Celstraf geëist voor gijzeling inbreker

10-12-2012 11:03 116 berichten
Celstraf geëist voor gijzeling inbreker

DEN BOSCH -

Tegen een 27-jarige Bosschenaar is maandag 2,5 jaar celstraf geëist omdat hij op 4 juni een jonge inbreker anderhalf uur heeft vastgehouden, mishandeld en vernederd. De 18-jarige inbreker uit Den Haag moest zijn kleren uittrekken, werd geslagen en opgesloten in de schuur. Na anderhalf uur waarschuwde de Bosschenaar de politie.

De verdachte greep de jongen toen hij in totaal twee inbrekers betrapte. De verdachte legde maandag uit dat hij de jongen heeft vastgehouden omdat er 2500 euro en een mobiele telefoon was verdwenen. De moeder van de inbreker werd gebeld om de schade te vergoeden.

„Ik snap dat je boos bent. Gepast geweld mag je gebruiken maar de jongen was onder controle. Anderhalf uur is verschrikkelijk lang. Het is heel beangstigend geweest. We willen niet dat iemand voor eigen rechter gaat spelen. Verdachte is volkomen over de schreef gegaan”, legde officier van justitie Roel Krijtenburg maandag uit.

Wat vinden jullie van deze straf?

Ik vind het dubbel. Ik begrijp best dat hij te ver is gegaan, maar ik vind de geëiste straf wel erg hoog voor het vernederen van een crimineeltje. Hij is doorgeschoten in het verdedigen van zijn eigen huis, maar ik vind de grens wel vaag. Wanneer is het goed hoe je reageert op inbrekers en wanneer niet? Ik vind 2,5 jaar gewoon erg lang en heb het gevoel dat zelfs inbrekers minder krijgen. Ben ook wel nieuwsgierig naar wat het crimineeltje heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
dat de inbreker zijn kleren uit moest trekken en geslagen werd is absurd, maar als ik een inbreker kan opsluiten doe ik het ook. Ik bel dan wel gelijk de politie.

en wat krijgt de inbreker voor straf? Niks?
Ik vind het absurd, lijkt me een risico wat je neemt als je bij emand inbreekt. Die man had eerder de politie kunnen bellen en kleren uit laten trekken en slaan is niet nodig, maar inbreken ook niet. Moet je maar met je jatten van andermans spullen afblijven.
Ik vind het absurd wat hij met de inbreker heeft gedaan en hoe hij hem heeft vernederd. Dat je hem vasthoud tot de politie komt okay, maar voor eigen rechter spelen vind ik echt niet kunnen.

De eis van 2,5 jaar, tsja het is een eis. Nog maar afwachten wat hij daadwerkelijk krijgt.

De inbreker zal vast en zeker ook gestraft worden/
Laat ze beide de straf delen.
quote:Turkooiss schreef op 10 december 2012 @ 11:09:

Ik vind het absurd wat hij met de inbreker heeft gedaan en hoe hij hem heeft vernederd. Dat je hem vasthoud tot de politie komt okay, maar voor eigen rechter spelen vind ik echt niet kunnen.

De eis van 2,5 jaar, tsja het is een eis. Nog maar afwachten wat hij daadwerkelijk krijgt.

Misschien is de inbreker die man wel dankbaar over een jaartje of 10. Hij gaat vast nooit meer inbreken

Ja, ik weet dat het "maar" een eis is, maar vind de eis al best hoog.
Een vermogensdelict staat niet in verhouding tot doelbewuste mishandeling en vernedering, nadat de dader al in bedwang gekregen was.
quote:Turkooiss schreef op 10 december 2012 @ 11:09:

Eensch.

Die man spoort zelf toch ook niet.
Ik vind de straf heel terecht en zelfs nog iets te kort. Je mag NIET voor eigen rechter spelen! Bij alles wat je buiten de wet doet hoort straf. Ook als je een inbreker gijzelt en mishandeld.
Persoonlijk vind ik psychopaten erger en enger dan inbrekers.

Het is natuurlijk wel het risico van het dievenvak, dat je een keer tegen de verkeerde oploopt.
Je mag een inbreker vasthouden en de politie bellen.

Je mag een inbreker niet opsluiten, zijn kleren uit laten trekken, slaan, vernederen, en na 2,5 uur vernedering op je dooie gemakje eens de politie gaan bellen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Sunemom schreef op 10 december 2012 @ 11:09:

Ik vind het absurd, lijkt me een risico wat je neemt als je bij emand inbreekt. Die man had eerder de politie kunnen bellen en kleren uit laten trekken en slaan is niet nodig, maar inbreken ook niet. Moet je maar met je jatten van andermans spullen afblijven.

+1

Hij had eerder de politie moeten bellen!

ben benieuwd naar de straf van de inbreker.
quote:crique schreef op 10 december 2012 @ 11:16:

Persoonlijk vind ik psychopaten erger en enger dan inbrekers.

Het is natuurlijk wel het risico van het dievenvak, dat je een keer tegen de verkeerde oploopt.Yup.
quote:Gamayun schreef op 10 december 2012 @ 11:16:

Je mag een inbreker vasthouden en de politie bellen.

Je mag een inbreker niet opsluiten, zijn kleren uit laten trekken, slaan, vernederen, en na 2,5 uur vernedering op je dooie gemakje eens de politie gaan bellen.

Precies, dat is het verschil.

Je mag een inbreker wel opsluiten maar dan moet je ook METEEN de politie op de hoogte brengen. Wat deze man heeft gedaan is inderdaad gijzeling.
Deze man is niet goed in zijn hoofd. Kleren uittrekken? Slaan? Vasthouden in een schuur? Denkt hij dat hij in een soort actiefilm leeft? Denkt hij dat hij voor de CIA werkt? Hij verdient een fikse straf. En misschien TBS.
quote:Ik vind het dubbel. Ik begrijp best dat hij te ver is gegaan, maar ik vind de geëiste straf wel erg hoog voor het vernederen van een crimineeltje mens.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Amand schreef op 10 december 2012 @ 11:13:

Een vermogensdelict staat niet in verhouding tot doelbewuste mishandeling en vernedering, nadat de dader al in bedwang gekregen was.Precies!
Ik vind ook dat hij te ver is gegaan hoor, maar toch zegt ergens in mij een stemmetje dat ik de straf te hoog vind voor het vernederen van een crimineel. Als hij dit met een willekeurige voorbijganger had gedaan die zijn hond op zijn stoep liet poepen, had ik de geëiste straf te laag gevonden. Maar het maakt het voor mij toch net wat anders nu omdat het nu een crimineel betreft.
Toffifee ik ben het met je eens. 2,5 jaar lijkt erg lang.

Aan de andere kant klinkt het alsof die man niet helemaal goed is in zijn hoofd. Wie bedenkt het om iemand op te sluiten, kleren uit te doen enzovoort.
Die man is nu zelf een crimineel toffifee... een vrij zware crimineel. Wat hij heeft gedaan is erger dan een inbraakje.
Waar ligt dan je grens tofifee, van 'kwaad met kwaad vergelden'?

Mag je een inbreker dan ook víjf uur opsluiten, slaan en vernederen? En mag het dan ook 5 dagen zijn? Mag je alleen slaan en schoppen, of mag je er ook een mes in zetten? Mag je alleen verwonden, of ook vermoorden?

En mag dat alleen bij inbrekers, of ook bij zakkenrollers en fietsendieven? Mag het alleen bij mensen die dingen stelen, of ook bij mensen die op andere gebieden de wet overtreden? Zoals op straat lopen met een gram wiet teveel op zak, 's nachts de muziek heel hard zetten of hun afval in jouw tuin gooien?

Deze man heeft iemand gegijzeld en mishandeld, en dat mag niet. Waren er 'verzachtende omstandigheden' omdat het een inbreker was, misschien wel - anders was de geëiste straf wellicht nog hoger geweest!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Iemand opsluiten, uitkleden, vernederen en slaan - dat ís nogal wat.
Serieus tofi, zet deze twee zaken eens apart naast elkaar, zonder het hele verhaal eromheen:

-inbraak

-iemand de vrijheid ontnemen, uitkleden, folteren en opsluiten in een schuur

Wat is erger?
http://www.omroepwest.nl/ ... elde-inbreker-zocht-drugs

De betreffende inbreker was waarschijnlijk op zoek naar drugs. Er zijn bij politieonderzoek softdrugs en harddrugs gevonden in het bewuste pand. Ik vind dat de inbreker zelf ook een groot risico heeft genomen door in te breken bij iemand die naar alle waarschijnlijkheid handelt in drugs. Lijkt me een gevalletje criminelen onder elkaar. Kan er niet zo van wakker liggen wat die elkaar aan doen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:kadanz schreef op 10 december 2012 @ 11:38:

Serieus tofi, zet deze twee zaken eens apart naast elkaar, zonder het hele verhaal eromheen:

-inbraak

-iemand de vrijheid ontnemen, uitkleden, folteren en opsluiten in een schuur

Wat is erger?Het laatste, vanzelfsprekend. En ik vind het ook terecht dat hij hiervoor gestraft wordt hoor! Ik vind het op de één of andere manier alleen iets minder erg nu het een crimineel betreft. Als die crimineel daar niet in huis was gekomen (met de intentie te jatten), was dit niet gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven