Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.

Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Ik herken het ook wel dat ik meer "onrust" in mezelf voel s'zomers.En ook sneller een gevoel van ik moet buiten iets gaan doen.Gelukkig ben ik een fanatiek zomersporter (tennis) dus daar kan ik die overtollige "onrust" makkelijk kwijt.

Toch had ik dat in de periode dat ik samenwoonde duidelijk minder last van dat onrustgevoel.Mss heeft het ook ergens met je sociale situatie te maken?Want verder vind ik de zomer een heerlijke tijd. s'Winters vind ik het ook lekker me terug te trekken in m'n eigen huisje.Maar ik heb dan wel last van te weinig licht en zo en duidelijk minder energie.Dus voel me niet echt beter dan.Maar ja dat is ook wel enigszins biologisch bepaald vermoed ik,door m'n half-Indische afkomst..
Hey Lord,don't ask me questions
Ik lees hier toch vooral dat men meer last lijkt te hebben van het idee dat je 'eigenlijk iets leuks zou moeten doen' dan van het feit dat de temperatuur verandert of het langer licht is.

Dat je je zo laat bepalen door 'wat hoort', ja, daar kun je wel somber van worden. En terecht. Want 'wat hoort' is zo onbestemd, onduidelijk en relatief. Het zit meer in jouw hoofd dan dat van een ander. Waarom zou je in godesnaam je stemming laten bepalen door zoiets onnozels?
Het heeft niet alleen te maken met 'wat hoort' volgens mij maar ook met het met je neus op de feiten gedrukt worden. Je zou wel naar buiten, naar het strand, naar een terras willen maar het sociale netwerkt daartoe ontbreekt of is druk met andere dingen. Die realisatie komt veel harder in de lente/zomer denk ik dan in de donkere wintermaanden waarin iedereen zich binnen 'verstopt'.

*moet er wel aan toevoegen trouwens dat het gissen is van mijn kant want ik ben op en top zomermens met last van super winterdippen*
Ikke, wat jij schrijft, dat bepaalt inderdaad voor een heel groot deel waarom ik 'een hekel' aan mooi weer heb. Het geeft vaak zo'n eenzaam gevoel.

Daarnaast heb ik gewoon moeite met de warmte. Ik hou niet van warm. 30 graden vind ik vreselijk. Maar dat is meer lichamelijk denk ik.
Ik ben ook van het donker, de regen en de kaarsjes. Ik vind het echt heerlijk om door een fikse regenbui te lopen. Ik vind het ook lekker als het vroeg donker wordt. Nu word ik niet direct deprie van het zonnige weer, want het is wel weer lekker om buiten te zijn: lekker prutsen in de tuin en lekker buiten spelen met de kids, maar 's avonds mag het voor mij wel wat donkerder zijn.
quote:Omen schreef op 05 april 2008 @ 12:00:

Ik lees hier toch vooral dat men meer last lijkt te hebben van het idee dat je 'eigenlijk iets leuks zou moeten doen' dan van het feit dat de temperatuur verandert of het langer licht is.

Dat dacht ik ook al. Beetje omgekeerde wereld. Niet dat ik het niet herken hoor. Maar dan meer onrust, zeker als ik met mooi weer niks te doen weet of niemand kan vinden om wat mee te ondernemen. Nu is het overigens grijs weer en heb ik me ook een beetje lamlendig zitten voelen omdat ik iets wilde ondernemen en niemand kon charteren daarvoor. Nou, dan liever de zon erbij hoor.

Overigens heb ik ook dat ik 's avonds meer tot leven kom dan overdag. Dan heb ik het gevoel dat ik minder met allerlei dingen word 'lastiggevallen'.
Ik ben ook meer een wintermens. Ik kan me er aan ergeren als mensen constant zitten te klagen als het regent. Dan denk ik bij mezelf, laat ik mijn mond maar dichthouden want ik zal wel de enige zijn die die regen niet erg vindt. Ik vind het binnen dan gezelliger.

En als het 'mooi' weer is, dan voel ik me ook inderdaad verplicht om naar buiten te gaan en voor mijn gevoel is iedereen dan zo hyper. En iedereen is dan in zo'n stemming van: Ooh wat een heerlijk weer !! ggrrr. Ik heb het trouwens gauw warm en als het warmer is dan 20 graden, dan vind ik het vaak al te warm.
Van wie moeten jullie dan leuke dingen doen?

Waarom blijf je niet gewoon met je boek op de bank zitten?
Jeetje, wat herkenbaar! Ik ben ook echt een wintermens en hou van regen, wind en het liefste kou en sneeuw. Ik word ook een beetje onrustig van die lange dagen. Ik krijg dan het gevoel dat het 'alsmaar doorgaat' zo'n dag, net of je die dag ook maar niet kan afsluiten. Het verschil tussen dag en avond valt een beetje weg. Bovendien ga ik altijd redelijk vroeg naar bed(drukke dagen, veel lichamelijke inspanning) en het voelt heel onnatuurlijk om dan in bed te lig liggen terwijl het licht door de gordijnen heenschijnt. Net of je eigenlijk ziek in ben ligt. Het gekke is dat ik een echt zomerse warme dag met veel zon wel fijn vind, maar de zomers hier zijn vaak zo niksig, geen zon, geen regen, alleen maar lichtgrijze wolken en een benauwd gevoel. En ja, het is vaak als vloeken in de kerk als je zegt dat je meer van de winterperiode houdt. Het is volgens mij ook echt Nederlands om enthousiast te roepen dat het 'terrasjesweer' aanbreekt om er heftig over teklagen als het niet zo is! Maar zo zie je maar, aan de reacties hier te zien ben je zeker niet de enige!
Ik hou van de zon, om de mogelijkheden die het biedt.

Maar als je van jezelf, moet genieten, omdat anders het zo zonde is of wat dan ook, dan gaat de helft van de charme er alweer af.

Daarom, doe gewoon zoals je graag wilt doen, lees lekker de hele dag in bed een boek. Zonder schuldgevoel wel te verstaan.

Misschien dat je dan ook iets meer kunt genieten als je er wel open voor staat?

Maar ik herken het btw wel hoor , zelf ook last van die druk dat het nu moet gebeuren, want anders.....

En als ik dan de hele dag binnenzit, voel ik me extra derpi en slecht, want ik ben niet buiten geweest.
Om eerlijk te zijn nog nooit van zomerdepressies gehoord, totaal nieuw voor me en kan me er ook niets bij voorstellen want ik vind de zon heerlijk.

Maar het gevoel van "moeten" herken ik daarentegen wel. Het gevoel dat je buiten 'moet' zitten als het mooi weer, en niet binnen op de bank of in bed mag liggen. Maar van wie dat moet? Ik denk dat het ermee te maken heeft dat het 'zo hoort' en dat 'de maatschappij' (nogal een breed begrip) vind dat je buiten moet zijn als de zon schijnt. Hoe je het ook wendt of keert, in NL leeft men vaak volgens bepaalde regels/ standaarden en wordt je vaak schuin aangekeken op het moment dat iemand daar van afwijkt. Ter vergelijking, iemand die in een spijkerbroek en een zwarte jasje op straat loopt, wordt waarschijnlijk niet één keer nagekeken. Maar iemand die met een hanekam in alle kleuren van de regenboog, een gezicht vol tattoos en piercings loopt, krijgt heel wat bekijks en opmerkingen. Omdat hij anders is dan de gemiddelde ander.... Zo zie ik dit ook: het overgrote deel van de NLse bevolking vind het heeeerlijk om buiten te zijn als de zon schijnt, dus eenieder die niet bij die grote groep hoort, wordt 'raar' gevonden. Ik denk dat daar het 'moeten' gevoel vandaan komt.

In mijn geval is het daarnaast ook een stukje opvoeding. Zodra de zon scheen werden we eigenlijk naar buiten gestuurd, ga maar lekker buiten spelen! Als ik even binnen ging zitten, kreeg ik al gauw de opmerking: wat doe je binnen, het is hartstikke mooi weer. Ik denk dat dat ook invloed heeft, het is een onderdeel geworden van mijn referentiekader: het is mooi weer, dús ga je naar buiten. En als ik dat niet doe, dan voelt het alsof ik iets doe wat 'niet normaal' is.
Ik vind de zomer altijd op de een of andere manier een tijd dat je verplicht dingen moet ondernemen. Zo voelt het althans. Festival hier, braderie daar, kermis zus, terrasje zo. En niet te vergeten de vakantie die geboekt moet worden. als je niet mee wil / kan doen dan val je buiten de boot en dan voel je je ook zo alleen als je niet meegaat en de rest van de wereld wel. Ook zo erg als jij moet werken en de rest van Nederland vrij heeft!!

Ik ben het beste in mijn element als alles gewoon 'zijn gangetje' gaat, zonder al die opgedrongen gezelligheid. Daar word je zo onrustig van.

Niet dat ik niet kan genieten daarvan, van lekker weer en een feestje op zijn tijd is best wel leuk. maar in de zomer is het zo verplicht. Ik vind de winter ook heerlijk. Veel gezelliger om thuis te zijn.

Dus ik herken je gevoel zeker. Ik heb er niet altijd last van, op sommige momenten alleen.
Ik was op google aan het zoeken naar "zomerdepressie" en toen vond ik dit topic. Ik ben zestien en het zou best kunnen dat ik deels een zomerdepressie heb. Het begon allemaal vorig jaar, begin zomer. Ik doe VWO en heb het heel vaak druk met school. School is grotendeels mijn leven. Toen begin zomer school stopte, wist ik gewoon niet wat ik moest doen. Ik heb hobby's, ik volleybal, speel piano, hou van tekenen enz. Maar bijv. volleybal stopt ook al in april. De zon begon te schijnen en zodra dat gebeurd, vind ik dat je niet meer binnen mag zitten en de hele dag televisie mag kijken. Dat hoort niet, dat is abnormaal. In mijn ogen hoor je elke dag wat te doen, het liefste nog met iemand samen. Je moet elke dag een doel hebben, een groot doel, wat je hele dag kan vullen. Op een begeven moment kon ik niet meer met mezelf thuis zijn en zocht ik elke dag een uitvlucht. Ik moest de hele tijd me vriend zien (met wie ik inmiddels bijna drie jaar wat heb) en ik wilde vaak afspreken met me vriendinnen. Constant. Maar dat begint je op te breken, want als er geen mogelijkheid was om iets te doen, stortte ik in. Ik kan gewoon niet in de zomer niks doen. Daarbij komt dat ik me ook heel eenzaam voel. Ik heb wel vriendinnen, maar niet zo heel veel. Ze bellen me nooit op om spontaan iets te doen. In dat opzicht ben ik heel jaloers op me vriend, want die wordt elke seconde gebeld of hij wat wil doen met zijn vrienden, hij heeft er ook veel en is altijd weg van huis, bezig. Dat maakt het voor mij nog moeilijker, want hij is belangrijk voor me, een soort voorbeeld dus heb ik nog meer het gevoel dat niks doen niet hoort en dat ik dwangmatig iets moet doen.

In de winter ging het weer goed, ik ging naar school, kwam thuis, ging lekker televisie kijken en computeren, lekker knus. Maar nu het weer zomer wordt, met het mooie weer... Ik geniet echt wel van warm weer, maar ik heb het depri gevoel weer terug. Ik weet niet wat ik de hele dag moet doen. Ik vind het echt heel vervelend dat ik dit gevoel heb, want opzich ben ik voor de rest gelukkig met mijn vriend enz.
Maar Annesofie: je mag toch gewoon lekker computeren of een film kijken in de zomer?

Ik zit ook wel eens heerlijk een middag binnen hoor, ga weinig echt op pad met vrienden en vanavond, als iedereen BBQ'd en op terrasjes rondhangt heb ik een avond voor mezelf. Ben vandaag druk zat geweest, zou eigenlijk vanavond nog verder moeten met dingen regelen, maar nu even niet!

Ook hang ik rustig een paar uur in de tuin, op een zalige stoel, boek en drinken erbij... Gun jezelf de rust en de ontspanning die je in de winter ook hebt.
Hééééél herkenbaar.

Vooral dat je altijd iets moet dóen in de zomer. Altijd weer die vraag: 'Wat heb jij gedaan dit weekend met dit mooie weer?'.

In de eerste plaats vínd ik dit geen mooi weer en in de tweede plaats heb ik binnen gezeten, waar het veel koeler is dan buiten.

En je mag ook nooit klagen over de warmte, want dan ben je een zeur. 'In de winter klaag je en in de zomer ook, het is ook nooit goed'.

Ehm, nee hoor, je hoort mij in de winter nooit klagen. Lekkere warme kleren aan, lange laarzen en kaarsjes aan bij de verwarming. Daar hou ik van.

Maar dan spoor je inderdaad niet:)
Vinyl, dat zit dus in me hoofd. Ik heb heel veel gevoelens in me hoofd, die ik er niet uit krijg. Sowieso trek ik me heel erg aan wat andere vinden en denken. Ik wil er graag bij horen, anders voel ik me eenzaam.
Dat komt denk ik ook omdat je zo jong bent nog.

Dat heb ik ook wel gehad, en nu vind ik het zalig om in mijn eentje lekker te lezen, TV te kijken of wat dan ook.

Ik zoek ook genoeg mensen op, maar hoef niks!

En dat is lekker.

Maar dat komt wel hoor, echt!
Och lezen kan altijd, of het nou binnen op de bank is of buiten met een tuinstoel.

Persoonlijk vind ik de zomer wel lekker, omdat het dan zo licht en vrolijk is. Maar dat perse van alles moeten doen is niet aan mij besteed. Lekker niks doen, heel erg prettig
quote:shining schreef op 10 mei 2008 @ 18:36:

Hééééél herkenbaar.

Vooral dat je altijd iets moet dóen in de zomer. Altijd weer die vraag: 'Wat heb jij gedaan dit weekend met dit mooie weer?'.

In de eerste plaats vínd ik dit geen mooi weer en in de tweede plaats heb ik binnen gezeten, waar het veel koeler is dan buiten.

En je mag ook nooit klagen over de warmte, want dan ben je een zeur. 'In de winter klaag je en in de zomer ook, het is ook nooit goed'.

Ehm, nee hoor, je hoort mij in de winter nooit klagen. Lekkere warme kleren aan, lange laarzen en kaarsjes aan bij de verwarming. Daar hou ik van.

Maar dan spoor je inderdaad niet:)

Voor mij hetzelfde

Ik heb een hekel aan het broeierige kleffe warme weer.

Blijf ook veel liever binnen tv kijken of iets anders doen.

Op balkon zitten vind ik geen zak aan.

Ik ben ook voor het gezellige van de winter.

Kaarsjes aan, warme trui, pantoffels, kachel aan en 's avonds onder je lekker warme dekbed.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hallo, ik herken het helemaal. Ik ben een typisch wintermens. Zodra het koeler wordt en herfstig neemt mijn energie toe en word ik vrolijker. Ik heb een bloedhekel aan temperaturen boven de 20 graden, maar dat is niet het enige. De eindeloze hoeveelheid licht 's zomers maakt me vreselijk prikkelbaar. In augustus ben ik blij dat het om tien uur weer gewoon donker wordt.

Ook word ik moe van al het lawaai en het opgefokte gedoe buiten en het gejoel van "mooi weer he?". En van het geklaag als het een dagje regent.

Met mooi weer móet je buiten zitten lijkt het. Nou ik wil helemaal niet buiten zitten, want buiten verveel ik me stierlijk. Dus met het weer van deze week zit ik binnen onder een ventilator.

Zodra ik in de koelte kom gaat mijn humeur met sprongen vooruit.

Het schijnt dat 3% van de bevolking aan winterdepressie lijkt en 0,1% aan zomerdepressie. Het is minder, maar het bestaat wel degelijk. Je kunt er niks aan doen, dus schaam je er niet voor.
Die druk dat je iets moet doen omdat het mooi weer is, is vrij logisch in Nederland. Kijk naar vorige zomer dat stelde niets voor. Voor je het weet, krijgen we weer zo'n zomer. Dan is het fijn om even van die paar zomerstraaltjes.

Toch herken ik het een en ander. Ik word vrolijk van zon, maar na een paar uur ben ik het weer zat en ga ik weer naar binnen. De koelte en duisternis trekt me meer. Ik houd meer van binnenactiviteiten dan buitenactiviteiten. Kan te maken hebben met mijn jeugd. Ik groeide op in het centrum van de stad, buiten spelen zat er niet in. Ik vermaakte me prima met boeken, tv en barbies. Ik ben ook een echt bleekneusje. Ik krijg vaak het commentaar dat ik zo bleek ben. Vroeger ging ik expres naar het strand om te zonnen terwijl ik het na een kwartier al zat was. Nu trek ik me er lekker niets van aan. Wanneer mensen het over mijn bleke huidskleur hebben, zeg ik er wat van. "Je zegt toch ook niet tegen iemand met een donkere huidskleur. Wat ben jij zwart." En als ik mijn bleke huid zat ben dan smeer ik me in met bronzende nivea of dove.
Ik word altijd weer blij als ik Midzomer kan vieren, vanaf dan worden de dagen korter en de nachten langer.

Ik hou van regen, wind, sneeuw, vrieskou.

Ik vind het super als het om 17.30 al weer donker is.

Ik geloof zelf in temperamenten, en ik ben zelf melancholisch (volgens die indeling) en toevallig houden melancholici het meest van de herfst.

Maarja ook de tijd van bloei, warmte en oogsten hebben we nodig om herfst te verkrijgen, dus ik heb er wel vrede mee, maar ik kijk wel enorm uit naar de herfst.
Aaaaah eindelijk!!!! Dacht altijd dat ik de enige was (samen met een collega dan, zij heeft last van een zonnenallergie).

Ik heb het elke lente weer, een down gevoel, erg onrustig doordat ik het idee heb dat ik van alles buiten mis en ik zelf ook iets moet ondernemen. Ik hou ook van de herfst en winter, lente hebben we ook praktisch niet meer in Nederland. Het gaat nu vaak over van de winter in de zomer wat betreft temperaturen, je hebt nauwelijks kans om te wennen aan het warme weer. Ik vind het in de herfst en winter gewoon gezelliger thuis, lekker snel donker, kaarsjes aan, mmmm daar kan ik intens van genieten.

Waar ik ook niet bepaald vrolijk van word is in de zomerhitte op kantoor moeten zitten, bah dan voel ik me pas echt opgesloten.

Hopelijk krijgen we niet weer een heeeeeele lange hete zomer net als 2 jaar geleden, pfff wat was dat erg. De hele dag zweten en plakken, het is in de winter nou eenmaal makkelijker om het warm te krijgen dan in de zomer verkoeling te krijgen.
mmmmmmmm, lekker, heerlijk die Ik bloei er echt van op. Lekker zonder jas naar buiten als ik wil. Meer onafhankelijkheid, van het weer... Het typische gevoel van vrijheid.... Ik MAG binnenzitten en KAN ook naar buiten zonder nat of koud te worden.

Laat de zomer maar komen!
Het is weer zover......... zijn er momenteel nog meer " lotgenoten" op het forum??????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven