Ervaringen met klagen over werkwijze arts?
woensdag 6 februari 2013 om 10:18
Onlangs ben ik onverwachts geopereerd, de operatie is geslaagd maar ik heb een rotgevoel over de gang van zaken. Het was lopende band werk en vooral de arts had duidelijk haast. Ik kreeg geen toelichting wat er precies ging gebeuren, ik kon even snel vragen stellen waar iedereen bij stond, kreeg niet of nauwelijks antwoord daarop en terwijl ik zat wachten op mijn antwoorden stond de verdover al naast mij en de eerste injectie zat al in mijn hand voordat ik besefte dat de operatie al in gang werd gezet.
Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts. Regelmatig ga ik voor controle naar een collega van deze arts, dus zal niet meer bij deze arts zelf terecht komen als het goed is. En zo wel, dan maak ik dat ik weg kom.
En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht? Kreeg je een reactie? Een excuses? Werd je afgescheept? Kreeg je een goed verhaal waardoor je minder boos werd? Niks meer gehoord? Duidelijk tegen schenen geschopt?
Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht. Goed dat je hebt geklaagd? Verspilde moeite? Of verder van huis?
Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts. Regelmatig ga ik voor controle naar een collega van deze arts, dus zal niet meer bij deze arts zelf terecht komen als het goed is. En zo wel, dan maak ik dat ik weg kom.
En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht? Kreeg je een reactie? Een excuses? Werd je afgescheept? Kreeg je een goed verhaal waardoor je minder boos werd? Niks meer gehoord? Duidelijk tegen schenen geschopt?
Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht. Goed dat je hebt geklaagd? Verspilde moeite? Of verder van huis?
woensdag 6 februari 2013 om 10:26
Mijn huisarts, daar heb ik geklaagd. Gewoon bij hem zelf, 4 jaar te horen gekregen dat het tussen mn oren zat, alles normaal was en na een operatie bleek ik wél endometriose te hebben, iets wat mijn huisarts niet eens overwoog te geloven.
Daarna nooit meer terug geweest.
Ook in het ziekenhuis had ik een vervelende arts die 0 rekening met mij hield. Geen klacht ingediend, wel meteen een nieuwe gezocht en gemeld bij mijn nieuwe arts.
Daarna nooit meer terug geweest.
Ook in het ziekenhuis had ik een vervelende arts die 0 rekening met mij hield. Geen klacht ingediend, wel meteen een nieuwe gezocht en gemeld bij mijn nieuwe arts.

woensdag 6 februari 2013 om 10:30
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 10:18:
Hoezo? Als jij gewoon normaal een brief schrijft zonder de beste man de huid vol te schelden, hoef je je toch niet uit de voeten te maken?
Ik zou overigens bellen naar de arts.
Hoezo? Als jij gewoon normaal een brief schrijft zonder de beste man de huid vol te schelden, hoef je je toch niet uit de voeten te maken?
Ik zou overigens bellen naar de arts.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-02-2013 19:57
Reden: hele OP gequote
Reden: hele OP gequote
% gewijzigd

woensdag 6 februari 2013 om 10:32
Ik had een hele nare arts bij het plaatsen van mijn spiraal (oke, wellicht een ingreep van niks, maar ik lag daar toch in mijn nakie in een zeer ongemakkelijke houding) en die man vond het nodig om het apparaat er met brute kracht en snelheid in te duwen.
Ik neem nooit meer genoegen met een mannelijke gyneacoloog. Stom eigenlijk. Had gewoon bij hem moeten klagen.
Ik neem nooit meer genoegen met een mannelijke gyneacoloog. Stom eigenlijk. Had gewoon bij hem moeten klagen.
woensdag 6 februari 2013 om 10:35
Ik heb mijn klacht tegen de bedrijfsarts per mail aan hem geuit. Hij had niet professioneel gehandeld en was buiten zijn boekje gegaan. Hij had, na een gesprekje van enkele minuten, tegen mij gezegd dat ik nooit een baan op mijn opleidingsniveau (WO) aan zou kunnen en ik maar, gezien mijn fleurige truitje, beter in een bloemenstal zou kunnen gaan werken. Ik kreeg geen reactie op mijn klacht per mail dus toen heb ik hem zelf maar aangesproken toen ik hem weer eens zag. Ik vroeg of hij mijn mail ontvangen en begrepen had. Hij knikte van 'ja'. Hij zag er wel schuldbewust uit dus ik heb het erbij gelaten. Anders had ik officieel een klacht tegen hem ingediend.

woensdag 6 februari 2013 om 10:40
woensdag 6 februari 2013 om 10:40
@Koettie. Zo zie je maar! Krijg je nu goede zorg voor de endometriose? En was het geen probleem om te switchen in het ziekenhuis van arts?
@Daydream. Mijn operatie werd er tussendoor gepland, aan de ene kant fijn om snel geholpen te worden. Ik hoefde er niet tegen aan te hikken. Maar was een ongelofelijke rottige gang van zaken.
@ViolaHolt. Wat een horrorverhaal! Ik kan me voorstellen dat je nu kiest voor iemand waarvan je zeker weet dat de arts zich heel goed kan verplaatsen, in jou, de patient!
@Daydream. Mijn operatie werd er tussendoor gepland, aan de ene kant fijn om snel geholpen te worden. Ik hoefde er niet tegen aan te hikken. Maar was een ongelofelijke rottige gang van zaken.
@ViolaHolt. Wat een horrorverhaal! Ik kan me voorstellen dat je nu kiest voor iemand waarvan je zeker weet dat de arts zich heel goed kan verplaatsen, in jou, de patient!

woensdag 6 februari 2013 om 10:41
Ik heb alleen spijt van niet klagen. Een arts heeft een keer een medisch dosier van mij meegegeven aan een familielid toen ik al lang en breed meerderjarig was, zonder enig overleg. Er stond niks bijzonders in, maar ik kan me er nog over opwinden, de domme aanname dat het familie is en dus wel goed zit (zat het wel in dit geval maar dat kon deze dok niet weten). Ik vind ook dat ik mijn plicht heb verzaakt deze dokter een beetje inzicht te geven. Achteraf had ik op zijn minst de man een briefje moeten schrijven.
woensdag 6 februari 2013 om 10:50
@Life4ever. Wat een opmerking zeg. Je komt bij een arts voor je gezondheid, niet voor een kledingadvies. Goed dat hij in ieder geval niet ontkende! Maarja had echt van professionaliteit getuigd als hij het uitgesproken.
@Doel. Kunnen verschillende doelen zijn. Ik heb dit topic geopend, om te lezen wat het andere forummers heeft gebracht.
@Doel. Kunnen verschillende doelen zijn. Ik heb dit topic geopend, om te lezen wat het andere forummers heeft gebracht.
woensdag 6 februari 2013 om 10:53

woensdag 6 februari 2013 om 10:57
quote:redband schreef op 06 februari 2013 @ 10:40:
Even serieus. Wat is het doel met de klacht versturen?
Je komt er nog steeds voor controle, de operatie was onverwachts.
Hebben ze voldoende tijd gehad om je te kunnen inlichten als je opeens geopereerd moet worden?
Ja, voor de arts is het lopende band werk, maar wat is het doel om te gaan klagen?Dat lopendebandwerk heeft mij anders wel twee extra operaties opgeleverd bij een relatief eenvoudige operatie. Het zorgt ook voor veel slordigheden..
Even serieus. Wat is het doel met de klacht versturen?
Je komt er nog steeds voor controle, de operatie was onverwachts.
Hebben ze voldoende tijd gehad om je te kunnen inlichten als je opeens geopereerd moet worden?
Ja, voor de arts is het lopende band werk, maar wat is het doel om te gaan klagen?Dat lopendebandwerk heeft mij anders wel twee extra operaties opgeleverd bij een relatief eenvoudige operatie. Het zorgt ook voor veel slordigheden..
woensdag 6 februari 2013 om 11:00
Wat is "een verdover'?
OT: Dat die arts duidelijk haast had, kan. Wellicht had de afdeling zorglogistiek zijn programma helemaal volgestopt?
De ingreep is geslaagd, hij is niet nalatig of grof geweest. Ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet maken waarom je precies wilt klagen, of wil je je ongenoegen uiten over de algemene gang van zaken. Daarbij zal je vind ik ook eerst voor jezelf helder moeten hebben bij wie je je beklag dan wilt doen.
Ik zou het ook wel zo sportief vinden gewoon bij degene zelf je mening neer te leggen. Mocht daar een heel idiote reactie uit komen, kun je altijd een (dan misschien gegronde) klacht neerleggen bij de klachtenfunctionaris.
OT: Dat die arts duidelijk haast had, kan. Wellicht had de afdeling zorglogistiek zijn programma helemaal volgestopt?
De ingreep is geslaagd, hij is niet nalatig of grof geweest. Ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet maken waarom je precies wilt klagen, of wil je je ongenoegen uiten over de algemene gang van zaken. Daarbij zal je vind ik ook eerst voor jezelf helder moeten hebben bij wie je je beklag dan wilt doen.
Ik zou het ook wel zo sportief vinden gewoon bij degene zelf je mening neer te leggen. Mocht daar een heel idiote reactie uit komen, kun je altijd een (dan misschien gegronde) klacht neerleggen bij de klachtenfunctionaris.
Computer says nooooo
woensdag 6 februari 2013 om 11:01
@Anna37, ja dat zou inderdaad een reden zijn voor mij om te klagen. Ook al is het om de patiënten na mij te behoeden voor een vervelend gevoel.
@Boarn, laat er geen twijfel over bestaan. Ik ben boos op deze arts en zal er alles aan doen om te voorkomen dat deze arts mij ooit nog behandeld of advies geeft. Heb jij zelf ervaring met een klachtenfunctionaris? Je ervaring lees ik graag!
@Boarn, laat er geen twijfel over bestaan. Ik ben boos op deze arts en zal er alles aan doen om te voorkomen dat deze arts mij ooit nog behandeld of advies geeft. Heb jij zelf ervaring met een klachtenfunctionaris? Je ervaring lees ik graag!

woensdag 6 februari 2013 om 11:02
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 10:50:
Ja, je begint een topic, wat meer info is dan wel prettig. Voor klagen kan je info opdoen op de website van je ziekenhuis.
Daar staat adres van klachtencommissie.
Ja, je begint een topic, wat meer info is dan wel prettig. Voor klagen kan je info opdoen op de website van je ziekenhuis.
Daar staat adres van klachtencommissie.
woensdag 6 februari 2013 om 11:07
Zoals je het beschrijft heb ik het meegemaakt bij kaakchirurgie voor een veelvoorkomende standaard ingreep. Je wordt daar bij de receptie met een informatiefolder in je hand op een lopende band gezet en zo via een foto en verdoving doorgetransporteerd naar de operatietafel. Ik vind die gang van zaken onprettig maar zou ook niet weten hoe het aangenamer georganiseerd kan worden. Dit soort produktiewerk moet natuurlijk ook wel een beetje efficiënt blijven.
Bah

woensdag 6 februari 2013 om 11:07
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 10:18:
.... ik heb een rotgevoel over de gang van zaken.
het was lopende band werk
de arts had duidelijk haast
ik kreeg geen toelichting wat er precies ging gebeuren
kreeg niet of nauwelijks antwoord
de eerste injectie zat al in mijn hand voordat ik besefte dat de operatie al in gang werd gezet.
Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts.
En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht?
Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht.
Ik reageer eerst even op je OP en wat je daarna aangeeft: ik lees vooral veel emotie, er is feitelijk niks mis gegaan (operatie was nodig, was aangekondigd en is goed verlopen).
Waar je mee zit is een slecht gevoel en ik zu je daarom aanraden heel specifiek uit te denken WAT het is wat je nu wil. Wil je erkenning voor je nare gevoel? Wil je horen dat het anders had moeten lopen? Wil je achteraf nog wat vragen stellen over de procedure?
Pas dan zou ik het concreet ter sprake brengen bij een consult met de arts die je normaal gesproken ziet. geef aan hoe je de operatie en het contact met het gehele personeel hebt ervaren en dat je hier nu nog iets mee wil. Als je met je normale arts een goed contact hebt kun je dit prima bespreken. Ik zou het contact met de opererende arts zelf niet meer zoeken, zeker niet omdat er feitelijk niks mis is gegaan.
.... ik heb een rotgevoel over de gang van zaken.
het was lopende band werk
de arts had duidelijk haast
ik kreeg geen toelichting wat er precies ging gebeuren
kreeg niet of nauwelijks antwoord
de eerste injectie zat al in mijn hand voordat ik besefte dat de operatie al in gang werd gezet.
Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts.
En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht?
Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht.
Ik reageer eerst even op je OP en wat je daarna aangeeft: ik lees vooral veel emotie, er is feitelijk niks mis gegaan (operatie was nodig, was aangekondigd en is goed verlopen).
Waar je mee zit is een slecht gevoel en ik zu je daarom aanraden heel specifiek uit te denken WAT het is wat je nu wil. Wil je erkenning voor je nare gevoel? Wil je horen dat het anders had moeten lopen? Wil je achteraf nog wat vragen stellen over de procedure?
Pas dan zou ik het concreet ter sprake brengen bij een consult met de arts die je normaal gesproken ziet. geef aan hoe je de operatie en het contact met het gehele personeel hebt ervaren en dat je hier nu nog iets mee wil. Als je met je normale arts een goed contact hebt kun je dit prima bespreken. Ik zou het contact met de opererende arts zelf niet meer zoeken, zeker niet omdat er feitelijk niks mis is gegaan.
woensdag 6 februari 2013 om 11:08
Ik vind het altijd wat mutserig, dit soort zaken, eerlijk gezegd.
Als je tuin opnieuw bestraat moet worden, verwacht je ook niet van de stratenmaker dat hij rustig stap voor stap alle facetten van het stratenmaken met je gaat door nemen. Nu begrijp ik dat het anders voelt omdat het je lichaam is, maar ik denk wel dat je het wat meer in perspectief moet zien.
Als je tuin opnieuw bestraat moet worden, verwacht je ook niet van de stratenmaker dat hij rustig stap voor stap alle facetten van het stratenmaken met je gaat door nemen. Nu begrijp ik dat het anders voelt omdat het je lichaam is, maar ik denk wel dat je het wat meer in perspectief moet zien.
Computer says nooooo
woensdag 6 februari 2013 om 11:11
ik heb het gedaan toen mijn eerste bevalling uitliep op een drama.. Ik heb samen met mijn huisarts heel concreet op papier gezet wat er precies mis was gegaan in mijn optiek (ging bij ons ook om gebrek aan informatie, slechte communicatie etc. etc.)..
Niet dat het daarmee weggenomen was.. maar mijn klacht werd gehoord. Ik mocht op gesprek bij de arts, die mij uitgelegd heeft waarom het zo gelopen was (achteraf allemaal begrijpelijk, maar op het moment zelf was het verschrikkelijk). ik voelde me gehoord, arts nam het mee in de protocollen zodat er in de toekomst goed op gelet zou worden zodat anderen er ook profijt van hadden (want het was een feit dat het anders moest)
Ik hield er een goed gevoel aan over en ik kon verder..
Niet dat het daarmee weggenomen was.. maar mijn klacht werd gehoord. Ik mocht op gesprek bij de arts, die mij uitgelegd heeft waarom het zo gelopen was (achteraf allemaal begrijpelijk, maar op het moment zelf was het verschrikkelijk). ik voelde me gehoord, arts nam het mee in de protocollen zodat er in de toekomst goed op gelet zou worden zodat anderen er ook profijt van hadden (want het was een feit dat het anders moest)
Ik hield er een goed gevoel aan over en ik kon verder..

woensdag 6 februari 2013 om 11:12
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 11:01:
Dan snap ik echt niet dat je er onder controle blijft, en niet naar een ander arts vraagt voor controle.
Waarom ga je gewoon niet voor een extra afspraak en leg je je ongenoegens uit over de gang van zaken?
Dan snap ik echt niet dat je er onder controle blijft, en niet naar een ander arts vraagt voor controle.
Waarom ga je gewoon niet voor een extra afspraak en leg je je ongenoegens uit over de gang van zaken?

woensdag 6 februari 2013 om 11:14
helemaal mee eens Summer73. Ik ben zelf 1 keer ook niet gepland geopereerd en stond versteld van de snelheid waarmee dit gebeurt.
Volgens mij moet je zelf daar emotioneel mee dealen in plaats van boos te worden op de arts. Ik heb in de week na die OK een keer flink uitgehuild onder de douche. Maar ik was blij dat ik zo snel en efficient ben geholpen. Het is OK personeel, die hebben hun taak goed gedaan.
Volgens mij moet je zelf daar emotioneel mee dealen in plaats van boos te worden op de arts. Ik heb in de week na die OK een keer flink uitgehuild onder de douche. Maar ik was blij dat ik zo snel en efficient ben geholpen. Het is OK personeel, die hebben hun taak goed gedaan.

woensdag 6 februari 2013 om 11:16
Helene, bij een spoedoperatie moeten ze je tussen andere patienten door behandelen. Mss was er echt geen tijd om je dingen uit te leggen (er hangen levens vanaf in zo'n situatie). Of mss vonden ze het beter dat je zonder antwoorden in slaap ging (anders werd je nog banger door de risico's en dan kun je een heel vervelende narcose hebben). Toen ik een aantal jaar geleden een spoedoperatie had heb ik mijn chirurg niet eens gezien vanwege de haast.
Daarnaast staan chirurgen niet bekend om hun uitstekende sociale vaardigheden Ze kiezen er niet voor niets voor om voornamelijk slapende patienten te behandelen. Ze zijn vaak gewoon niet goed in communiceren.
Klachten doen meestal weinig. Het kost je veel energie en levert je weinig op. Mss kun je het wel eens aan je eigen arts zeggen en kan hij je uitleggen waarom het zo is gelopen. Het is heel vervelend dat het zo is gegaan, maar artsen zijn ook gewoon mensen en ze kunnen soms niet én een goeie behandeling geven én sociaal zijn naar een patient. Of maak een afspraak met de andere arts, mss vindt hij het ook vervelend en heeft hij er iets aan in de toekomst. Klachtencommissies mag je waarsch niet eens een klacht indienen.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het voor jou heel moeilijk is, maar dit is helaas vaak wel een beetje de gang van zaken op zo'n afdeling. Ze moeten werken onder grote stress.
Daarnaast staan chirurgen niet bekend om hun uitstekende sociale vaardigheden Ze kiezen er niet voor niets voor om voornamelijk slapende patienten te behandelen. Ze zijn vaak gewoon niet goed in communiceren.
Klachten doen meestal weinig. Het kost je veel energie en levert je weinig op. Mss kun je het wel eens aan je eigen arts zeggen en kan hij je uitleggen waarom het zo is gelopen. Het is heel vervelend dat het zo is gegaan, maar artsen zijn ook gewoon mensen en ze kunnen soms niet én een goeie behandeling geven én sociaal zijn naar een patient. Of maak een afspraak met de andere arts, mss vindt hij het ook vervelend en heeft hij er iets aan in de toekomst. Klachtencommissies mag je waarsch niet eens een klacht indienen.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het voor jou heel moeilijk is, maar dit is helaas vaak wel een beetje de gang van zaken op zo'n afdeling. Ze moeten werken onder grote stress.