Steeds minder te besteden
zaterdag 8 juni 2013 om 21:47
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.
Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.
Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.
Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
zondag 9 juni 2013 om 01:03
zondag 9 juni 2013 om 01:06
Ik ben niet in rijkdom opgevoed, maar toch ben ik ook van de wegwerpmaatschappij. Zo koop ik mijn boeken bijvoorbeeld altijd. Gewoon omdat ik nú een boek wil. Besefte me net dat ik gisteren een boek kocht voor 12,50 en vorige week ook. Toen ging ik op vakantie en kocht het op Schiphol. Was nog een slecht boek ook en heb hem gewoon daar achtergelaten. Slaat eigenlijk nergens op, kan beter lid van de bibliotheek worden. Was ik vroeger ook, we gingen daar minstens wekelijks heen. Mijn vriendinnen ook en nu niemand in mijn omgeving meer. Om m'n moeder na dan.
Ja ik denk dat de mogelijkheden om te kiezen zo divers zijn tegenwoordig. We zijn met z'n allen aan een basisvorm van luxe gewend die voorheen echt niet 'gewoon' was. Hoor me goed, ik ben er echt blij mee hoor en zou niet terug willen maar ik denk wel dat dit dus ook maakt dat we lastiger een stap terug kunnen zetten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 01:03:
[...]
dat bestond niet in mijn jeugd. Je had De Krant, voor sjieke mensen, of voor de hele straat die samen een paar gulden lapten. Voor het nieuws luisterde je naar de radio25 jaar geleden was in tijden van grote armoe. Studieschuld, twee huizen, samen één startsalaris en geen cent te makken. Vroeger bij ons thuis hadden we wel een krant.
[...]
dat bestond niet in mijn jeugd. Je had De Krant, voor sjieke mensen, of voor de hele straat die samen een paar gulden lapten. Voor het nieuws luisterde je naar de radio25 jaar geleden was in tijden van grote armoe. Studieschuld, twee huizen, samen één startsalaris en geen cent te makken. Vroeger bij ons thuis hadden we wel een krant.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 9 juni 2013 om 01:07
en croissants, petit pains, pain de boulogne, allinson zemelvriendelijk, oergranen megabruin, pita, foccacia, kaasbroodjes, saucijzenbroodjes. Het was ons volledig onbekend.
Ik ging een keer op vakantie naar Duitsland, daar leerden we voor het eerst dat er ook ander brood dan tarvo was. Zuurdesem (bah vies) en harde witte bolletjes.
Ik ging een keer op vakantie naar Duitsland, daar leerden we voor het eerst dat er ook ander brood dan tarvo was. Zuurdesem (bah vies) en harde witte bolletjes.
zondag 9 juni 2013 om 01:09
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 01:07:
en croissants, petit pains, pain de boulogne, allinson zemelvriendelijk, oergranen megabruin, pita, foccacia, kaasbroodjes, saucijzenbroodjes. Het was ons volledig onbekend.
Hahaha moet gewoon lachen van herkenning nu, Grappig dit.
Tarvo brood!
Hahaha moet gewoon lachen van herkenning nu, Grappig dit.
Tarvo brood!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 9 juni 2013 om 01:09
quote:Enn schreef op 09 juni 2013 @ 01:06:
Ja ik denk dat de mogelijkheden om te kiezen zo divers zijn tegenwoordig. We zijn met z'n allen aan een basisvorm van luxe gewend die voorheen echt niet 'gewoon' was. Hoor me goed, ik ben er echt blij mee hoor en zou niet terug willen maar ik denk wel dat dit dus ook maakt dat we lastiger een stap terug kunnen zetten.het was ook heerlijk eenvoudig
Ja ik denk dat de mogelijkheden om te kiezen zo divers zijn tegenwoordig. We zijn met z'n allen aan een basisvorm van luxe gewend die voorheen echt niet 'gewoon' was. Hoor me goed, ik ben er echt blij mee hoor en zou niet terug willen maar ik denk wel dat dit dus ook maakt dat we lastiger een stap terug kunnen zetten.het was ook heerlijk eenvoudig
zondag 9 juni 2013 om 01:12
Jawel maar ik houd wel van het hebben van keuzes. Ik ben zelf verder een vrij eenvoudig mens juist door hoe ik ben opgegroeid.. Van al die extra luxe kan ik oprecht genieten. Nog steeds, en ik kies ook even gemakkelijk om geen luxe aan te schaffen. No problemo.
zondag 9 juni 2013 om 01:12
zondag 9 juni 2013 om 01:14
quote:Enn schreef op 09 juni 2013 @ 01:12:
Jawel maar ik houd wel van het hebben van keuzes. Ik ben zelf verder een vrij eenvoudig mens juist door hoe ik ben opgegroeid. Vaal die extra kan ik oprecht genieten. Nog steeds en ik kies ook even gemakkelijk om geen luxe aan te schaffen. No problemo.Vind ik ook. Sommige dingen hoeven van mij niet luxe en daar bespaar ik op (vakantie, huis bvb). Maar ik kan ontzettend genieten van lekker eten dus daar geef ik wel aan uit.
Jawel maar ik houd wel van het hebben van keuzes. Ik ben zelf verder een vrij eenvoudig mens juist door hoe ik ben opgegroeid. Vaal die extra kan ik oprecht genieten. Nog steeds en ik kies ook even gemakkelijk om geen luxe aan te schaffen. No problemo.Vind ik ook. Sommige dingen hoeven van mij niet luxe en daar bespaar ik op (vakantie, huis bvb). Maar ik kan ontzettend genieten van lekker eten dus daar geef ik wel aan uit.
zondag 9 juni 2013 om 01:14
Sopiaaa
Ik kijk juist puur naar de cyfertjes.
Gewoon door de bedragen van nu te vergelijken met 12 jaar geleden.
Meer reality check kan je niet hebben.
Mijn persoonlijke gevoel is dat ik het nu beter heb dan 12 jaar geleden, maar dat komt omdat er 2 studerende kinderen klaar zijn en het huis uit. Hypotheek is afgelost.
Maar dat is een fase in ons leven, en geldt niet voor de startende gezinnen.
Ik kijk juist puur naar de cyfertjes.
Gewoon door de bedragen van nu te vergelijken met 12 jaar geleden.
Meer reality check kan je niet hebben.
Mijn persoonlijke gevoel is dat ik het nu beter heb dan 12 jaar geleden, maar dat komt omdat er 2 studerende kinderen klaar zijn en het huis uit. Hypotheek is afgelost.
Maar dat is een fase in ons leven, en geldt niet voor de startende gezinnen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
zondag 9 juni 2013 om 01:15
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juni 2013 @ 01:08:
ja kaas was zeker duur. Maar wel gezond. Overigens moest ik de boterham doormidden snijden en kreeg ik het beleg maar op 1 helft.Ik ook. Eet nog steeds weinig beleg op m'n brood. Als ik veel op brood deed, zei mn vader altijd dat ik brood met kaas moest eten en geen kaas met brood. Bij mn vriend was het precies andersom: zijn moeder gooide er altijd een laag bovenop met de mededeling dat de oorlogstijd voorbij was. Blijft er toch in volgens mij, want hij vind mijn gesmeerde brood te karig in het zijne too much.
ja kaas was zeker duur. Maar wel gezond. Overigens moest ik de boterham doormidden snijden en kreeg ik het beleg maar op 1 helft.Ik ook. Eet nog steeds weinig beleg op m'n brood. Als ik veel op brood deed, zei mn vader altijd dat ik brood met kaas moest eten en geen kaas met brood. Bij mn vriend was het precies andersom: zijn moeder gooide er altijd een laag bovenop met de mededeling dat de oorlogstijd voorbij was. Blijft er toch in volgens mij, want hij vind mijn gesmeerde brood te karig in het zijne too much.