Grote verschil in kerken.

06-04-2013 11:27 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het gemerkt.

Ikzelf ben een bekeerde christen en dat lag echt aan de 'type' kerk.

Ik wil niet echt een discussie beginnen, maar wie (die geloven en wel eens naar de kerk gaan/gingen) heeft er ook een verschil in gemerkt?

Toen ik jonger was vond ik er helemaal niks aan, vond het saai en het God leek zo ver weg. Ik kende Hem alleen uit de 'verhalen'.

Nu is dat anders. Ik weet nu dat Hij leeft en er is voelbaar contact. En het maakt mij heel blij.

In de ene kerk werd er heel anders gesproken over God dan in de andere.

De kerk waar ik nu heen ga, houden ze bijvoorbeeld genezingsdiensten en de 1e keer dat ik mensen spontaan beter zag worden, verkeerde ik in shock. Nu vind ik het normaal.

Wie heeft dit ook?

Het leek mij leuk om ervaringen te delen en om te kijken hoe andere gelovigen God en Jezus in hun leven ervaren?

Ik weet dat voor sommigen dit onderwerp wellicht wat gevoelig kan zijn, en het is niet mijn bedoeling om mensen te 'overtuigen' en zeker niet om te kwetsen (bij voorbaat al).
quote:NummerZoveel schreef op 06 april 2013 @ 12:35:

[...]

Dergelijke overtuigingen suggereren ook dat je zelf mede verantwoordelijk bent voor het krijgen van ziektes. En dat is mi absoluut respectloos tegenover vrijwel alle zieken! Walchelijk!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 14:14:

[...]

**grinnikt ** dat zeggen mensen wel vaker als ze geen idee hebben maar dat niet willen laten blijken (waarvan akte)

Ik snap wel dat violinruns je aanbod afslaat; op mij kwam het eigenlijk meer over als een overhoring waarbij je wachtte tot ze de fout in ging dan een onbaatzuchtig aanbod om haar 'verder te helpen'.

Was dat je bedoeling of lees ik niet goed?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 06 april 2013 @ 14:23:

[...]

Ik snap wel dat violinruns je aanbod afslaat; op mij kwam het eigenlijk meer over als een overhoring waarbij je wachtte tot ze de fout in ging dan een onbaatzuchtig aanbod om haar 'verder te helpen'.

Was dat je bedoeling of lees ik niet goed?Dat lees je niet goed.
quote:mamajobsa schreef op 06 april 2013 @ 14:15:

[...]

Nee ik zeg niet da lamara een denkfout daarom staat je ook tussen aanhalingstekens.

Ik bedoel da dit een denkfout is die in het algemeen gemaakt wordt ;) vind jij, volgens jouw geloof
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 14:24:

[...]

Dat lees je niet goed.Waarom zou ik van een wildvreemde op een forum, die ik niet eerder 'gesproken' heb, opeens 'hulp in mijn zoektocht naar kennis' moeten aannemen? Een zoektocht die doorgaans intiem is, zeer persoonlijke vragen bevat en niet slechts een studie naar geschriften is. Terwijl die persoon, zonder mij te kennen, alles wat ik schrijf in twijfel zegt, mij niet serieus neemt, en mijn (tot nu toe opgebouwde, doch niet uitgebreide) kennis als domweg oppervlakkig wegzet.
It is me. Viola.
quote:mamajobsa schreef op 06 april 2013 @ 14:14:

[...]

Vrouwtje ik denk niet dat doordat je voorganger het zo goed doet er dingen gebeuren die in andere kerken niet gebeuren.

Het is de ruimte voor de Heilige Geest die gegeven wordt binnen een gemeente waardoor God Zijn werk kan doen.

En ja een voorganger speelt daarin zeker een rol, die kan een kerk maken of breken.

In pinkster/evangelie gemeentes wordt over het algemeen veel meer ruimte geven voor de Heilige Geest om te werken dan in bv gereformeerde gemeentes.

Het is ook het type mensen en hoe zij erin staan, ik ga zelf naar een baptistengemeente, na een hele poos na een evangelische gemeente te zijn gegaan.

Met de vorige voorganger was deze gemeente geestelijk zo goed als dood, de Heilige Geest had hier geen ruimte om te werken, er staat nu een nieuwe voorganger en er zijn een heleboel dingen veranderd, er gebeuren mooie dingen, het kinder en jeugdwerk loopt supergoed, de gemeente is gegroeid etc

In je laatste zin zeg je precies hetzelfde als vrouwtje, namelijk dat het sinds de nieuwe voorganger beter is en dus dat het aan de voorganger ligt. Het ligt net zo goed aan de inzet van gemeenteleden of een gemeente geestelijk dood of levend is (om in jouw termen te blijven).

Ik vind het oprecht verdrietig te lezen dat jullie God zo weinig credit geven. Alsof God afhankelijk is van mensen die Hem al of niet ruimte geven om te werken.
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 14:04:

[...]

maar vanuit je beperkte kennis: wat zijn de verschillen? Gewoon om je verder te helpen in je zoektocht naar kennis....

Ik hoop dat jij dan wel zo sportief bent om de handschoen op te pakken. Wat is naar jouw mening de grootste gemene deler tussen het christendom, de islam en het jodendom en wat zijn de grootste verschillen?

Gewoon, om jouw visie te kennen en daarvan te leren..
quote:vrouwtje010 schreef op 06 april 2013 @ 14:04:

[...]

Beste Rozenstruikje,

ik vind je best snel oordelen.

God is mijn alles. de nummer 1 in mijn leven, daarna komt de rest.

Ik ben absoluut niet zonder fouten, maar ik doe mijn best.

En daar is God best blij mee, denk ik zo, aangezien hij voor ons zorgt, en jawel, ook genezingen binnen mijn familie heeft verricht.

Ik geloof in wat 'mijn' voorganger verteld over God de Vader, Jezus de Zoon, en de Heilige Geest.

En hij predikt over het Woord van God, de Bijbel dus, de evangeliën dus. Zo gebeuren er veel dingen daar, die niet in andere kerken gebeuren. Hij doet het dus waarschijnlijk 'goed genoeg' aangezien God zich daar vaak openbaart.

Daarom mijn nieuwsgierigheid, of dat ook in andere kerken gebeurd.

En daarom dat ik wonderen verwacht van God, anders zou ik geen christen moeten zijn. Alles wat in de Bijbel staat, neemt de voorganger ook serieus. En waarom niet verwachten dat Hij je geneest. Hij is onze Almachtige God toch, die Zijn Zoon heeft gegeven.

En Hij laat zich zeker niet voor zijn karretje spannen. Hij doet dat wanneer en hoe Hij dat wil, niet hoe wij denken te willen.

Ik snap ook niet hoe je erbij komt, dat ik niet zozeer in God geloof?

Wacht even. Ik vind wat je hier schrijft tegenstrijdig. Eerst schrijf je dat God genezingen geeft in je familie en gemeente en je trekt daar de conclusie uit dat je (en de gemeente/voorganger) dan blijkbaar 'goed' gelooft. Daarmee zeg je dat als er geen wonderen gebeuren je dus niet goed gelooft.

Vervolgens sluit je je post af met te zeggen dat God het op Zijn tijd doet en zich niet voor ons karretje laat spannen. Dat betekent dan toch dat als er geen wonderen gebeuren dat komt omdat God het niet de tijd en plaats vindt, niet omdat wij 'slecht' geloven. Een gemeente (kerk) waar geen wonderen gebeuren is dan toch geen slechte kerk?

Die twee dingen vind ik tegenstrijdig.
het klinkt als opbieden wie de beste kerk heeft....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 06 april 2013 @ 14:48:

Typisch hè? Maar daar draait dit soort discussie altijd op uit. Blijkbaar vinden alle gelovigen het zeer moeilijk om zich met de overeenkomsten bezig te houden.

Ik weet er al helemaal niet zo veel van, en noem mezelf agnostisch, maar volgens mij geloofden mensen voor Babel op één manier in één God, maar ging het mis toen ze die toren gingen bouwen. Je zou daar, als gelovige een les uit kunnen trekken.
quote:rosanna08 schreef op 06 april 2013 @ 14:48:

Ja, ik wou nog schrijven: je klinkt vrijgemaakt (ware kerk gedachte).

Dat hele gedoe heeft trouwens gemaakt dat ik niet veel meer op heb met de kerk als instituut. De gemeente (dus een verzameling gelovigen) daarentegen vind ik belangrijk, als gemeenschap, samen geloven, zonder dogma's over hoe het zou moeten. Gewoon, samen de bijbel lezen, bidden en met elkaar meeleven.
Over verschillen gesproken: je hebt tegenwoordig ook een atheïstische kerkdienst, gebroederlijk naast een christelijke kerk.
Wat Rosanna08 zegt.

Het lijkt niets met het geloof te maken te hebben, maar een verlengde van ons ego dat dan binnen zo een discussies gekrenkt wordt.

Als je echt gelooft,echt, echt, echt gelooft dan ben je in staat om de waarheid van je geloof zodanig te vertrouwen dat het je vrede geeft. Wat is dat voor waarheid, waarin je niet eens vertrouwd, die je denkt te moeten bewijzen?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:DidiRidi schreef op 06 april 2013 @ 15:06:

Wat Rosanna08 zegt.

Het lijkt niets met het geloof te maken te hebben, maar een verlengde van ons ego dat dan binnen zo een discussies gekrenkt wordt.

Als je echt gelooft,echt, echt, echt gelooft dan ben je in staat om de waarheid van je geloof zodanig te vertrouwen dat het je vrede geeft. Wat is dat voor waarheid, waarin je niet eens vertrouwd, die je denkt te moeten bewijzen?Misschien is dat juist wel logisch: als geloof zo belangrijk is dat het deel van jezelf wordt, is kritiek op en twijfel aan geloof dus ook gelijk persoonlijk, en dan is het heel menselijk om je te willen verdedigen.
Ja maar die twee zet ik net tegenover elkaar: geloof als Iets van jezelf (egodingetje)<------ >vertrouwen op de hogere(=niet in rangorde) waarheid van het geloof, omdat deze in zichzelf overtuigd genoeg is.

Ff toelichting nog met voorbeeld.

Dat 'God houdt van mij' bijvoorbeeld, daaraan vast zit de gedachte 'omfat ik naar de juiste kerk ga, dit zus en zo denk, op vrijdag de minder bedeelde help' ( ik zeg maar wat). Vaak is dit zo verkneutert en egogecentreert dat het zo klein mogelijk wordt gehouden, alleen de eigen grmeenschap of eigen godvrezende gezin dat trouw naar de kerk gaat itt tot de buurvrouw.

Een dat terwijl het zojuist genoemde 'god houdt van mij, niet komt zonder ' en tegelijkertijd houdt hij eveneel van alle andere mensen op een net zo persoonlijke manier' een gedachte dat juist de andere kant op moet bewegen, het moet bewegen. Het moet een zo groot mogelijk gebied zien in te nemen, de gedachte dat eenieder gelijk is en geliefd. Over geloven en culturen heen en niet navelstaarderig en nannanananna ik weet het lekker beter dan jij, god houdt meer van mij. Want dat lijkt tegenwoordig het geval, dat we dat doen, lees de krant maar hoe we over bijv de Islam denken etc.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Sorry voor spelfouten, grammaticale fouten, beroerde zinsopbouw, mea culpa.
Vrouwtje, je voorganger die alles goed doet. Niet door werken, weet je nog? Jij bent snel van oordeel dat andere gemeentes het dan maar niet goed zouden doen omdat het daar niet gebeurd. Ik denk dat je de bijbel maar half begrijpt en klakkeloos aanneemt wat Jan Zijlstra, vermoed ik, zegt.

Als God op 1 staat, dan zijn die genezingen ondergeschikt. Bij jou niet. En bij die genezingsdiensten zijn het altijd de 'vage' ziekten die sterk beinvloed worden door psyche die 'genezen' worden en de zogenaamde groeiende benen. Nooit echt gehandicapten of echte zieken. Het is grove misleiding.

Ik kan ook zeggen dat ik genezen ben van mijn rugklachten, maar dat is niet zo. Mijn rug ligt nog steeds in de kreukels als je een mri zou maken. Echter heb ik rust en vrede door God wat maakt dat 80% van mijn klachten weg zijn (ontspanning spieren, wat anders veel pijn veroorzaakt) . Ook dat is dus psyche. Dat is geen genezing.
@didiridi

Ja precies zo komen gelovigen ook vaak op mij over. Er word een grote strijd gevoerd om het ego en niet on waar het werkelijk om zou moeten draaien. Zo vreemd vraag me dan ook af of gelovigen dit zelf niet zien.

@rozenstruikje

Je trekt teveel conclusie over to, die je helemaal niet kan trekken. Wie zegt dat bij to niet god op nummer 1 staat, dat maakt jij ervan. Het hele ego verhaal is juist goed op jou van toepassing. Dus aan jou de vraag hoe goed lees jij je bijbel eigenlijk?
Laramaatje, ego verhaal? Ligt toe alsjeblieft?
Vrouwtje dringt hier zich regelmatig op met genezingsdiensten inclusief in topics waar dat totaal ongepast is. Ik heb dit meegenomen in mijn reacties. Het draait vooral daar om en ik hoor vooral schemeren dat die gemeente dan goed is, en de rest niet. Iemand, ik dacht jij Lamaraatje, hebt het over de Heilige Geest waar meer ruimte voor is in die kringen, waardoor je andere gemeentes in feite zegt dat het daar niet kan, omdat de HG die ruimte niet krijgt. Ik betwist dat. Ik zie vooral christenen in die kringen van de ene high naar de andere moeten gaan voor hun christelijke kick, en daarom ook weer heel erg snel afvallen.
Nou, dat je meer bezig bent met gelijk hebben of de waarheid bezitten en daar een ander op oordeelt.
quote:rosanna08 schreef op 06 april 2013 @ 14:26:

[...]

vind jij, volgens jouw geloof Oke als jij dat zegt, ze vraagt toch om mijn zienswijze, nou dat is die.
quote:Katherina schreef op 06 april 2013 @ 14:51:

[...]

Typisch hè? Maar daar draait dit soort discussie altijd op uit. Blijkbaar vinden alle gelovigen het zeer moeilijk om zich met de overeenkomsten bezig te houden.

Ik weet er al helemaal niet zo veel van, en noem mezelf agnostisch, maar volgens mij geloofden mensen voor Babel op één manier in één God, maar ging het mis toen ze die toren gingen bouwen. Je zou daar, als gelovige een les uit kunnen trekken.Nee, ze wilden een goren bouwen tot aan de hemel om aan god gelijk te zijn. Hij wilde dat niet en daarom liet hij hen elk een andere taal spreken.
Ik vind het overigens inderdaad ook kwetsend overkomen tov al die mensen die ziek zijn, of zieken in de familie hebben die dan wel niet genezen omdat blijkbaar zij de Heilige Geest niet hebben of zo. Zo werkt het niet. Daar moet je mee uitkijken ook. Ik krijg er een hoog Jomanda gevoel bij.
Huh, ik heb niks gezegd over heilge geest ha ha. Dat is niks voor mij ook wist ik niet dat to meerdere topics hierover heeft geopend.

Of dat ze haar gemeente goed is en de rest niet.

Ik heb het alleen over dit stukje op dit moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven