Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met klagen over werkwijze arts?

06-02-2013 10:18 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ben ik onverwachts geopereerd, de operatie is geslaagd maar ik heb een rotgevoel over de gang van zaken. Het was lopende band werk en vooral de arts had duidelijk haast. Ik kreeg geen toelichting wat er precies ging gebeuren, ik kon even snel vragen stellen waar iedereen bij stond, kreeg niet of nauwelijks antwoord daarop en terwijl ik zat wachten op mijn antwoorden stond de verdover al naast mij en de eerste injectie zat al in mijn hand voordat ik besefte dat de operatie al in gang werd gezet.

Nu overweeg ik om mijn ongenoegen schriftelijk te uitten tegen deze arts. Regelmatig ga ik voor controle naar een collega van deze arts, dus zal niet meer bij deze arts zelf terecht komen als het goed is. En zo wel, dan maak ik dat ik weg kom.

En dan nu mijn vraag. Wie heeft er wel eens geklaagd tegen een arts en wat heeft het je gebracht? Kreeg je een reactie? Een excuses? Werd je afgescheept? Kreeg je een goed verhaal waardoor je minder boos werd? Niks meer gehoord? Duidelijk tegen schenen geschopt?

Ik ben ook erg benieuwd wat voor jou het eindresultaat was van je klacht. Goed dat je hebt geklaagd? Verspilde moeite? Of verder van huis?
sowieso switchen van arts als je niet gehoord voelt..

Iedereen kan wel zeggen hier.. het is toch goed gegaan etc.. Maar feit is dat TO zich er niet fijn bij voelt.. Dan is het haar goed recht om daar bij de arts op terug te komen..

Soms is het lopende band werk, maar je bent wel klant .. en je mag best service verwachten (binnen redelijke grenzen)..

Ik heb dus geklaagd, via de huisarts , officieel bij het ziekenhuis.. Daar is dus serieus op gereageerd dmv een brief en later een gesprek en daarna een gespreksverslag .. En daarmee was het voor mij klaar..

Dus TO , gewoon concreet op papier zetten wat er in jouw ogen fout is gegaan (netjes en beleefd) en dit conform de geldende klachten procedure in het ziekenhuis indienen, desnoods via de huisarts.. En ga het gesprek aan met de arts..

De 2e keer weer in het zelfde ziekenhuis gelegen, zelfde arts (ik wilde niet persé switchen).. derde elders omdat arts niet wilde meewerken aan mijn bevalling (dus second opinion aangevraagd en bij een andere arts kon ik wel terecht met mijn wensen)..
@Methode van klagen. Dat is helemaal duidelijk, heb ik geen vragen over. Ik ben vooral benieuwd wat het heeft gebracht. Zoals de reacties van, poldervrouw, Anna en Life4ever. Bedankt dames!

@Summer. Helemaal prima als jij het oké vind dat je nauwelijks wordt geïnformeerd. Ik vind dat niet oké.

@Red, ik ga regelmatig voor een controle naar een collega van deze arts
quote:DrFeel schreef op 06 februari 2013 @ 11:14:

helemaal mee eens Summer73. Ik ben zelf 1 keer ook niet gepland geopereerd en stond versteld van de snelheid waarmee dit gebeurt.

Volgens mij moet je zelf daar emotioneel mee dealen in plaats van boos te worden op de arts. Ik heb in de week na die OK een keer flink uitgehuild onder de douche. Maar ik was blij dat ik zo snel en efficient ben geholpen. Het is OK personeel, die hebben hun taak goed gedaan.

Kan wel zo zijn. maar dan nóg mag je er iets van zeggen.. Ik had dus een levensbedreigende situatie tijdens mijn bevalling.. en ja.. dan is er bloedspoed.. en dat ze dan niet uitgebreid gaan vertellen hoe of wat.. logisch.. want levensbedreigend.. Maar als je dat ondergaat.. al dat rennen, vliegen, geschreeuw, gepor.. nou.. dan zit je vol angst..

Maar ook daarna hebben we nooit gehoord hoe of wat. Ik zat vol vragen, mijn partner was nog behoorlijk aangeslagen.. en we wisten niets... In alle toestanden hebben we er toen niet meer naar gevraagd maar het ging wel knagen en ik had er oprecht last van dat ik niet wist wat er gebeurd was.. en ik was gewoon erg van de leg.. Huisarts snapte mijn verhaal en zo heb ik netjes ene klacht ingediend..

Arts was het met me eens dat er bij een situatie als ik net beschreeef het wel zo fijn is dat je dan alsnog later hoort hoe of wat zodat je weet wat er gebeurt is, waarom het liep zoals het liep. Er werd toegegeven dat het anders zou moeten en dat is dus ook ingevoerd op de afdeling.. informatie voorziening is ook enorm verbeterd daarna (ik lag er twee jaar later weer)..

Dus het is wel degelijk slim om er een gesprek aan te wachten.. Artsen hebben soms geen idee wat de impact het kan zijn als je dit overkomt (een spoedoperatie)..
Poldervrouw, je bent geen klant, maar patient.

En niemand voelt zich goed bij een operatie. Sterker nog, geplande operaties waar wel gesprekken aan voorafgaan zijn emotioneel veel vervelender.
Communicatie en informatie is ook belangrijk, dat wordt nog wel eens onderschat, en als jij er een rotgevoel aan over houdt is het toch beter er over te praten. Misschien hadden ze kunnen uitleggen dat er niet veel tijd was voor vragen door de omstandigheden en dat dat vervelend is, maar dat dit wel een kans was om de operatie eerder uit te voeren. Dan was je ws wel accoord gegaan met de gang van zaken, maar had je niet zo'n gevoel van controle verlies gehad (dat interpreteer ik maar even zo). Een betere omgang hoeft niet altijd veel tijd te kosten, als er een beetje bij stilgestaan wordt.
quote:poldervrouw schreef op 06 februari 2013 @ 11:23:

[...]

Maar ook daarna hebben we nooit gehoord hoe of wat. Ik zat vol vragen, mijn partner was nog behoorlijk aangeslagen.. en we wisten niets... In alle toestanden hebben we er toen niet meer naar gevraagd maar het ging wel knagen en ik had er oprecht last van dat ik niet wist wat er gebeurd was.. en ik was gewoon erg van de leg.. Huisarts snapte mijn verhaal en zo heb ik netjes ene klacht ingediend..

Dus het is wel degelijk slim om er een gesprek aan te wachten.. Artsen hebben soms geen idee wat de impact het kan zijn als je dit overkomt (een spoedoperatie)..

Dat weten artsen wel: die doen dat namelijk elke dag.

En mijn advies aan TO is precies wat jij ook graag wilde: maak specifiek wat je eigenlijk wil, en bespreek dat dan.

Iets nabespreken om er emotioneel mee in het reine te komen is wat anders dan klagen. Een klacht is voor medische zaken die daadwerkelijk fout gaan.
Dames alvast bedankt voor jullie reacties! Heel fijn.

@Poldervrouw. Jeetje wat een heftig verhaal. In jou geval is het heel belangrijk geweest om te klagen, omdat je voor een tweede keer ging.
Poldervrouw, natuurlijk, als je je onprettig voelt bij een arts en je twijfelt aan de kundigheid: zeker een andere zoeken als je er regelmatig op bezoek moet.

Toch zit er gevoelsmatig wel een behoorlijk verschil tussen jouw dramabevalling en de spoed-ingreep van TO. Maar misschien mis ik iets in het verhaal? Ook vind ik dat je wel bij de persoon zelf moet klagen, zoals jij ook gedaan hebt.

Daarbij is het iets van de huidige tijdgeest dat we tegenwoordig geen patiënt meer willen zijn, maar cliënt.

Niet alle artsen hebben zich die servicegerichte instelling al eigen gemaakt, die daarbij hoort

Een laatste is nog de toegenomen werkdruk voor artsen, dat helpt ook niet echt mee, om dan rustig met elke patiënt de procedure door te nemen. Mensen zien vaak de operateur als begin- en eindverantwoordelijke voor de hele gang van zaken, wat natuurlijk onzin is.
Computer says nooooo
quote:DollyParton schreef op 06 februari 2013 @ 11:25:

Poldervrouw, je bent geen klant, maar patient.

En niemand voelt zich goed bij een operatie. Sterker nog, geplande operaties waar wel gesprekken aan voorafgaan zijn emotioneel veel vervelender.

Mis.. je bent wel degelijk een klant.. dat moet je niet zo letterlijk nemen.. Als patient hoef je niet alles maar klakkeloos te ondergaan.Je hebt het récht om geinformeerd te worden.. Bij operaties vooraf kan dat ook makkelijker.. Ik durf te bestrijden dat het emotioneel vervelender is.. eea uiteraard afhankelijk van het soort operatie..

Je hebt van te voren gesprekken en je kan daar je vragen stellen. Bij een spoedoperatie niet, logisch.. daar is het spoed voor, maar dan nog heb je recht op een uitleg hoe of wat ..

En als je als patient er last van hebt dat er bepaalde dingen niet fijn zijn verlopen dan mag je daar naar vragen bij je behandelend arts

Het zou me wat zijn zeg.. dat je alles maar over je heen moet laten komen..

Uiteraard ga je niet lopen klagen over het feit dat je beddensprei geel is, dat je niet kan kiezen wat je eten wilt.. Maar dit soort dingen.. dus daadwerkelijk je naar voelen omdat je operatie op een bepaalde manier is verlopen .. daar mag je , best een gesprek aan wagen met je behandelend arts..
quote:summer73 schreef op 06 februari 2013 @ 11:29:

Poldervrouw, natuurlijk, als je je onprettig voelt bij een arts en je twijfelt aan de kundigheid: zeker een andere zoeken als je er regelmatig op bezoek moet.

Toch zit er gevoelsmatig wel een behoorlijk verschil tussen jouw dramabevalling en de spoed-ingreep van TO. Maar misschien mis ik iets in het verhaal? Ook vind ik dat je wel bij de persoon zelf moet klagen, zoals jij ook gedaan hebt.

Nee hoor.. je mist niets.. spoedbevalling met nasleep en 0 info van behandeld arts.. En ja uiteraard waren we blij dat het goed gekomen is. Maar emotioneel zal het niet lekker.. Door het uit te spreken bij de arts en het gevoel krijgen dat je gehoord werd zorgde bij mij al voor een goed gevoel. Je kan ddat voorval niet wegnemen maar het kan dan wel een goede plek krijgen..

Mijn arts gaf toe dat er aan nazorg (want daar viel het onder) wel meer gedaan kon worden en dat er begrip was voor het feit dat ik er mee zat..

Daarbij is het iets van de huidige tijdgeest dat we tegenwoordig geen patiënt meer willen zijn, maar cliënt.

Niet alle artsen hebben zich die servicegerichte instelling al eigen gemaakt, die daarbij hoort

Een laatste is nog de toegenomen werkdruk voor artsen, dat helpt ook niet echt mee, om dan rustig met elke patiënt de procedure door te nemen. Mensen zien vaak de operateur als begin- en eindverantwoordelijke voor de hele gang van zaken, wat natuurlijk onzin is.Ik snap dat de werkdruk hoog is en ik snap dat niet ieder wissewasje besproken kan worden.. maar in gevallen zoals TO beschrijft mag je daar wel wat van zeggen..
quote:poldervrouw schreef op 06 februari 2013 @ 11:31:

[...]

Maar dit soort dingen.. dus daadwerkelijk je naar voelen omdat je operatie op een bepaalde manier is verlopen .. daar mag je , best een gesprek aan wagen met je behandelend arts..Een gesprek is wat anders dan een klacht. Ik vind het verhaal van TO geen reden voor een klacht. Emotioneel afsluiten door de gang van zaken nog eens te bespreken: ja. Maar klagen vind ik in dit stadium echt een stap te ver.
@Anna. Ja goede informatie is ontzettend belangrijk.

Het was geen bloedspoed in mijn geval zoals bij poldervrouw. Arts had haast. ‘Ligt ze nou nog niet op tafel?’ en ik hoorde zeggen voordat de eerste spuit mijn hand in ging: ‘Waarom is zij nog niet verdoofd?’
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 11:29:

Dames alvast bedankt voor jullie reacties! Heel fijn.

@Poldervrouw. Jeetje wat een heftig verhaal. In jou geval is het heel belangrijk geweest om te klagen, omdat je voor een tweede keer ging.

op dat moment wisten we dat nog niet.. Maar ik zat er enorm mee dat ik niet wist wat er gebeurd was, het hoe en waarom

Door mijn klacht is er dus iets veranderd, dus ook voor andere moeders is dit een goed iets.. Je wil graag weten hoe of wat.. Voor of achteraf.. Of dat nu van de arts is of van de verpleging.. Informatie wil je.. en daar heb je recht op.. En daar ging het mij om.. Niet om het medisch handelen (want nog steeds iedere dag dankbaar voor het snelle ingrijpen en de medische zorg erna).. maar om het menselijk handelen..

Juist door de werkdruk en het zakelijke gebeuren rondom het ziek zijn van nu wordt de patient al gauw vergeten.

En het verschilt per ziekenhuis per arts.. We hebben (helaas) meer dan genoeg ervaring met verschillende ziekenhuizen (varierend van oncologie tot gyneacologie).. en het ene ziekenhuis is zeker het andere niet..
quote:DrFeel schreef op 06 februari 2013 @ 11:37:

[...]

Een gesprek is wat anders dan een klacht. Ik vind het verhaal van TO geen reden voor een klacht. Emotioneel afsluiten door de gang van zaken nog eens te bespreken: ja. Maar klagen vind ik in dit stadium echt een stap te ver.

Klagen moet je ruim zien. TO voelt zich niet goed behandeld, daar kan je iets van zeggen. Dus het menselijke aspect hierin.. Ze voelde zich denk ik als een nummer en ja.. chirurgen zijn niet fijn. zo hoorde ik bij een van mijn operaties.. Snijen maar.. tja.. dat is niet fijn om te horen .. maar zo zien ze het soms wel.. het is natuurlijk in sommige vallen dagelijkse routine..

klagen heb je in vele vormen.. een medische fout behandel je anders dan in het geval van TO.. Maar hoe je het wend of keert.. TO mag er iets van zeggen bij haar arts..
Ik vind de opmerking van DrFeel goed, TO heeft meer aan het nabespreken dan aan een klacht. Voor haar, maar ook voor de artsen (plus daar bereik je veel meer mee).

Je moet idd niet alles over je heen laten komen, maar sommige dingen moet je gewoon ondergaan. Er zijn denk ik maar heel weinig mensen die fluitend een operatie ingaan. Op dat moment weet de arts ip wat het beste is voor de patient en zal hij/zij daar ook naar handelen.

Het is moeilijk te zeggen of de gang van zaken bij TO normaal was of dat daar iets mis ging. Dus daarom lijkt het me iig goed dat ze het aankaart bij de arts.
Vervelend! Ik zou zeker een klacht indienen hoor.

Ik heb zelf problemen met mijn huisarts. De laatste tijd lijkt hij zich overal makkelijk vanaf te willen maken en heeft hij nauwelijks tijd en aandacht voor de patient. En ik zit echt niet elke week bij hem in de spreekkamer. Maar als ik dan eens wat heb, wil ik wel graag serieus genomen worden. Ik ga dan ook een andere arts zoeken.
Zoals Dolly P. zegt..

TO heeft wel degelijk een klacht maar moet je het dan als dusndagi gaan indienen.. Vandaar dat ik al tig keer zeg dat ze het moet bespreken.. Is de weg van dat betreffende ziekenhuis dat je dat dan doet via een klachtenprocedure dan moet ze dat doen, kan het in een extra gesprek.. ook prima.. Als TO maar gehoord voelt en er iets mee kan (afsluiten)

Nee.. ziekenhuizen zijn niet mijn favoriete plek en zeker operaties zijn mijn hobby niet.. en horken van artsen zitten er bij. Ik poog wel in het achterhoofd te houden dat ze er zijn om te helpen.. maar ze mogen wel eens van meer sociale vaardigheden kweken
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 11:38:

Het was geen bloedspoed in mijn geval zoals bij poldervrouw. Arts had haast. ‘Ligt ze nou nog niet op tafel?’ en ik hoorde zeggen voordat de eerste spuit mijn hand in ging: ‘Waarom is zij nog niet verdoofd?’

Voor jou was het geen bloedspoed, maar wellicht had hij nog andere 'cliënten'? Waardoor hij wel haast had?

Ik zou gewoon gaan nabespreken over dat je je niet prettig voelde, klacht vind ik idioot. Wat ga je zeggen? Ik werd niet als koningin behandeld, nu ben ik boos?

En wat verwacht je eigenlijk? Wil je excuses? Wil je zaken veranderen? Wil je op een andere manier genoegdoening?
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 11:38:

Het was geen bloedspoed in mijn geval zoals bij poldervrouw. Arts had haast. ‘Ligt ze nou nog niet op tafel?’ en ik hoorde zeggen voordat de eerste spuit mijn hand in ging: ‘Waarom is zij nog niet verdoofd?’Mss was er voor jou niet zoveel haast, maar wel voor de patienten na jou. Het is niet beleefd om in de derde persoon over iemand te praten waar diegene bij is. Maar het is voor de arts gewoon zijn/haar werk. Hij moet zich concentreren op de operatie.
quote:DollyParton schreef op 06 februari 2013 @ 11:47:

[...]

Mss was er voor jou niet zoveel haast, maar wel voor de patienten na jou. Het is niet beleefd om in de derde persoon over iemand te praten waar diegene bij is. Maar het is voor de arts gewoon zijn/haar werk. Hij moet zich concentreren op de operatie.misschien liep hij al uit omdat er voor TO al mensen waren die meer tijd kosten ofzo ? Maar dan nog .. TO voelt zich er niet fijn bij (en heeft niets te maken met jezelf koninging voelen).. en daar mag ze wat van zeggen..
quote:Boarn schreef op 06 februari 2013 @ 10:53:

Het ziekenhuis heeft een klachtenfunctionaris, zoek daar even contact mee. Vaak is dat een zeer sympathieke man/vrouw met wie je die klacht goed kan bespreken. Afhankelijk van dat gesprek kan je oik een officiele klacht indienen. Vragen om een andere arts is zeker niet raar.

Dat zeg ik.. dus..

Ik heb dat dus ook gedaan.. en ik kreeg het advies om een schriftelijk klacht in te dienen.
@Dolly. Een arts weet wat het beste voor je is? Ik respecteer je mening maar daar denk ik heel anders over. Een arts kan adviseren, maar er is maar één die beslist wat het beste is voor mij, en dat ben ik.
.
quote:poldervrouw schreef op 06 februari 2013 @ 11:49:

[...]

misschien liep hij al uit omdat er voor TO al mensen waren die meer tijd kosten ofzo ? Maar dan nog .. TO voelt zich er niet fijn bij (en heeft niets te maken met jezelf koninging voelen).. en daar mag ze wat van zeggen..

Ik denk ook dat het goed is om er wat van te zeggen, dat ben ik met je eens.

Maar ik denk ook dat het even wennen is aan de manier hoe het in ziekenhuizen gaat. Toen ik nog niet zoveel mee had gemaakt in het zkh was ik vaak verbaasd over de gang van zaken. Inmiddels zijn mijn verwachtingen anders en hou ik er rekening mee dat artsen ook wel eens een rot dag hebben. Plus ik zeg het nu gelijk ipv wachten tot het gaat knagen. Dat maakt het voor mij veel makkelijker en ik denk dat TO er ook iets aan kan hebben.
quote:helene77 schreef op 06 februari 2013 @ 11:52:

@Dolly. Een arts weet wat het beste voor je is? Ik respecteer je mening maar daar denk ik heel anders over. Een arts kan adviseren, maar er is maar één die beslist wat het beste is voor mij, en dat ben ik. Waarom had je dan een operatie nodig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven