Grote verschil in kerken.

06-04-2013 11:27 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het gemerkt.

Ikzelf ben een bekeerde christen en dat lag echt aan de 'type' kerk.

Ik wil niet echt een discussie beginnen, maar wie (die geloven en wel eens naar de kerk gaan/gingen) heeft er ook een verschil in gemerkt?

Toen ik jonger was vond ik er helemaal niks aan, vond het saai en het God leek zo ver weg. Ik kende Hem alleen uit de 'verhalen'.

Nu is dat anders. Ik weet nu dat Hij leeft en er is voelbaar contact. En het maakt mij heel blij.

In de ene kerk werd er heel anders gesproken over God dan in de andere.

De kerk waar ik nu heen ga, houden ze bijvoorbeeld genezingsdiensten en de 1e keer dat ik mensen spontaan beter zag worden, verkeerde ik in shock. Nu vind ik het normaal.

Wie heeft dit ook?

Het leek mij leuk om ervaringen te delen en om te kijken hoe andere gelovigen God en Jezus in hun leven ervaren?

Ik weet dat voor sommigen dit onderwerp wellicht wat gevoelig kan zijn, en het is niet mijn bedoeling om mensen te 'overtuigen' en zeker niet om te kwetsen (bij voorbaat al).
quote:Maylea schreef op 08 april 2013 @ 18:10:

[...]

Oké, jammer

Houdt God niet van alle mensen?

Dat raak toch kant noch wal?

Rozenstruikje zei hierboven dat God idd niet geneest als God bestaat.

Stel jij bent ziek en je gelooft niet dat Hij bestaat hoe kan Hij je dan wel genezen?

Zul je wel eerst moet geloven dat Hij bestaat.

Dat heeft niks te maken met dat God niet van alle mensen houdt, juist wel, maar als mensen niet komen om Zijn liefde te aanvaarden dan kan Hij er verder ook niks mee want Hij dringt zich niet op
quote:dtp-er schreef op 08 april 2013 @ 19:41:

Ik hield mij net als jij wel bezig met dingen die misschien wel vallen onder paganisme.

(leerde ik later) Voor mij voelde het verkeerd. Ik zie het wel als de verkeerde weg en dat je je dan inderdaad op het terrein van de tegenstander van God gaat begeven en inderdaad het kwaad over je afroept in spirituele zin) gewoon door eigen ervaringen niet omdat een kerk mij dit heeft verteld. Maar ik ben verder wel

geïnteresseerd in jouw verhalen en zou ook wel willen weten hoe anderen hun geloof ervaren. Dus ik probeer niet mijn visie aan je op te dringen of te bekritiseren, iedereen zijn eigen geloof.

Ik heb ook een paar vragen voor jou, misschien dat je ze wil beantwoorden (alvast bedankt)

Heb je spirituele ervaringen gehad en waar bestonden ze uit? Hoe voel je je sinds je je met paganisme bezig houdt geestelijk en lichamelijk?

Wat is voor jou het doel van het leven?

Bestaat er in jouw ogen in de spirituele wereld zoiets als een goede en slechte kant of is alles wat je in spirituele zin meemaakt goed? Hoe weet je of het goed is?

Dank je wel voor je reactie, ik merk dat velen hier heel oprecht zijn en dat doet me goed.

Ik wil je best meer vertellen. In deze topics kan je lezen wat ik onlangs geschreven heb over wat ik geloof:

Geloof jij?

en over wat mijn doel in het leven is had ik hier:

solvej in "Wat is jouw doel in het leven?"

het volgende geschreven:

Ik denk dat dit bij mij iets met mijn doel te maken heeft:

Het gaat meer om de weg dan de bestemming. Dus het groeien, de zoektocht naar waarheid, het leren van het falen, het enthousiast worden van nieuwe dingen, jezelf steeds recht in de ogen aan kunnen blijven kijken/jezelf onder ogen kunnen komen, je mening bij kunnen stellen.

De wereld (mens, dier, plant en milieu) helpen met mijn gaven en zelf groeien aan de hand van andermans' gaven. Die wisselwerking in stappen en daar mee aan de slag zijn is mijn doel.

Je zult misschien zien dat ik een christelijk element heb behouden in mijn zienswijze, daarbij is het een mix van vele stromingen.

Ik denk dat in de spirituele zin het bestaan van een goed en kwaad niet zo wit-zwart is, de natuur bestaat uit groei en destructie, die destructie is nodig om weer ruimte te maken voor groei. Zo werkt dat denk ik ook in de mens. Het kan als een tegenstand ervaren worden maar kan ook ruimte maken voor iets nieuws. Nu vind ik dit stuk nog steeds lastig te combineren met erge dingen die om me heen gebeurden als ziekte, zelfmoord, een heel stuk daarvan is ook gewoon dikke pech en ik denk niet dat alles al van te voren vastligt in je lot ofzoiets, maar misschien ook weer wel. We maken onszelf ook ziek in deze wereld met vervuiling en al die dingen, daar wordt men ook niet gezonder van. Met dit stuk ben ik zoals je misschien wel kunt proeven nog erg bezig, want het is een lastig onderwerp.

Ik ben nu een paar maanden intensief bezig met paganisme, met hier en daar wat pauzes om dingen te laten bezinken. Voor ik christen was kende ik deze stromingen al een beetje en wist wel wat het inhield maar vond sommige dingen wat wazig, nu ik stukken ouder ben snap ik het veel meer. Ik voel me prima, meer verbondenheid met de natuur doet de mens denk ik sowieso goed, of je dat nou doet als christen, paganist, moslim of atheïst (of wat voor stroming dan ook). Door het paganisme heb ik wel meer verbondenheid met de natuur en merk ik dat ik veel gezonder ben en blijmoediger, misschien omdat je ook meer beschenen wordt door de zon, geZONd en een ZONniger humeur.
quote:solvej schreef op 08 april 2013 @ 20:35:

[...]

Dank je wel voor je reactie, ik merk dat velen hier heel oprecht zijn en dat doet me goed.

Ik wil je best meer vertellen. In deze topics kan je lezen wat ik onlangs geschreven heb over wat ik geloof:

Geloof jij?

en over wat mijn doel in het leven is had ik hier:

solvej in "Wat is jouw doel in het leven?"

het volgende geschreven:

Ik denk dat dit bij mij iets met mijn doel te maken heeft:

Het gaat meer om de weg dan de bestemming. Dus het groeien, de zoektocht naar waarheid, het leren van het falen, het enthousiast worden van nieuwe dingen, jezelf steeds recht in de ogen aan kunnen blijven kijken/jezelf onder ogen kunnen komen, je mening bij kunnen stellen.

De wereld (mens, dier, plant en milieu) helpen met mijn gaven en zelf groeien aan de hand van andermans' gaven. Die wisselwerking in stappen en daar mee aan de slag zijn is mijn doel.

Je zult misschien zien dat ik een christelijk element heb behouden in mijn zienswijze, daarbij is het een mix van vele stromingen.

Ik denk dat in de spirituele zin het bestaan van een goed en kwaad niet zo wit-zwart is, de natuur bestaat uit groei en destructie, die destructie is nodig om weer ruimte te maken voor groei. Zo werkt dat denk ik ook in de mens. Het kan als een tegenstand ervaren worden maar kan ook ruimte maken voor iets nieuws. Nu vind ik dit stuk nog steeds lastig te combineren met erge dingen die om me heen gebeurden als ziekte, zelfmoord, een heel stuk daarvan is ook gewoon dikke pech en ik denk niet dat alles al van te voren vastligt in je lot ofzoiets, maar misschien ook weer wel. We maken onszelf ook ziek in deze wereld met vervuiling en al die dingen, daar wordt men ook niet gezonder van. Met dit stuk ben ik zoals je misschien wel kunt proeven nog erg bezig, want het is een lastig onderwerp.

Ik ben nu een paar maanden intensief bezig met paganisme, met hier en daar wat pauzes om dingen te laten bezinken. Voor ik christen was kende ik deze stromingen al een beetje en wist wel wat het inhield maar vond sommige dingen wat wazig, nu ik stukken ouder ben snap ik het veel meer. Ik voel me prima, meer verbondenheid met de natuur doet de mens denk ik sowieso goed, of je dat nou doet als christen, paganist, moslim of atheïst (of wat voor stroming dan ook). Door het paganisme heb ik wel meer verbondenheid met de natuur en merk ik dat ik veel gezonder ben en blijmoediger, misschien omdat je ook meer beschenen wordt door de zon, geZONd en een ZONniger humeur.Bedankt voor je reactie. Je doel in het leven vind ik mooi. Inderdaad komt er wel iets terug uit het christelijke geloof. Ik ben het wel met je eens dat sommige vervelende dingen in je leven achteraf ook een "blessing in disguise" kunnen zijn. Of dat je van vervelende dingen ook kunt leren. Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik het hier noem maar in de link die je gaf schreef je ook dat je entiteiten ziet. Hoe ziet dit eruit voor jou en is dit niet beangstigend? (ik hoop niet dat je het erg vind dat ik dit vraag)
Oh dat mag je wel vragen. Doorgaans zie ik dieren, die zijn nooit eng, die dragen niets negatiefs bij zich omdat ze helemaal zijn zoals ze horen te zijn, denk ik. Als kind heb ik 1 keer een nare ervaring gehad met een entiteit, ik zag vooral een donkere gestalte en ik schrok daar wel van omdat ik niet zo goed wist wat ik er mee aan moest. Later zag ik ook neutrale entiteiten, mensen, niet met een kleur maar dat ik wel de vorm duidelijk kan onderscheiden. (in dat topic over geloof vroeg iemand verderop me ook zoiets, daar ga ik dus nog verder op in). Dieren zie ik bijna dagelijks, mensen sporadisch (denk aan 1 keer per kwart jaar ofzoiets en soms met vlagen).

Hoe ik daar nu in sta is dat ik eigenlijk niet meer beter weet en dat ik het compleet geaccepteerd heb. In mijn christelijke periode, of hoe moet ik dat noemen, heb ik mezelf wel er voor afgesloten. Ik ben zodoende een paar jaar ervoor afgesloten geweest, dat kan ik dus wel, als ik dat wil. Maar dat vergt veel energie en het zien van entiteiten doet me niet zeer, ze doen niks, ze lopen alleen maar langs dus ik heb niet zoveel behoefte om er energie in te steken.

Sinds ik in mijn huidige huis woon zie ik veel meer katten rondlopen dan in het vorige huis, mijn eigen katten die staren regelmatig naar de muur, ik denk dat zij ze ook zien.

Mijn man weet hier ook van en heeft zelf ook wel eens een "kat" gezien, mijn moeder heeft het ook, zij voelt ze, ik zie ze.
Een vraag aan mensen die zich met Paganisme bezighouden, wat is het verschil tussen Paganisme en Antroposofie?
quote:solvej schreef op 08 april 2013 @ 23:08:

Oh dat mag je wel vragen. Doorgaans zie ik dieren, die zijn nooit eng, die dragen niets negatiefs bij zich omdat ze helemaal zijn zoals ze horen te zijn, denk ik. Als kind heb ik 1 keer een nare ervaring gehad met een entiteit, ik zag vooral een donkere gestalte en ik schrok daar wel van omdat ik niet zo goed wist wat ik er mee aan moest. Later zag ik ook neutrale entiteiten, mensen, niet met een kleur maar dat ik wel de vorm duidelijk kan onderscheiden. (in dat topic over geloof vroeg iemand verderop me ook zoiets, daar ga ik dus nog verder op in). Dieren zie ik bijna dagelijks, mensen sporadisch (denk aan 1 keer per kwart jaar ofzoiets en soms met vlagen).

Hoe ik daar nu in sta is dat ik eigenlijk niet meer beter weet en dat ik het compleet geaccepteerd heb. In mijn christelijke periode, of hoe moet ik dat noemen, heb ik mezelf wel er voor afgesloten. Ik ben zodoende een paar jaar ervoor afgesloten geweest, dat kan ik dus wel, als ik dat wil. Maar dat vergt veel energie en het zien van entiteiten doet me niet zeer, ze doen niks, ze lopen alleen maar langs dus ik heb niet zoveel behoefte om er energie in te steken.

Sinds ik in mijn huidige huis woon zie ik veel meer katten rondlopen dan in het vorige huis, mijn eigen katten die staren regelmatig naar de muur, ik denk dat zij ze ook zien.

Mijn man weet hier ook van en heeft zelf ook wel eens een "kat" gezien, mijn moeder heeft het ook, zij voelt ze, ik zie ze.

Bedankt voor je openhartigheid. Zelf ik denk ik dat zodra je je met deze dingen bezig gaat houden je inderdaad dingen gaat zien. Alsof er een soort barriere wordt weggetrokken. Toen ik me er mee bezig ging houden voelde ik echt iets van "evil" om het maar heel gek te zeggen. Ik ben nog nooit in mijn leven zo bang geweest. Durfde alleen nog maar te slapen met het licht aan etc. En inderdaad heb ik in die tijd ook wel iets van een soort waas om mensen heen gezien wat denk ik een aura is. Maar het zou ook vermoeidheid van mij kunnen zijn geweest. Ik twijfel nog weleens of ik aura's zag of niet. Nu zie ik het niet meer in iedergeval. ook heb ik weleens een soort geleide meditatie gedaan en voordat die mevrouw had gezegd wat ik moest visualiseren zag ik het al voor me. Echt vreemd.

Een vraag aan mensen die zich met Paganisme bezighouden, wat is het verschil tussen Paganisme en Antroposofie?

Ik houd me niet met paganisme bezig. Maar bij Antroposofie is Rudolf Steiner de grondlegger. Antroposofie heeft volgens mij ook raakvlakken met de theosofie. In de antroposofie geloven ze wel in een christus. Maar heel anders dan wat er wordt beschreven in de bijbel. Ze geloven in reincarnatie. En in de antroposofie vinden ze het belangrijk contact te zoeken met de geestelijke wereld.

Er wordt gewerkt met helende stenen wat volgens mij wel overeenkomt met het paganisme. Bij het paganisme is er geen geloof in Jezus of iets dergelijks.
quote:Maylea schreef op 09 april 2013 @ 08:44:

Paganisme is een verzamelnaam voor allerlei natuurreligies. De natuur is daarin heel belangrijk (vaak ook goddelijk), en vaak zitten er elementen van oudere Europese en klassieke godsdiensten in.

Antroposofie noem zichzelf een geesteswetenschap en is gebaseerd op de voordrachten van Rudolf Steiner. Hij werd ook beïnvloed door de theosofie van Blavatsky maar is daar later weer van weggegaan. Antroposofie richt zich op de geestelijke ontwikkeling en evolutie van de mens en het combineert o.a. christendom en oosterse esoterische stromingen.

De antroposofie is maatschappelijk geëngageerd en daar komt o.a de vrije school en de biologisch-dynamische landbouw vandaan.

Er zijn wel overeenkomsten tussen de twee (geloof in een geestelijke wereld, belang van spirituele groei, de natuur als een bezield geheel) en bijvoorbeeld wicca is ook beïnvloed door de antroposofie.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 09 april 2013 @ 15:07:

[...]

Paganisme is een verzamelnaam voor allerlei natuurreligies. De natuur is daarin heel belangrijk (vaak ook goddelijk), en vaak zitten er elementen van oudere Europese en klassieke godsdiensten in.

Antroposofie noem zichzelf een geesteswetenschap en is gebaseerd op de voordrachten van Rudolf Steiner. Hij werd ook beïnvloed door de theosofie van Blavatsky maar is daar later weer van weggegaan. Antroposofie richt zich op de geestelijke ontwikkeling en evolutie van de mens en het combineert o.a. christendom en oosterse esoterische stromingen.

De antroposofie is maatschappelijk geëngageerd en daar komt o.a de vrije school en de biologisch-dynamische landbouw vandaan.

Er zijn wel overeenkomsten tussen de twee (geloof in een geestelijke wereld, belang van spirituele groei, de natuur als een bezield geheel) en bijvoorbeeld wicca is ook beïnvloed door de antroposofie.Antroposofie weet ik het nodige van maar van Paganisme niet vandaar dat ik nogal wat overeenkomsten vond toen ik opzocht wat Paganisme is.
quote:Maylea schreef op 09 april 2013 @ 16:27:

[...]

Antroposofie weet ik het nodige van maar van Paganisme niet vandaar dat ik nogal wat overeenkomsten vond toen ik opzocht wat Paganisme is.

Ja kan ik me voorstellen.

Er is veel diversiteit binnen het paganisme. Je hebt verschillende soorten hekserij, stromingen die zich bezighouden met Noorse, Germaanse, Keltische goden (ásatrú, druïdisme, ...), sjamanisme, herwaardering van Griekse en Egyptische goden en gebruiken, overlappingen met New Age, en nog een heleboel mensen die hun eigen draai eraan geven en niet precies in één categorie passen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 09 april 2013 @ 17:41:

[...]

Ja kan ik me voorstellen.

Er is veel diversiteit binnen het paganisme. Je hebt verschillende soorten hekserij, stromingen die zich bezighouden met Noorse, Germaanse, Keltische goden (ásatrú, druïdisme, ...), sjamanisme, herwaardering van Griekse en Egyptische goden en gebruiken, overlappingen met New Age, en nog een heleboel mensen die hun eigen draai eraan geven en niet precies in één categorie passen.Ik snap het, het is net drop, je hebt er een heleboel soorten van
quote:Maylea schreef op 09 april 2013 @ 08:44:

Een vraag aan mensen die zich met Paganisme bezighouden, wat is het verschil tussen Paganisme en Antroposofie?Antroposofie is een geesteswetenschap, een actieve visie op de ontstaansgeschiedenis van de mensheid en van het spirituele maar ook aardse leven. Hierbij gaan ze er van uit dat men door meerdere levens heen de menswording in de mens ontwikkelt. Hier is zeer veel over te vertellen maar ook over te vinden (op internet), het gedachtegoed stamt van Rudolf Steiner maar voor iemand die onbekend is met dit gedachtegoed is het raadzaam literatuur te lezen van andere antroposofen van de laatste paar jaar omdat deze veel begrijpelijker de omschrijvingen weergeven dan Steiner dat zelf deed (in onze tijd is de taal wel te volgen maar vergt veel om het echt te vatten). Op wikipedia staat een goed stuk erover. http://nl.wikipedia.org/wiki/Antroposofie

Paganisme is een verzamelterm waaronder men natuurreligies/geloven/levensbeschouwingen schaart (zoals bijv. druïdisme, wicca, hekserij, sjamanisme, ásatrú, seidr, voodoo enz enz.). Men maakt gebruik van rituelen en vaak ook magie.

Antroposofie gebruikt geen magie, antroposofisch gedachtengoed is wel verbonden met de natuur. Beide zijn heel breed en hier en daar zullen wat overlappingen mogelijk zijn, net als dat ze beide overlappingen kunnen hebben met bijvoorbeeld het christendom.
quote:dtp-er schreef op 09 april 2013 @ 14:40:

[...]

Bedankt voor je openhartigheid. Zelf ik denk ik dat zodra je je met deze dingen bezig gaat houden je inderdaad dingen gaat zien. Alsof er een soort barriere wordt weggetrokken. Toen ik me er mee bezig ging houden voelde ik echt iets van "evil" om het maar heel gek te zeggen. Ik ben nog nooit in mijn leven zo bang geweest. Durfde alleen nog maar te slapen met het licht aan etc. En inderdaad heb ik in die tijd ook wel iets van een soort waas om mensen heen gezien wat denk ik een aura is. Maar het zou ook vermoeidheid van mij kunnen zijn geweest. Ik twijfel nog weleens of ik aura's zag of niet. Nu zie ik het niet meer in iedergeval. ook heb ik weleens een soort geleide meditatie gedaan en voordat die mevrouw had gezegd wat ik moest visualiseren zag ik het al voor me. Echt vreemd.

Ik houd me niet met paganisme bezig. Maar bij Antroposofie is Rudolf Steiner de grondlegger. Antroposofie heeft volgens mij ook raakvlakken met de theosofie. In de antroposofie geloven ze wel in een christus. Maar heel anders dan wat er wordt beschreven in de bijbel. Ze geloven in reincarnatie. En in de antroposofie vinden ze het belangrijk contact te zoeken met de geestelijke wereld.

Er wordt gewerkt met helende stenen wat volgens mij wel overeenkomt met het paganisme. Bij het paganisme is er geen geloof in Jezus of iets dergelijks.

Oh dat is wel heftig als je in die periode haast niet zonder licht kunt slapen. Ik doe ook geleide meditaties (onderga ze) en zie daarin altijd heel mooie en fijne dingen. Ik voel me daarna altijd heel levenslustig.

Antroposofie bindt zich niet per sé aan een religie maar in het westen is het toch christelijk georiënteerd. In India wordt de antroposofie misschien weer meer door de Indiase culturen en religies gekleurd en dat kan en past ook wel alleen reïncarnatie is voor sommigen een brug te ver.

Steiner zat in de Theosofische Vereniging met Blavatskí en een groot deel van die vereniging vond dat Krishnamurti de incarnatie van Christus was, als het ware de terugkomst van hem. Steiner had geschouwd en vond van niet. Toen is hij verder gegaan met een eigen stroming, de antroposofie. In de antroposofie geloven ze inderdaad in de Christus als een heel hoog wezen, de zonnegeest die incarneerde in de mens Jezus. Sinds die gebeurtenis is het voor de mens, daarover kan je lezen op wikipedia.

Ik vind het zelf een interessante stroming en pik er wel dingen uit die me aanstaan, maar ik ben geen antroposoof.
quote:solvej schreef op 09 april 2013 @ 22:56:

[...]

Oh dat is wel heftig als je in die periode haast niet zonder licht kunt slapen. Ik doe ook geleide meditaties (onderga ze) en zie daarin altijd heel mooie en fijne dingen. Ik voel me daarna altijd heel levenslustig.

Antroposofie bindt zich niet per sé aan een religie maar in het westen is het toch christelijk georiënteerd. In India wordt de antroposofie misschien weer meer door de Indiase culturen en religies gekleurd en dat kan en past ook wel alleen reïncarnatie is voor sommigen een brug te ver.

Steiner zat in de Theosofische Vereniging met Blavatskí en een groot deel van die vereniging vond dat Krishnamurti de incarnatie van Christus was, als het ware de terugkomst van hem. Steiner had geschouwd en vond van niet. Toen is hij verder gegaan met een eigen stroming, de antroposofie. In de antroposofie geloven ze inderdaad in de Christus als een heel hoog wezen, de zonnegeest die incarneerde in de mens Jezus. Sinds die gebeurtenis is het voor de mens, daarover kan je lezen op wikipedia.

Ik vind het zelf een interessante stroming en pik er wel dingen uit die me aanstaan, maar ik ben geen antroposoof.

Ik heb in een antroposofische instelling gewerkt en ze hadden daar inderdaad kerkdiensten. Alleen was het als ik het vergelijk anders dan een reguliere kerkdienst. Op een gegeven moment gingen de mensen die de dienst leiden met de rug naar het publiek staan en op monotone toon werd er een soort preek of gebed uitgesproken. Ook had men het steeds over de christusgeest. Aan het eind van de dienst werd iedereen de hand opgelegd om de Christusgeest te ontvangen. Ik heb vriendelijk geweigerd. In deze instelling geloofde men ook in de helende werking van stenen en homeopathie was ook erg belangrijk.

Het goede aan de antroposofie vind ik de natuurvriendelijke produkten en landbouw.
Ja dtp-er dat herken ik ook omdat ik ook een korte periode in zo'n soort instelling heb gewerkt. Gehandicaptenzorg. Het is zo dat Steiner ooit tips heeft gegeven aan iemand die een modern soort van kerk wilde opzetten, dat werd toen de christengemeenschap. In sommige antroposofische instellingen wordt deze slag van spiritualiteit ingezet maar het is niet antroposofisch, het is geïnspireerd op tips van de grondlegger van de antroposofie.

Heel veel antroposofen hebben niets met de christengemeenschap en aardig wat christengemeenschapsmensen hebben niet veel met de antroposofie maar zijn bijvoorbeeld sterk verbonden met het katholicisme en herkennen daar wat van in de diensten terug.

Het met de rug naar het publiek toestaan is inderdaad erg apart als je er niet gewend mee bent, het gaat er om dat de boodschap van God niet gekleurd en ingekleurd wordt door de spreker en daarom staat en spreekt die zo, zodat het geheel neutraal blijft en elk mens het woord (van God en Christus) hoort en niet de persoon die het staat te vertellen.

In de antroposofie, niet per sé in de christengemeenschap dus, wordt gedacht dat Christus overal in de wereld te aanbidden is, vanuit alle geloven, alleen heeft Christus overal andere namen. De Christusgeest brengt ondersteuning bij mens met het verwezenlijken van zijn doelen en omgang met liefde in de wereld heb ik begrepen.

Ik vind de antroposofie interessant maar het omvat inderdaad veel meer dan alleen een christologie, het omvat ook een visie op de natuur, landbouw, economie en dergelijke. Er zitten veel mooie elementen in denk ik. Die elementen trek ik er uit en probeer ik hier en daar wat van toe te passen maar niet alles, gewoon alleen dat wat me echt aanspreekt. Dat kan iedereen met welke geloofsachtergrond dan ook. Vooral qua voeding en economie probeer ik er wat mee te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven