Geld & Recht alle pijlers

Goedkoper boodschappen doen - hoe?

01-05-2012 14:20 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!

Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.

Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....

Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.

Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
Tja, wat voor gekke dingen we kopen , geen idee. Moet wel zeggen dat die 270eur ook gedeeltelijk voorraad is. Illy koffiebonen , pakken toiletpapier, paar dozen wijn. Ik koop dus niet standaard elke maand voor ruim 700eur boodschappen maar red het eigenlijk nooit met 500eur.

Frisdank drink ik niet, man alleen af en toe cola. Sap zelden, echt bijna nooit. Wel wijn, af en toe een fles wiskey voor man. Kip van de AH vind ik echt vreselijk smerige water bommen dus dat koop ik bij de poelier. Vaak verse groenten maar ook geregeld diepvries. Wel een paar pakken soya amandel elk per week , 2 ofzo, ipv gewone melk. Ook soya yogurt. Dat is wel wat duurder dan zuivel. Man eet Old Amsterdam kaas , ook niet goedkoop. En elke zaterdag brood op de biologische markt , ongeveer 10 EUR per week dus dat is ook behoorlijk per maand. Hond eet vers lees, Energique. Geen idee eerlijk gezegd wat dat precies kost.
Bij ons op de markt staat een kaasboer die alle kaas voor 6,50 per kilo verkoopt. Die heeft zeker drie soorten oude kaas die even lekker zijn als de oud amsterdam.

En je zou kunnen overwegen om je toiletpapier en wasmiddel voortaan standaard bij de Aldi te halen. Scheelt echt veel. Kun je meteen wat andere boodschappen meenemen.

Verder is whiskey en wijn naar verhouding duur drinken. En Illy koffiebonen zijn ook reteduur volgens mij. Waarom eet die hond trouwens geen brokken?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Lisbeth_Salander schreef op 15 april 2013 @ 17:37:

Tja, wat voor gekke dingen we kopen , geen idee. Moet wel zeggen dat die 270eur ook gedeeltelijk voorraad is. Illy koffiebonen , pakken toiletpapier, paar dozen wijn. Ik koop dus niet standaard elke maand voor ruim 700eur boodschappen maar red het eigenlijk nooit met 500eur.

Frisdank drink ik niet, man alleen af en toe cola. Sap zelden, echt bijna nooit. Wel wijn, af en toe een fles wiskey voor man. Kip van de AH vind ik echt vreselijk smerige water bommen dus dat koop ik bij de poelier. Vaak verse groenten maar ook geregeld diepvries. Wel een paar pakken soya amandel elk per week , 2 ofzo, ipv gewone melk. Ook soya yogurt. Dat is wel wat duurder dan zuivel. Man eet Old Amsterdam kaas , ook niet goedkoop. En elke zaterdag brood op de biologische markt , ongeveer 10 EUR per week dus dat is ook behoorlijk per maand. Hond eet vers lees, Energique. Geen idee eerlijk gezegd wat dat precies kost.

Ja, is net wat je wil je kan ook voor 300 euro per maand eten en dan los je 5000 euro extra hypotheek af of elke 3 jaar een nieuwe auto.

Wij weten het wel
quote:slobberbone schreef op 15 april 2013 @ 20:57:

[...]

Ja, is net wat je wil je kan ook voor 300 euro per maand eten en dan los je 5000 euro extra hypotheek af of elke 3 jaar een nieuwe auto.

Wij weten het wel Niet iedereen hoeft daar natuurlijk keuzes in te maken.
Slobberbone, vreemde reactie. Wie zegt dat wij dat niet doen ? Wij hoeven daar dus idd geen keuzes in te maken.
Nee, Liesbeth, ik vind het geen vreemde reactie van slobberbone. Iedereen maakt die keuze. Want als je wel voor minder geld boodschappen zou doen, zou je bijv. 5000 EXTRA kunnen aflossen op de hypotheek. Of een extra vakantie o.i.d kunnen doen.
quote:Lisbeth_Salander schreef op 16 april 2013 @ 08:42:

Slobberbone, vreemde reactie. Wie zegt dat wij dat niet doen ? Wij hoeven daar dus idd geen keuzes in te maken.

Maar dan hoor je niet hier op het forum, Goedkoper boodschappen doen- hoe?

Daar heb jij geen binding mee,dus ....
Waarom niet volgens jou? Leg es uit ?
Maria, wij kunnen prima 5000eur extra aflossen en daarbij voor 1000eur boodsvhappen doen als het zou moeten. Nogmaals, niet iedereen hoeft daar keuzes in te maken. Ik probeer me aan een budget te houden qua boodschappen , kritisch naar je uitgaven kijken is niks mis mee. Betekent niet dat ik me aan dat budget moet houden. Ik realiseer me dat dat luxe is.
Ik zal Maria en slobber even vertalen voor Lisbeth :

Het geld dat je overhoudt door goedkoper te foodshoppen, daar kun je ook andere nuttige of leuke dingen mee doen. Het hoeft niet, maar het kan wel.

Ik vind je boodschappenbedrag ook hoog, maar ik realiseer me ook dat boodschappengeld erdoorheen vliegt. Bij mij ook. Even snel naar de super om groente te halen of zo, en ik ben toch weer een paar tientjes kwijt. Heb ik ook niks raars gekocht. En ik heb een eenpersoons huishouding.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik begrijp wat ze bedoelen maar ik vind goed boodschappen doen ook nuttig. En ja, goed is voor iedereen een ander begrip. Daarbij hoef ik geen dingen te laten wanneer mn boodschappengedrag uit de hand loopt. Zoals iemand anders al zei, niet iedereen hoeft keuzes te maken.
Ik had de indruk dat je zelf graag binnen je zelfgestelde budget wou blijven en je afvroeg waar het mis ging. Niet?

Ja klopt hoor. Meer omdat ik lees dat anderen van 300eur pm boodschappen kunnen doen. Ik verbaas me daar echt over. Daarbij gaat er hier ook best wel es wat de prullenbak in, hartstikke zonde en onnodig. Dus ja, ik vind het wel een uitdaging om binnen die 500eur te blijven maar het lukt me gewoon niet.
Ik haak af... ben meer het type voor het vrekkentopic denk ik
quote:Lisbeth_Salander schreef op 16 april 2013 @ 09:10:

Waarom niet volgens jou? Leg es uit ?

TS heeft het over lasten verminderen en zich houden aan laag budget.

Jij hebt een veel hoger budget en kan zich daar niet aanhouden, dan ligt het voor de hand dat jouw inbreng nutteloos is en niet relevant voor TS.
quote:Lisbeth_Salander schreef op 16 april 2013 @ 08:42:

Was puur voorbeeld had ook stoppen op je 50 ste met werken, 2e huis in buitenland, 15 meter jacht, etc.....net wat je belangrijk vindt.

Dat zuinige zit er bij mij als kind al in, dus ook in tijden als het financieel minder gaat hoef je nergens op te bezuinigen omdat je alles al kan doen ook met beperkt budget die je al jaren kent, had al vermeld dat bij mijn 250-300 euro boodschappen daar ook luiers bij zitten voor 2 kids.
Jullie zijn met 5 personen waarvan twee in de luiers, gemiddeld genomen dus ook 40,-per maand.

10.- per week, 2 pakken dik in de aanbieding.

Kilo groenten per dag give or take, zelfde geld voor fruit.

3.- per dag- maand dus 90 euro

Vlees, laten we zeggen, 50 gram p.p per dag, 7,5 kilo vlees per maand, a 5,- = 37,50

Brood, 0,75 per brood per dag, 22,5

Aardappels, rijst ed. Zal rond de 10.-euro liggen

Schoonmaakmiddelen, shampoos, wasmiddel ed. 10,- p.m

Broodbelegsel 10,-

Water drinken

Dan kom je uit op 210 p.m alleen het noodzakelijke

Geen koffie of thee, geen goed vlees, heel goedkoop brood.

Het kan dus wel, maar een mens moet toch ook nog leven?

Dus ook eens een goed stuk vlees of een lekker brood, met beleg.

Ik heb heb echt heel weinig voor alles gerekend.

Klopt dit wel een beetje?
Lijkt me wel aardig kloppen zusenzoo. Je mist alleen de zuivel.

Koffie en thee vind ik overigens wel een basisbehoefte.

En dan heb je ook nog suiker, kruiden, (bak)boter, slasaus, mosterd, olie en al die andere dingen die je nodig hebt om wat smaak aan je eten te geven. En tel daar de hond nog bij op en je zit op 250 minimaal.

Minimaal inderdaad en toch ook zeer karig, echt alleen de basisbehoeftes.
Slobberbone, wij weten ook wat zuinig doen is. Dat is echt het probleem niet. Het is alleen wat hier boven ook al wordt gezegd, met weinig blijft het heel karig. Zolang dat niet nodig is doe ik daar niet aan. Ik wil lekker eten en leven. Neemt niet weg dat ik ruim 700eur om ook erg veel vind.
quote:Lisbeth_Salander schreef op 16 april 2013 @ 15:18:

Slobberbone, wij weten ook wat zuinig doen is. Dat is echt het probleem niet. Het is alleen wat hier boven ook al wordt gezegd, met weinig blijft het heel karig. Zolang dat niet nodig is doe ik daar niet aan. Ik wil lekker eten en leven. Neemt niet weg dat ik ruim 700eur om ook erg veel vind.

Karig ? Kun jij ook al bij mij thuis kijken.

Valt reuze mee koop goedkoper in dan wat hier boven staat en doe veel aan gta,s. En heel veel dingen heb ik niet nodig shampoo,tandpasta,wasmiddel,afwasmiddel,schoonmaakmiddelen etc.... die maak ik zelf voor een paar cent, en werk vaak beter

Ik weet ook wat genieten is heb hier nu een fijne Tripel karmeliet voor mij staan Mmmmmmm.
quote:Zusenzoo schreef op 16 april 2013 @ 13:19:

Jullie zijn met 5 personen waarvan twee in de luiers, gemiddeld genomen dus ook 40,-per maand.

10.- per week, 2 pakken dik in de aanbieding.

Kilo groenten per dag give or take, zelfde geld voor fruit.

3.- per dag- maand dus 90 euro

Vlees, laten we zeggen, 50 gram p.p per dag, 7,5 kilo vlees per maand, a 5,- = 37,50

Brood, 0,75 per brood per dag, 22,5

Aardappels, rijst ed. Zal rond de 10.-euro liggen

Schoonmaakmiddelen, shampoos, wasmiddel ed. 10,- p.m

Broodbelegsel 10,-

Water drinken

Dan kom je uit op 210 p.m alleen het noodzakelijke

Geen koffie of thee, geen goed vlees, heel goedkoop brood.

Het kan dus wel, maar een mens moet toch ook nog leven?

Dus ook eens een goed stuk vlees of een lekker brood, met beleg.

Ik heb heb echt heel weinig voor alles gerekend.

Klopt dit wel een beetje?

Nee, niet helemaal

Maar kijk hier maar eens naar de kunst van het goed en goedkoop boodschappen doen.

http://eenvoudigleven.blo ... 11/maandboodschappen.html

Let op is wel ietsjes groter gezin
.
quote:Lisbeth_Salander schreef op 16 april 2013 @ 16:05:

Tja Slobberbone, ik ga echt mn eigen shampoo niet maken. Geen zin in en zonde van mn tijd vind ik dat. En ik weet ook niet wat een tripel karmeliet is . Dat is het verschil denk ik.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven