Geld & Recht alle pijlers

Steeds minder te besteden

08-06-2013 21:47 439 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.

Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.

Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
Ik blijf me toch afvragen hoe basis deze nieuwe basisbehoeftes zijn. Als je er goed naar gaat kijken en naar mogelijke andere manieren om aan deze behoeftes te voldoen vraag ik me af of dit echt een significante stijging van de lasten veroorzaakt.
Het zit hem inderdaad in de keuzes,

Wij kiezen er voor om smartphones te hebben maar niet voor een auto (alles is in de buurt en we hebben 1 fiets).

Wij willen geen tablets, dure computers maar wel af en toe uit eten.

Wij gaan niet naar de fitness school maar lopen erg veel en hebben zwaar lichamelijk werk.

Wij hebben een dochter wat twee dagen naar het kdv gaat, maar wel lage hypotheekkosten wat weer wat compenseert.

Wij hebben het absoluut niet slecht, wij kunnen ten minste keuzes maken!

Mijn moeder zat vroeger in de bijstand en dat was echt geen pretje. Maar ben wel altijd gelukkig geweest met wat ik had (nieuwe sokken etc) voor mijn moeder vond ik het wel sneu liep rond met gaten in haar ondergoed, veel zorgen ook hoe het verder moest. Allemaal goed gekomen.
quote:Beeldig schreef op 10 juni 2013 @ 00:40:

[...]

Waar haal je dit vandaan dan? Volgens mij is het klinkklare onzin namelijk. De koopkracht is juist ontzettend toegenomen in de afgelopen 20, 30 jaar.

Lees dit artikeltje maar eens door: http://www.cbs.nl/NR/rdon ... A6037454D4/0/pb12n031.pdf

Ik geloof wel dat de koopkracht is toegenomen, maar dat komt ook vooral omdat er nu veel tweeverdieners zijn.

Voorbeeld, mijn vader verdient 'normaal/modaal' (hij zal nu waarschijnlijk wel bovenmodaal zitten) Hij doet al 30 jaar (of langer?) hetzelfde werk en verdient dus ook wel een stuk meer dan 30 jaar geleden.

Toen wij geboren werden, stopte onze moeder met werken. Huis kopen etc. ging allemaal op zijn salaris. We ging ook elk jaar op vakantie, kamperen, dat wel.

Het huis wat mijn vader toen alleen op zijn salaris heeft gekocht, zou hij nu niet meer kunnen kopen, ook al verdient hij nu meer. Na x aantal jaar is mijn moeder weer gaan werken en toen ging het inkomen best veel omhoog, dus uiteindelijk hebben ze nu wel een hogere koopkracht dan 30 jaar geleden en kunnen ze zich ook veel meer luxe veroorloven.
Eigenlijk vind ik dat een ernstig probleem. Het feit dat grote bedrijven je kunnen dwingen om meer uit te geven dan strikt noodzakelijk zou zijn, door bv een nieuwe windowsversie te introduceren die je niet kunt draaien op je oude pc. Of digitale tv tot de standaard te maken en analoge tv langzaam uit te faseren.

Veel nieuwe producten zijn technische misschien beter, maar ook aanmerkelijk duurder dan de oude producten. De TV zelf is misschien niet duurder geworden, het tv kijken wel omdat er nog een insteekkaart en een decoder en vanalles bij komt. En bij alles hoort een abonnement met een vast maandelijks tarief. Vroeger kon je nederland 1, 2 en 3 plus de buitenlandse zenders in de grensstreek gratis ontvangen. Een oud afdankertje van een tv was voldoende om tv te kunnen kijken.

En ik vraag me af of de meerwaarde van een IPhone 5 t.o.v. een oud model smartphone van 150 euro het prijsverschil rechtvaardigt. Vooral omdat die Iphone 5 over een jaar ook weer een verouderd model is.

We worden steeds meer gedwongen tot consumeren en vallen steeds meer buiten de boot als we niet meedoen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Sophiaaaaa schreef op 10 juni 2013 @ 12:01:

Ik blijf me toch afvragen hoe basis deze nieuwe basisbehoeftes zijn. Als je er goed naar gaat kijken en naar mogelijke andere manieren om aan deze behoeftes te voldoen vraag ik me af of dit echt een significante stijging van de lasten veroorzaakt.

Tv en internet vind ik wel vrij basis, maar aan de andere kant hoeft dat echt niet veel te kosten. Voor 20 euro per maand kan dat al.

Naar mijn idee zijn vooral de vaste lasten; huur (hypotheek), zorgverzekering, gas, belastingen etc. toegenomen. Waardoor er minder vrij te besteden over blijft voor de lage inkomens (modaal en eronder). Terwijl aan de andere kant de luxe producten wel veel goedkoper zijn geworden, waardoor de wat hogere inkomens (vanaf 1,5x modaal) weer relatief veel meer te besteden hebben.
quote:merano schreef op 10 juni 2013 @ 12:13:

Eigenlijk vind ik dat een ernstig probleem. Het feit dat grote bedrijven je kunnen dwingen om meer uit te geven dan strikt noodzakelijk zou zijn, door bv een nieuwe windowsversie te introduceren die je niet kunt draaien op je oude pc. Of digitale tv tot de standaard te maken en analoge tv langzaam uit te faseren.

Veel nieuwe producten zijn technische misschien beter, maar ook aanmerkelijk duurder dan de oude producten. De TV zelf is misschien niet duurder geworden, het tv kijken wel omdat er nog een insteekkaart en een decoder en vanalles bij komt. En bij alles hoort een abonnement met een vast maandelijks tarief. Vroeger kon je nederland 1, 2 en 3 plus de buitenlandse zenders in de grensstreek gratis ontvangen. Een oud afdankertje van een tv was voldoende om tv te kunnen kijken.

En ik vraag me af of de meerwaarde van een IPhone 5 t.o.v. een oud model smartphone van 150 euro het prijsverschil rechtvaardigt. Vooral omdat die Iphone 5 over een jaar ook weer een verouderd model is.

We worden steeds meer gedwongen tot consumeren en vallen steeds meer buiten de boot als we niet meedoen.Ik denk dat dat een veel groter probleem is inderdaad dan het gevoelde verschil in koopkracht. De mensen zijn, mede onder invloed van dit soort strategieën van bedrijven die hun producten willen slijten, ontevredener en hebberiger geworden. Onbewust misschien, dus niet als verwijt bedoeld ofzo, maar ik denk dat dat wel het gevoel van financiële achteruitgang vergroot.
quote:Beeldig schreef op 10 juni 2013 @ 12:17:

[...]

Ik denk dat dat een veel groter probleem is inderdaad dan het gevoelde verschil in koopkracht. De mensen zijn, mede onder invloed van dit soort strategieën van bedrijven die hun producten willen slijten, ontevredener en hebberiger geworden. Onbewust misschien, dus niet als verwijt bedoeld ofzo, maar ik denk dat dat wel het gevoel van financiële achteruitgang vergroot.

Maar het is toch ook financiële achteruitgang? Hoe je er financieel voorstaat is toch altijd relatief en moet gezien worden in de tijdsgeest. Geld is sowieso een sociaal concept wat mensen hebben bedacht en is daarom ook altijd relatief, afhankelijk van wat de rest heeft. Als niemand een computer heeft, ben jij niet arm omdat je geen computer kan betalen.

Als een bepaalde groep (financieel) altijd mee kon komen en bijv. de laatste 5 a 10 jaar niet meer, dan gaan ze er relatief gezien op achteruit. Ook al is er in absolute getallen wel vooruitgang geboekt.
Dat kan het gevoel van achteruitgang geven, terwijl als je het objectief bekijkt, er véél meer luxeproducten in het huishouden geïntroduceerd zijn. Wonderlijk mechanisme dat je die opeens niet meer voelt als vooruitgang, maar dat je dan alleen kijkt naar het geld dat overblijft als je al die luxe aangeschaft hebt.
is eigenlijk doorgeschoten kapitalisme, beeldig.

normaal bepaalt de vraag het aanbod, nu lijkt het erop dat het aanbod de vraag bepaalt.

want als je dit of dat gekocht heb kan je het andere niet meer kopen.
wij slapen nooit.
Ik las net

dit krantenartikel.

Is denk ik wel een beetje typerend voor het probleem; een luxe artikel/dienst, diegenen die meer betalen krijgen voorrang en de mensen die minder betalen voelen zich achtergesteld (en arm).
heb je bij vliegreizen ook, inchecken voor de luxere klassen gaat veel sneller.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 10 juni 2013 @ 12:57:

heb je bij vliegreizen ook, inchecken voor de luxere klassen gaat veel sneller.

Ja, vind het ook helemaal geen gek idee hoor...meer betalen voor meer luxe.

Al zal ik zelf niet snel 30 of 35 euro extra betalen voor zo'n ticket, maar dat heeft meer te maken dat ik dat geld er niet voor over heb en niet zozeer dat ik het niet zou hebben.
quote:Beeldig schreef op 10 juni 2013 @ 11:45:Overigens, over die huizenprijzen die jij noemt: die lagen misschien wel lager, maar de rente lag vele malen hoger. Ten tijde van de oliecrisis zelfs ruim boven de 10%. Het is dus niet zo dat de maandlasten zoveel lager lagen.Dat waren ze wel. De CAO's stegen nl net zo hard mee. Tot het akkoord van Wassenaar daar een einde aan maakte.

Het is heel simpel aan te tonen door het feit dat een gemiddelde woning door 1 salaris werd betaald en dat kan nu niet meer.
Als student had ik inderdaad meer te besteden dan nu. Als de boodschappen zijn gedaan, is het geld eigenlijk op.

Maar ik kan niet zeggen dat het tijdens mijn opgroeien luxer was dan nu. Eerder andersom.

Alleenstaande werkende moeder en wij konden 3 x per jaar een ijsje eten en dan was het feest. Een echte traktatie. Geen auto, geen mobiel, in Nederland op vakantie bij de boer, kleren van de zeeman die twee keer per jaar gekocht werden. 1 Nieuw setje voor vlak na de zomervakantie, wanneer je met je nieuwe kleren naar je nieuwe klas ging en voor de kerst nog iets nieuws. Tussendoor geen nieuwe kleren.

Veel soberder dan hoe mijn dochter nu opgroeit (mede dankzij een rijke opa en oma, die mijn moeder ook al niet had en waarbij kleinkinderen bijna teveel waren om te tellen. Tegenwoordig heb je als opa of oma slechts een handvol kleinkinderen.)
quote:Missprincesa schreef op 10 juni 2013 @ 12:53:

Ik las net

dit krantenartikel.

Is denk ik wel een beetje typerend voor het probleem; een luxe artikel/dienst, diegenen die meer betalen krijgen voorrang en de mensen die minder betalen voelen zich achtergesteld (en arm).

Interessant. Volgens mij kijken we nu veel meer naar elkaar dan vroeger (mede dankzij tv en social media). Je wordt inderdaad doodgegooid met reclames voor de nieuwste smartphone, tv, digitale tv, nieuwe keukens/badkamers, reizen, etc. Ik kan me dan best voorstellen dat sommige mensen dan moeilijk tevreden kunnen zijn met een kampeervakantie, iPhone 1, analoge tv en simpele badkamer, terwijl er eigenlijk niets te klagen is.

En ik denk dat sommige mensen niet zien dat anderen andere keuzes maken. Ze willen dezelfde luxe auto als de buurman, dezelfde verre vakantie als collega's en net zo vaak uit eten als hun vrienden. Terwijl die buurman misschien wel nooit op vakantie gaat, de collega's lenen voor de vakantie en hun vrienden in een oud barrel rijden.
quote:merano schreef op 10 juni 2013 @ 12:13:

Maar dan blijven we toch met zijn allen stilstaan om het kleine aantal mensen die een 'nieuwere' pc niet kunnen betalen te helpen? Je kunt ook nog gewoon een tijdje met Windows XP (tot april 2014) doen, of Linux installeren, dat is helemaal gratis.
Of we slaven zijn van onze spullen is gelukkig iets wat we altijd nog zelf kunnen bepalen.

Een superdeluxe amerikaanse koelkast met ijsblokjesspuugmasjien

of een smeg, prachtige dingen hoor, maar ik kan er niks mee dat het alleen maar mooi is, of te groot, of functies heeft waarbij ik denk...eh, water in een ijsblokjesbak laten vriezen geeft hetzelfde.

Of een auto, met afschrijving en al 150 tot 200 euro per maand. Voor de paar keren per jaar dat ik buiten de stad wil, of omdat het wel heel handig is met boodschappen en de regen ?

Het is het me gewoon niet waard, de kosten en de bijkomende verplichtingen (keuring, oooh als ie maar start in een zware wintermaand). De trein is nog steeds goedkoper, zeker als je in je eentje bent met een kortingskaart.

Allemaal van die dingen waarbij je je af kan vragen, heb ik het nu echt nodig ? Word ik er echt gelukkiger van ?

Als je poepierijk bent, dan hoef je je dat niet af te vragen, maar als je het idee hebt dat je weinig kan, terwijl het meer aan keuzes maken ligt, kan je het bovenstaande afvragen.

Ik geloof dat het lijkt alsof er vroeger meer kon, ik denk dat mensen er toen beter in waren om de tering naar de nering zetten.

Zou ik als ik het breed had, breed laten hangen....natuurlijk!!

Maar dat is niet de (mijn) realiteit.
Ik heb trouwens wel heel erg het gevoel dat luxe artikelen op zichzelf niet veel geld ( meer) kosten, maar wel veel geld nodig hebben. Spullen gaan zo snel stuk vind ik. Of zijn verouderd, waardoor je haast gedwongen wordt om bij te kopen, vernieuwen of updaten.

Een printer is haast gratis, maar de vulling kost erg veel. Ook zijn al die apparaten na twee jaar weer stuk. Moet je weer een nieuwe, etc.
De onderklasse is aan het overleven, de rijke klasse aan het 'feesten' en de middenklasse moet keuzes maken, soms een feestje, soms beknabbelen.

Een hbo of universitaire opleiding hebben, is niet meer van dien aard dat je dan van toetreding tot de hogere klasse kan spreken.

Een hogere klasse is per definitie een klein aantal mensen.

Er zijn na de oorlog veel mensen opgeschoven van de onderklasse naar de middenklasse.
@ schouderklopje http://www.crioc.be/index ... ument&id_doc=5791&lang=nl
quote:Sorcha_ schreef op 10 juni 2013 @ 13:59:

[...]

Maar dan blijven we toch met zijn allen stilstaan om het kleine aantal mensen die een 'nieuwere' pc niet kunnen betalen te helpen?Heeft al die vooruitgang inderdaad zoveel meerwaarde en zou het niet ook een grote meerwaarde hebben als we kunnen blijven meedoen zonder iedere keer bakken met geld kwijt te zijn??
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Tja, het is natuurlijk ook een keuze of je van alles het nieuwste van het nieuwste moet. Op een niet-platte tv kun je bijvoorbeeld ook nog steeds tv kijken..

En ik weet niet of elke nieuwe versie van een besturingssysteem nou zo'n verbetering is.. Ik kan met mijn windows vista gelukkig nog steeds alle dingen doen die ik wil op een PC, en mijn laptop van 5 jaar oud draait ook nog prima.
Hier overigens net een tv-abonnement opgezegd, niet omdat ik het niet kan betalen, maar gewoon omdat ik er toch nauwelijks gebruik van maak..
Ooit begonnen als tweeverdieners zonder kinderen. Man werkt in de bouw, ik had een commerciële functie (leidinggevend).

Wekelijks uit eten, altijd met vliegtuig op vakantie (soms 2x per jaar), nieuwe auto, kleding kopen wanneer ik wilde.

Gelukkig wel zo slim geweest om niet een duur huis te kopen, maar een opknapper (we hadden voldoende geld voor de verbouwing.) Hypotheek van ¤ 68.000

Toen kwamen de kinderen en ging ik parttime werken, Kosten KDV kwamen er bij, minder salaris, maar nog steeds prima te doen. Per maand ongeveer nog ¤ 800 over om van te leven. Oke het wekelijkse uit eten verdween, de nieuwe kleding werd wat langer uitgesteld, vakanties werden in Centerparcs in eigen land doorgebracht.

Nu een jaar of 10 later werk ik niet meer (werd ziek, geen uitkering), de nieuwe auto van toen is inmiddels aardig op leeftijd, vakantie vieren we in een caravan in eigen land, kleding kopen we alleen als de kinderbijslag gestort is, uit eten is maximaal 1x per jaar, mobiel hebben we niet meer, vaste lasten zijn teruggebracht naar het minimale en we komen nog maar net rond.

Tja het enige wat hetzelfde is gebleven is het bedrag van onze hypotheek. De rest van de lasten zijn enorm gestegen, sneller dan het loon van mijn man kan bijhouden. De buffer slinkt ieder jaar weer en er is geen geld over om hem op peil te brengen.

Dit jaar ook minder toeslagen, vorig jaar nog ¤ 110 per maand, dit jaar ¤ 60. (ons inkomen is < 38.000)

Heb eens even de bankafschriften van 2003 er bij gepakt en van 2013... Inkomen is per maand ¤ 147 hoger dan in 2003, de lasten ruim ¤ 370 gestegen, toeslagen/belastingteruggave ¤ 130 minder.

Gelukkig heb ik werk gevonden wat ik goed kan combineren met mijn belastbaarheid, dus hopelijk binnenkort een beter financieel plaatje.
Zie reactie volgende pagina
sorcha_ wijzigde dit bericht op 10-06-2013 19:34
Reden: dubbele reactie
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven