Entertainment alle pijlers

Bully, Amerikaanse documentaire over pesten.

08-02-2013 10:58 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die de documentaire heeft gemist, bij dezen de link naar Uitzending Gemist.

Niet zo'n fijn begin van de dag voor mij, heb lekker zitten snikken (heb het zelf duidelijk niet goed verwerkt), maar wellicht dat jullie het ook willen zien.

Iedereen heeft te maken gehad met pesten. Dit jaar worden er in Amerika 13 miljoen kinderen gepest. Ruim 160.000 kinderen zitten hierdoor de hele dag thuis en hebben een vertekend beeld van ware vriendschap.

In Bully wordt een aantal kinderen gedurende het schooljaar gevolgd om alle kanten van het pesten te belichten. Vaak durven ze niet meer naar school te gaan. Alleen de busreis erheen is al een hel.

Bully: di 5 feb 2013, 21:20 uur.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1323878
Misschien kunnen dat soort projecten het verschil maken, maar dan denk ik terug aan de projecten die ik meemaakte op de middelbare school. Het heeft weinig geholpen. Het kan sommige kinderen misschien wakker schudden maar ik denk ook dat scholen doorlopend moeten uitdragen dat pesten niet getolereerd wordt. En dus niet denken dat je er met zo'n projectje wel bent en wegkijken als je merkt dat een kind toch slachtoffer is.
quote:Liquorice schreef op 08 februari 2013 @ 18:00:

Misschien kunnen dat soort projecten het verschil maken, maar dan denk ik terug aan de projecten die ik meemaakte op de middelbare school. Het heeft weinig geholpen. Het kan sommige kinderen misschien wakker schudden maar ik denk ook dat scholen doorlopend moeten uitdragen dat pesten niet getolereerd wordt. En dus niet denken dat je er met zo'n projectje wel bent en wegkijken als je merkt dat een kind toch slachtoffer is.

Nee, uiteraard niet met 1 project.

Het moet een terugkerend iets zijn.

Zeker 1 keer per jaar.
Heb docu ook gezien en vond het walgelijk hoe de volwassenen ermee om gingen. Dat jochie kon dus met helemaal niemand erover praten. Wat zal hij zich eenzaam voelen!

Deze week was er ook op tv over KiVa, een Finse methode die enorm succesvol is bij de preventie van pesten (was geloof ik dinsdag bij 1vandaag oa en geloof ook bij Brandpunt). Uitgangspunt is dat pesters pesten omdat ze een publiek hebben. Kinderen krijgen daarom tijdens trainingen een rol toebedeelt en er wordt geleerd hoe ze dan in situaties kunnen reageren. Dit omdat de omstanders vaak niet weten hoe ze moeten reageren en dus maar een beetje dom lachen en kijken enzo. Er wordt en nu juist geleerd als omstander er wat van te zeggen.
Voor de Belgische dame/heer, je kunt het terugkijken op uitzendinggemist.nl
quote:vanessademilaan schreef op 08 februari 2013 @ 19:55:

Heb docu ook gezien en vond het walgelijk hoe de volwassenen ermee om gingen. Dat jochie kon dus met helemaal niemand erover praten. Wat zal hij zich eenzaam voelen!

Deze week was er ook op tv over KiVa, een Finse methode die enorm succesvol is bij de preventie van pesten (was geloof ik dinsdag bij 1vandaag oa en geloof ook bij Brandpunt). Uitgangspunt is dat pesters pesten omdat ze een publiek hebben. Kinderen krijgen daarom tijdens trainingen een rol toebedeelt en er wordt geleerd hoe ze dan in situaties kunnen reageren. Dit omdat de omstanders vaak niet weten hoe ze moeten reageren en dus maar een beetje dom lachen en kijken enzo. Er wordt en nu juist geleerd als omstander er wat van te zeggen.Ah, klinkt wel interessant!
quote:vanessademilaan schreef op 08 februari 2013 @ 19:56:

Voor de Belgische dame/heer, je kunt het terugkijken op uitzendinggemist.nlDie link staat al in mijn OP, dus ik neem aan dat ze online geen toegang heeft ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven