borstjes

15-04-2013 20:29 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mischien een een beetje een rare vraag maar maak mij toch een beetje zorgen.

Mijn dochter haar borstjes komen tot ontwikkeling,en nou zegt ze net onder de douche moet je eens voelen ,aan de ene kant zit er een soort harde schijf onder maar bij het andere borstje totaal niet.

De ene borstje is ook al iets dikker als de ander,is dit normaal

dat het zo ongelijk opgaat.
Heel heel lang geleden toen ik borsten kreeg had ik dat ook.

Kreeg maar 1 borst(je) later is die andere er gelukkig wel bijgekomen

En anders even de HA bellen morgen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dit gevonden op internet: "Ontwikkeling van de borsten

Eén van de eerste kenmerken van de puberteit is de ontwikkeling van de borsten. Onder invloed van oestrogenen maken de borsten een ontwikkeling door die in vijf stadia is te verdelen (de Tanner-stadia). In stadium 1 heeft nog geen borstontwikkeling plaatsgevonden. In het tweede stadium wordt de tepelhof (het gedeelte rondom de tepel) iets groter en komt de tepel omhoog. Onder de tepel is vaak een harde bobbel of schijf voelbaar. Deze ontwikkeling kan eenzijdig beginnen. Dit is niet erg, de tweede borst volgt vanzelf. In het derde stadium krijgt de borst al een vrouwelijke vorm. Ook het gebied rondom de tepelhof welft en wordt groter. In het vierde stadium is de borst groter en komt de tepel met de tepelhof soms wat hoger te liggen dan de rest van de borst. Het vijfde stadium is de volgroeide borst. Bij de meeste vrouwen zijn de borsten niet exact gelijk; het is heel normaal dat één borst wat groter is dan de andere."
Ja kan ongelijk gaan. Niet naar dokter hoor. Heeft mijn moeder wel gedaan (lees: ze stuurde mij met mijn VADER naar onze MANNELIJKE huisarts). Het is serieus een hele nare herinnering )0: Als puber meisje wou ik dat echt niet...
Dat is normaal. Ik zat bij de HA toen ik het had, samen met mijn zeer ongeruste moeder. Die man voelt, zet zijn bril goed, kijkt mijn moeder aan en zegt: 'mevrouw, dit zijn de eerste beginselen van borstontwikkeling'. Het gezicht van mijn moeder vergeet ik nooit meer

Daarna kreeg ik een Bossche Bol. Omdat zij zo was geschrokken
Toen ik 13 was dacht ik dat die schijfjes borstkanker waren.... Gelukkig wist m'n mam wel wat het was en heb ik het niet lang gedacht!

(met je vader naar de mannelijke huisarts lijkt me idd niet tof!)
Wat fijn dat ze dit zo open tegen je durft te vertellen!
Precies hetzelfde vorige week meegemaakt met mijn dochter van 10. Ik vond het ook wat vreemd, maar mijn dochter van 13 zei dat zij het ook had gehad in het begin.

Voelt wel eng, hè? Maar het is dus normaal.
Schijven in borsten had ik ook op die leeftijd, durfde niet aan mijn moeder te vragen, was jarenlang bang dat het kanker oid was.... Dus moeders, vertel je dochters dat dat heel normaal is.
Had ik ook.
Heb ik ook ooit aan m'n moeder gevraagd, dacht idd ook dat ik borstkanker had. Slapeloze nachten van gehad, voordat ik het durfde te vertellen.

Maar goed, tis dus volkomen normaal.
Ja, dat is normaal.
Stressed is just desserts spelled backwards
Och, ik keer helemaal terug in de tijd.Als dertienjarige met een heel pijnlijk schijfje i 1 borst Dat kon niet anders dan borstkanker zijn dacht ik. Superlieve moeder aan wie ik alles kon zeggen en toch durfde ik het niet. Echt weken met die angst rondgelopen. Pas toen de andere borst ook een schijfje vertoonde ging mij een licht op.

Achteraf zo stom! Maar nu lees ik dat er meer van zulke piekeraars waren.
Had ik ook! had al hele oplossingen bedacht met halve opgevulde bh's maar t is helemaal goed gekomen.. :-)
Heel normaal. En pijn ook. Heb zo'n pijn gehad toen ik borsten kreeg. Bah.

En ook jeuk trouwens. Ook heel normaal.
Wel vervelend, maar als je 13 bent hoort het erbij, ik had nog de nare ongemakkelijkheid van erg jong zijn (en de eerste in de klas).
Ja, normaal
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zou het in elk geval geen borstjes noemen, ook niet tegenover je dochter.
Bedankt voor de reacties,nou ben ik ook weer wat rustiger dat het veel vaker voorkomt. .
quote:fiddeldee schreef op 15 april 2013 @ 21:25:

Ik zou het in elk geval geen borstjes noemen, ook niet tegenover je dochter.Waarom niet, wat dan?
Gewoon borsten?
quote:fiddeldee schreef op 15 april 2013 @ 22:06:

Gewoon borsten?

Precies, borsten.

Ze heeft toch ook geen armpjes, teentjes, oortjes en darmpjes?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Oh ja joh hartstikke normaal. Volgens mij had de helft van mijn vriendinnen ongelijke borsten, dat is voor zover ik weet bij allemaal ook bijgetrokken grotendeels en de meeste volwassenen hebben ook geen perfect symmetrische borsten.
O ja pijn! Dat kan ik me ook nog herinneren!!

Als je er tegenop botste (of er expres een stomp gaf) whoooeeeeeehaaaaaaahhhaajjjjjj!!! Ik denk dat dat is wat mannen voelen in hun kloten.

En die schijven vond ik juist heel interessant. Helaas stagneerde de groei en kreeg ik pas mijn eerste bh op mijn vijftiende. Uiteindelijk wel goed gekomen gelukkig.
Ja had ik ook. Mijn moeder had me zelfs meegenomen naar de huisarts ervoor. Schaamde me rot. Huisarts vertelde ons dat het niet raar was en niets om je zorgen over te maken. Als het verschil nou veel groter zou worden dan moesten we nog maar eens aan de bel trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven