Gezondheid alle pijlers

Boek over verslaving

11-12-2012 21:33 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door meerdere situaties die zich hebben voorgedaan op mijn werk, ben ik geïnteresseerd geraakt in verslaving en dan met name in cocaineverslaving.

Heeft er iemand tips over welke boeken ik zou kunnen lezen om meer te weten te komen over cocaineverslaving?
Bedoel je boeken a la autobiografieën of vakboeken?
Op zich zou ik beide willen lezen. Het gaat mij erom dat ik wil begrijpen wat verslaafden bezielt, waarom ze bepaald gedrag vertonen, hoe een verslaving je leven kan beheersen, etc.
Wat spreekt je zo aan in een cocaïneverslaving? In feite komt het er bij alle verslavingen toch op neer dat je zowel geestelijk als lichamelijk afhankelijk kan worden van een drug danwel alcohol?
Ik weet niet of je dit bedoelt maar ik vond het boek van Christiane F erg indrukwekkend, moest het lezen voor mijn boekenlijst. Het gaat over een duits verslaafd meisje.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:evelynsalt schreef op 11 december 2012 @ 21:46:

Wat spreekt je zo aan in een cocaïneverslaving? In feite komt het er bij alle verslavingen toch op neer dat je zowel geestelijk als lichamelijk afhankelijk kan worden van een drug danwel alcohol?Door mijn werk ben ik in contact gekomen met iemand die cocaineverslaafd is en hij heeft mij hierover iets verteld en ik wil hier graag meer over weten. Gewoon uit interesse.
Je zou eens kunnen kijken naar een boek van Jaap van der Stel of Chris Loth, zij hebben een aantal boeken geschreven voor professionals in de verslavingszorg.

Ook had het tv programma Labyrint eens een goede documantaire over het onderwerp, dat zou je dan even moeten googlen.
quote:gruffalo schreef op 11 december 2012 @ 21:46:

Ik weet niet of je dit bedoelt maar ik vond het boek van Christiane F erg indrukwekkend, moest het lezen voor mijn boekenlijst. Het gaat over een duits verslaafd meisje.Het liefste zou ik specifiek lezen over cocaineverslaving.
Ben je verliefd?
quote:Bijenkoningin schreef op 11 december 2012 @ 21:50:

Je zou eens kunnen kijken naar een boek van Jaap van der Stel of Chris Loth, zij hebben een aantal boeken geschreven voor professionals in de verslavingszorg.

Ook had het tv programma Labyrint eens een goede documantaire over het onderwerp, dat zou je dan even moeten googlen.

Die eerste was ik al tegengekomen. Heb jij ze zelf gelezen?

Ging het tvprogramma specifiek over cocaineverslaving of over verslaving in het algemeen?
quote:misslexie schreef op 11 december 2012 @ 21:55:

Ben je verliefd?Pardon?
Het gaat idd niet over cocaïne, maar is een waargebeurd verhaal van een meisje dat op haar 13e al heroïne nam. Geschreven vanuit het meisje zelf....Net ff opgezocht...
The past may be in tatters
But today is all that matters
Heb laatst een boek over cokeverslaving gelezen. volgens mij heette het: Cokepunt. Verslaafd aan mijn kind.
Ik heb ze inderdaad ook zelf gelezen, werk in de verslavingszorg.

De documantaire was algemeen, maar legde goed uit hoe verslaving in de hersenen werkt, hoe het ontstaat.
quote:Bijenkoningin schreef op 11 december 2012 @ 21:58:

Ik heb ze inderdaad ook zelf gelezen, werk in de verslavingszorg.

De documantaire was algemeen, maar legde goed uit hoe verslaving in de hersenen werkt, hoe het ontstaat.Dan vertrouw ik er wel op dat ik 1 van deze boeken kan bestellen Je bedoelt vast deze docu: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1117380 ?
quote:gipskruid schreef op 11 december 2012 @ 21:56:

[...]

Pardon?Nou, is slechts een vraag hoor, geen oordeel.
quote:gipskruid schreef op 11 december 2012 @ 21:48:

[...]

Door mijn werk ben ik in contact gekomen met iemand die cocaineverslaafd is en hij heeft mij hierover iets verteld en ik wil hier graag meer over weten. Gewoon uit interesse.Op zo'n manier :-) Ik denk dat Christiane F een goede keuze is.
Christiane F. is wel heel erg gedateerd, geeft meer een indruk van de Berlijnse heroinescene in de jaren zeventig. Van straatprostitutie tot drugspanden. Als je wil weten hoe vandaag de dag mensen een cocaineverslaving ervaren heb je niet zo veel aan dat boek.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Evenmin als aan boeken geschreven voor professionals in de verslavingszorg. Want daarin wordt geschreven voor degene aan de andere kant van het buro en dus ook uitgegaan van een bepaalde dosis voorkennis.
Mijn favo is J. Trimpey, "Rational recovery: the new cure for substance addiction". De enige aanpak die voor mezelf heeft gewerkt, en toepasbaar op zo'n beetje elke verslaving.
quote:gipskruid schreef op 11 december 2012 @ 21:43:

Op zich zou ik beide willen lezen. Het gaat mij erom dat ik wil begrijpen wat verslaafden bezielt, waarom ze bepaald gedrag vertonen, hoe een verslaving je leven kan beheersen, etc.Als het je hier om gaat, dus puur bekeken vanuit de ogen van een verslaafde, moet je alle pretentieuze en droog- informatieve boeken maar even links laten liggen. Het internet staat namelijk meer dan vol over info over verslaving en het brein, de psyche, je lichaam, je autonomie, bla bla. Zonde om daar een boek over aan te schaffen. Wat wellicht voor jou wel interessant is, is het onlangs uitgebrachte boek van Rob van Olm, Het Gevecht. Hij heeft een aantal mensen uit het leven van alledag (dus mensen zoals jij en ik maar dan met een verslaving) geinterviewd tijdens klinische opname en geinformeerd naar hun visie en beleving, van hun eigen gedrag en wereld.

http://www.uitgeverijbalans.nl/web/Arti ... an-Olm.htm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven