Alles is chaos...

19-12-2012 10:42 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag meiden

Ik weet niet goed in welke topics dit onderwerp thuishoort. Waarschijnlijk hier bij 'Thuis', maar misschien ook wel een beetje bij 'Psyche'...

Het zit zo: tot voor een jaar was mijn huis één grote chaos. Overal lagen bergen ongewassen kleren. De gewassen kleren lagen in stapels wasmanden verspreid over mijn huis. Mijn te betalen rekeningen lagen ook her en der verspreid. Als er iemand op bezoek kwam, legde ik deze gauw op een andere stapel en verstopte deze op een stoel of in een kast. Met als gevolg: de hele boel raakte nog meer in chaos. OK, zo kon het dus niet meer verder: heb tijdens mijn werkverlof (drie weken) opgeruimd. Kwam uiteraard een heleboel documenten tegen die ik al lang kwijt was en onbetaalde facturen ook.

Mijn huis is ondertussen opgeruimd (ik woon alleen), maar ik merk dat ik vaak onbewust echt rommel creëer. Ligt het aan luiigheid? Ligt het aan een gebrek aan zelfdiscipline. Ik denk het wel...

Ik haat mezelf, ik zou zoveel meer van het leven kunnen genieten, maar het lukt me steeds niet om OP TE RUIMEN. Het is ook zo dat ik een factuur ergens neerleg en deze dan helemaal vergeet.

Hoe doen jullie dat, met name over facturen en rekeningen. Betalen jullie die meteen, of éénmaal per week? Hebben jullie een soort van organisatiesysteem?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden...

Liefs.
Ik leg de te betalen rekeningen altijd bij de computer neer, dan word ik er steeds aan herinnerd als ik lekker ga internetten. Ik betaal ze altijd vrij snel, als ik bang ben iets te vergeten zet ik het nog extra in m'n agenda (of je kan een reminder in je telefoon zetten). Als ik het betaald heb, zet ik een grote krul door het blaadje. Als het iets onbelangrijks is (zoals een h&m factuur) gooi ik hem na betaling direct weg, is het iets belangrijks (belasting o.d.) Dan bewaar ik hem in m'n map.

De mappen zijn gesorteerd op dingen als "verzekeringen", "geldzaken", "wonen" etc. Zo gaat het er een beetje aan toe bij mij haha.

Qua kleding ben ik wat minder georganiseerd, dat laat ik ook altijd en overal slingeren schoon/vies door elkaar, totdat ik er over struikel of totdat er visite komt; dan houd ik een grote schoonmaak en vervolgens begint het opnieuw
Ik leg mijn te betalen rekeningen gelijk in een mapje, en dat wordt dan 1 keer per maand betaald. Sommige rekeningen worden automatisch betaald

Geen problemen hier dus met chaos wat betreft de vaste lasten.

Verder ben ik ook zeker niet van de rommel, daar word ik kriegelig van.

Ze zeggen wel eens; 'een opgeruimd huis is ook een opgeruimd hoofd'. En ik zie dat zo ook.
Hier ook een chaoot en mijn vriend is nog een beetje erger. Wij zijn dus regelmatig dingen kwijt en moeten er vaak vlak voor vertrek belangrijke papieren gezogd worden en dat levert vaak heel veel stress op. Ik wil mijn leven beteren dus we hebben meerdere mappen gehaald, met tapbladen zodat alle papieren geordend bewaard kunnen worden en weer makkelijk terug te vinden zijn. (Net mee begonnen dus hopelijk gaat het goed!). Qua rekeningen, zo veel mogelijk op automatische incasso en anders liggen de papieren bij de laptop. Maar ik lees hier verder goede tips die ik kan toepassen!
@lanadel

Vervelend dat het je zo'n last geeft en goed van je dat je er iets aan probeert te doen.

Zelf ben ik erg georganiseerd, ik raak in de stress als ik iets nog niet gedaan heb (want stel dat ik het vergeet). Het tegenovergestelde van jou dus.

Ik betaal en regel alles altijd meteen. Zaken die ik niet meteen kan regelen leg ik op 1 bepaalde plek in het zicht, zodat ik er continu mee geconfronteerd wordt. Dingen die ik niet mag vergeten zet ik in mijn telefoonagenda.

Daarnaast heb ik verschillende mappen (pensioen, werk, bank etc). Ik check dagelijks mijn bankrekening en minimaal wekelijks mijn andere rekeningen. Dat geeft mij een prettig gevoel van controle.

Misschien helpt het al je met jezelf afspreekt om elke dag 30 minuten aan opruimen ed te besteden. Als je dat per week volhoudt, kun je jezelf belonen met iets wat je leuk/lekker vindt

Succes!
Met opruimen vind ik het handig om het volgende stappenplan te volgen:

1. Alle afwas naar de keuken.

2. Afwas doen/vaatwasmachine uit- en inruimen.

3. Aanrecht schoonmaken.

Dan is de keuken al schoon.

4. Eettafel opruimen en afnemen.

5. Koffietafel opruimen en afnemen.

Dan ziet het er al een stuk opgeruimder uit.

6. Alle speelgoed van de grond rapen en in bakken doen.

7. Alle was naar de wasmand.

8. Vloer vegen.

In acht stappen is je woonkamer helemaal opgeruimd en je ziet al resultaten terwijl je nog bent.

Post bekijk je zodra je het krijgt en leg je daarna neer op een stapel. Een keer in de twee weken werk je alle paperassen door en verdeel je het in de volgende categorieën:

- weggooien

- bewaren

- iets mee doen (bijvoorbeeld rekeningen)

De stapel 'bewaren' post gaat naar een grote stapel op zolder. Een keer per jaar sorteer je die en stop je alles in mapjes.

En inderdaad zoveel mogelijk zaken automatisch laten overschrijven.
En wat ook helpt is de gewoonte om iedere keer dat je je van kamer of verdieping verplaatst, te bedenken wat je gelijk even mee kunt nemen om op te ruimen. Erg efficiënt.
Ik heb ook eens gelezen dat iemand alle administratie (die na sorteren van binnenkomende post, niet direct weg gaat) in een grote doos gooit Daar begint ze mee op 1 januari en op 31 december gaat die doos naar zolder met het jaartal erop. Dan gaat de doos van 5 jaar eerder naar het oud papier.

Zij weet altijd waar ze naar papieren moet zoeken (in die ene doos, dus geen andere mogelijkheid) en na 5 jaar gaat alles weg.

Vind het een gouden systeem. Alleen van jaaropgaven enzo (ik weet niet wat nog meer langer bewaard dient te worden) is het misschien handig om deze uit de doos te houden.

Eens in de zoveel tijd worden er trouwens dit soort topics geopend. Ik heb zelf onlangs "eerste dag van de rest van mijn opgeruimde leven" gestart maar vanwege al bestaand topic "orde in mijn huis" daar verder gegaan zodat er geen dubbele topics maast elkaar lopen. Je bent van harre welkom om daar ook mee te schrijven hoor.

Allemaal mensen zoals jij en ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven