze niet zoveel met etiquette heeft.

En dat is dus allemaal etiquette. Hele normale zaken dus, niet iets waar je verheven over moet doen, maar gewoon common sence.

Ik erger me dus wel als iemand met zijn ellebogen op tafel niet weet hij hij zijn bestek moet gebruiken en z'n mobieltje naast zijn bord legt, terwijl ik mijn best heb gedaan om lekker te koken. En ook 'hé, schenk mijn wijn bij' vind ik niet gezellig.
Idd., bestek op de mm op tafel is minder belangrijk dan je in allerlei situaties kunnen redden. Hoewel: een man die een vrouw in de jas helpt heeft ook nog wel iets
Etiquette is mij als kind (aan)geleerd. We gingen best vaak naar sjieke testaurants of hotels dus ik wist als kind al heel snel wat te doen. Ook hebben mijn ouders mij de 'juiste' manieren met betrekking tot omgang met anderen al heel vroeg aangeleerd.

Hier heb ik altijd profijt van gehad, nu nog. Op mijn werk is hetheel belangrijk om je juist te gedragen, maar ook in mijn privé leven voel ik me niet snel ongemakkelijk. Toen ik bij een studentenvereniging kwam vond ik de 'mores' ook best normaal.

Ik hecht veel waarde aan etiquette en omgangsvormen. Ik vind veel mensen asociaal tegenwoordig. Overal maar bellen, kinderen die restaurants doorennen, altijd maar tutoyeren, enzovoorts. Net alsof bijna niemand meer weet hoe het hoort.

Wel grappig is dat toen mijn broer en ik 'opgevoed' waren mijn ouders wel af en toe met alleen eenvork aten, met een elleboog op tafel zaten, of een boek lazen tijdens het eten. Als ik dan riep, dat mag niet! Moesten mijn ouders lachen. Ze wilden tijdens onze opvoeding gewoon het juiste voorbeeld geven en toen wij de regels wisten werd het weer wat losser. Maar nog steeds voel ik me half gehandicapt als ik alleen met een vork eet bijvoorbeeld
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:luckyjane schreef op 09 november 2012 @ 02:01:

Mee eens Saphira. Het laatste jaar van mijn werkzame periode (ik ben sinds 01-09-2012 met vervroegd pensioen) heb ik me ook wild geergerd aan (jongere) collega's die tijdens een vergadering besmuikt en half onder tafel zaten te SMS'en of te Whats-appen. Grrrrrr...!Bij ons in de kantine, ben ik vaak de enige die zonder telefoon zit. HAllemaal te fACEBOoken. Kijken wat er voor interessants in de buitenwereld speelt. Ik denk dat als er iets leuks ter plekke gebeurt men het niet eens ziet.
Ook ergenlijk, moet je nog wat drinken. Ipv wil je nog wat drinken. Een woordje verschil maar de toon vind ik tien keer beter.
Mijn ouders hebben dat boekje ook!

Een gedeelte van de etiquette duikt vooral op tijdens de feestdagen en als we een diner hebben waarbij het goede servies op tafel komt.

Excuseer mij" als je van tafel gaat, wachten tot de gastvrouw/heer begint met eten, geen lege glazen of te volle glazen etc. Het bestek in de juist volgorde gebruiken. Mensen met twee woorden aanspreken.

Op een doordeweekse dag vind ik dingen als aan tafel eten belangrijk, wachten tot de ander klaar is voor er weer laptops op tafel komen. Eten met de ellebogen op tafel lijkt mij sowieso wel een kunst. Geen harde boeren. Eigenlijk vind ik dit meer basismanieren.
zo vind ik het vies (onbeleefd) als mensen hun neus snuiten in gezelschap. Maar daar sta ik geloof ik alleen in.
quote:mara2 schreef op 09 november 2012 @ 09:12:

Ook ergenlijk, moet je nog wat drinken. Ipv wil je nog wat drinken. Een woordje verschil maar de toon vind ik tien keer beter.Oei dat is inderdaad zó verschrikkelijk, en dan waar ik vandaan kom werd het dan ook nog eens in dialect gezegd; mot je nog wa hebb'n? Of iets dergelijks. Walgelijk. Of na het eten: heb je zat had? Ik heb het wel eens in een restaurant gehoord! Hier in de randstad hoor je dat uiteraard niet, maar al die jonge, puberende, chagrijnige serveerstertjes hier hebben het woord etiquette volgens mij nog nooit gehoord laat staan dat ze er iets van bezigen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:-Bladora- schreef op 09 november 2012 @ 09:22:

[...]

Oei dat is inderdaad zó verschrikkelijk, en dan waar ik vandaan kom werd het dan ook nog eens in dialect gezegd; mot je nog wa hebb'n? Of iets dergelijks. Walgelijk. Of na het eten: heb je zat had? Ik heb het wel eens in een restaurant gehoord! Hier in de randstad hoor je dat uiteraard niet, maar al die jonge, puberende, chagrijnige serveerstertjes hier hebben het woord etiquette volgens mij nog nooit gehoord laat staan dat ze er iets van bezigen.

Of mensen die als ze nog wat aangeboden krijgen zeggen dat ze vol zitten.

OMG, ik zit vol, serieus?

Is nee dank je ik heb genoten of desnoods ik heb genoeg gehad echt zo moeilijk?

Overigens is eet smakelijk ook een no go, maar dat zeggen wij thuis wel tegen elkaar. Overigens valt mij op dat de vaders altijd aan het hoofdeinde zitten. Ik weet niet of dat etiquette is of non geëmancipeerde familietraditie.
Etiquette is dat vader aan de ene kant zit, maar moeders aan de andere kant van de tafel, het grut tussen in.

Maar vaak is dat ongezellig en wordt gezellig naar elkaar toegeschoven, dat de man aan het hoofdeinde wil zitten heeft te maken met (het ontbreken van) emancipatie.
quote:lilalinda schreef op 09 november 2012 @ 09:19:

zo vind ik het vies (onbeleefd) als mensen hun neus snuiten in gezelschap. Maar daar sta ik geloof ik alleen in.

Nee hoor, heb ik ook.

En dan heb je er ook nog viezeriken tussen die kijken welke kleur hun snot heeft.
Mijn ouders waren er heel erg van. Ik vond het verschrikking, we moesten ABN spreken en we mochten het plaatselijke dialect niet spreken, bestek, dansles, musea, klassieke muziek, opera, de juiste boeken, er kwam geen eind aan.

Tot de dag van vandaag ben ik ze dankbaar dat ze die moeite in ons hebben gestoken omdat het een basis is waar ik op kan terugvallen in allerlei gevallen. Ergens zit er ook een fatsoensnorm in en dat is iets wat steeds meer ontbreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven