Werk & Studie alle pijlers

gemiddeld IQ en ver komen.

18-06-2013 15:56 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geinspireerd door een ander topic het volgende..

Graag jullie mening over de volgende stelling:

* Mensen met een gemiddeld IQ (100) kunnen met veel inzet en motivatie het VWO en de Universiteit gewoon doorlopen.

Mijn mening: ik denk eerlijk gezegd dat iedereen met hard werken ver, heel ver kan komen in het leven. Dus ook in opleidingen.
Veel succes verder met je probleem en je topics.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 19:46:

[...]

Vaardigheden als koken, timmeren? Ieder heeft zijn talenten natuurlijk maar als je echt je best doet dan kun je dat leren ja.

Ik denk dat dat een beetje te kort door de bocht is, iedereen met twee benen kan in principe lopen bijvoorbeeld, en dansen, maar op professioneel nivo dansen/sporten is ook niet voor iedereen weggelegd.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die daar echt elke minuut die ze hebben insteken, en er dan toch niet komen.

Zo zijn er ook genoeg mensen die best kunnen leren, maar niet goed genoeg voor de universiteit.

Dat heeft volgens mij trouwens niet alleen maar met iq en doorzettingsvermogen te maken, soms lukt het om een andere reden niet.
quote:NYC schreef op 18 juni 2013 @ 19:42:

Overigens moet ik zeggen dat iemand die zegt dat hij of zij een hoog IQ heeft, niet per definitie indruk op mij maakt. Dat komt omdat de intelligentie die een IQ-test meet mij veel te abstract is.

Iemand die veel kennis heeft over bijvoorbeeld politiek, aardwetenschappen, geschiedenis, kunst, vogels (of wat dan ook) maakt op mij denk ik meer indruk en daar word ik ook enthousiaster van. Zeker wanneer deze kennis zich niet beperkt tot één vakgebied, maar algemeen en breed ontwikkeld is.

Voor sommige mensen (of veel?) betekent een hoog IQ ook dat zij een goede algemene kennis hebben en dat mensen met een lager IQ dat (meestal) niet hebben, maar dat is voor mij een duidelijkere graadmeter. Is dat herkenbaar voor anderen?

Enigszins, maar ik ben niet gauw onder de indruk van iemand's kennis, meestal verveelt me het nogal, dat geetaleer van kennis.

Ik vind mensen leuk als ze authentiek zijn, origineel, open en "goed". Dat is misschien wat abstract,maar ik word geraakt door kwetsbaarheid, humaniteit en eenvoud. Als je zo kunt zijn...in deze toch best harde en hierarchische maatschappij...ja, dan ben je wel moedig!
De mensen die van het MBO zijn opgeklommen hebben niet perse een laag IQ, maar vooral motivatieproblemen gehad. Er zijn mensen met een IQ van 115 die door problemen thuis bijvoorbeeld een veel lagere opleiding zijn gaan doen dan ze aankonden.

Iemand die een ECHTE MBO-er is qua denkniveau zal geen universiteit aankunnen. Net als dat iemand die niet goed kan sporten nooit naar de Olympische spelen kan. Helaas.
Ik denk wel dat het kan. Je hebt verschillende IQ scores en als je dan toevallig een keuze maakt die past bij je meest performante IQ kan je ver geraken. Mijn vrouw heeft het een pak moeilijker gehad op school dan ik (IQ ca 130) maar ze doet met succes haar master psychologie met veel minder studie dan ik mijn academische bachelor doe. We studeren beide als werkstudent. De reden is simpel, mijn geheugen laat me vaak in de steek en ik blijf vaststeken in details en vind veel moeilijker de rode draad. Zij ziet de rode draad en studeert deze vlak voor het examen terwijl ik een heel jaar probeer om het bij de grote lijnen te houden maar na 1 uur studie op een totaal ander punt ben beland.

Op mijn lagere school waren er vroeger 2 leerlingen die in mijn jaar beter scoorden en beiden hebben geen hogere diploma's gehaald. Bij mijn weten zijn ze in het middelbaar ergens in de marginaliteit beland.
Ik vind het een onmogelijke discussie. Ik ken mensen die hard hebben gewerkt op het VWO en mensen die er doorheen gerold hebben. Ik ken mensen die hard hebben gewerkt voor hele mooie cijfers en mensen die hard hebben gewerkt en toch naar de HAVO moesten overstappen. Hetzelfde geldt voor de Uni ik ken luie mensen die (in verhouding) dom overkwamen en nu een Msc hebben. Ik ken mensen waarvan je meteen denkt dat ze slim zijn, die bijna zijn gestruikeld over hun scriptie. Maar niemand had een bordje om met zijn of haar IQ. Had de harde werker op het VWO een IQ van 100, of misschien toch hoger? Wie zal het zeggen. Ik weet van mezelf niet eens wat mijn IQ is.
persoonlijk denk ik dat er naast een IQ (sowieso is de groep mensen met een gemiddeld IQ niet homogeen) en prestatiemotivatie nog meer factoren meespelen bij het afronden van een opleiding of 'ver komen', o.a. interesse en studierichting (de ene MBO/HBO/Uni-studie is de andere niet), persoonlijke trauma's,. faalangst, leerproblemen etc etc.

Daarnaast is mij ook nog niet duidelijk wat je precies verstaat onder 'ver komen', dat lijkt me namelijk ook voor iedereen anders. Wat voor sommigen een wervelende carriere is, is voor de ander wellicht een ambitieloze baan en andersom.
.
quote:Star schreef op 18 juni 2013 @ 19:50:

Veel succes verder met je probleem en je topics.Dank je star, jij ook veel succes met je problemen en je topics.
Ook mensen met een gem. iq kunnen het heel ver schoppen qua opleiding. Je hoeft echt geen bovengem. iq te hebben om universiteit af te maken.
Qua hersenen kan ik vwo/uni niveau aan, ik heb het ook beiden gedaan, maar ik vond het verschrikkelijk.

Ik kan niet wachten tot ik een mbo-studie ga doen; motivatie en interesse zijn voor mij idd heel belangrijk.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 20:09:

Ook mensen met een gem. iq kunnen het heel ver schoppen qua opleiding. Je hoeft echt geen bovengem. iq te hebben om universiteit af te maken.Oh absoluut, ik zie genoeg mensen in mijn omgeving die mavo deden en nu cum laude afstuderen op de uni. Iq is echt geen graadmeter w.d.b.
Hoe kom je erbij dat VWO simpelweg informatie uit het hoofd leren is? Dat klopt echt niet.

Zelfs bij de talen moet je kunnen interpreteren.

En bij vakken als natuurkunde of wiskunde heb je veel inzicht nodig, anders red je het echt niet.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 20:09:

Ook mensen met een gem. iq kunnen het heel ver schoppen qua opleiding. Je hoeft echt geen bovengem. iq te hebben om universiteit af te maken.

Het kan wel, maar dat geld echt niet voor iedereen.

Het is te kort door de bocht om dat dan maar op een gebrek aan ambitie te schuiven.

Hoewel daar in principe ook niks mis mee is, niet iedereen ziet een universitaire opleiding als het hoogst haalbare.
quote:tzippa2 schreef op 18 juni 2013 @ 20:16:

[...]

Oh absoluut, ik zie genoeg mensen in mijn omgeving die mavo deden en nu cum laude afstuderen op de uni. Iq is echt geen graadmeter w.d.b.Exact. Dit is precies mijn standpunt.
quote:tzippa2 schreef op 18 juni 2013 @ 20:16:

[...]

Oh absoluut, ik zie genoeg mensen in mijn omgeving die mavo deden en nu cum laude afstuderen op de uni. Iq is echt geen graadmeter w.d.b.Maar ook dat zegt niets. Wie weet deden ze wel de mavo met een IQ van 130. Je weet gewoon nooit met zekerheid wie een hoog IQ heeft en wie niet en dat is maar goed ook.
Eigenlijk is het ook best arrogant om er van uit te gaan dat wat voor jou makkelijk is, voor een ander ook een eitje is.

Alsof iedereen die niet met twee vingers in z'n neus kan doen wat jij doet wel héééél erg dom en lui moet zijn.
Het kan alle kanten op, maar met een hoog iq alleen kom je er niet.

Met een laag iq en nog wat andere eigenschappen kun je er wel komen hoor (op die uni dan).

En ik heb mensen de mavo zien doen, terwijl ze een iq van 80 tot 150 hadden, bij wijze van spreken, dit zei alsnog niks over hun vervolgniveau. De een ging mbo doen, de ander uni, wat ze maar leuk vonden.
quote:borderwalk schreef op 18 juni 2013 @ 20:22:

[...]

Maar ook dat zegt niets. Wie weet deden ze wel de mavo met een IQ van 130. Je weet gewoon nooit met zekerheid wie een hoog IQ heeft en wie niet en dat is maar goed ook.Ook dat, ja. Hoeveel mensen hebben nu echt hun iq laten testen?
quote:borderwalk schreef op 18 juni 2013 @ 20:22:

[...]

Maar ook dat zegt niets. Wie weet deden ze wel de mavo met een IQ van 130. Je weet gewoon nooit met zekerheid wie een hoog IQ heeft en wie niet en dat is maar goed ook.Een IQ zegt dus ook erg weinig over iemand.
quote:kellysmith schreef op 18 juni 2013 @ 20:08:

[...]

Dank je star, jij ook veel succes met je problemen en je topics.Wat een aanwinst ben jij
quote:Meryan schreef op 18 juni 2013 @ 20:31:

[...]

Ook dat, ja. Hoeveel mensen hebben nu echt hun iq laten testen?Mijn iq is (meerdere keren) getest en ik heb op elk niveau geleerd/gestudeerd. Mijn iq ligt zegt absoluut niks over mij als persoon en/of als student/werknemer...
...
anoniem_158019 wijzigde dit bericht op 18-06-2013 20:43
Reden: mijn iq maakt overuren
% gewijzigd
quote:Star schreef op 18 juni 2013 @ 20:36:

[...]

Wat een aanwinst ben jij <

lmao
M.a.w. alleen een hoog iq is geen garantie voor succes op school. Wel een gem iq en motivatie. Dus motivatie is belangrijker dan een hoog iq hebben. Mits deze ≥ 100.
..
anoniem_180484 wijzigde dit bericht op 18-06-2013 20:51
Reden: dubbel
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven