Borrelen als er moslims zijn?

22-05-2008 10:47 74 berichten
Een echte rel is het gelukkig niet geworden, maar GeenStijl en de Telegraaf meldden gisteren onrust bij de VVD. De liberalen in het stadsdeel A'dam-Zeeburg hadden een netwerk-bijeenkomst voor allochtone ondernemers georganiseerd en de menukaart was daarop aangepast. Alcohol was niet verkrijgbaar en er stond enkel halal-vlees op het menu. De reacties laten zich raden.

De allochtone ondernemers waren in meerdereid moslim. En de ervaring heeft geleerd dat sommige moslims niet alleen geen alcohol drinken, maar hun geloof zo opvatten dat ze zelfs niet in een ruimte willen zijn waar alcohol is. De organisatoren hebben uit eigen beweging de alcoholhoudende dranken bij voorbaat geschrapt.

Als je zou moeten kiezen, wat deed je dan? Alcohol schenken, met als gevolg dat meer dan de helft van de genodigden wegblijft en de dure bijeenkomst grotendeels mislukt? Of flexibel zijn en eens een keer geen alcohol schenken? Is voor iedereen gezond en de bijeenkomst zal veel meer vruchten afwerpen. Louter positieve effecten dus

Wat kiezen jullie?
Niet helemaal eerlijk voor degenen die al gereageerd hebben, maar ik heb de vraag wat aangepast. Zoals hij nu is, blijft ie staan.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien deze bijeenkomst gericht was op allochtone ondernemers vind ik het niet vreemd dat er rekening is gehouden met onder hen levende voor- en afkeuren.

Zou het een gewone VVD bijeenkomst zijn geweest dan vind ik het kwalijk.

Net als dat bij Pauw en Witteman geen alcohol wordt geschonken als er een radicale moslim aanschuift.

Die moslim mag rustig water drinken tot het zijn neus uitkomt maar met het glas wijn van Jan Mulder heeft hij zich niet te bemoeien.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Over het algemeen wordt er bij borrels best veel gezopen. Op zich zou ik het wel een aardige trend vinden als bij de borrels wat minder de nadruk op de borrel zelf zou liggen.

Ik kan me voorstellen dat iemand die geen alcohol drinkt geen problemen heeft met het feit dat er wel alcohol aangeboden wordt maar ik kan me ook voorstellen dat iemand die geen alcohol drinkt geen zin heeft in een verkapt zuipfeestje.

Om te voorkomen dat het een zuipfeestje wordt is het soms beter om helemaal geen alcohol te schenken.
Wat halal eten betreft snap ik al helemaal niet dat je dat als nadelig zou kunnen zien. Ik eet al ruim tien jaar overwegend halal omdat het gewoon lekkerder is. Drank zou ik zelf ook niet missen, maar ik weet dat het er voor veel mensen bijhoort. Waarom dan niet zoals altijd (!) alcoholische èn non-alcoholsche drankjes aanbeiden? Volgens mij hebben moslims er helemaal niet zulke problemen mee om anderen te zien drinken?

Is het niet zo dat die bijeenkomst misschien door islamitische mensen is georganiseerd? In dat geval kan ik me goed voorstellen zullen ze inderdaad geen drank hebben geregeld.
Als ik een dergelijke borrel zou geven, zou ik een mooi programma samenstellen, zodat iedereen gemakkelijk met elkaar in contact komt. Ik zou interessante lezingen en boeiende workshops organiseren, zodat de participanten een leerzame en boeiende dag zouden hebben.

Als goede gastvrouw zou ik een keur aan drankjes en hapjes in huis halen, zodat mijn gasten, mocht ze er behoefte aan hebben, zich kunnen verfrissen met iets van hun gading. Ik zou er zeker voor zorgen dat er voor zoveel mogelijk mensen iets aantrekkelijks bij is, daarmee rekening houdend met zoveel mogelijk voorkeuren; ik zou immers niet willen dat mijn gasten dorstig, dan wel hongerig zouden worden.

Rekening houdend met zoveel mogelijk voorkeuren zou ik ook alcohol schenken. Er zijn nu eenmaal veel mensen, ja ook onder moslims, die een glaasje wijn of bier kunnen waarderen. Voor mensen die dat niet kunnen waarderen, zijn er genoeg dranken waar geen alcohol inzit.

Het zou echter niet in mijn hoofd opkomen om van te voren te gaan aankondigen wat die versnaperingen precies inhouden. Drank en voedsel zijn een extraatje, en mijns inziens niet het doel van een dergelijk congres.
Frits, dat van die louter positieve effecten (in je nieuwe openingspost) is natuurlijk niet waar. Want nu hebben ze dus een alcoholvrije borrel gehad en hebben ze heibel erom binnen de partij. (Hoewel mij ook niet duidelijk is of de heibel op de Televaag en de Geenstijl sites een afspiegeling is van de 'echte' ontevredenheid vande VVD Zeeburg)
quote:Onderdezon schreef op 22 mei 2008 @ 11:22:

Als ik een dergelijke borrel zou geven, zou ik een mooi programma samenstellen, zodat iedereen gemakkelijk met elkaar in contact komt. Ik zou interessante lezingen en boeiende workshops organiseren, zodat de participanten een leerzame en boeiende dag zouden hebben.

Als goede gastvrouw zou ik een keur aan drankjes en hapjes in huis halen, zodat mijn gasten, mocht ze er behoefte aan hebben, zich kunnen verfrissen met iets van hun gading. Ik zou er zeker voor zorgen dat er voor zoveel mogelijk mensen iets aantrekkelijks bij is, daarmee rekening houdend met zoveel mogelijk voorkeuren; ik zou immers niet willen dat mijn gasten dorstig, dan wel hongerig zouden worden.

Rekening houdend met zoveel mogelijk voorkeuren zou ik ook alcohol schenken. Er zijn nu eenmaal veel mensen, ja ook onder moslims, die een glaasje wijn of bier kunnen waarderen. Voor mensen die dat niet kunnen waarderen, zijn er genoeg dranken waar geen alcohol inzit.

Het zou echter niet in mijn hoofd opkomen om van te voren te gaan aankondigen wat die versnaperingen precies inhouden. Drank en voedsel zijn een extraatje, en mijns inziens niet het doel van een dergelijk congres.Mooi gezegd!
Hoe wil je in vredesnaam optimaal netwerken als allochtoon in Nederland als je je alleen focust op wat er op de menukaart staat?

Het gaat bij een netwerk-bijeenkomst toch om het netwerken niet om het geneuzel wat er op de kaart staat?

Tolerantie werkt van twee kanten...

Wil je als allochtoon optimaal integreren in Nederland, dan zul je je af en toe moeten schikken in de lokale gebruiken en gewoontes.

's Lands wijs, 's lands eer...
Kennelijk zijn ze er bij de VVD niet van overtuigd dat hun wel alcohol drinkende leden hun inname zo kunnen doseren dat dat acceptabel is voor hun "klanten" denk ik dan.
quote:yette schreef op 22 mei 2008 @ 11:22:

Wat halal eten betreft snap ik al helemaal niet dat je dat als nadelig zou kunnen zien. Ik eet al ruim tien jaar overwegend halal omdat het gewoon lekkerder is.

Weet je wel dat die dieren niet verdoofd worden voor ze geslacht worden? Dan kan het vlees nog wel lekkerder zijn, maar dat zou voor mij echt niet genoeg reden zijn om het dan toch te kopen.

Ik ben niet vegetarisch ofzo, maar een dier pijn laten lijden hoeft ook weer niet. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik snap niet dat je zulk vlees lekkerder kan vinden als je weet hoe ze geslacht worden.

Voelt toch als een snoepje dat je gestolen hebt van je beste vriendinnetje, uiteindelijk toch niet zo lekker door t feit hoe je eraan bent gekomen.

getsie.
quote:sarah2ndlife schreef op 22 mei 2008 @ 11:43:

Ik snap niet dat je zulk vlees lekkerder kan vinden als je weet hoe ze geslacht worden.

Voelt toch als een snoepje dat je gestolen hebt van je beste vriendinnetje, uiteindelijk toch niet zo lekker door t feit hoe je eraan bent gekomen.

getsie.

Nee, dan de 'normale' manier waarop kippen worden gehouden en geslacht.....dat idee smaakt een stuk beter Ik snap die ophef over halal vlees niet zo.

(Ja, ik eet soms vlees, scharrelkip en Schots scharrelschaap)
Je kan beter koosjer eten dan. Dat is wel 'rein' enzo net als halal, maar juist ook zo gemaakt dat het dier een goed leven gehad heeft en zonder pijn geslacht is.
quote:heejhallo schreef op 22 mei 2008 @ 11:26:

Frits, dat van die louter positieve effecten (in je nieuwe openingspost) is natuurlijk niet waar. Want nu hebben ze dus een alcoholvrije borrel gehad en hebben ze heibel erom binnen de partij. (Hoewel mij ook niet duidelijk is of de heibel op de Televaag en de Geenstijl sites een afspiegeling is van de 'echte' ontevredenheid vande VVD Zeeburg)Ik wil het jullie niet makkelijk maken En de positieve effecten gelden de bijeenkomst zelf, niet de rest.
quote:FritsvanEgters schreef op 22 mei 2008 @ 12:14:

[...]

Ik wil het jullie niet makkelijk maken. En de positieve effecten gelden de bijeenkomst zelf, niet de rest.

Ja, maar zo steekt de wereld natuurlijk niet in elkaar....voor de VVD is het wel degelijk belangrijk wat de effecten zijn op alle vlakken.

Dus misschien is het voor de ondernemers wel positief geweest, lekker kletsen over het ondernemerschap, maar heeft het de VVD meer kwaad dan goed gedaan. Wie zal het zeggen?

ik vind je stelling overigens niet aantrekkelijk om over te discussieren, want je zegt al bij voorbaat dat keuze A een mislukking zou zijn, immers helft minder gasten en keuze B geweldig goed, want dat werpt vruchten af. Ja, dan is de keuze niet moelijk. Dan vraag je ons te keizen tussen een mislukking en een succes. Dat is niet interessant vind ik. Het interessante is of geen alcohol schenken wel degellijk een succes is (en voor wie?), of dat je ook een succeesvolle borrel zou hebben als je wel alcohol schenkt.
Dan is de wezenlijke kwestie je ontgaan: hoe ver ga je in het aanpassen van je eigen gewoontes voor een andere groep, ook als dat iets kost? En dan is het dus juist wel een interessante vraag.

Ook als een meerderheid van de moslims geen problemen heeft met de aanwezigheid van alcohol, blijft het een interessante kwestie. Het roept de vraag op of Nederlanders (of West-Europeanen) niet te snel bij voorbaat zichzelf allerlei beperkingen opleggen die 1. irritatie wekken, en 2. moslims, zonder dat ze erover begonnen zijn, in een onverdraagzaam daglicht stellen.
Wat een onzin!! We zijn hier echt aan het doorslaan in dit land! Ik werk bij een organisatie waar enkel allochtonen werken. De moslims zijn er in de meerderheid, maar verder hebben we ook veel westerse allochtonen. We hebben regelmatig borrels, lunches en diners, waarbij er altijd voedsel uit het land van herkomst wordt geserveerd, bijvoorbeeld Surinaamse roti´s of Marokkaanse koekjes.

Er is ook altijd alchol aanwezig. En reken maar dat mij islamtische collega´s zich dan te goed doen aan de bier en de wijn. Niet alleen mijn manlijke collega´s, ook de dames lusten graag een wijntje en mijn Turkse en Marokkaanse vriendinnen lusten wel pap van een Bacootje of cocktailtje.

Onbegrijpelijk dus dat er weer gebogen wordt voor de minderheid. Wat een stelletje prutsers in Den Haag, zij hebben werkelijk geen idee wat er leeft in de samenleving. Degene die zich storen aan alchol, zijn de streng islamieten in dit land en dit betreft een heel kleine groep. Zij storen zich ook aan mijn kledingkeuze en weet ik veel wat meer.

Ik zou zeggen terug naar het land van herkomst als je je niet aanpast. En de prutsers in Den Haag gelijk meenemen.
Ik ken eigenlijk geen enkele moslim die niet drinkt...
quote:sarah2ndlife schreef op 22 mei 2008 @ 11:43:

getsie.Kijk en dt snap ik nou ook weer niet. Kijk, dat dieren geslacht moeten worden voordat wij ze als mens consumeren lijkt me logisch, maar dat dat dan weer op een speciale maniet moet, dat heet dan Halal, omdat het anders niet rein is. Nou, ik heb wel eens gelezen wat sommige mensen met dieren doen, laten we een schaap nemen, lijkt me ook niet al te rein. En ze houden wel van Halal vlees. Logica ontgaat me totaal.
quote:Labelle schreef op 22 mei 2008 @ 10:58:

Zolang het andersom niet getolereerd wordt bij de moslims, lijkt mij geen enkele reden om zelf dan wel tolerant te zijn naar hun toe.

een paar moslims die het voor het zeggen hebben getuigt niet van gebaar van loyaliteit, maar het ontbreken aan een democratie zoals het bedoeld is.

Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens... in principe, geen probleem. Moslims zijn de doelgroep en je wilt iets bereiken, dus richt je je op die doelgroep. Anderzijds, de ontbrekende tolerantie van moslims vind ik ook een reden om niet tolerant te zijn naar hen toe.

Persoonlijk heb ik trouwens meer moeite met het halalvlees (onnodig wreed) dan met de geen alcohol. Dan denk ik, doe het dan vegetarisch ofzo. Want aan halalvlees zou ik me wel gigantisch storen. Vind het ook niet kunnen dat dit in de supermarkt ligt.

(Oh en om het even voor te zijn: nee ik eet over het algemeen geen vlees en als ik het doe grotendeels biologisch).
quote:FritsvanEgters schreef op 22 mei 2008 @ 12:46:

Dan is de wezenlijke kwestie je ontgaan: hoe ver ga je in het aanpassen van je eigen gewoontes voor een andere groep, ook als dat iets kost? En dan is het dus juist wel een interessante vraag.

Ook als een meerderheid van de moslims geen problemen heeft met de aanwezigheid van alcohol, blijft het een interessante kwestie. Het roept de vraag op of Nederlanders (of West-Europeanen) niet te snel bij voorbaat zichzelf allerlei beperkingen opleggen die 1. irritatie wekken, en 2. moslims, zonder dat ze erover begonnen zijn, in een onverdraagzaam daglicht stellen.

Ik snap de kwestie wel (en volgens mij hebben we het daar al pagina's lang over), maar je manier van hem stellen vind ik raar. Jij geeft maar 2 opties (falen of succes), terwijl alle andere zaken ook van belang zijn. Hoe belangrijk zijn de wegblijvers voor het doel van de borrel? En wat denkt de andere achterban van de maatregelen? Volgens mij dus allemaal zaken die wel van belang zijn wanneer je het hebt over een succesvolle borrel of niet. (Wat dus ook erg ligt aan wat je succesvol vindt...een grote opkomst, of tevreden gasten, of meer VVD leden, goede discussies......etc). Daarom vond ik dat je met jouw stelling niet veel uit de voeten kon.

Wat beterft prinicipes enzo. Op zich is alcohol drinken niet iets wat ik uit principe doe. Maar ik ben wel voor keuzevrijheid. Als ik voor mezelf een feest zou geven zou ik inderdaad zorgen dat er 'voor elk wat wils' is. Echter, organiseer ik een feestje voor mijn veganistsche kennis, dan zorg ik dat het bij haar overtuigingen past en als ik op visitie ga bij een jood of moslim zou ik geen varkenvlees eisen. Ik weet niet of dat nou heel pragmatisch is, maar zo zou ik het doen.

ik vind het dus nogal wat anders wanneer de VVD iets voor een doelgroep doet, of voor alle leden. Op het moment dat op alle VVD bijeenkomsten geen alcohol meer zou worden geschonken, zou ik me inderdaad wel even achter de oren krabben.
quote:Pepermint_Patty schreef op 22 mei 2008 @ 11:11:

Als er bij onze vereniging een feest is staan er dus 3 tafels met eten: 1 met halalvlees, 1 met niet halal vlees voor die mensen die varkens onrein vinden en koeien heilig, staat dus kip, lam en vis en 1 tafel met groenten en fruit.

Bij het drinken is een onderverdeling in Non-alcoholisch en alcoholisch. Staat op 2 tafels.

Dat lijkt mij nog de beste indeling op een feest voor allochtonen en autochtonen. Molims en niet-moslims kunnen pakken wat ze willen, en beslissen of ze aan hun spijswetten willen houden.

Maar moslims die eisen dat er geen alcohol geschonken wordt aan anderen (die dus niet accepteren dat er überhaupt alcohol geschonken wordt), mogen van mij lekker wegblijven. Ze zouden hun halal- en alcoholvrije bijeenkomsten beten in Iran of Saoedi-Arabië organiseren. We zijn hier per slot van rekening in Nederland.
World of Warcraft: Legion
@heejhallo: dan zou de stelling veel te lang en ingewikkeld worden. Het is gewoon kiezen: succesvolle borrel onder de voorwaarde dat je je aanpast, of dan maar geen borrel. En wel zodanig aanpassen dat je jezelf iets ontzegt, omdat anderen daar aanstoot aan nemen.

Dat is wat je nu regelmatig hoort. Vandaag de schilderes, eergisteren de bouwvakkers in Almere, al een paar opera's in binnen- en buitenland, die imam die niet naar P&W wilde komen als er drank op tafel zou staan. etcetera etcetera. Ergo: hoe ver ga je om vriendjes te worden/te blijven. Is toch niet zo heel ingewikkeld?
Hè jakkes, alles wordt zo ingewikkeld!

Eerst kreeg je die moeilijke vegetariers......

Weg bitterballen.

Toen, nog erger, veganisten!

Moest je daar weer rekening mee gaan houden.......*zucht*....

Daarna "moest" alles "duurzaam"........

en ook nog eens gekocht worden van arme boertjes-in-de-derde-wereld en zo.

En nu.....

Wordt wijn & bier verboden omdat er Moslims komen!

*Godgloeiendegodverd*mme!

Mogen blokjes kaas nog wel? Water, ehhh, uit zo'n plastic flesje of alleen uit de kraan? Moet je je eigen drinkmok meenemen of hebben ze daar serviesgoed? Biologisch afbreekbare duurzaam verbouwde organische Tofu? Is dat Halal?

*Misschien is terug naar de fifties nog niet eens zo'n gek idee!*

Toen wist je tenminste waar je aan toe was

Update: sigaretten! Ook al verboden!
Toch blijf ik het vreemd vinden. Met de Joodse medemens werd vroeger en nu ook geen rekening gehouden.

Ik ben nog nooit op een "borrel" geweest waar ze kosjer eten aanboden. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven