Grote verschil in kerken.

06-04-2013 11:27 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het gemerkt.

Ikzelf ben een bekeerde christen en dat lag echt aan de 'type' kerk.

Ik wil niet echt een discussie beginnen, maar wie (die geloven en wel eens naar de kerk gaan/gingen) heeft er ook een verschil in gemerkt?

Toen ik jonger was vond ik er helemaal niks aan, vond het saai en het God leek zo ver weg. Ik kende Hem alleen uit de 'verhalen'.

Nu is dat anders. Ik weet nu dat Hij leeft en er is voelbaar contact. En het maakt mij heel blij.

In de ene kerk werd er heel anders gesproken over God dan in de andere.

De kerk waar ik nu heen ga, houden ze bijvoorbeeld genezingsdiensten en de 1e keer dat ik mensen spontaan beter zag worden, verkeerde ik in shock. Nu vind ik het normaal.

Wie heeft dit ook?

Het leek mij leuk om ervaringen te delen en om te kijken hoe andere gelovigen God en Jezus in hun leven ervaren?

Ik weet dat voor sommigen dit onderwerp wellicht wat gevoelig kan zijn, en het is niet mijn bedoeling om mensen te 'overtuigen' en zeker niet om te kwetsen (bij voorbaat al).
@didiridi &rozestruikje ik lees toch in de bijbel dat er een hel/ verdoemis is en een belofte hemel en paradijs.

Ik snap wat je bedoelt dat je nu het zo beleeft als paradijs of hel. Maar volgens mij geloven de meeste gelovigen in een letterlijke hel/hemel? Dus ik begrijp wel dat je uit jezelf voor god kan kiezen maar als je dat niet doet staat er volgens de meeste gelovige een behoorlijk straf op uiteindelijk na de dood.
quote:Houston77007 schreef op 06 april 2013 @ 19:43:

@violinruns: stel naara maakt een punt, laat haar, waarom wil je je gelijk halen?

Ik heb Naara al een aantal keer gelijk gegeven; ik was kort door de bocht, en ik heb niet voldoende kennis om een Islam-discussie aan te gaan. Dit heb ik direct gedaan toen ik er op aan gesproken werd. Ik ben zojuist uit de discussie gestapt, omdat ik niet op deze toon verder wil. Ik denk dat iedereen graag 'gelijk' krijgt, of in elk geval als serieuze gesprekspartner wordt gezien. Ik dus ook. Het is mijn eer te na om mensen zo tegen mij te laten praten. Maar je hebt gelijk, ik had deze discussie eerder kunnen (en moeten) stoppen.

Overigens, wat je zei over dat er maar Een is die beoordeeld of jij 'gerechtvaardigd' bij het avondmaal zit: dat ben ik 100% met je eens.
It is me. Viola.
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:44:

@didiridi &rozestruikje ik lees toch in de bijbel dat er een hel/ verdoemis is en een belofte hemel en paradijs.

Ik snap wat je bedoelt dat je nu het zo beleeft als paradijs of hel. Maar volgens mij geloven de meeste gelovigen in een letterlijke hel/hemel? Dus ik begrijp wel dat je uit jezelf voor god kan kiezen maar als je dat niet doet staat er volgens de meeste gelovige een behoorlijk straf op uiteindelijk na de dood.

Ik ben het niet eens met didiridi en geloof wel degelijk in hel en hemel. Ik geloof namelijk in wat de bijbel zegt.

@Houston, eens.
quote:Houston77007 schreef op 06 april 2013 @ 19:43:

@naara: wellicht heb je gelijk, maar je zuigt. Maakt mij niet uit, maar je komt onaangenaam over. Maakt dat je niet uit, ook prima.

@violinruns: stel naara maakt een punt, laat haar, waarom wil je je gelijk halen?

Ze wil haar punt halen omdat ze weet dat ze ongelijk heeft. De erfzonde is een niet bestaand iets, net als heilige drie-eenheid iets is wat is bepaald tijdens het concilie van Nicea in 325 .

Maar ik snap best dat dat een teer punt is, iets waar ze liever niet op reageert,want het is de bom onder het christendom....
@houston, bam-mam, ik moest even nadenken
Naara, zo snel leg je niet een bom onder het christendom hoor. Het bestaat al een paar jaartjes en gaat echt niet weg door je opmerking.
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 19:47:

[...]

Ik heb Naara al een aantal keer gelijk gegeven; ik was kort door de bocht, en ik heb niet voldoende kennis om een Islam-discussie aan te gaan. Dit heb ik direct gedaan toen ik er op aan gesproken werd. Ik ben zojuist uit de discussie gestapt, omdat ik niet op deze toon verder wil. Ik denk dat iedereen graag 'gelijk' krijgt, of in elk geval als serieuze gesprekspartner wordt gezien. Ik dus ook. Het is mijn eer te na om mensen zo tegen mij te laten praten. Maar je hebt gelijk, ik had deze discussie eerder kunnen (en moeten) stoppen.

Overigens, wat je zei over dat er maar Een is die beoordeeld of jij 'gerechtvaardigd' bij het avondmaal zit: dat ben ik 100% met je eens.Je zegt eerder dat je je hebt verdiept in de islam, en nu ga je terugkrabbelen door te zeggen dat je niet genoeg weet...? Precies wat ik al dacht, maar is je kennis van het christendom dan wel voldoende om de discussie aan te gaan? Mijn kennis wel....
@rozestruikje oke, ik dacht dat je hetzelfde bedoelde maar hoe zie je dan die vrije wil. Ik bedoel als je het niet doet staat de hel er tegenover je kan je dan toch nooit vrij voelen. Uit angst alleen zullen veel mensen gaan geloven.
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 19:53:

Naara, zo snel leg je niet een bom onder het christendom hoor. Het bestaat al een paar jaartjes en gaat echt niet weg door je opmerking.Die illusie heb ik ook niet, maar ik mag toch degenen hier die menen de wijsheid in pacht te hebben uitdagen? Of mag dat ook al niet?
@rozestruikje en hoe liefdevol is een god die zijn mensen naar de hel stuurt puur omdat ze niet voor hem kiezen. Klinkt meer als een dictatuur in mijn oren. Ik kan dat toch niet begrijpen of rijmen met een liefdevolle god. Kan jij dat uitleggen?
@naara: de manier waarop jij 'christelijk' schrijft (en waarschijnlijk ook uitspreekt) zegt al genoeg over jou. Ik ga verder niet meer op je reageren. (Hoop ik)

@houston en violinruns: in 'mijn' kerk hoef je niet per se vrijgemaakt te zijn om aan het avondmaal deel te nemen. Maar je moet je inderdaad wel even van tevoren melden en vertellen waarom je graag deel wil nemen. Ze gaan je echt niet weigeren alleen omdat je een ongelovige partner hebt. Ik weet niet exact wat de 'eisen' dan wel zijn, maar het is niet zo zwart-wit als jullie het stellen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat er de laatste jaren heel wat veranderd is hoor en dat jullie verhaal over het avondmaal e.d. wel klopt bij hoe het zo'n 20 jaar geleden was.

Maar ik vind het jammer dat het beeld zo blijft hangen. Terwijl er in elke kerkstroming wel mensen te vinden zijn die denken dat ze in de enige ware kerk zitten.
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:55:

@rozestruikje oke, ik dacht dat je hetzelfde bedoelde maar hoe zie je dan die vrije wil. Ik bedoel als je het niet doet staat de hel er tegenover je kan je dan toch nooit vrij voelen. Uit angst alleen zullen veel mensen gaan geloven.

Die vrije wil zie ik precies zoals ik het omschreef. Mensen gaan niet uit angst echt geloven. Tenminste, ze zullen misschien een kerk gaan volgen, maar niet God. Jezus is gekomen niet om te veroordelen, maar om te verzoenen. Als je dat echt diep in je hart aanneemt dan gebeurd er iets bovennatuurlijks en dat is bekering. Dan veranderd je hartsgesteldheid in een oogwenk. Je bent nog steeds dezelfde met je zelfde fouten, maar je verlangen wordt anders. Er is geen angst bij en ook geen dwang.

Angst voor iets vaags waar je niets over zeker weet houden mensen niet vol om daarvoor in God te geloven. Ik geloof zelfs dat het voor een mens zelf sowieso niet vol te houden is en dat de HG dat voor je doet, met die verandering. Dit is het stuk waar veel christenen herkenning in zien, dat moment van bekering. Initieel de keuze, maar het stuk dat er werkelijk iets binnenin gebeurd.
En tot zover de vrijgemaakte discussie van mijn kant. Ik ging nogal off topic, sorry
quote:Maryni83 schreef op 06 april 2013 @ 19:58:

@houston en violinruns: in 'mijn' kerk hoef je niet per se vrijgemaakt te zijn om aan het avondmaal deel te nemen. Maar je moet je inderdaad wel even van tevoren melden en vertellen waarom je graag deel wil nemen. Ze gaan je echt niet weigeren alleen omdat je een ongelovige partner hebt. Ik weet niet exact wat de 'eisen' dan wel zijn, maar het is niet zo zwart-wit als jullie het stellen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat er de laatste jaren heel wat veranderd is hoor en dat jullie verhaal over het avondmaal e.d. wel klopt bij hoe het zo'n 20 jaar geleden was.

Maar ik vind het jammer dat het beeld zo blijft hangen. Terwijl er in elke kerkstroming wel mensen te vinden zijn die denken dat ze in de enige ware kerk zitten.Goed om te horen. Ik was enige tijd geleden in de Vrijgemaakte kerk hier in de buurt, en de vriend met wie ik was (belijdend Vrijgemaakt) werd geweigerd aan het avondmaal omdat hij zich niet had ingeschreven en zijn kon aantonen dat hij lid was van de kerk. Voor hem een pijnlijk moment, hij had -om persoonlijke redenen- echt uitgekeken naar het avondmaal. Ik vind het fijn te horen dat het niet in elke vrijgemaakte kerk zo strikt is.
It is me. Viola.
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:57:

@rozestruikje en hoe liefdevol is een god die zijn mensen naar de hel stuurt puur omdat ze niet voor hem kiezen. Klinkt meer als een dictatuur in mijn oren. Ik kan dat toch niet begrijpen of rijmen met een liefdevolle god. Kan jij dat uitleggen?

God stuurt niet zomaar mensen naar de hel. Mensen willen God niet.

Wat is de hel? De totale afwezigheid van God. Dat, waar de mens voor kiest.
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 19:51:

@houston, bam-mam, ik moest even nadenken

Ik word de bam-mam, maar zoals ik het schreef leek het erop dat ik mijn partner bedoelde. Niet dus.

Zou hij zelf ook geen trek in hebben.
Waar zit de any-key?
quote:violinruns schreef op 06 april 2013 @ 20:02:

[...]

Goed om te horen. Ik was enige tijd geleden in de Vrijgemaakte kerk hier in de buurt, en de vriend met wie ik was (belijdend Vrijgemaakt) werd geweigerd aan het avondmaal omdat hij zich niet had ingeschreven en zijn kon aantonen dat hij lid was van de kerk. Voor hem een pijnlijk moment, hij had -om persoonlijke redenen- echt uitgekeken naar het avondmaal. Ik vind het fijn te horen dat het niet in elke vrijgemaakte kerk zo strikt is.Dat is inderdaad pijnlijk en ik vind het ook erg dat dit dus toch nog gebeurt.. In dit soort opzichten is de vrijgemaakte kerk echt verre van perfect. Maar veranderingen gaan soms langzaam..
@rozestruikje

Nou, volgens mij is het meer dan de totale afwezigheid van god.
De totale afwezigheid van God is niet gezellig. Maar ok, eens, want satan gaat met alles wat bij hem hoort in het poel des vuurs waar er geween is en tandengeknars, aldus de bijbel.

Maar ok, mensen zien dat als chanteren.

Er is GOED en er is KWAAD. God is goed, maar dat wil men niet. Wat kiest men dan? Het kwaad. Er is geen zwart/wit in deze (aldus de bijbel). Mensen kiezen kwaad en nemen God kwalijk dat Hij ze naar de hel 'stuurt', terwijl ze gewoon blijven bij degene die idd naar de hel gaat. Dat is raar. Tenminste, als je in God gelooft.
@ rozestruikje ik geloof toch dat ze in middeleeuwen toch wel even wat anders dachten over angst voor de hel. Dit werd juist als middel gebruikt om mensen te sturen, zo bang waren ze. Ik ben het het niet met je eens dat mensen dat niet volhouden omdat ze niet geloven. Waarom zou je het dan wel volhouden als je wel gelooft is precies hetzelfde.

Ik vind het juist wel erg zwart wit god of satan. Als je god kiest dan zul je ook aan bepaalde regels moeten houden toch? En dat is juist het probleem dat je daar niet altijd achter staat maar toch doet uit angst voor de toekomst. Althans heel veel gelovigen komen zo over op mij.Je zegt dat je zelf kiest maar je hebt geen keus want als je niet god kiest dat staat de hel daar tegenover. En wie wil er nou naar de hel. Juist niemand...

Het komt dan ook eerder als een verhaal om mensen te onderdrukken over i,p,v, een uitleg over een liefdevolle god.

I
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 19:57:

al ben ik Rozenstruikje niet, ik kan je daar wel op antwoorden:

als je niet in god gelooft, je gelooft dus niet in hemel of hel, wat maakt het dan uit? De ongelovige komt waar die komt...
quote:Naara schreef op 06 april 2013 @ 20:25:

[...]

al ben ik Rozenstruikje niet, ik kan je daar wel op antwoorden:

als je niet in god gelooft, je gelooft dus niet in hemel of hel, wat maakt het dan uit? De ongelovige komt waar die komt...Inderdaad. Voor een ongelovige is het dan ook een non discussie.
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2013 @ 20:03:

[...]

God stuurt niet zomaar mensen naar de hel. Mensen willen God niet.

Wat is de hel? De totale afwezigheid van God. Dat, waar de mens voor kiest.Eens , voor de ongelovige maakt het toch niet uit want die gelooft toch niet in hemel of hel.
Wha ha ha joh! Dat is niet echt een antwoord dat is meer een dooddoener.
quote:larama12 schreef op 06 april 2013 @ 20:25:

@ rozestruikje ik geloof toch dat ze in middeleeuwen toch wel even wat anders dachten over angst voor de hel. Dit werd juist als middel gebruikt om mensen te sturen, zo bang waren ze. Ik ben het het niet met je eens dat mensen dat niet volhouden omdat ze niet geloven. Waarom zou je het dan wel volhouden als je wel gelooft is precies hetzelfde.

Niet alleen in de middeleeuwenh hoor. Er zijn nog steeds mensen als de dood voor de hel. Toch is dat niet de 'ware' bekering. Geloven in God is niet hetzelfde als bekering. En bekering is wel een voorwaarde voor behoudenis.

Ik vind het juist wel erg zwart wit god of satan. Als je god kiest dan zul je ook aan bepaalde regels moeten houden toch?

Het IS ook heel zwart wit. Als je bij God hoort, dan kan je niet volgens satans regels leven. Dat klopt.

En dat is juist het probleem dat je daar niet altijd achter staat maar toch doet uit angst voor de toekomst.

Als je gelooft uit angst en niet echt bekeerd bent, dan heb je dikke kans dat je er niet achter staat. Bekering echter veranderd je hart. Het wordt niet meer moeten, maar willen en ook begrijpen waarom. Dat komt vanuit 'het niets'. Er is geen dwang.

Althans heel veel gelovigen komen zo over op mij.Je zegt dat je zelf kiest maar je hebt geen keus want als je niet god kiest dat staat de hel daar tegenover. En wie wil er nou naar de hel. Juist niemand...

Je kunt niet zomaar in de lijn van de hel naar de hemel stappen. Al geloof je wel in God. Het vergt het snappen en willen wat Jezus heeft gedaan aan het kruis. Het is niet oplegbaar door mensen, het is niet oplegbaar door angst, het is gegeven uit liefde, voor NIETS aan te nemen als je dat wil. Dus God gaf de keuze. Na de zondeval gaf Hij wederom de keuze. Zonder dwang.

Het komt dan ook eerder als een verhaal om mensen te onderdrukken over i,p,v, een uitleg over een liefdevolle god.

I

Dat is het niet. Sterker nog, als je gelooft en je beseft dat die grootse God zoveel moeite heeft gedaan om je van de hel weg te houden dan zie je die liefde weldegelijk. Vooral als je beseft dat we eigenlijk helemaal niets zijn, behalve een creatie van onze maker.

Stel je voor dat je klei poppetje zo in opstand kwam tegen jou als de mens tegen God...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven