De vis gaat dood!

17-02-2013 13:38 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisteren ligt hij/zij bij voorkeur ondersteboven boven in de kom. Als ik even tegen de kom aan tik gaat hij/zij weer zwemmen.

Ik heb niks met vissen. Ik vind ze lelijk en ze stinken, maar toch vind ik het zielig.

Je gaat natuurlijk niet met een goudvis naar de dierenarts om hem/haar te laten inslapen, maar nogmaals; ik vind het zo zielig.
Duss....
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 17 februari 2013 17:55 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="janna1986 in "De vis gaat dood!"" class="messagelink">janna1986 schreef op 17 februari 2013 @ 17:53</a>:</b>

Wat een poeha om een goudvis, wat is er nou zielig aan door de wc trekken? Mocht ie nog leven dan zwemt ie daar maar verder</div></blockquote>ga jij zo om met levende wezens? Wat is het verschil tussen een goudvis en een hamster? Spoel jij je hamster ook door de wc? Werp jij je kat in een zak met steen in een vijver, en bindt jij je hond aan een boom?
quote:xanluca schreef op 17 februari 2013 @ 14:34:

[

Beest dood laten gaan omdat een nieuwe goedkoper is vind ik triest.

Mens, we hebben het hier over een goudvis. Dat jij als dierenvriend een hoop euro's gaat neertellen voor allerlei hulpmiddelen, moet je zelf weten.

quote:DollyParton schreef op 17 februari 2013 @ 17:57:

Goudvissen hebben echt maar heel weinig hersenen en voelen dus haast geen pijn. Ze hebben ook maar een geheugen van drie seconden. Dus ze lijden minder (lang) dan andere dieren.
quote:DollyParton schreef op 17 februari 2013 @ 17:57:

Goudvissen hebben echt maar heel weinig hersenen en voelen dus haast geen pijn. Ze hebben ook maar een geheugen van drie seconden. Dus ze lijden minder (lang) dan andere dieren.drie seconden doodsangst is behoorlijk lang.
quote:janna1986 schreef op 17 februari 2013 @ 18:01:

[...]

wat er zielig aan is?

1. de goudvis sterft een langzame en pijnlijke dood

2. je wc raakt verstopt

3. je leert je kinderen dat je een ziek dier mag weggooien
Dat dier leeft nog steeds?? TO, spreek je man aan vraag of die er een eind aan wilt make aan dat lijden, kom op nou zeg.. Niet zo kinderachtig doen.Je man wilde het vanochtend al doen. Nou even flink zijn, en even vis aan je man geven..
Ik ben geeneens een rasechte dierenvriend in hart en nieren, maar ik vind het gewoon zielig. That 's it. En het maakt mij niet uit of het nu een paard, hond, kip, kat, cavia of vis is. Zoals ik al eerder zei; als een hond zo ziek zou zijn was ik allang naar de dierenarts gestapt, maar ze zien me aankomen met een goudvis.
Duss....
Laat je man het dan doen? Ik kan je geruststellen; de wc raakt niet verstopt van een goudvisje, zoals hier wel beweerd wordt
@sabatticalmeds vind je het leuk om mij te typeren als een dierenhater die ook nog eens slecht is voor kinderen? Pff ik heb er als kind geen nacht minder om geslapen. Ons konijn werd ook over het hek van de dierenboerderij gezet omdat ie bij ons thuis niet meer in het hok paste... Heeft een heerlijk leven gehad nog :-)
quote:janna1986 schreef op 17 februari 2013 @ 18:28:

@sabatticalmeds vind je het leuk om mij te typeren als een dierenhater die ook nog eens slecht is voor kinderen? Pff ik heb er als kind geen nacht minder om geslapen. Ons konijn werd ook over het hek van de dierenboerderij gezet omdat ie bij ons thuis niet meer in het hok paste... Heeft een heerlijk leven gehad nog :-)Hahaha, wat aso van je ouders!
Je roept alleen maar hoe zielig je het vindt, maar zit de vis nu al in zout water? Daar heb je geen tabletjes voor nodig, gewoon zout uit de keuken, liefst zeezout.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 februari 2013 @ 18:10:

[...]

wat er zielig aan is?

1. de goudvis sterft een langzame en pijnlijke dood

2. je wc raakt verstopt

3. je leert je kinderen dat je een ziek dier mag weggooien

Meds, je overdrijft. Het is maar één goudvis hoor. Zo lang ze geen school goudvissen of een complete tonijn doorspoelt is er weinig aan de hand lijkt mij, rioolsgewijs.

Gevoelsmatig heb ik er trouwens wel moeite mee als een levende vis door de plee wordt gespoeld. Het is een beest, geen drol. Bovendien vind ik het een nogal laffe manier omdat je er zelf niet bij bent als het beest het loodje legt.

Nee hoor, ik ging nog steeds voor de stoeptegel. Of de dierenarts. Die heeft wel gekkere dingen gezien dan een dierenvriend met een goudvis, denk ik zo.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 februari 2013 @ 18:08:

[...]

drie seconden doodsangst is behoorlijk lang.Dat beestje heeft te weinig hersencellen om angst te voelen, laat staan zich te realiseren dat hij doodgaat. Desalniettemin ben ik het eens dat je het beste voor de snelste oplossing kan gaan.
Methodes van euthanasie op zieke vissen

1) Heet water

Doe kokend heet water in een bakje, iets groter dan de vis. Deponeer de betreffende vis in sluit het bakje snel af. Binnen enkele seconde is de vis overleden.

2) Vriezer

Doe de betreffende vis in een bakje met water zet deze in de vriezer, (ongeveer drie keer zo groot als de vis zelf is), de temperatuur zal geleidelijk afnemen. Hierdoor nemen de zenuwactiviteiten af en zal de vis snel sterven.

3) Hamer

Haal de betreffende vis uit het water en leg hem op een stevige ondergrond, sla hem vervolgens hard met de hamer op zijn kop. Indien goed uitgevoerd is er maar één slag nodig om de vis te doden.

4) Dierenarts

Geef de betreffende vis bij de dierenarts af en laat het inslapen. Dit gebeurt doordat er een overdosis aan verdoving aan het water wordt toegevoegd. Zeker de meest diervriendelijke methode om euthanasie te plegen, wel zijn er kosten aan verbonden.

5) Kruidnagelolie

Kruidnagelolie wordt ook gebruikt om vissen te verdoven (bijvoorbeeld bij het knippen van de tanden bij bepaalde kogelvissen) en in hogere dosering om bij vissen euthanasie te plegen.

Dit staat ook bekend als “diervriendelijke” methode, omdat de dieren eerst verdoofd worden voordat ze inslapen en sterven.
Methodes van euthanasie op zieke vissen

1) Heet water

Doe kokend heet water in een bakje, iets groter dan de vis. Deponeer de betreffende vis in sluit het bakje snel af. Binnen enkele seconde is de vis overleden.

2) Vriezer

Doe de betreffende vis in een bakje met water zet deze in de vriezer, (ongeveer drie keer zo groot als de vis zelf is), de temperatuur zal geleidelijk afnemen. Hierdoor nemen de zenuwactiviteiten af en zal de vis snel sterven.

3) Hamer

Haal de betreffende vis uit het water en leg hem op een stevige ondergrond, sla hem vervolgens hard met de hamer op zijn kop. Indien goed uitgevoerd is er maar één slag nodig om de vis te doden.

4) Dierenarts

Geef de betreffende vis bij de dierenarts af en laat het inslapen. Dit gebeurt doordat er een overdosis aan verdoving aan het water wordt toegevoegd. Zeker de meest diervriendelijke methode om euthanasie te plegen, wel zijn er kosten aan verbonden.

5) Kruidnagelolie

Kruidnagelolie wordt ook gebruikt om vissen te verdoven (bijvoorbeeld bij het knippen van de tanden bij bepaalde kogelvissen) en in hogere dosering om bij vissen euthanasie te plegen.

Dit staat ook bekend als “diervriendelijke” methode, omdat de dieren eerst verdoofd worden voordat ze inslapen en sterven.
Ik ben het wel eens met Meds, behandel (huis)dieren zoals je ook behandeld wil worden, met respect en zorg. Als je besloten hebt om een dier te nemen als huisdier, zorg er dan ook voor wanneer het ziek is, maar ga het niet laten creperen met mislukte euthanasie pogingen of compleet geen zorg geven.

Anders moet je maar geen huisdieren nemen, het zijn nog steeds levende wezens, geen decoratie.
quote:janna1986 schreef op 17 februari 2013 @ 18:28:

@sabatticalmeds vind je het leuk om mij te typeren als een dierenhater die ook nog eens slecht is voor kinderen? Pff ik heb er als kind geen nacht minder om geslapen. Ons konijn werd ook over het hek van de dierenboerderij gezet omdat ie bij ons thuis niet meer in het hok paste... Heeft een heerlijk leven gehad nog :-)

Ik vind dierenhaters helemaal niet leuk. Ik vind het ook erg aso/ tokkie om je dier bij een ander over het hek te gooien onder het mom van " ik heb er geen zin meer an, doe jij het maar" Schandalig is dat. Wees dan fatsoenlijk en breng het dier naar het asiel of vraag aan de kinderboerderij of ze zitten te wachten op het zoveelste dumpkonijn. Maar ja het mag niks kosten he? geen moeite, geen geld. Sommige mensen vinden dieren heel leuk zolang ze er maar geen moeite voor hoeven doen. Diep triest om zo om te gaan met levende wezens. Ik vraag me af hoe zo'n mens in zijn eigen leven staat en in hoeverre hij respect kan opbrengen voor andere mensen.

Voor wat die vis betreft, die is nog niet opgegeven hoor. Hij kan maar zo over een paar dagen weer beter zijn.
Ach ja. ... Misschien ben ik wel gewoon een mietje/dierenbeul. Ik doe niks. Ik heb de vis in een aparte bak gedaan en ik wacht gewoon af wat er gebeurt. Ik ga ook niet zelf dokteren met zout of dat tabletje.

Als ie morgen nog leeft ga ik de dierenarts bellen voor advies (en echt alleen bij het idee al moet ik zelf al enorm lachen. Ik hoop dat ie morgen gewoon dood is of weer normaal doet).
Duss....
hou je ons op de hoogte?
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 februari 2013 @ 21:00:

hou je ons op de hoogte?Ja, zal ik doen.
Duss....
Hoe is het nou met blubje?
quote:belaaitafelt schreef op 17 februari 2013 @ 21:20:

[...]

Ja, zal ik doen.Doet 'ie 't al weer?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 februari 2013 @ 14:38:

[...]

Voer je goudvis maar 1 keer per dag

Geef je goudvissen maar een snufje of 2 per keer

Het voeren van goudvissen duurt slechts 2 minuten, dan hebben ze genoeg gehad. Laat je dus niet misleiden doordat je goudvis snel eet en naar nog meer op zoek is.

Vergeet niet om het niet opgegeten voedsel uit het water te halen met bijvoorbeeld een schepnetje, dit voorkomt dat het water snel slecht wordt.

http://goudvissenverzorge ... zorgen/goudvissen-voeren/

Mijn god wat een fouten op een officiele site. Een goudvis heeft meerdere keren per dag een goede hoeveelheid korrels nodig.

Ik word altijd gek van de onkunde van de sites, dierenwinkels en dergelijke. Mijn goudvissen zitten in een 240 liter aquarium en zijn 13cm groot. Ze zijn 9cm gegroeid in een half jaar.

Ze horen niet thuis in een kom. Ze hebben 50 liter water per vis nodig.

Goudvissen zijn vaak zo mager omdat ze zo weinig eten krijgen. Sluiers hebben veel eten nodig. Gaat nu even verder lezen.
Hoe is het nu met Blub?
Voer hem een doperwtje, het kan een zwemblaasprobleem zijn.

Werkt dat niet verlos hem dan uit zijn lijden.

Doe dat niet met de vriezer! Dat is toch een pijnlijke dood volgens bronnen op het aqua forum. Geef hem een kruidnagelolie badje.

Wat voor goudvis is het? een gewone of een sluierstaart?

Zit zeker geen filter op je kom?

Ze kunnen zoals meds zegt idd 25 jaar en ouder worden.

Maar niemand weet hoe je er goed voor moet zorgen. Winkels geven veel te veel foute info. Voor bewijs verwijs ik je door naar het aqua forum.

Mijn sluiers zijn erg gegroeid en zijn in perfecte gezondheid.

Ze krijgen elke dag 6x voer zoveel ze op kunnen en het water word 2x per week ververst.

Sluiers zijn enorme vervuilers en doen het goed op vele waterwissels.
Hebben we de plechtigheid gemist of leeft vis nog?

*update please*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven