Hoe warm?

05-12-2012 12:22 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond hadden we met vrienden een kleine discussie.

Gisteren hadden wij het aangenaam warm gestookt met onze houtkachel.

Echter staat onze thermostaat altijd om 19 graden. Zo tegen een uur of 2 was de houtkachel al even uit en was het in huis zo een 19,5 graden.

Nu vond 1 iemand dat te koud voor in huis. (als iemand dat aangeeft gaat de kachel hoger hoor, daar niet van)

maar sommigen waren verbaast over onze standaard temperatuur in huis.

wij houden aan 16 graden als we er niet zijn en 19 graden als we er wel zijn...

en zij hebben de kachel standaard op 21 graden staan.

afhankelijk van wie er op bezoek zet, zet ik de kachel soms wel een graadje hoger voordat ze komen.

maar nu ben ik toch wel benieuwd hoe dit bij anderen thuis is...

(wij hebben geen kinderen, misschien dat dat nog iets uitmaakt)

hoe warm is het bij jou thuis als je thuisbent?

Totaal aantal stemmen: 69

18 graden (14%)
19 graden (17%)
20 graden (41%)
21 graden (17%)
22 graden (3%)
Lager dan 18 (6%)
Hoger dan 22 (1%)
Hier zijn echt duizenden topics over en de verschillen zijn groot. Ik vind t prima met 18 graden, de meesten vinden dit kennelijk een koelkast.
Zeg maar Spijker.
Wij ook 16 als we niet thuis zijn en 19 als we wel thuis zijn. Als ik bezig ben is dat zeker warm genoeg en anders zit ik vaak met een dekentje over me heen, omdat ik dat lekker vind, dus dan is 19 graden ook warm genoeg,
18/19 graden vind ik een prima temperatuur voor in huis.

Ik draag sowieso graag een trui of vest (of allebei).
Tussen de 20 en 21.

19 vind ik wel frisjes, maar ik draag graag korte

mouwen.

Bij mijn ouders altijd 23.5. Dat vind ik echt veel te warm.
sorry spijk-er.

had een paar topics hierover geopend, maar dat gaat over zomerwarmte, of je kind het koud heeft, en of je de kachel aan hebt als je er niet bent....toen ben ik eigenlijk gestopt, omdat de rest van de zoekresultaten die ik zo snel zag terugverwezen naar dezelfde topics maar andere pagina's.

maar ik zal zo eens verder zoeken.
16/17 vind ik ook prima als ik bijvoorbeeld wat actiever bezig ben in huis, schoonmaken ofzo, of voor bij te slapen.
niet thuis en snachts 16 overdag 20 !!
bij ons 16 als we weg zijn en 18 als we thuis zijn. maar als het sneeuwt oid zetten we s'-avonds weleens de open haard aan. ik vind 18 altijd wel prima. zolang je in huis bezig bent is het warm genoeg en als ik even op de bank ga liggen oid doe ik een vest aan.
19 graden overdag, 16 's nachts en bij afwezigheid.

Zodra "mijn kant" op visite komt, moet de verwarming naar 21 graden anders hebben we de hele middag rillende mensen in huis
Nu is het hier bijvoorbeeld 18 graden, maar dat was me nieteens opgevallen omdat ik bezig was..
20,5 als we er zijn. 18,5 als we even weggaan en 's nachts 16,5.

Soms als ik alleen thuis ben 21, maar dan wordt het echt warm.
21 graden, maximaal. Het tocht namelijk als een gek in ons huis, dus het voelt echt snel koud aan.

Als we weg gaan gaat ie terug naar 18/ 18,5 graden Ook als we gaan slapen. Uiteindelijk is het max 6 uur per dag 21 graden bij ons.
16 graden als ik overdag thuis ben.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
valt me op dat het dus inderdaad heel wisselend is.

ik was van huis uit gewenst 20 a 21 graden, maar toen ik ging samenwonen hadden we in het kader van bezuinigen/milieu bedacht de verwarming een graad lager te zetten (van de reclame) en na een paar weken ben je daar dus zo aan gewent dat het prima is.

s avonds pak ik vaak een dekentje, heerlijk.
snachts 17,5

overdag meestal ook

en savonds 20/21

Laat had ik de verwarming snachts op 15 gezet maar sindsdien is de hond een beetje ziek ( die slaapt beneden ) dus nu maar weer wat hoger.
maar gelukkig niet abnormaal koud, zoals mijn visite het deed voorkomen.
Bij ons als we thuis zijn op 21 graden en als we weg zijn en s' nachts op 15 graden. Nu is het wel zo dat wij altijd de gashaard op een laag pitje aan hebben, waardoor het in de woonkamer en de slaapkamer (ivm afvoer) altijd al wat warmer is en de CV heel weinig aanslaat om bij te verwarmen.
ik heb de vloerverwarming op 19 graden staan, en als we thuis zijn zet ik vaak de gaskachel aan om lekker bij te warmen.

In de rest van mijn huis (bovenverdieping) staat geen verwarming aan, alleen in de badkamer. De slaapkamers van de kinderen is dus ook erg fris. Is soms niet handig als ze met vriendjes komen spelen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik heb een koud huis, op een hoek. Als we thuis zijn gaat de thermostaat toch echt op 20.

En heel soms, als ik met mijn bloedjes, thuiskom na werk en school door de kou op de fiets, heel even op 21.
's nachts 15,5 en dan laat ik hem gedurende de dag oplopen naar 19,5 en straks als het gaat vriezen wordt het 20. Toch net wat aangenamer.

Als er visite is meestal 20,5. Silt zitten is toch wat kouder dan wanneer je wat doet in huis. Het scheelt natuurlijk ook of je een koud huis hebt en bijvoorbeeld de gordijnen dicht hebt.
's nachts op 16,5 omdat het anders zo verschrikkelijk koud is 's morgens (ik heb geen automatische thermostaat). Als ik uit mijn werk kom zet ik hem op 20,5 maar loop dan vaak nog een tijd met een vest aan omdat het maar langzaam opwarmt. Mijn dochter is dan vaak al een paar uur thuis en 'vergeet' dan de verwarming aan te zetten. Sowieso zijn mijn kinderen warmbloedig want die lopen zelfs nu nog met korte mouwen en de jongste bij voorkeur op blote voeten. Die trekt pas sokken aan als ze haar schoenen aan moet. En het is soms echt wel fris hier, want ik heb een ongeïsoleerde houten vloer. Als mijn vriend komt, zet ik de verwarming op 21 graden. Anders gaat hij mopperen
Daarom is een klokthermostaat ook zo fijn.

Lekker warm beneden komen 's ochtends; heerlijk.
21.
16 's nacht nu 19,5 en als het kouder wordt max 20,5. Slaapkamer is steenkoud maar dat vind ik heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven