Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten

21-04-2013 13:11 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 14, 17, 18 heeft de volgende financiële situatie:

Huur 900,=

Essent(Gas en Electra) 290,=

CZ (Ziektekosten) 306,=

Auto (Peugeot 307 bj 2004)

Belasting 119,=

Verzekering 50,=

Onderhoud(Gem.)100,=

Brandstof 100,=

Totaal autokosten 369,=

Water 25,=

Ketel (onderhoud) 15,=

Kabel (TV en Internet) 50,=

Telefoon 10,=

Totaal maakt dit 1965,= aan vaste lasten.

Gemiddelde boodschappen voor 5 personen is ongeveer gemiddeld 550,= per maand.

Totaal is dit ongeveer 2495,= aan terug komende kosten.

Als 1 verdiener wordt er netto 2500,= binnen gehaald. Nog niet mee genomen is kleding, school en andere variabele kosten.

Waar gaat het mis. Zitten jullie in een vergelijk situatie?
Als je per jaar 2000,- kan besparen door een goedkoop autootje te nemen... dan kan je makkelijk van die 2000,- euro met zn 5en met korting met het OV, die paar gelegenheden dat je écht met z'n 5en moet reizen.

En anders laat je de oudste met zn OVkaart gaan en pikken jullie hem weer op het station op. Tja, beetje creatief zijn hoor. Ik kan me zelf overigens weinig gelegenheden voorstellen waarbij julie persé met zn 5en tegelijk in de auto moeten. Misschien een verjaardag van oma ofzo maar ik kan me voorstellen dat 17 en 18 jarige pubers het heel erg prima vinden om familieverjaardagen afwisselend aanwezig te zijn... verjaardag van oma de een mee, verjaardag van opa de andere mee, etc.
Vroeger kon je van één inkomen een gezin onderhouden. Op een gegeven moment gingen vrouwen ook werken waardoor het besteedbare inkomen in Nederland steeg en daarmee ook de prijzen (bv. van woningen).

Als je om welke reden dan ook niet beide kunt werken dan heb je inmiddels een probleem in dit land. Door die gestegen kosten is één inkomen nu nauwelijks meer toereikend om een heel gezin van te onderhouden. Zelfde probleem hebben alleenstaanden.

Wat wil TO nou helemaal voor geks? Een huis, een oudere auto en de vaste lasten betalen voor zijn gezin. Niks buitensporigs. Het lukt alleen niet meer als eenverdiener.

Ik vind dat wel een maatschappelijk probleem.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Lekker melodramatisch Merano. Je kunt prima op één inkomen je gezin onderhouden. Je moet alleen leven naar het geld wat je hebt in plaats van chronisch boven je stand leven zoals de standaard is geworden in dit land.
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 18:26:

[...]

Ik mag toch hopen dat je hiermee niet suggereert dat TO zijn baan op moet zeggen/moet halveren om dan maar in aanmerking te komen voor allerlei toeslagen en een sociale huurwoning?nee tuurlijk niet. ik dacht iets te lezen over reuma en ivm dat niet werken..

@TO, ik zit regelmatig met meerdere mensen in die auto.. tis niet ideaal, maar t gaat wel.

Maar de dingen die jij opnoemt die kapot gaan aan de auto, is niet geheel normaal (misschien bij peugeot wel..), meeste mensen hebben veel minder onderhoud aan hun auto. ik zeg niet dat je net als ik in een altootje moet gaan rijden, maar misschien is het wel slim om een auto te kopen die goedkoper is maandelijks
quote:bloemetje77 schreef op 21 april 2013 @ 19:07:

Als je per jaar 2000,- kan besparen door een goedkoop autootje te nemen... dan kan je makkelijk van die 2000,- euro met zn 5en met korting met het OV, die paar gelegenheden dat je écht met z'n 5en moet reizen.

En anders laat je de oudste met zn OVkaart gaan en pikken jullie hem weer op het station op. Tja, beetje creatief zijn hoor. Ik kan me zelf overigens weinig gelegenheden voorstellen waarbij julie persé met zn 5en tegelijk in de auto moeten. Misschien een verjaardag van oma ofzo maar ik kan me voorstellen dat 17 en 18 jarige pubers het heel erg prima vinden om familieverjaardagen afwisselend aanwezig te zijn... verjaardag van oma de een mee, verjaardag van opa de andere mee, etc.Ehm, er zijn best veel kleine autootjes waar je wel met z'n vijfen in kan hoor.
Wat Bloemetje al zegt, is fietsen of een brommer voor je kind, die elke dag EUR 10,00 kwijt is aan OV geen oplossing?
Wij hebben laatst de grote diesel (vergelijkbare kosten met TO ingeruild voor een Toyota Yaris Verso. Ja, hij is lelijk. Hij is mosgroen en lijkt nog het meest op een Pausmobiel. Maar hij kost niet veel in de wegenbelasting, rijdt zuinig, is goedkoop in de verzekering en alles past er in. Rondje ikea? geen probleem. Vier volwassenen en een kinderzitje? Geen probleem. Drie dikke koffers achterin, met het gezin een week naar Engeland? Geen probleem. Ook zijn toyota's niet kapot te krijgen en heb je er nauwelijks onderhoud aan. Hij kost 30 euro in de verzekering en 30 euro aan wegenbelasting. Diesels zijn gewoonweg belachelijk duur in de wegenbelasting, en ook de verzekering, niet alleen omdat het diesels zijn, maar ook omdat het relatief zware wagens zijn. en voor het verschil in brandstofkosten hoef je het ook echt neit meer te doen.

We hebben geen 3 volwassen kinderen (qua grootte) maar wel regelmatig meerijders etc. IS eht heel ruim? Nee, met 3 achterin zit je niet riant, maar het past wel, er zitten ook voor 3 man gordels in.

Ik fietste ook altijd gewoon naar school, trouwens. 11 km heen. een maandkaart of kortingskaart, een 5 rittenkaart, er zijn (waren) altijd veel opties. Kijk daar ook eens naar.
Hoi,

niet alles gelezen. Goed dat je zoekt naar mogelijkheden om geld te besparen. Hier een aantal die deels in ons gezin werden ingevoerd;

* Verwarming gaat pas om 5 uur 's middags aan. Door de weeks is iedereen naar school of op werk. Een slecht geïsoleerd huis verwarmen voor een persoon is niet rendabel. Als de vrouw voor een aantal dagen per week een activiteit buitenhuis heeft, scheelt enorm.

* Douchewekker met 5 minuten

* Fruit, groente en eieren kopen bij de boer. Was goedkoper en nog lekkerder ook.

*Wasgoed buiten drogen en de droger de deur uit.

*Boodschappenfolders doorspitten en houdbare producten met flinke korting kopen. (2 voor 1 etc). Folders kun je ook online bekijken.

* Kinderen betrekken en vragen waarop zij vinden dat bespaard kan worden. Je zult je verbazen over de dingen waar zij geen waarde aan hechten.

* kabel tv de deur uit en alleen internet afsluiten voor +/- 20 euro. Met Uitzending gemist en etc kun je programma's kijken zonder reclame.

* Kleding en schoenen kopen in de uitverkoop.

* Schoolboeken tweedehands.

*Informeren bij andere garagebedrijven/monteurs naar de mogelijkheden voor onderhoud.

* Elk jaar overstappen van energieleverancier en overstap voordeel innen.

* kinderen naar bijbaan/vakantiewerk laten zoeken. Inkomen mogen ze houden, zodat ze kunnen sparen voor eigen grote uitgaven. (rijbewijs, laptop, dure telefoon etc.) Maak ze bewust dat geld sneller gaat, dan komt.

En verder:

Wees dankbaar voor wat je hebt: Warm water, warm eten, fijn gezin, veilig land, centrale verwarming, werk en schoolgaande kinderen. Er leven bijna 7 miljard mensen op de wereld en velen hebben het minder getroffen dan jij en ik en iedereen op dit forum.
quote:Sorcha_ schreef op 21 april 2013 @ 19:14:

[...]

Ehm, er zijn best veel kleine autootjes waar je wel met z'n vijfen in kan hoor.

Ook goedkoop in belasting en onderhoud?

Ik wil alleen maar zeggen dat TO zich af kan vragen of het nut nog wel opweegt tegen de kosten.

Wil je krom liggen en elke stuiver 3 x omdraaien omdat je de illusie hebt dat je 2 praktisch volwassen kinderen nog tot in lengte van dagen regelmatig met het hele gezin mee op stap gaan? Of thuis wonen?

Hetzelfde geldt dus voor een woning. Als je nu een koophuis vindt met 3 slaapkamers die verder perfect is en waar je de komende 30 jaar met plezier en goedkoop kan wonen dan laat je dat toch niet lopen omdat je krampachtig vast wil houden aan die 4 slaapkamers? Dan delen 2 kinderen even een paar jaar een kamer tot ze op kamers gaan en maak je in de schuur een studeer/muziekluisterplekje voor ze. Moestuin erbij en dan kunnen de kinderen misschien wel op een sportclub of kunnen ze een keer uit eten met zn allen, dat is óók belangrijk!

Ik bedoel, richt je blik op de toekomst en weeg dan nut, noodzaak en mogelijkheden af. TO kan nu eenmaal niet alles op dit niveau volhouden met zijn inkomen. Maar met zijn inkomen zijn er wel genoeg mogelijkheden!
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:01:

[...]

Verder zie ik ook dat de autokosten te hoog zijn. Doordat ik nu minder km rij zou ik een benzine auto kiezen op het moment dat ik een andere auto koop. Ik rij toch nog een kleine 20000 km per jaar.

Maar wat is wijsheid. Doorrijden met deze auto, welke reeds 260000km op de teller heeft staan en uit het jaar 2004 komt en hopen dat ik geen extra kosten meer krijg(vorig jaar heeft hij ongeveer 1500,= aan onderhoud en reparaties gekost), of een iets jongere auto te kopen waarmee je weer een aantal jaren verder komt? Misschien krijg ik nog een jaar garantie op die auto? Maar een andere auto gaat ook gepaard met extra geld bijleggen. Spaargeld heb ik niet. en een lening wil ook niet.

Tja wat is wijsheid?ik gooi hem er nog maar een keer in:

Heb je nou al kritisch naar de noodzaak van een auto gekeken? Kun je echt niet op een andere manier naar je werk?

En waar gebruik je de auto buiten je werk voor? Boodschappen, of gaan jullie elk weekend met het hele gezin erop uit (kan ik me niet voorstellen als je geen geld overhoudt).

Ik denk dat je best zonder auto kan of met een kleine peugeot 105 ofzo.

En de twee keer per jaar dat je met het hele gezin naar oma gaat, kun je desnoods een grotere auto huren.

Sorry dat ik het zeg, maar imo zijn mensen als het ware verslaafd aan hun auto.

Stel nou dat je hem echt voor je werk nodig hebt...Dan ruil je die dure bak toch in voor een goedkopere? Waar heb je die auto in het dagelijks leven nou voor nodig? Boodschappen kunnen ook op de fiets, heb ik ook jaren gedaan. En dan ook voor een hele gezin hoor. Verder zeg je geen bezigheden buiten de deur te hebben omdat er geen geld voor is. Nou mooi, dan hoef je ook nergens heen.
quote:Lee24 schreef op 21 april 2013 @ 14:53:

Is een beetje grof gezegd natuurlijk maar zit wel waarheid in.

Ik met weke delen reuma weet ook wel zonder het te proberen dat ik geen schoonmaak werk moet doen.

Daarom ben ik voor mezelf begonnen als gekwalificeerd administratie hulp voor particulieren.

Geen zwaar werk en ik werk op mn eigen tijden wanneer ik me goed genoeg voel.Lee mag ik eens vragen hoe je aan klanten komt voor administratie hulp. Ik zou namelijk ook graag administratie werkzaamheden verrichten voor particulieren.
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:43:

[...]

Ik weet niet wat voor een auto je hebt, maar ik rij ongeveer 20000km en zitten regelmatig met zijn 5-en in de auto. Het onderhoud heeft grotendeels met het kapot gaan van onderdelen. Zoals ventilator regelaar, temperatuurunit enz.Wij rijden een 7-pers auto, een diesel en die kost per maand minder dan jouw Peugot. Maar het is dan ook een Dacia, hihi. Alle Peugots zijn HEEL erg zwaar. Kijk eens voor een 2e hands Dacia, spotgoedkoop en zeer praktisch. En dan niet zeggen dat je hem niet mooi vind, he
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven
quote:bloemetje77 schreef op 21 april 2013 @ 19:46:

[...]

Ook goedkoop in belasting en onderhoud?

Ik wil alleen maar zeggen dat TO zich af kan vragen of het nut nog wel opweegt tegen de kosten.

Bijvoorbeeld auto's van het formaat Renault Clio, Nissan Micra, Ford Fiesta etc.
In zeeland: 3 slaapkamers (kan best, voor het behang droog is, is de eerste waarschijnlijk het huis al uit). Ziet er best netjes uit vanbinnen.

http://www.funda.nl/koop/ ... 8674446-middenstraat-108/

Kost 74.000 euro, netto maandlast 300 euro. Gaat je gas en licht waarschijnlijk ook de helft zijn van wat je nu betaald.

Besparing:750 euro per maand.

O ja, vlak bij de belgische grens, dus kan je mooi daar tanken. Scheelt momenteel 20 cent per liter (benzine).
Hij woont in omgeving Twente, werkt, kinderen daar op school! Dat is wel erg onrealistisch Moccagourmet, om iemand met z´n hele gezin naar het uiterste puntje van ons land te brengen.. Ook binnen zijn regio zijn gelukkig genoeg mogelijkheden.
Het is maar een voorbeeld om te laten zien dat er nog zat regio's zijn waar je echt nog goedkoop kan wonen.

Als iemand het echt niet meer ziet zitten om iedere maand te zitten puzzelen om het rond te krijgen, nooit eens geld over, dan kan verhuizen naar een goedkope regio misschien wel de oplossing zijn.

Toegegeven het is een behoorlijke verandering, maar als je echt wil dan kan je overal wonen. En in deze tijd van multimedia is contact houden met vrienden elders ook goed te doen hoor. En over een paar jaar zijn de kinderen het huis uit of eerder al gaan studeren. Dan kunnen ze er zelf voor kiezen om terug te gaan naar twente. Wellicht kiest de oudste er gelijk al voor om niet mee te gaan en op zichzelf te gaan wonen.

Het geeft hun ouders wel financieel de ruimte om ook wat extra voor hun te doen. Dat is nu ook niet mogelijk.

Ik denk dat dit best uit te leggen valt, de kinderen zijn niet meer piepjong.
Ik denk dat het gewoon heel lastig is om van 2500 euro een heel gezin te onderhouden. Het kind van 18 zou in principe zijn eigen zaakjes moeten kunnen regelen, vwb de zorgverzekering en studiekosten. Dan eet hij mee op jullie kosten, maar voor het overige moet hij maar gaan werken. Voor die van 17 geldt binnenkort natuurlijk hetzelfde. Verder denk ik toch dat je het aan de inkomstenkant moet zoeken. Iemand met reuma kan bijv. prima in een call center werken. Dat hoeft niet gelijk fulltime, want met een paar honderd euro extra hebben jullie alweer wat ruimte.

Als je de auto zou inruilen voor bijv. een 107 of vergelijkbaar (ouder) model, scheelt dat honderden euro's per maand. Mijn eigen 206 is nl. slechts 30 euro wegenbelasting, 20 euro verzekering (casco), en rijdt minstens 1 op 16. Die enkele keer dat je dan eens een grotere auto nodig hebt voor het hele gezin (hoewel mijn auto ook gewoon 5 zitplaatsen heeft), zou je er een kunnen huren en toch nog voordeliger uit zijn.
quote:betjebig schreef op 22 april 2013 @ 13:16:

Ik denk dat het gewoon heel lastig is om van 2500 euro een heel gezin te onderhouden. Het kind van 18 zou in principe zijn eigen zaakjes moeten kunnen regelen, vwb de zorgverzekering en studiekosten. Dan eet hij mee op jullie kosten, maar voor het overige moet hij maar gaan werken. Voor die van 17 geldt binnenkort natuurlijk hetzelfde.Binnenkort? Die van 17 kan al een paar jaar elke zaterdag en vakantie werken. Scheelt weer wat zak-/kleedgeld.
Vandaag in het nieuws:

70% van de Nederlandse huishoudens heeft bezuinigd het afgelopen jaar. 60% van de mensen die bezuinigen zit in de laatste fase van bezuinigen, wat inhoudt dat ze bepaalde producten niet meer kopen. 9% heeft de auto weggedaan.

Dit blijkt uit onderzoek van het Nibud naar bezuinigingsstrategieën van Nederlanders, dat het Nibud met behulp van onderzoeksgegevens van creditmanagementorganisatie GGN heeft uitgevoerd.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 21 april 2013 @ 19:09:

Wat wil TO nou helemaal voor geks? Een huis, een oudere auto en de vaste lasten betalen voor zijn gezin. Niks buitensporigs. Het lukt alleen niet meer als eenverdiener.

Ik vind dat wel een maatschappelijk probleem.ik vind dat je de spijker op z'n kop slaat Merano. Als eenverdiener word je uitgeknepen als je ook maar iets meer verdient dan modaal. Dan kom je niet in aanmerking voor toeslagen en sociale huurwoningen en word je in feite gestraft voor het harde werk dat je doet om juist boven het minimum uit te stijgen.

Gewoon je gezin onderhouden en een oud barrel rijden wordt steeds lastiger terwijl er in veel gevallen een behoorlijke opleiding en baan in het geding is.
quote:moccagourmet schreef op 21 april 2013 @ 21:42:

In zeeland: 3 slaapkamers 74.000 euro, netto maandlast 300 euro.

O ja, vlak bij de belgische grens, dus kan je mooi daar tanken. Scheelt momenteel 20 cent per liter (benzine).Een nadeel: die goedkope brandstof gaat op aan de kilometers die je naar de Randstad moet rijden, want er is daar nauwelijks werk.
quote:Qthee schreef op 22 april 2013 @ 14:04:

[...]

ik vind dat je de spijker op z'n kop slaat Merano. Als eenverdiener word je uitgeknepen als je ook maar iets meer verdient dan modaal. Dan kom je niet in aanmerking voor toeslagen en sociale huurwoningen en word je in feite gestraft voor het harde werk dat je doet om juist boven het minimum uit te stijgen.

Gewoon je gezin onderhouden en een oud barrel rijden wordt steeds lastiger terwijl er in veel gevallen een behoorlijke opleiding en baan in het geding is.

Hoezo als eenverdiener, geldt hetzelfde niet voor tweeverdieners? Zo snel als je middeninkomen hebt, en dat is de grootste groep in Nederland, ben je de klos. Logisch want dat is ook de grootste groep.

To, mag ik vragen hoe lang je al in deze woning woont, duur en slecht geïsoleerd dus waarom woon je hier?
Wat mij opvalt aan het rijtje vaste lasten is dat eigenlijk de vaste lasten over de gehele linie nét wat te hoog is, waardoor alles bij elkaar genomen alles te hoog is. Volgens het Nibud zou je met jouw inkomen nu een huur moeten hebben van 750 euro BRON en een energierekening van ongeveer 200 euro BRON. Een hogere huur betekent wellicht dat je wat groter woont, dat resulteert ook in hogere energiekosten, zeker in combinatie met slechte isolatie.

Met je autoverzekering +motorrijtuigenbelasting zit je op het dubbele en op het onderhoud zelfs driedubbele van het gemiddelde volgens Nibud BRON. (je voedingskosten zijn wel gemiddeld volgens Nibud BRON)

Ik las ook dat er een inkomen weg is gevallen en dat verklaard, zo denk ikzelf althans, de oorzaak van de vaste lasten die over de gehele linie hoger zijn dan wenselijk met jouw inkomen.

De oplossing zit 'm denk ik in het reduceren van je lasten, de levensstandaard, naar de situatie op basis van het lagere inkomen. Het vervelende is dat het op korte termijn maar beperkt te veranderen is (behalve de auto en van energieleverancier/verzekeraar wisselen), want met besparingstips als "zandloper bij het douchen" ga je er niet komen. Lijkt mij ook niet leuk om dat te moeten doen jarenlang wanneer je een inkomen van 2500 euro netto hebt. Doe ik ook niet en als student is mijn inkomen een stuk lager.

Mijn advies zou zijn om op korte termijn de autokosten te drukken en daarmee je hoofd vooralsnog boven water te houden. Daarna zou ik op de posten huur en energie ervoor zorgen dat er over (bijvoorbeeld) twee jaar een structurele verlaging heeft plaatsgevonden. Een woning vinden op max 700 pm die je geschikt vindt kost nou eenmaal tijd en vraagt om geduld. Je wilt niet ergens komen te wonen wat onpraktisch is of totaal niet naar je zin. Eenmaal gevonden, zal niet alleen je huur, maar ook je energielasten dalen. Het brengt echter wel eenmalige kosten met zich mee, hopelijk kan je dat financieren door lagere autokosten en energieleverancier switch, etc.
quote:shisensa schreef op 22 april 2013 @ 20:57:

[...]

Hoezo als eenverdiener, geldt hetzelfde niet voor tweeverdieners? Zo snel als je middeninkomen hebt, en dat is de grootste groep in Nederland, ben je de klos. Logisch want dat is ook de grootste groep.

Klopt, maar als tweeverdieners kun je over het algemeen meer gaan werken. Alleen als je beide het minimum loon verdient en 40 uur werkt zit je netto op hetzelfde bedrag als TO. Zodra je ook maar iets meer verdient zit je erboven.

Bovendien is het regeringsbeleid erop gericht om mensen te stimuleren om aan het werk te gaan. Daardoor daalt de koopkracht van eenverdieners:

In de periode 2000-2007 kenden tweeverdieners met kinderen, éénoudergezinnen en éénverdieners met kinderen een hoger dan gemiddelde groei van de koopkracht. (SCP, 2009).

Vanaf 2010 gaan eenverdieners sneller in koopkracht achteruit dan tweeverdieners. Dat zet zich versterkt door in het regeerakkoord. De doorberekeningsplaatjes van het regeerakkoord geven aan dat eenverdieners tot 66.000 er in 2017 3,5 - 4,25% op achteruit zijn gegaan. Voor tweeverdieners die samen die 66.000 verdienen is dat +2%.

Dat wordt onder andere veroorzaakt door de afbouw van de algemene heffingskorting (aanrechtsubsidie).

[quote]Ananas schreef op 21 april 2013 @ 19:40:

Hoi,

niet alles gelezen. Goed dat je zoekt naar mogelijkheden om geld te besparen. Hier een aantal die deels in ons gezin werden ingevoerd;

* Verwarming gaat pas om 5 uur 's middags aan. Door de weeks is iedereen naar school of op werk. Een slecht geïsoleerd huis verwarmen voor een persoon is niet rendabel. Als de vrouw voor een aantal dagen per week een activiteit buitenhuis heeft, scheelt enorm.

* Douchewekker met 5 minuten

* Fruit, groente en eieren kopen bij de boer. Was goedkoper en nog lekkerder ook.

*Wasgoed buiten drogen en de droger de deur uit.

*Boodschappenfolders doorspitten en houdbare producten met flinke korting kopen. (2 voor 1 etc). Folders kun je ook online bekijken.

* Kinderen betrekken en vragen waarop zij vinden dat bespaard kan worden. Je zult je verbazen over de dingen waar zij geen waarde aan hechten.

* kabel tv de deur uit en alleen internet afsluiten voor +/- 20 euro. Met Uitzending gemist en etc kun je programma's kijken zonder reclame.

* Kleding en schoenen kopen in de uitverkoop.

* Schoolboeken tweedehands.

*Informeren bij andere garagebedrijven/monteurs naar de mogelijkheden voor onderhoud.

* Elk jaar overstappen van energieleverancier en overstap voordeel innen.

* kinderen naar bijbaan/vakantiewerk laten zoeken. Inkomen mogen ze houden, zodat ze kunnen sparen voor eigen grote uitgaven. (rijbewijs, laptop, dure telefoon etc.) Maak ze bewust dat geld sneller gaat, dan komt.

En verder:

Wees dankbaar voor wat je hebt: Warm water, warm eten, fijn gezin, veilig land, centrale verwarming, werk en schoolgaande kinderen. Er leven bijna 7 miljard mensen op de wereld en velen hebben het minder getroffen dan jij en ik en iedereen op dit forum.[/quote]

Mooi gezegd! Volledig waar. Dit is precies zoals het is.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven