Werk & Studie alle pijlers

Engels spreken

06-04-2013 19:22 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik vlot engels willen spreken, want dat moet ik af en toe voor mijn werk doen. Ook moet ik af en toe een cursus in het Engels geven. Het lezen/begrijpen van engelstalige teksten gaat prima, maar het spreken gaat niet zo goed, laat staan het geven van een engelstalige cursus. Ik kom soms niet uit mijn woorden, klap bijna dicht, maar ga toch door (met hakkelen). Ik ben al naar conversatieles geweest, maar het haalt niets uit. Ik begin te vrezen dat ik een hopeloos geval ben.

Tips?
Is er misschien een collega die je een soort van bijles kan geven?
ja, gewoon doen.
Cut.
Zoek een native speaker. Een expat of zo. Ga in ieder geval niet op les bij een Nederlander die Engels pretendeert te spreken.
Misschien kan je navragen of er een cursus via het werk mogelijk is of dat een collega je misschien kan helpen? Verder zou ik thuis ook oefenen d.m.v. een Engelse tekst hardop te lezen voor je vrienden, kennissen of iets dergelijks. Succes verder :-)
Welnee! Je bent niet hopeloos! Hoe meer je Engels praat, hoe makkelijker het je af gaat. Geef het de tijd en blijf oefenen. Buitenlanders zijn allang blij als ze merken dat je de moeite neemt om in hun taal een gesprek aan te gaan, en dan komt de zekerheid vanzelf wel. Succes!
Doen doen doen. Dat is de enige manier om vloeiend engels te leren spreken.
Kijk ook veel naar de BBC, daar hoor je hoe ze dingen uitspreken. Praat het desnoods na.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ga naar pubs
Zoek een privé leraar/lerares en native speaker van het Engels. Boek een paar uurtjes en laat je dwingen alleen Engels te spreken. Kun je met hem/haar precies afstemmen op jouw vakgebied. Dat is de snelste manier denk ik.

Om goed Engels te leren spreken moet je het doen, spreken en oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.
Engels boeken lezen? Engelstalige TV kijken zonder ondertiteling? Hierbij oefen je niet direct je spreek Engels, maar bij mij helpt dit om mijn woordenschat uit te breiden (zonder moeite), waardoor het spreken ook vloeiender gaat. Je moet dan nog wel af en toe oefenen om van je NL accent af te komen ;)...
En zoek een BRIT. Geen Amerkaan, Canadees, Australiër, of whatever.
Komt echt vanzelf! Ik was een hopeloze Engelsspreker, hoewel ik echt alles kon verstaan, schrijven en lezen. Maar ik ben een paar jaar geleden voor een half jaar in het buitenland geweest en toen móest ik wel. Vond het verschrikkelijk aan het begin en hakkelde een eind weg, maar al doende leert men en nu kan ik me prima verstaanbaar maken (al moet ik nog steeds regelmatig zoeken naar bepaalde woorden). Je moet gewoon echt een drempel over. die zorgt er namelijk voor (bij mij dan) dat je veel te veel nadenkt over wat je wil zeggen. Probeer dingen te omschrijven en niet per se bij de naam te noemen en oefen met collega's of vrienden. Spreek bijvoorbeeld af dat je die dag alleen maar Engels met elkaar praat en laat die ander je verbeteren.

Wat ik ook wel eens deed: gewoon in mijn eentje een 'spreekbeurt' houden over iets, bijvoorbeeld een boek dat ik had gelezen. Gewoon hardop praten en doen alsof je een hele groep mensen voor je neus hebt die alles willen weten. Hielp best prima bij mij
Koop het boekje "I always get my sin" , daar staan genoeg voorbeelden in hoe het NIET moet. Echt, tenenkrommend , en dan vaak ook nog uitgesproken door hoge pieten . . . .

Je moet dus voorbij "steenkolen-Engels" en dat vergt wel wat inspanning! Zorg ook dat je kennis van hetgeen je gaat overbrengen, op peil is. Dus inhoudelijk goed, en qua uitvoering nog beter!! Veel succes!
Begin gewoon thuis, ook tegen jezelf in het engels te spreken, ga in het engels denken, en prata het hardop, dan ga je over je drempel heen.
..popcorn?
Dear TO,

Using the English language in practical is a little bit scary If you're not really used to do that, I know that.

But I would advice you to do it, it really works!

I have to talk english at work a lot, but it are just a few sentences, not conversations, so I tought that it shouldn't bother.

on the contrary, also a few words worked, talking englisch is not scared for me anymore 'cause I do it every day.

I must confess: writing is not really simple, there might be some mistakes in this text, forgive me
British pronunciation
You could also try to search for language intercambio's or search for a skype buddy on a website like interpals, where a lot of people from all over the world meet to be able to practice their language skills.

If you can write and read it, your brain is ready to speak it.

Go for it.
..popcorn?
quote:phoebe82 schreef op 06 april 2013 @ 19:45:

Dear TO,

Using the English language in practical is scary, I know that.

But I would advice you to do it, it really works!

I have to talk english at work a lot, but it are just a few words so I tought that it shouldn't bother.

on the contrary, talking englisch is not scared for me anymore 'cause I do it every day.

I must confess: writing is not really simple, there might be some mistakes in this peace, forgive me

Like Leentje said: excercise excercise and excercise!

maybe you can contact someone who doesn't speak dutch but only Englisch? Like a refurgee or someone else who is not from Holland?Een cursus Engels zou niet misstaan. Dit is een goed bedoeld advies, Phoebe82.
Allereerst: er zijn zoveel world englishes, je mag best een accent hebben. Dat hebben ze ook op CNN!

Daarnaast is het niet erg om fouten te maken, als je ze maar kan verbeteren. Als je een woord niet weet: omschrijf het dan! Men zal je heus niet scheef aankijken.

En inderdaad, spreek thuis of met je vriendinnen gewoon eens voor de lol Engels. Of misschien heb je een collega die heel goed Engels kan?

En er zijn zat cursussen die je kunnen helpen, je kan ook gewoon bijles nemen.

Echt, waarom zou je nerveus worden van het spreken van een andere taal?
En maak je niet te druk over fouten, een accent of moeten zoeken naar woorden. Als het je moedertaal niet is, kan men gewoon geen perfectie verwachten vind ik. En wees eens eerlijk...als een buitenlander bij jullie een praatje komt houden in ht nederlands, dan verlang je dat toch ook niwt? Wel een duidelijk verhaal, maar geen perfectie.
Ik heb overigens Engels gestudeerd en daarna zo'n 10 jaar in de VS gewoond/gestudeerd/gewerkt en het heeft me heel wat jaren oefening gekost om van mijn Franse accent af te komen. Dat is in de VS niet zo heel erg want veel mannen gaan nog net niet kwijlen als ze een vrouw met een Frans accent Engels horen spreken. Maar dat accentloos een taal spreken is ook niet per se nodig. Zolang je maar goed verstaanbaar bent. Er is werkelijk waar geen Engels sprekend persoon die je daar op aan zal kijken.

Je moet alleen niet dingen gaan zeggen als: "I fuck dogs" zoals die mevrouw die wou zeggen: "Ik fok honden"... Komt ook uit zo'n boekje als Carenza noemt.
quote:jippie55 schreef op 06 april 2013 @ 19:34:

Ga naar pubs

Ja. Daar heb ik zelfs moppen leren tappen in het Engels. Best wel goed voor je zelfvertrouwen als je als Nederlandstalige mevrouw zonder noemenswaardige taalopleiding een hele bar met baardige Schotse mannen aan het bulderen krijgt.

Edit: en ik heb ook een verschrikkelijk accent. En ik maak fouten. En ik weet de stomste woorden niet en lul daar dan omheen ("people who are supposed to extinguish fires" voor "brandweerlui" ) . Maar dat maakt die Engelsen allemaal geen bal uit.
quote:nonactiefje schreef op 06 april 2013 @ 19:48:

[...]

Een cursus Engels zou niet misstaan. Dit is een goed bedoeld advies, Phoebe82.

thank you dear, I know that it won't be perfect, but I am not really afraid to try...

zo slecht was het toch niet ?

zo geweldig is mijn engels nou ook weer niet hoor trouwens...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven