Gezondheid alle pijlers

Wie roken hier nog?

20-03-2013 09:47 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel; hoeveel van ons roken er nog?

Heb je er spijt van dat je er ooit mee begonnen bent?

Ikzelf heb vanaf mijn 15e gerookt, tot ergens in de 30. Ben zo blij dat ik er alweer ruim 7 jaar vanaf ben!

Wij kwamen regelmatig in het ziekenhuis, en dan zie je ze buiten staan hoor; en maar roken. Terwijl iedereen kan zien dat ze al niet gezond en fit zijn; lekker blijven roken. Ik vind dat zo jammer, het gaat echt ten koste van je kwaliteit van leven.

Ik rook wel/niet/wil stoppen

Totaal aantal stemmen: 191

Ik rook nog (19%)
Ik wil stoppen (5%)
Ik rook niet en heb nog nooit gerookt (32%)
Ik rookte wel, maar nu niet meer (44%)
quote:lamaatje schreef op 20 maart 2013 @ 21:27:

Ik weet zelf sinds kort dat ik longkanker heb. Ben ondertussen al 5 jaar rookvrij. Maar om nu hier aan rokers te gaan vragen of ze geen spijt hebben van het roken, omdat haar man aan longkanker is gestorven daar wordt ik nu op z'n zachts gezegd een beetje misselijk van. Iedere roker weet best dat deze gewoonte niet gezond is.

Toen ik nog rookte werd mij ook weleens de vraag gesteld: denk je nu dat dat goed voor je is, dat roken. Wel wat denk je zelf. Ik vind het een irriterende, arrogante gewoonte die veel voorkomt bij mensen die gestopt zijn. Dit vond ik ook al voordat ik ziek werd. Kijk mij eens. Ja, ik heb ook gerookt, maar IK ben gestopt. (en jij niet) blèh.

Voor sommige mensen is het echt een crime om te moeten stoppen met roken, ik vind niet dat je deze mensen stom moet noemen, want daar help je ze zowiezo niet mee.Ooit wel eens aan gedacht dat er ook mensen zijn die oprecht bezorgd zijn? En wie zegt dat ze er bij denken; lekker puh, ik ben gestopt?
quote:madamemicmac schreef op 20 maart 2013 @ 22:24:

[...]

Ooit wel eens aan gedacht dat er ook mensen zijn die oprecht bezorgd zijn? En wie zegt dat ze er bij denken; lekker puh, ik ben gestopt?

Nee maar er zullen ook mensen zijn waar het gewoon niet bij lukt om te stoppen met roken.

Ik heb het 2x bij een partner meegemaakt dat het ze niet lukte om te stoppen met roken (nee ze hoefde uiteraard niet voor mij te stoppen hoor, dat wilde ze zelf graag, alleen heb ik altijd gezegd niet roken in de slaapkamer omdat ik astmatische bronchitus heb). Maar wat heb ik van dichtbij mee gemaakt dat het niet voor iedereen makkelijk is om te stoppen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Klopt hoor MV. Ik heb ook iemand in de familie die maar niet kan stoppen. Maar ik zie dat ze er slechter uit gaat zien en dan dat hoesten en rochelen en dr huid en ga zo maar door...En dat is naar om te zien van iemand die je zo dichtbij staat en ik ben écht bezorgd. Nee, je wilt niet steeds zeuren en wat zeggen...
Dat geloof ik best madame, dat er mensen zijn die het goed bedoelen. Dat zal bij TO ook wel het geval zijn, maar het belerende toontje waarop het gezegd wordt is meestal al irritant genoeg. Ik heb het ook wel meegemaakt met iemand die na jarenlang zelf roken na het stoppen 'ik ga niet naast jou in de rook zitten hoor. Twee weken geleden pafte ze er ook nog lustig op los. En dat je toch maar moest stoppen, want bla bla bla.

Ik kan me nog goed herinneren hoe ik me toen voelde en het gaf mij nu niet bepaald de inspiratie om ook met het roken te stoppen. Eerder zou ik nog een sigaret opsteken, want rokers

roken hun emoties weg. En stoppen is natuurlijk het beste, maar op deze manier gaat dat echt niet lukken.
odi et amo
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 maart 2013 @ 22:09:

ooit rookte ik ook, korte tijd. ik wist wel dat het slecht was, maar ik ontkende het ook. stoppen was trouwens heel makkelijk

Ik rook allang. Stoppen is nog niet gelukt. Ooit lukt het.

Verder vind ik heel veel dingen trouwens enorm makkelijk.
Duss....
jammer dat je rookt terwijl stoppen niet zoveel voorstelt.
lama dat is natuurlijk een makkelijke redenering, alles erop gericht om de verslaving in stand te houden en je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. Stoppen of niet stoppen is geen kwestie van de toon van een ex roker, of de vraag van een vriend. het is een belang dat je zelf moet zien.
Juist meds, dat is het enige dat helpt. En zolang je dit zelf niet inziet kunnen anderen praten als Brugman, maar dit helpt niet om het roken te stoppen. Precies wat ik ook zeg toch.

En ik heb de verantwoording nog nooit afgeschoven, maar de vraag van TO is waarom mensen blijven roken en mijn antwoord is dan omdat ze verslaafd zijn.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 20 maart 2013 @ 23:52:

Juist meds, dat is het enige dat helpt. En zolang je dit zelf niet inziet kunnen anderen praten als Brugman, maar dit helpt niet om het roken te stoppen. Precies wat ik ook zeg toch.

En ik heb de verantwoording nog nooit afgeschoven, maar de vraag van TO is waarom mensen blijven roken en mijn antwoord is dan omdat ze verslaafd zijn.Precies. Ik rook en weet dat het slecht is. En waarom ik dat blijf doen? Ten eerste omdat ik verslaafd ben en ten tweede omdat ik het lekker vind. Ik accepteer het risico. Ben twee maal 9 maanden gestopt met roken. Was ontzettend moeilijk en het enige waardoor ik het volhield was de wetenschap dat als de borstvoeding klaar was, ik weer ''mocht''.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 maart 2013 @ 23:31:

jammer dat je rookt terwijl stoppen niet zoveel voorstelt.Hoe weet jij dat als je maar even hebt gerookt?
Duss....
Net als de meeste mensen, ooit begonnen op de mavo omdat ik het toen stoer vond. Daarna werd het een knipperlicht van 15 sigaretten per dag roken naar 2 sigaretten per dag roken en dan weer 10 op een dag. Tijdens het uitgaan overigens niet meer, maar misschien komt dat ook doordat ik geen alcohol drink en mijn vrienden niet roken.

Een tijdje geleden ben ik er trouwens mee gestopt, omdat ik had gemerkt dat ik er angstaanvallen door kreeg. Werd me ook meteen duidelijk wat voor een naar spul het is.
quote:Mocy schreef op 21 maart 2013 @ 00:02:

[...]

Precies. Ik rook en weet dat het slecht is. En waarom ik dat blijf doen? Ten eerste omdat ik verslaafd ben en ten tweede omdat ik het lekker vind. Ik accepteer het risico. Ben twee maal 9 maanden gestopt met roken. Was ontzettend moeilijk en het enige waardoor ik het volhield was de wetenschap dat als de borstvoeding klaar was, ik weer ''mocht''.Daar begrijp ik dan weer niks van. Ik ben gestopt toen ik zwanger wilde worden en in die tijd gaat alle verslavende zooi gewoon je lijf uit. En ook de geestelijke verslaving (na het eten een sigaretje etc) sneuvelt in 9 maanden. Ik hoefde gewoon echt niet meer toen 'het weer mocht'. Ik ken ze wel hoor, de vrouwen die meerdere keren gestopt zijn wegens zwangerschap maar die steevast weer begonnen. Ook is mij vaak gevraagd of ik weer ging roken als de baby er was. Nou nee dus, waarom zou ik een verslaving die er niet meer is weer opnieuw opstarten?
quote:ronniemitchel schreef op 20 maart 2013 @ 21:05:

[...]

wie zegt dat Lamaatje er niet mee geconfronteerd word?, ze mag ook zelf weten hoe ze reageert net als dat Vicky haar preek mag houden.

Ik preek helemaal niet over wel of niet roken. Ik voor mijzelf kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik er vanaf ben. Ik begin er verder ook niet over tegen mensen die roken, dat moeten ze zelf maar weten. Ik ga wel liever om met mensen die niet roken, dat wel. Maar de meeste mensen in mijn omgeving zijn al gestopt. Ik vraag me alleen wel af waarom mensen toch blijven roken, terwijl het zo ten koste gaat van de kwaliteit van leven. Je maakt je lichaam kapot. Dat mag ik toch wel zeggen op dit topic. Tegelijkertijd weet ik natuurlijk ook dat nicotine zwaar verslavend is, en dat het gewoonweg heel moeilijk kan zijn om te stoppen, daar heb ik ook alle begrip voor. Alleen bij veel mensen krijg ik ook het idee dat ze er ook nog nooit moeite voor hebben gedaan om te stoppen, dat ze liever hun kop in het zand steken dan hun pleziertje te moeten opgeven.

Lamaatje, sorry dat ik de verkeerde snaar raakte.
Ik heb nooit gerookt. Althans, ik heb 1x een trekje genomen aan een sigaret maar..

-het voegde niets toe

-het smaakte niet lekker

-maar toch 'smaakte' het naar meer.

Ik heb me toen resoluut voorgenomen om nooit meer een sigaret aan te raken, want als zo iets nutteloos toch aantrekkingskracht heeft, dan is er iets heel goed mis mee!

Wat me wel weer leuk lijkt is om pijp te roken, met geurtabak. Ik had vroeger een leraar...heerlijk! Ik zal er maar niet aan beginnen.
Ik heb ook gerookt, ik ben inmiddels een maandje of 7 gestopt en hoewel ik er nooit wat van zal zeggen... Ik vind roken zó smerig nu! Het stinkt vreselijk en als mensen bij ons zijn mogen ze in de keuken roken, want geen balkon en dan... Getver, als ik de volgende dag wakker word kan ik niet eens een ontbijtje maken.

Hoe kón ik dit niet ruiken? Denk ik dan bij mezelf. En mensen die hebben gerookt 's ochtends vroeg en dan naast je komen zitten. Yuk! Echt niet te filmen.

Ik rook nooit meer. Ik heb toen ik net gestopt was nog 2x 'gezondigd' en toen dacht ik: nee, het is gewoon klaar. Punt. Hoofdstuk uit.

Misschien makkelijk, want ik ben op m'n 16de begonnen met roken, jaar gelegenheidsroker geweest en toen een jaar gestopt geweest en toen pas full-on gaan roken. Dus in totaal zo'n 5 jaar 'vast' gerookt, en ik kan me wel voorstellen dat dat iets heel anders is dan 20 jaar roken, of langer.

Overigens roken veel van mijn middelbare schoolvrienden nog en willen ze altijd dat ik mee buiten kom staan. Het stomme is dus dat ik dan vaak in m'n eentje binnenzit.

Terwijl van mijn vrienden op de uni echt niemand rookt. Daar was ik echt een outcast, smerige roker. Dat ik nu veel in die omgeving zit heeft zeker wel bijgedragen aan dat ik gestopt ben.

Want dan zaten we gezellig in de kroeg, en dan ging ik 'gezellig' in m'n eentje buiten een sigaretje roken in de kou. Dat snap ik nu écht niet meer. Is het gezellig binnen, ga je in je eentje buiten staan koukleumen! En waarvoor? Voor iets dat je totaaaaaal zelf in stand houdt.

Niks nare opmerkingen van mensen en stress. Niks de gemene stofjes in sigaretten die je verslaafd houden. Roken zit voor het grootste deel tussen je oren en je bent ZELF degene die zich afhankelijk maakt. En waarvan? Van een stinkend, kankerverwekkend rolletje papier, wat 'op smaak' is gebracht met arsenicum, aceton en teer.

Nou, nee bedankt. Lijkt wel alsof ik gek was. 'Stoppen is zoooooo moeilijk!' Zei ik. Want iedereen rookte. En m'n vader ging dood. En ik moest hard leren voor tentamens. En m'n zusje kreeg een eetstoornis. Nu kon ik echt niet stoppen.

Nou, iedereen rookt nog steeds. Mijn vader is nog steeds dood. Ik heb nog steeds tentamens. Mijn zusje heeft nog steeds een eetstoornis. Maar ik rook niet meer.

Dus, hoewel ik het nooit hardop zal zeggen (oké alleen hier op het vf 1x): ik begrijp werkelijk niet wat je (of mij) bezielde om te gaan roken. Smerige gewoonte. Smerig gewoon.

Maar goed. Dat zeg ik dus niet hardop want daar heeft iemand niks aan. Als ik dat hardop zeg.
Nou Kabouter, ik vind dat je heel trots mag zijn op jezelf! En dat je sommige dingen niet hardop zegt, dat herken ik wel. Ach, de mensen die nog roken weten het zelf ook wel, dat het ongezond en vies is. Dat hoef ik ze niet nog eens in te wrijven, is ook zinloos, want ze moeten zelf de knop omzetten. Dan werkt het alleen maar averechts om te zeggen dat ze zouden moeten stoppen. Diep van binnen vind ik rokers stom, ik vind het stom om ze buiten op een kluitje te zien staan roken. Alsof het een stel pubers zijn. Een goede vriendin van mij rookt nog steeds, was steeds wel gestopt met haar zwangerschappen. Omdat ik haar zo graag mag, ben ik ook toleranter ten opzichte van het roken.
quote:Vicky schreef op 21 maart 2013 @ 08:40:

[...]

Ik preek helemaal niet over wel of niet roken. Ik voor mijzelf kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik er vanaf ben. Ik begin er verder ook niet over tegen mensen die roken, dat moeten ze zelf maar weten. Ik ga wel liever om met mensen die niet roken, dat wel. Maar de meeste mensen in mijn omgeving zijn al gestopt. Ik vraag me alleen wel af waarom mensen toch blijven roken, terwijl het zo ten koste gaat van de kwaliteit van leven. Je maakt je lichaam kapot. Dat mag ik toch wel zeggen op dit topic. Tegelijkertijd weet ik natuurlijk ook dat nicotine zwaar verslavend is, en dat het gewoonweg heel moeilijk kan zijn om te stoppen, daar heb ik ook alle begrip voor. Alleen bij veel mensen krijg ik ook het idee dat ze er ook nog nooit moeite voor hebben gedaan om te stoppen, dat ze liever hun kop in het zand steken dan hun pleziertje te moeten opgeven.

Lamaatje, sorry dat ik de verkeerde snaar raakte.Als iemand niet de behoefte heeft om te stoppen, zal die ook niet de moeite nemen. Ik kan ook aan jou vragen waarom je pas na 15 jaar roken gestopt bent en niet na 5 jaar roken. Het is namelijk al heel lang bekend dat het slecht is.
kaboutermuntmuts zei:

Hoe kón ik dit niet ruiken? Denk ik dan bij mezelf. En mensen die

hebben gerookt 's ochtends vroeg en dan naast je komen zitten. Yuk!

Echt niet te filmen.

Bizar he. Ik snap het ook niet en schaam me nu dood dat ik overal zo'n walm verspreid heb. Ik vind het eigenlijk heel raar dat niemand er ooit iets van gezegd heeft, me gewaarschuwd heeft. Dat doe ik nu ook niet bij rokers die een walm verspreiden. Maar toch, mijn beste vrienden hadden toch wel eens wat kunnen zeggen?

En de rest van je post is ook zó waar.

Maar dat zeg ik ook niet hardop hoor
.
Eens met kabouter.
En zoenen. Echt, als naast iemand staan die gerookt heeft al vies is, hoe moet het dan wel niet zijn om iemand te zoenen die net zijn peuk uitmaakt. Mijn exen weten dat, maar ik ga het maar niet vragen

[...]

Lamaatje, sorry dat ik de verkeerde snaar raakte.

Ik vind je vraag wel een beetje naief voor een ex-roker. Als je nou nooit hebt gerookt dan snap ik dat je niet begrijpt dat iemand er niet mee stopt. Maar je hebt zelf ook nog jarenlang doorgerookt terwijl je natuurlijk allang wist dat het heel erg slecht voor je was. Dus in die zin begrijp ik wel dat Lamaatje zich afvraagt wat je bedoeling is met dit topic.

Ik vond zelf stoppen uiteindelijk een eitje, maar dat was wel pas toen ik er echt klaar voor was. Toen was het gewoon een kwestie van de knop omdraaien en niet eens meer aan roken denken. Want ik rookte dus niet meer.

Ik vind het nu ook een supersmerige gewoonte, achteraf gezien onbegrijpelijk dat ik mezelf dat zo lang heb aangedaan. Verslaving is een raar fenomeen.
Mijn conclusie was voor mij al bekend voor ik dit topic opende; mensen willen (en in sommige gevallen kunnen) niet stoppen met roken omdat ze dat gewoonweg niet willen. Pas als het moment voor hun zelf daar is, zetten ze de knop om.

Ik heb dit topic geopend om te vragen hoeveel onder ons nog roken, nog nooit gerookt hebben of zijn gestopt. Ik vind het mooi om de reacties te lezen, die zijn voor mij heel herkenbaar natuurlijk. Wat dat met naïviteit te maken heeft snap ik niet zo goed.

[...]

Lamaatje, sorry dat ik de verkeerde snaar raakte.Deze vraag vind ik van een ex-roker een beetje naïef. Van mij mag je hem stellen hoor, ik heb eerder ook al geantwoord op je vraag.
Tekst waar ik op reageer is veranderd.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mocy schreef op 21 maart 2013 @ 00:02:

[...]

Precies. Ik rook en weet dat het slecht is. En waarom ik dat blijf doen? Ten eerste omdat ik verslaafd ben en ten tweede omdat ik het lekker vind. Ik accepteer het risico. Ben twee maal 9 maanden gestopt met roken. Was ontzettend moeilijk en het enige waardoor ik het volhield was de wetenschap dat als de borstvoeding klaar was, ik weer ''mocht''.

Je vind het alleen maar lekker omdát je verslaafd bent.

En die risico's accepteren? Die risico's zijn vrij abstract als je niet werkelijk met de gevolgen geconfronteerd wordt...

Had het er vroeger vaak lacherig over met een vriend: dat gezeik over roken, van leven ga je dood, het zal allemaal wel meevallen.

Na jaren zwaar emfyseem, wat een ongelooflijk beperkende ziekte kan zijn, stond ik aan zijn sterfbed. Pas dan realiseer je je, wat voor risico's je eigenlijk 'accepteert'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven