Lessen in een automaat?
zondag 7 april 2013 om 10:30
Hallo,
Ik zoek advies / ervaring / wijze woorden, want ik twijfel wat te doen!
Ben bezig met rijlessen en heb er nu zo'n 45 uur op zitten. Had vd week mijn 'tussentijdse toets' die redelijk dramatisch verliep. Advies van examinator; ga eerst eens (een aantal lessen) met automaat rijden, zodat je meer vertrouwen krijgt en meer kan focussen op het verkeer. Ik ben nu teveel bezig met auto onder controle krijgen / houden en schakelen.
Nu heb ik in een vorig leven ook al een jaartje automaat gereden in Amerika (ik ben al wat ouder ja, bijna 40). Ik zit er nu aan te denken om maar gewoon volledig over te stappen naar automaat. Er zijn zat automaatjes te koop dezer dagen en het enige nadeel is misschien lastiger een auto huren, lenen e.d.
Ik kan wel vasthouden aan dat schakelen, maar ik ben bang dat ik er dan nog eens 45 uur tegenaan moet gooien wil ik daarmee op niveau komen..
Ik moet dan sowieso een andere instructeur, want waar ik nu les hebben ze geen automaten. Maar dat is maar goed ook, want ik ben die kerel een beetje zat om meerdere redenen...
Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft hier ervaring mee? Spijt van je automatenbewijs, of juist niet?!
Ik zoek advies / ervaring / wijze woorden, want ik twijfel wat te doen!
Ben bezig met rijlessen en heb er nu zo'n 45 uur op zitten. Had vd week mijn 'tussentijdse toets' die redelijk dramatisch verliep. Advies van examinator; ga eerst eens (een aantal lessen) met automaat rijden, zodat je meer vertrouwen krijgt en meer kan focussen op het verkeer. Ik ben nu teveel bezig met auto onder controle krijgen / houden en schakelen.
Nu heb ik in een vorig leven ook al een jaartje automaat gereden in Amerika (ik ben al wat ouder ja, bijna 40). Ik zit er nu aan te denken om maar gewoon volledig over te stappen naar automaat. Er zijn zat automaatjes te koop dezer dagen en het enige nadeel is misschien lastiger een auto huren, lenen e.d.
Ik kan wel vasthouden aan dat schakelen, maar ik ben bang dat ik er dan nog eens 45 uur tegenaan moet gooien wil ik daarmee op niveau komen..
Ik moet dan sowieso een andere instructeur, want waar ik nu les hebben ze geen automaten. Maar dat is maar goed ook, want ik ben die kerel een beetje zat om meerdere redenen...
Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft hier ervaring mee? Spijt van je automatenbewijs, of juist niet?!
zondag 7 april 2013 om 10:38
Mijn moeder heeft een automaten rijbewijs. En die redt zich er jaren al prima mee. Enige nadeel is dat je wat minder keus in auto's hebt en je niet zomaar in iemand anders zijn auto weg kan rijden. Maar verder; prima! Ze heeft laatst een hele leuke peugeot gekocht. Je moet alleen iets beter zoeken
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 7 april 2013 om 10:42
Ik vind zelf een schakelauto gemakkelijker onder controle te houden dan een automaat. Snap wel dat het schakelen lastig kan zijn. Je zou je automaatrijbewijs kunnen halen en dan later nog een keer je schakel, zoals in die link staat.
Ik heb voor ik ging lessen wel eens geoefend met schakelen, op een boerenerf ofzo. Hielp best bij het wennen. Het moet echt een automatisme worden, ik kan me inderdaad wel herinneren dat ik t tijdens het lessen ook wel lastig vond. Nu gaat t vanzelf.
Ik heb voor ik ging lessen wel eens geoefend met schakelen, op een boerenerf ofzo. Hielp best bij het wennen. Het moet echt een automatisme worden, ik kan me inderdaad wel herinneren dat ik t tijdens het lessen ook wel lastig vond. Nu gaat t vanzelf.
zondag 7 april 2013 om 10:44
Ik heb wel een gewoon rijbewijs, maar rij eigenlijk alleen maar automaat. Ik heb een ongeluk gehad en durfde daarom niet goed meer te rijden. Het schakelen geeft mij teveel onrust, ik ga me druk maken over welke versnelling, afslaan bij het stoplicht enz. Moet aan teveel dingen tegelijk denken en daardoor reed ik bijna nooit meer auto. Zonde en toen dochter is geboren heb ik een automaat gekocht. Heerlijk! En ik heb nog nooit een probleem gehad ermee. Ik rij gewoon meestal zelf, dan heb ik lekker mijn eigen automaatje bij red me er prima mee. Volgende week ga ik op "roadtrip" naar duitsland met mijn beste vriendin. Rit van bijna 700km voor de boeg en we gaan met mijn auto. Op die manier kan ik rijden en vriendin ook.
Ik snap alleen niet hoe je in amerika hebt kunnen rijden, terwijl je geen rijbewijs hebt?
Ik snap alleen niet hoe je in amerika hebt kunnen rijden, terwijl je geen rijbewijs hebt?
zondag 7 april 2013 om 10:49
In de USA kan vrijwel niemand met een handbak overweg, en gelijk hebben ze: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Ik huur op vakantie altijd en uitsluitend een auto met automaat, is geen probleem.
Het percentage verkochte auto's in Europa wat of standaard of als optie een automaat heeft stijgt de laatste jaren fors. Veel mensen waren ook bevooroordeeld, maar als ze eenmaal ervaring hebben opgedaan met een technisch goede automaat, zijn ze vaak zeer aangenaam verrast.
Ik huur op vakantie altijd en uitsluitend een auto met automaat, is geen probleem.
Het percentage verkochte auto's in Europa wat of standaard of als optie een automaat heeft stijgt de laatste jaren fors. Veel mensen waren ook bevooroordeeld, maar als ze eenmaal ervaring hebben opgedaan met een technisch goede automaat, zijn ze vaak zeer aangenaam verrast.
zondag 7 april 2013 om 10:50
Een automaat is prima onder controle te houden. Ik rijd de mijne in steil berglandschap, dagelijks, maar zelfs daarin is het geen enkel probleem. Je moet alleen weten hoe, net als met een schakelauto.
Ik zou lekker voor de automaat-optie gaan! Geen stress meer om dat schakelen en heb je toch je rijbewijs. Mocht je later toch nog de geest krijgen, kun je altijd nog een keer weer voor schakelen gaan, maar volgens mij is dat helemaal niet nodig.
Ik zou lekker voor de automaat-optie gaan! Geen stress meer om dat schakelen en heb je toch je rijbewijs. Mocht je later toch nog de geest krijgen, kun je altijd nog een keer weer voor schakelen gaan, maar volgens mij is dat helemaal niet nodig.
Heidi, Heidi, Deine Welt sind die Berge - Heidi, Heidi, denn hier oben bist Du zu Haus'
zondag 7 april 2013 om 10:51
Dank voor jullie reacties!
Hamerhaai; ik ben me er bewust van dat je met een automatenbewijs niet in een schakelauto mag, vandaar mijn twijfel..
Ik heb zelf moeite met het koppelingspedaal.. het schakelen met de hand gaat wel redelijk, maar die pedaal trap ik steeds in en durf ik niet los te laten..?! Geen idee waarom. Examinator schrok zich dood.. haha (niet echt grappig).
Ivetje; fijn dat het je goed bevalt! Ik had in de US wel een rijbewijs hoor! Gehaald op m'n 15e Laaaaaaang geleden dus..
Hamerhaai; ik ben me er bewust van dat je met een automatenbewijs niet in een schakelauto mag, vandaar mijn twijfel..
Ik heb zelf moeite met het koppelingspedaal.. het schakelen met de hand gaat wel redelijk, maar die pedaal trap ik steeds in en durf ik niet los te laten..?! Geen idee waarom. Examinator schrok zich dood.. haha (niet echt grappig).
Ivetje; fijn dat het je goed bevalt! Ik had in de US wel een rijbewijs hoor! Gehaald op m'n 15e Laaaaaaang geleden dus..
zondag 7 april 2013 om 10:52
Haal eerst je automaat-rijbewijs en als je vind dat je genoeg ervaring hebt, verkeersinzicht en zo, ga dan proberen verder te gaan met schakelen. Het moet idd automatisme worden, je moet niet het gevoel hebben overal op te moeten letten. Bij de één duurt het nu eenmaal langer dan bij de ander.
Heb zelf op 18e les genomen in schakelwagen, na 10 lessen over op automaat. Toen dat ook niet lukte (geen verkeersinzicht) gestopt. Rij nu categorie AM-rijbewijs, kom evengoed ook wel waar ik heen wil en neem voor lange afstanden de trein.
Het is niet hopeloos met een automaat--rijbewijs, laat je niets door anderen aanpraten!
Heb zelf op 18e les genomen in schakelwagen, na 10 lessen over op automaat. Toen dat ook niet lukte (geen verkeersinzicht) gestopt. Rij nu categorie AM-rijbewijs, kom evengoed ook wel waar ik heen wil en neem voor lange afstanden de trein.
Het is niet hopeloos met een automaat--rijbewijs, laat je niets door anderen aanpraten!
zondag 7 april 2013 om 10:53
quote:Metatron schreef op 07 april 2013 @ 10:51:
Ivetje; fijn dat het je goed bevalt! Ik had in de US wel een rijbewijs hoor! Gehaald op m'n 15e Laaaaaaang geleden dus..ow zo, maar is dat hier dan weer niet geldig? Dacht dat je dat om kon zetten gewoon
Ivetje; fijn dat het je goed bevalt! Ik had in de US wel een rijbewijs hoor! Gehaald op m'n 15e Laaaaaaang geleden dus..ow zo, maar is dat hier dan weer niet geldig? Dacht dat je dat om kon zetten gewoon
zondag 7 april 2013 om 10:56
zondag 7 april 2013 om 10:56
zondag 7 april 2013 om 11:13
Metatron, ik heb indertijd voor schakel afgereden, maar sinds ik ooit een automaat overnam van iemand wilde ik niet meer anders. Zoals Ivetje eigenlijk. En echt, er is nog altijd genoeg keuze met een automaat; toen ik recentelijk een nieuwe tweedehands zocht, was er keuze te over.
Je moet doen wat jou rust in je hoofd geeft. Je moet je bolletje er al bij houden bij het autorijden, dus als dit rust geeft en je daardoor lekkerder op de weg zit: doen.
Ik rij voor mijn werk ruim 400 km per week, ga elk jaar met gezin naar Frankrijk - gaat prima.
Je moet doen wat jou rust in je hoofd geeft. Je moet je bolletje er al bij houden bij het autorijden, dus als dit rust geeft en je daardoor lekkerder op de weg zit: doen.
Ik rij voor mijn werk ruim 400 km per week, ga elk jaar met gezin naar Frankrijk - gaat prima.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
zondag 7 april 2013 om 11:20
Ik heb op mijn 19e mijn rijbewijs gehaald en vervolgens nooit meer auto gereden. Was niet nodig, werk in de buurt, vriend reed altijd en ik kreeg angst om te rijden. Rond mijn 40ste was ik het zat om altijd maar afhankelijk te zijn van anderen en heb weer wat rijlessen genomen. Vervolgens een automaat gekocht en heerlijk gewoon! Ik kan ook al die dingen niet tegelijk en met een automaat is het alleen gas geven en remmen. En als je een eigen auto hebt wat is er dan lastig aan dat je niet in een schakel auto kan/mag rijden? Ik rij nooit in iemand anders zijn auto, alleen in mijn eigen auto. En van de garage krijg ik als leenauto ook een automaat. Dus!
zondag 7 april 2013 om 11:24
Ik rij dus ook nooit in iemand anders zijn/haar auto. Andersom wel en dat is ook geen enkel probleem voor de mensen die wel schakel rijden. Dus hier nooit het probleem dat ik niet kan rijden ofzo.
En wat betreft duurdere auto's. Als je een tweedehands auto koopt valt dat reuze mee. Bij een nieuwe is er verschil, maar tweedehands vond ik het niet zo heel veel verschil meer. Ik rij nu een saxo uit 2000. Heerlijk ding! En prima onder controle. Ik ken mijn autootje, dus ik weet precies hoe hij reageert. Is gewoon hetzelfde als anders, je moet altijd even wennen aan een auto maar als je dat eenmaal hebt gedaan dan heb je hem gewoon goed onder controle hoor.
En wat betreft duurdere auto's. Als je een tweedehands auto koopt valt dat reuze mee. Bij een nieuwe is er verschil, maar tweedehands vond ik het niet zo heel veel verschil meer. Ik rij nu een saxo uit 2000. Heerlijk ding! En prima onder controle. Ik ken mijn autootje, dus ik weet precies hoe hij reageert. Is gewoon hetzelfde als anders, je moet altijd even wennen aan een auto maar als je dat eenmaal hebt gedaan dan heb je hem gewoon goed onder controle hoor.
zondag 7 april 2013 om 11:24
Gewoon automatenbewijs halen joh! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik heb wel een schakelrijbewijs maar heb al zeker 10 jaar niet in een schakelauto gereden. Steeds meer mensen hebben automaten volgens mij (bovendien, wanneer rij je nou in andermans auto in de praktijk?) en ook huurauto's kan je gewoon op automaat uitkiezen. Ik wilde zelf een auto kopen en liep toevallig ook tegen een leuke automaat aan. Nou, prima, rijdt alleen maar relaxter.
Mocht het nou echt een probleem worden (wat ik me niet kan voorstellen) dan kan je altijd nog ff snel een schakelrijbewijs halen. Dat moet dan een eitje zijn als je al wegervaring hebt.
Ik heb wel een schakelrijbewijs maar heb al zeker 10 jaar niet in een schakelauto gereden. Steeds meer mensen hebben automaten volgens mij (bovendien, wanneer rij je nou in andermans auto in de praktijk?) en ook huurauto's kan je gewoon op automaat uitkiezen. Ik wilde zelf een auto kopen en liep toevallig ook tegen een leuke automaat aan. Nou, prima, rijdt alleen maar relaxter.
Mocht het nou echt een probleem worden (wat ik me niet kan voorstellen) dan kan je altijd nog ff snel een schakelrijbewijs halen. Dat moet dan een eitje zijn als je al wegervaring hebt.
zondag 7 april 2013 om 11:25
zondag 7 april 2013 om 11:30
Ik heb mijn Amerikaanse automatenrijbewijs gehaald (dat ik helaas niet heb laten verlengen) door te lessen in de auto's van vrienden (mag daar). Totale kosten rijbewijs 15 dollar (5 voor mondeling, 10 voor praktijk). En ja, ik reed goed (mening van anderen). Moraal van mijn verhaal: als in in Nederland mijn rijbewijs ga halen word het een automatenrijbewijs.simpelweg omdat ik dat kan. En ik weinig lessen nodig heb. Prijzen die hier in Nederland moeten worden betaald vind ik overigens buiten proportie.
Waar zit de any-key?
zondag 7 april 2013 om 11:33
zondag 7 april 2013 om 12:55
Ik ken een hoop zakelijke rijders die allemaal automaat rijden. Als je veel in de file staat is een automaat echt een zege. Een collega van mij heeft zelfs een soort rsi-been overgehouden aan een schakelauto rijden. Als je dagelijks ruim een uur in de file staat, dan merk je dat echt wel als je onderbenen continue het gas en de koppeling moeten bedienen.
Skoda Fabia, Seat Ibiza, Alfa Romeo, Toyota Yaris - Prius - Auris, Kia Rio, Honda Civic, zijn allemaal auto's die tegenwoordig als automaat/hybride rijden. We rijden zelf de Prius als leaseauto. Zelf heb ik er nog een kleine stadsauto bij (schakel) maar ik mer dat ik toch steeds vaker naar de automaat neig als we de deur uit gaan. Het rijdt gewoon vele malen rustiger.
Skoda Fabia, Seat Ibiza, Alfa Romeo, Toyota Yaris - Prius - Auris, Kia Rio, Honda Civic, zijn allemaal auto's die tegenwoordig als automaat/hybride rijden. We rijden zelf de Prius als leaseauto. Zelf heb ik er nog een kleine stadsauto bij (schakel) maar ik mer dat ik toch steeds vaker naar de automaat neig als we de deur uit gaan. Het rijdt gewoon vele malen rustiger.
zondag 7 april 2013 om 13:16
Ik heb ook een automaatrijbewijs en ben zo blij dat ik die keuze heb gemaakt. Ik was ook nog te veel bezig met de auto, maar met een automaat heb je zo veel meer tijd voor alles wat om je heen gebeurt. Het is wel iets lastiger met het kopen van een auto, maar er is zat keuze. Gelukkig vind mijn vriend automaat rijden ook fijn. Ik zou het gewoon doen.
zondag 7 april 2013 om 17:54
Dank allen!
Ik was er al wel zo goed als uit, maar jullie reacties bevestigen dit lekker!
Die handgebaren zijn inderdaad voor als je lichten het niet doen. Ik weet niet eens meer hoe ze gaan, maar het is iets als links, rechts en STOP
Dat afrijden in de US is echt te idioot.. Ik moest inderdaad die handgebaren laten zien, een blokje om het gebouw rijden en binnen 5 min. had ik het gehaald. Niet dat ik kon rijden...
No nick: Ik hoor wel vaker het argument 'niet sportief' als het om automaten gaat. Ik snap dit echter niet. Wat is er precies sportief aan een schakelauto?
Ik was er al wel zo goed als uit, maar jullie reacties bevestigen dit lekker!
Die handgebaren zijn inderdaad voor als je lichten het niet doen. Ik weet niet eens meer hoe ze gaan, maar het is iets als links, rechts en STOP
Dat afrijden in de US is echt te idioot.. Ik moest inderdaad die handgebaren laten zien, een blokje om het gebouw rijden en binnen 5 min. had ik het gehaald. Niet dat ik kon rijden...
No nick: Ik hoor wel vaker het argument 'niet sportief' als het om automaten gaat. Ik snap dit echter niet. Wat is er precies sportief aan een schakelauto?