Geld & Recht alle pijlers

Onvoorstelbare gierige acties II

30-08-2012 21:56 3027 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat er zoveel verhalen zouden zijn, had ik nooit kunnen vermoeden, wat een gierigheid, geslepenheid en onbeschoft gedrag heb ik de laatste tijd gelezen.

Gelukkig hebben we er nu wel plezier om . Krijg je toch nog iets terug.....

Deel 2 dus.

Ik zou heel graag de ergste acties op een rij willen zetten, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.

Maar, spui verder! En laat ons meegenieten van het leed dat gierigheid heet.

Hier is deel 1: Hilarische gierige acties deel 1
jawel, maar het zit zo:

Netals laatst: ik zei dat ik mijn pinpas had en toen zei ze pin jij dan, dan betaal ik later. Ik zei toen nee, ik heb niet genoeg om het geheel te betalen. Toen keek ze raar en betaalde zij met die 50 euro.

Waar t mij om gaat is , waarom vraagt zij altijd eerst aan mij dat ik alles moet betalen? Zij weet dat ik weinig geld heeft en zij loopt altijd de shoppen blabla. En pas als ik zeg, nee ik heb weinig geld op de bank( dit was overigens een smoes, omdat ik t zat was en ik wilde weten wat dr reactie was) toen betaalde zij pas, nadat ik het had gezegd.

Dan is het misschien straattaal...ik dacht altijd dat het ABN was joh..
quote:agsa87 schreef op 13 november 2012 @ 19:46:

jawel, maar het zit zo:

Netals laatst: ik zei dat ik mijn pinpas had en toen zei ze pin jij dan, dan betaal ik later. Ik zei toen nee, ik heb niet genoeg om het geheel te betalen. Toen keek ze raar en betaalde zij met die 50 euro.

Waar t mij om gaat is , waarom vraagt zij altijd eerst aan mij dat ik alles moet betalen? Zij weet dat ik weinig geld heeft en zij loopt altijd de shoppen blabla. En pas als ik zeg, nee ik heb weinig geld op de bank( dit was overigens een smoes, omdat ik t zat was en ik wilde weten wat dr reactie was) toen betaalde zij pas, nadat ik het had gezegd.

Dan is het misschien straattaal...ik dacht altijd dat het ABN was joh..

Sorry, ik probeer het te begrijpen, maar het valt me moeilijk.

Ik maak er nu uit op dat jij vaak krap bij kas zit, dat zij dat wéét en dat jij je eraan ergert dat:

- Zij dan eerst aan jou vraagt om te betalen (en daarna de helft terug te betalen), en dat vind je vervelend omdat ze had kunnen weten dat jij niet genoeg geld hebt om het voor te schieten

- Zij wel veel cadeautjes koopt voor vriendinnen maar jou nooit eens trakteert; en als ze je dan eens trakteer verwacht ze wel dezelfde dag nog een traktatie terug

Maar dat het dus ook weer niet zo is dat zij jou alles maar steeds laat betalen zonder je terug te betalen.

Klopt dat?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
JUIST!!!! en om het feit dat zij het verwacht van mij dat ik het dan betaal, want ze was best wel verrast toen ik nee had gezegd.

Maar is dat een ongeschreven regel dan? Degene met pinpas betaald alles en dan stort de ander wel geld op de bank?

Bij mijn vriend is dit nooit zo...de een betaald de ander betaald. Soms zgn ruzie van nee, ik betaal wel etc... dan voel je t gewoon aan, maar soms verwacht ze gewoon dat ik haar trakteer en dan uiteindelijk neemt zij de voortouw( ik doe dan alsof ik nog aan t nadenken ben wat ik ga nemen) en dan kijkt ze een beetje verwijtend dat zij trakteert.
Maar als zij zegt dat zij dan jou later de helft betaalt dan is het toch geen trakteren?

Dan vraagt ze je om het voor te schieten

Dat is toch heel wat anders?
quote:Broedkippetje schreef op 13 november 2012 @ 19:59:

Maar als zij zegt dat zij dan jou later de helft betaalt dan is het toch geen trakteren?

Dan vraagt ze je om het voor te schieten

Dat is toch heel wat anders?

Klopt. Ik zie er ook niks gierigs aan. Vriendin van mij heeft ook altijd cash en ik de pin. Dus ik betaal en zij stort het dan terug op de rekening.

Want nu heeft je vriendin betaald en moet jij dat toch gewoon aan haar terugstorten? Wat is het verschil dan?
Nou nee dat is geen ongeschreven regel. Wij doen dat wel eens omdat het makkelijker is voor het horecapersoneel dat alles in 1 keer betaald wordt en niet in delen waarvan een deel pin en een deel contact.

Normaal zorgen we er in principe voor dat iedereen contact heeft en wij delen vaak door aantal personen. We kijken niet wat iedereen exact eet.
Maar voor de goede orde:

Toen zij vervolgens het hele bedrag contant betaalde, nadat jij had aangegeven niet te kunnen voorschieten, heb jij toen wel de helft aan haar terugbetaald? Of ben je er toen vanuit gegaan dat zij jou wel zou trakteren?

Want in dat geval kan ik me wel voorstellen dat zij dan iets zegt als: 'betaal jij dan straks dat ijsje?'

Want dan heb je haar dat trakteren gewoon eigenlijk afgedwongen.
Het is inderdaad voorschieten, geen gierige actie. En verder vind ik je verhaal nogal onduidelijk geschreven.
@ broed: Klopt, ik heb t ook niet over trakteren. Trakteren is dat je niets van de ander terug krijgt.

Ze vraagt altijd om voor te schieten, Nooit zegt zij uit zichzelf: Ik betaal het wel contact en dan stuur jij t naar mij. Stel dat t bij elkaar 20 euro is, dan kan zij toch met die 50 euro ook betalen?

En gelijk zeggen, kan jij t voorschieten?

Of soms, als zij aan mij vraagt of ik 50 cent kan voorschieten, dan zeg ik, nee joh je hoeft niet terug te geven. Maar andersom, zegt ze dat nooit tegen mij.

Cam: Waar t mij om gaat is om het principe. Het is hetzelfde ja, maar zij bepaalt meteen en zij zegt t nooit uitzichzelf. En ik wel.

1 keer had ze een euro geleend van mij om een blikje te kopen, ik zei toen hou maar joh. Toen had zij het gewoon gehouden en niet eens wat mee gekocht( ookal was ik dus best wel arm).

Italie: Jaa, kijk dan is dat al met elkaar afgesproken. Zij bepaalt t altijd. Zij weet dat ik altijd die pinpas heb en nauwelijks contant( meestal weinig geld, vandaar)
Qua manier van schrijven kan Agsa een zusje zijn van Oddjob... Geen touw aan vast te knopen.
@ broed: Nee, je haalt t door elkaar.

Zij vroeg aan mij of ik voor haar kon voorschieten. Ik had toen nee gezegd. Toen had zij contant betaald. vervolgens heb ik heb geld op haar rekening gestort.

Een andere verhaal is dat wanneer zij trakteert, dan zegt ze: maak nie uit, dan betaal jij toch een ijsje?

@ Aqua: Dat is wel gierig zijn. Want zij wil NIET voorschieten, ze probeert eraan te ontkomen. Dus dan zegt ik haar moet voorschieten, want blijkbaar vind zij het erg om 1 uur zonder 20 euro te leven...
quote:agsa87 schreef op 13 november 2012 @ 20:13:

@ broed: Nee, je haalt t door elkaar.

sorry, hier moet ik even heel erg om lachen.

quote:Zij vroeg aan mij of ik voor haar kon voorschieten. Ik had toen nee gezegd. Toen had zij contant betaald. vervolgens heb ik heb geld op haar rekening gestort.

Aha, nou is het duidelijk

quote:Een andere verhaal is dat wanneer zij trakteert, dan zegt ze: maak nie uit, dan betaal jij toch een ijsje?

Dat vind ik op zich niet per se gierig, en eigenlijk: als ik getrakteerd wordt vind ik het vrij normaal om dan de volgende keer te trakteren

quote:@ Aqua: Dat is wel gierig zijn. Want zij wil NIET voorschieten, ze probeert eraan te ontkomen. Dus dan zegt ik haar moet voorschieten, want blijkbaar vind zij het erg om 1 uur zonder 20 euro te leven...

Nee sorry.

Het niet zelf voorstellen om voor te schieten (want dat ze het per se niet wíl blijkt niet uit je verhaal, er blijkt alleen uit dat zij vaak voorstelt dat jij voorschiet) vind ik niet gierig.
Ik ben ook geboren en getogen in de randstad (in meerdere plaatsen gewoond zelfs), maar heb echt nog NOOIT iemand eindstand horen gebruiken in de betekenis van echter. Is echt geen normaal Nederlands en ook echt niet typisch randstad.
I am surrounded by morons
Misschien kunnen we weer ontopic?

Ik heb alles gelezen, deel 1 en 2 en volgens mij nog niet gepost. Heb er zelf één van een tijdje geleden.

We gingen eten bij iemand thuis. Student, dus niet zoveel geld. Hij vroeg of we de kosten wilden delen. Prima, geen probleem. Wat ik wel raar vond, was dat de kosten uiteindelijk uitkwamen op 6 euro pp voor een bordje spaghetti bolognese. Uiteindelijk bleek, op het bonnetje stonden 3 sixpacks bier, een paar flessen wijn, dingen als olijfolie (hele fles) etc. Waren we met z'n tweetjes 12 (!) euro kwijt voor een bordje spaghetti bij vrienden. Man 1 biertje op, ik alleen fris.

Ik heb er wat van gezegd, dat ik het wel erg veel vond. Kreeg ik een dag later een sms, het was uiteindelijk 8 euro geworden met z'n tweetjes. Volgende keer eet ik wel lekker thuis dan, ik draai voor 10 euro voor 6/8 mensen spaghetti in elkaar.

Zo teruglezend weet ik eigenlijk ook niet eens of jullie het als gierig bestempelen, ik vond het vooral raar. Spaghetti bolognese is de ultieme low-budget maaltijd toch?
Ik zou gewoon niet meer aan voorschieten doen. Gewoon allebei voor jezelf betalen. Probleem opgelost.
12 euro is idd wel een beetje veel. 8 zou ik mee kunnen leven. Hij heeft natuurlijk wel alles moeten kopen en moeten koken. Dat het dan niet allemaal op gaat tja dat is dan jammer. Waren de sixpacks en de wijn ook echt voor het etentje gekocht of voor hemzelf? Als er veel van overbleef en hij het zelf zou.houden zou ik dit niet doorbereken als ik hem was ( en waarschijnlijk heeft hij dat er afgetrokken zodat het uiteindelijk minder koste)
quote:agsa87 schreef op 13 november 2012 @ 18:27:

nee hoor, dat is een ander woord voor: echter.

ik dacht dat t mooi weer zou zijn, eindstand ging t regenen.

die eindstand was verwijzing naar dat ze wel geld heeft.

eindstand

de eindstand zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: ['ɛintstɑnt] Verbuigingen: eindstand|en (meerv.) uitslag aan het eind van een wedstrijd sport Voorbeeld: `eindstand Nederlands Kampioenschap 2011` ...

Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/eindstand

Daarbij zeg jij 'en eindstand' - dat kan dus helemaal niet, want 'en echter' klopt niet als combinatie. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je 'eindstand' gebruikt als vervanging voor 'conclusie' ofzo.

Maar, Agsa, je hebt gelijk, ik heb een medestander voor je gevonden:

"nfinity, jij bent met een kapot spange tanga en haar nog spangere vriendin.. en haar kapot gare buurmeisje. die 2 meids (als je geen gay ben dann) geef je aandacht en allthat, je eindigt met ze allen toch op bed.. eindstand die spange meids laten je pas doorgaan als je die engerd ook aandacht geeft (op de manier waarop we hem beide wel snappen)" Bron
@Agsa kom je toevallig uit omgeving Den Haag? Ik ken het nl wel zoals je eindstand gebruikt.

Verder ben ik hier aan het genieten van alle gierige acties en ga weer stilletjes meelezen.
Als je GEtrakteerd wordt, maar niet als jij gaat trakteren dan zeg je toch niet heey miep, volgende keer trakteer jij of dan koop jij een ijsje. Dan ben je al aan t bepalen voor miep dat zij een ijsje moet betalen.

Wie zegt dat Miep ten eerste geld heeft of zin heeft om ijs te eten?

Wat is t juiste woord dan? Bazig? Ik vind dr wel gierig hoor als iemand zo is.
quote:agsa87 schreef op 13 november 2012 @ 20:42:

Als je GEtrakteerd wordt, maar niet als jij gaat trakteren dan zeg je toch niet heey miep, volgende keer trakteer jij of dan koop jij een ijsje. Dan ben je al aan t bepalen voor miep dat zij een ijsje moet betalen.

Wie zegt dat Miep ten eerste geld heeft of zin heeft om ijs te eten?

Wat is t juiste woord dan? Bazig? Ik vind dr wel gierig hoor als iemand zo is.

Tja, je zou net zo goed kunnen denken:

'Als je wel een traktatie aanneemt maar niet van plan bent de ander de volgende keer te trakteren, dan is dát gierig'.

Ik vermoed dat het tussen jullie twee vooral een communicatieprobleem is.

Volgens mij heeft zij gewoon zoiets van: we trakteren elkaar om en om. En volgens mij vind jij dat eigenlijk ook (althans, dat beschreef je eerder).

Maar haar manier van communiceren (over dat voorschieten bijvoorbeeld, en nu dat ze over dat trakteren 'bazig' is) ergert jou blijkbaar.
Ja, dat heb ik al besloten door deze topic.

Eve: Wat gierig! als je bij iemand wordt uitgenodigd, dan hoef je toch niet te betalen? Wat is dat voor een rare actie.

en hoezo 8 euro en dat ook nog naar je smsen. Dat is echt gierig joh!

Isa: Jaa, dat kan ook. Nooit bij stil gedaan dat het straattaal was.
Tuurlijk is het zo dat ik dan andere keer trakteer, maar het verloopt zo stroef door haar. Met anderen heb ik dit nooit. Het gaat niet natuurlijk, en dat komt door haar.

En het trakteren word in mijn mond gelegd, zij bepaalt het al. Ze houd gewoon weinig rekening met mij. Ik zeg de laatste tijd dat ik weinig geld heb EN dat ik daarom niet veel wil uitgeven.

Klopt, de manier van communiceren, want dat zegt ze nooit tegen anderen en andere mensen stellen haar altijd teleur, maar toch doet zij wel zoveel moeite voor hun. Dat snap ik niet.
Nou tussen iemand uitnodigen en iemand uitnodigen zit wel verschil hoor. Dat ligt er maar net aan wat afgesproken is. Wij hebben hier met kerst gegourmet. Helemaal prima, ik haal alles wel. Maar het geld groeit me niet op de rug. Dus we hebben de kosten wel gedeeld. Dit is dan natuurlijk wel van te voren afgesproken.

En dan alleen natuurlijk boodschappen die dan ook gebruikt worden.
Komt iemand hier gewoon een keer gezellig mee eten of blijft iemand slapen en ontbijt mee dan hoeft degene natuurlijk niet te betalen.

Maar dingen als kerstdiner, gourmetten, bbq van die dure etentjes dan vind ik het niet meer als normaal om de kosten te delen.
Oh echt? Maar ik vind dat vreemd, nooit meegemaakt. Kosten delen, terwijl iemand je uitnodigt.

Wel dat ik iets meeneem, flesje wijn/merci of een bloem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven