Grote verschil in kerken.

06-04-2013 11:27 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het gemerkt.

Ikzelf ben een bekeerde christen en dat lag echt aan de 'type' kerk.

Ik wil niet echt een discussie beginnen, maar wie (die geloven en wel eens naar de kerk gaan/gingen) heeft er ook een verschil in gemerkt?

Toen ik jonger was vond ik er helemaal niks aan, vond het saai en het God leek zo ver weg. Ik kende Hem alleen uit de 'verhalen'.

Nu is dat anders. Ik weet nu dat Hij leeft en er is voelbaar contact. En het maakt mij heel blij.

In de ene kerk werd er heel anders gesproken over God dan in de andere.

De kerk waar ik nu heen ga, houden ze bijvoorbeeld genezingsdiensten en de 1e keer dat ik mensen spontaan beter zag worden, verkeerde ik in shock. Nu vind ik het normaal.

Wie heeft dit ook?

Het leek mij leuk om ervaringen te delen en om te kijken hoe andere gelovigen God en Jezus in hun leven ervaren?

Ik weet dat voor sommigen dit onderwerp wellicht wat gevoelig kan zijn, en het is niet mijn bedoeling om mensen te 'overtuigen' en zeker niet om te kwetsen (bij voorbaat al).
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 18:49:

[...]

Wat een nare manier van forummen houd jij er op na. Ik ga hier, om hopelijk voor iedereen duidelijke redenen, niet verder op in.

Dus mij uitlokken vind jij wel een aardige manier van forummen? Vreemd he dat ik daar dan weer niet op in ga!

btw: het is wel duidelijk dat je geen idee hebt van de islam. Je kennis van het christendom is namelijk al niet al te sterk, dus tja wat kan men anders verwachten.
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 19:01:

[...]

Dus mij uitlokken vind jij wel een aardige manier van forummen? Vreemd he dat ik daar dan weer niet op in ga!Ik heb jou op geen enkel moment uitgelokt. Als jij dit wel vind, dan ben ik benieuwd bij welke uitspraken jij dat vind, zodat ik deze eventueel kan nuanceren. Ik heb enkel geschreven niet op al jouw vragen in te gaan.
It is me. Viola.
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 19:01:

btw: het is wel duidelijk dat je geen idee hebt van de islam. Je kennis van het christendom is namelijk al niet al te sterk, dus tja wat kan men anders verwachten.Nogmaals; ik zou het prijs stellen als je wilt stoppen met het schrijven van aannames. Dit doe ik ook niet over jou. Ik zou het fijn vinden als we in de discussie elkaar kunnen respecteren.
It is me. Viola.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 19:03:

[...]

Nogmaals; ik zou het prijs stellen als je wilt stoppen met het schrijven van aannames. Dit doe ik ook niet over jou. Ik zou het fijn vinden als we in de discussie elkaar kunnen respecteren.

Jij doet zelf ook aannames, want je denkt dat iedereen maar weet waarom je ergens niet op ingaat?

** meten met 2 maten is leuker dan alleen **
quote:DidiRidi schreef op 06 april 2013 @ 17:23:

@ iemand-weet-niet-meer-wie

Waarom de mens zondig is? Het staat eigenlijk nergens zo, we zijn wel belast met de erfzonde. En we kunnen daar vanaf door de doop en gods weg te volgen.

Toen god de mens schiep, kon hij de mens niet dwingen om in god te geloven of om goed te zijn. Omdat het dan gedwongen, onvrijwillig is. En aangezien god goed/liefde etc is gaf hij de mens de vrije wil. Om vanuit zichzelf voor liefde/ god te kiezen.

God is dus goed en die heeft dus een tegenhanger: het kwaad/ alles wat niet-god is ( de duivel is verpersoonlijking)

God geeft Adam en Eva het paradijs en verteld ze alles: jullie kiezen zelf, je woont in het paradijs, daar staat een boom als je er van eet krijg je kennis. Eva eet---> erfzonde. Verbanning uit paradijs. ( paradijs kun je ook weer op heel veel manieren uitleggen)

Waarom erfzonde. Omdat we ook niet 'per individu' gedwongen mogen worden om te geloven. De doop is eigenlijk het moment waarop je vrijwillig de keus maakt om god/de liefde te volgen. Vroeger was de doop op oudere leeftijd, kinderloop kwam toen heel Europa al gekerstend was. De doop houdt ook in dat je al het kwade afzweert, dus alles wat niet-van god is/niet-liefde is. Belofte is paradijs.

Dus die erfzonde is eigenlijk ter bewustmaking van de vrije wil die we hebben en dat we in vrije wil voor liefde kunnen kiezen. Als god ons zou dwingen/ of chanteren daartoe, zou hij niet goed zijn.

Zo iets, beter krijg ik het niet uitgelegd. En je moet er rekening mee houden dat het oude verhalen zijn in denk en schrijfstijl van de tijd waarin ze geschreven zijn. Maar de filosofische gedachtengang is eigenlijk niet zo heel gek. Een keuzevrijheid en de liefde voor de ander staan eigenlijk meestal wel centraal.

Vergeten: de slang( het kwaad) die Eva verleidt, god heeft daar dus geen 'macht' over, god heeft geen macht over het kwaad. We moeten het zelf afzeweren.Dat is toch geen vrije wil. Immers de beloning is paradijs/hemel of verdoemenis. Ik zie dat dan toch meer als chantage. Want het gevolg is nogal groot. Dus waar is de keuzevrijheid?
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 19:07:

[...]

Jij doet zelf ook aannames, want je denkt dat iedereen maar weet waarom je ergens niet op ingaat?

** meten met 2 maten is leuker dan alleen **

Zou je een voorbeeld willen geven van de aanname(s), zodat ik deze kan uitleggen, nuanceren of aanvullen? Of eventueel mijn mening hierover kan herzien?

Aanvulling; als je doelt op de 'aanname' "Om hopelijk voor iedereen duidelijke redenen, ga ik hier niet verder op in".

Dat is inderdaad een aanname en dat staat duidelijk in mijn post. Ik wil deze ook toelichten: ik voel niet de behoefte om iets uit te leggen (of mij te verdedigen) aan iemand die mij op geen enkele manier als een serieuze gesprekspartner behandeld.
It is me. Viola.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 19:11:

[...]

Zou je een voorbeeld willen geven van de aanname(s), zodat ik deze kan uitleggen, nuanceren of aanvullen? Of eventueel mijn mening hierover kan herzien?

Aanvulling; als je doelt op de 'aanname' "Om hopelijk voor iedereen duidelijke redenen, ga ik hier niet verder op in".

Dat is inderdaad een aanname en dat staat duidelijk in mijn post. Ik wil deze ook toelichten: ik voel niet de behoefte om iets uit te leggen aan iemand die mij op geen enkele manier als een serieuze gesprekspartner behandeld.

dat zei ik toch al.... je denkt dat iedereen weet wat je bedoelt, maar helaas IK kan in ieder geval geen gedachten lezen. Wellicht de rest van het forum wel?

En dat ik geen serieuze gesprekspartner ben is er ook zo 1: waar leidt je dat in godsnaam (pun intended) uit af? Omdat ik het niet met je eens ben, of wat?
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:08:

[...]

Dat is toch geen vrije wil. Immers de beloning is paradijs/hemel of verdoemenis. Ik zie dat dan toch meer als chantage. Want het gevolg is nogal groot. Dus waar is de keuzevrijheid?Voor de aarde er was, was God er al en ook al het boeltje gevallen engelen. Er bestond al goed en kwaad. Beide opties waren er en beide opties zijn gegeven door God om ons vrije wil te geven. Na de zondeval heeft Hij nog een eeuwigdurende verzoenings mogelijkheid gegeven en dat is ook vrije wil.
Naara: ik vind je een raar en naar mens. Wat probeer je nou precies te bereiken hier in dit topic? Ten eerste ben je moslim en zijn de vragen van TO toch echt gericht aan christenen (of mensen die in elk geval het christendom van binnenuit kennen) en ten tweede probeer je alleen maar mensen uitspraken te ontlokken waar je dan later weer negatief op kunt reageren. Ga ff rellen in een ander topic in plaats van hier de boel te verzieken. Je voegt absoluut niks zinnigs toe en bent alleen maar hoogst irritant en arrogant overtuigt van je eigen gelijk, zonder begrip of respect voor de mening en/of het geloof van anderen.

Echt heel erg kinderachtig.
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 19:15:

[...]

dat zei ik toch al.... je denkt dat iedereen weet wat je bedoelt, maar helaas IK kan in ieder geval geen gedachten lezen. Wellicht de rest van het forum wel?

En dat ik geen serieuze gesprekspartner ben is er ook zo 1: waar leidt je dat in godsnaam (pun intended) uit af? Omdat ik het niet met je eens ben, of wat?Ik schrijf niet dat jij geen serieuze gesprekspartner bent, ik schrijf dat jij mij niet als een serieuze gesprekspartner ziet en behandeld. Dat ervaar ik uit de toon die je gebruikt, uit opmerkingen als "met je beperkte kennis", "het is wel duidelijk dat je geen idee hebt van", "**grinnik** dat zeggen mensen wel vaker als ze geen idee hebben (waarvan akte)".
It is me. Viola.
quote:Maryni83 schreef op 06 april 2013 @ 19:19:

Naara: ik vind je een raar en naar mens. Wat probeer je nou precies te bereiken hier in dit topic? Ten eerste ben je moslim en zijn de vragen van TO toch echt gericht aan christenen (of mensen die in elk geval het christendom van binnenuit kennen) en ten tweede probeer je alleen maar mensen uitspraken te ontlokken waar je dan later weer negatief op kunt reageren. Ga ff rellen in een ander topic in plaats van hier de boel te verzieken. Je voegt absoluut niks zinnigs toe en bent alleen maar hoogst irritant en arrogant overtuigt van je eigen gelijk, zonder begrip of respect voor de mening en/of het geloof van anderen.

Echt heel erg kinderachtig.Wat een mooi motto heb je er onder staan
It is me. Viola.
quote:Maryni83 schreef op 06 april 2013 @ 19:19:

Echt heel erg kinderachtig.

Ik ben een Nederlandse, en DUS opgegroeid in de gristelijke cultuur. Afgezien daarvan: als moslim mag je DUS niet reageren in een vraag over het gristendom???? Ik denk dat ik er meer over weet dan jij en zij bij elkaar.... (want geschoold op kathoilieke en oecomenische scholen...., gewoond in de bible belt,)

Kom zeg, wie is er hier nu naar!

geef dan toch gewoon antwoord v.... dingetje?

Ik vraag iets, mopje weigert te antwoorden. Dat maakt dat ze twijfel zaait aan de waarheid van haar antwoorden.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 19:20:

[...]

Ik schrijf niet dat jij geen serieuze gesprekspartner bent, ik schrijf dat jij mij niet als een serieuze gesprekspartner ziet en behandeld. Dat ervaar ik uit de toon die je gebruikt, uit opmerkingen als "met je beperkte kennis", "het is wel duidelijk dat je geen idee hebt van", "**grinnik** dat zeggen mensen wel vaker als ze geen idee hebben (waarvan akte)".Dat is dan een aanname doe geheel en al voor jouw verantwoording is. Want, gezien mijn achtergrond, denk ik dat ik meer weet van dit onderwerp dan jij. maar ja JIJ wil niet antwoorden en dus diskwalificeer jij jezelf daarmee als serieuze gesprekspartner....
quote:Maryni83 schreef op 06 april 2013 @ 18:15:

Ik meng me verder niet in de discussie, maar wil wel even opkomen voor de vrijgemaakt gereformeerde kerk. Die wordt hier namelijk weggezet als kerk die zich de 'enige ware kerk' vindt.

Dit is absoluut niet waar. Vroeger was er wel een stroming binnen de vrijgemaakte kerk die dit idee had, maar die groep is al ruim 50 jaar geleden opgestapt.

Vrijgemaakten staan tegenwoordig juist erg open voor andere stromingen binnen het christendom.

Dus. Ook niet helemaal waar.er zullen best ruimdenkende individuen zijn, maar mijn levenswijze en mijn keuzes - als christen - worden er veroordeeld. En aan het avondmaal mag je er als christen ook al niet meedoen als je geen lid bent van de kerk, omdat ze dan niet kunnen contoleren of je wel echt gelooft in God en je dan het avondmaal misbruikt.
Waar zit de any-key?
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 19:23:

[...]

Ik ben een Nederlandse, en DUS opgegroeid in de gristelijke cultuur. Afgezien daarvan: als moslim mag je DUS niet reageren in een vraag over het gristendom???? Ik denk dat ik er meer over weet dan jij en zij bij elkaar.... (want geschoold op kathoilieke en oecomenische scholen...., gewoond in de bible belt,)

Kom zeg, wie is er hier nu naar!

geef dan toch gewoon antwoord v.... dingetje?

Ik vraag iets, mopje weigert te antwoorden. Dat maakt dat ze twijfel zaait aan de waarheid van haar antwoorden.

'Mopje'?

Helaas gaat deze discussie op niks uitlopen. Ik voel er weinig voor om mij op zo'n toon te laten aanspreken.

quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 19:26:

[...]

Dat is dan een aanname doe geheel en al voor jouw verantwoording is. Want, gezien mijn achtergrond, denk ik dat ik meer weet van dit onderwerp dan jij. maar ja JIJ wil niet antwoorden en dus diskwalificeer jij jezelf daarmee als serieuze gesprekspartner....

Jij kent mijn achtergrond ook niet. Desondanks heb jij een oordeel over mijn kennis. Je vragen heb ik overigens, zeker in het begin, duidelijk beantwoord.

Ik vind het zonde om een verder interessante discussie te vervuilen, dus ik zal niet meer in dit topic (of op Naara in het algemeen) reageren. Mocht iemand nog een vraag aan mij hebben, ik lees wel mee, dus stel hem gerust.
It is me. Viola.
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:08:

[...]

Dat is toch geen vrije wil. Immers de beloning is paradijs/hemel of verdoemenis. Ik zie dat dan toch meer als chantage. Want het gevolg is nogal groot. Dus waar is de keuzevrijheid?

Nee nee, de woorden paradijs en verdoemenis hebben later een klank gekregen zoals wij ze nu horen. En we denken dat we ze 'verdienen', maar je 'leeft' ze eigenlijk. Je leeft of in liefde of in ondeugd.

De betekenis is min of meer dat God er simpelweg IS, maar dat we daar zelf voor moeten kiezen, omdat het anders dwang is. HIj zelf is die mogelijkheid tot het goede (God=volmaakt, dus alles wat goed en liefde is)

En omdat 'het kwaad' als tegenhanger van God bestaat, heeft God daar geen macht over, dus kiezen wij in ons leven, welk pad we bewandelen. Die vrije wil is heel belangrijk, dat we dat uit ons zelf doen. Het paradijs kan ook 'het goede leven op aarde betekenen' he. De latere betekenissen en de constructie van de doop (en de andere sacramenten is later door de kerk zo ingevoerd, gedurende die tijd is het ook heel vaak verandered). Maar kerk heeft wel heel lang doorgedramd met de 'zondigheid van de mens' ook om zieltjes te winnen en te houden denk ik.

Wat ik je eigenlijk probeerde uit te leggen is hoe je het scheppingsverhaal en de latere sacramenten bijv. bijeen moet denken, bmt de erfzonde.

Het is op zich wel interressant om de bijbelverhalen tov de uitleg van de kerk gedurende de tijd, tegenover elkaar neer te zetten.

Wat er van dat verhaal gemaakt is, is dat zinnetje dat zoveel angst inboezemd: we zijn zondig. En daarbij allerlei beelden van God, die redelijk angstaanjagend zijn (ook weer bepaald door cultuur).

Het is op zich wel interressant om de bijbelverhalen tov de uitleg van de kerk gedurende de tijd, tegenover elkaar neer te zetten.

Ikzelf zie het meer als iets abstracts, een boodschap, waar we naar kunnen leven, en wat daardoor persoonlijk wordt met daarin de ander centraal. maar wel een die heel lang verkeerd gebruikt is, en nu nog soms.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 19:17:

[...]

Voor de aarde er was, was God er al en ook al het boeltje gevallen engelen. Er bestond al goed en kwaad. Beide opties waren er en beide opties zijn gegeven door God om ons vrije wil te geven. Na de zondeval heeft Hij nog een eeuwigdurende verzoenings mogelijkheid gegeven en dat is ook vrije wil.Dank, dat probeerde ik met heel veel gehakketak te zeggen.Had hem allen nog niet gezien.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Didiridi, welke stroming beschrijf je nu eigenlijk? Want het komt niet uit de bijbel.
quote:Houston77007 schreef op 06 april 2013 @ 19:27:

[...]

Ook niet helemaal waar.er zullen best ruimdenkende individuen zijn, maar mijn levenswijze en mijn keuzes - als christen - worden er veroordeeld. En aan het avondmaal mag je er als christen ook al niet meedoen als je geen lid bent van de kerk, omdat ze dan niet kunnen contoleren of je wel echt gelooft in God en je dan het avondmaal misbruikt.Sterker nog: je mag als mede-vrijgemaakte pas meedoen met het avondmaal in een andere gemeente nadat je je hebt opgegeven!
It is me. Viola.
quote:DidiRidi schreef op 06 april 2013 @ 19:31:

[...]

Dank, dat probeerde ik met heel veel gehakketak te zeggen.Had hem allen nog niet gezien. Sorry, ik begreep het idd niet
Tja, de striktheid op het avondmaal zal per gemeente verschillen. Daar valt wat voor te zeggen, omdat het avondmaal niet zomaar iets is. Je eet en drinkt ook ter eigen oordeel namelijk. Het is echter ieders eigen verantwoording.
[quote]larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:08:

[...]

Dat is toch geen vrije wil. Immers de beloning is paradijs/hemel of verdoemenis. Ik zie dat dan toch meer als chantage. Want het gevolg is nogal groot. Dus waar is de keuzevrijheid?[/

Ik snap je reactie, daar had ik laatst met mn broertje ook een discussie over, maar mijn hoofd is een chaos dus ik kap er voor vandaag ff mee
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 19:28:

[...]

'Mopje'?

Helaas gaat deze discussie op niks uitlopen. Ik voel er weinig voor om mij op zo'n toon te laten aanspreken.

[...]

Jij kent mijn achtergrond ook niet. Desondanks heb jij een oordeel over mijn kennis. Je vragen heb ik overigens, zeker in het begin, duidelijk beantwoord.

Ik vind het zonde om een verder interessante discussie te vervuilen, dus ik zal niet meer in dit topic (of op Naara in het algemeen) reageren. Mocht iemand nog een vraag aan mij hebben, ik lees wel mee, dus stel hem gerust.

ja mopje, want zolang je niet eens de moeite neemt om antwoord te geven op vragen die ik stel neem jij jezelf niet serieus, en hoef ik dat ook niet te doen toch?

De vraag die ik had heb je nog steeds niet beantwoord, en dat maakt dat ik jou niet serieus hoef te nemen (en niemand niet, for that matter) ... WAT is volgens jou dan het verschil tussen christendom en islam?
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 19:33:

Tja, de striktheid op het avondmaal zal per gemeente verschillen. Daar valt wat voor te zeggen, omdat het avondmaal niet zomaar iets is. Je eet en drinkt ook ter eigen oordeel namelijk. Het is echter ieders eigen verantwoording.Er is er maar een die oordeelt of ik - christen met een lat-relatie met een ongelovige partner die bam-mam wordt waarbij partner niet de biologische vader is - al dan niet terecht deelneem aan het avondmaal. En dat is niet een kerk.
Waar zit de any-key?
@naara: wellicht heb je gelijk, maar je zuigt. Maakt mij niet uit, maar je komt onaangenaam over. Maakt dat je niet uit, ook prima.

@violinruns: stel naara maakt een punt, laat haar, waarom wil je je gelijk halen?
Waar zit de any-key?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven