Konijnen te dik

23-07-2013 09:40 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze konijnen beginnen een beetje te dik te worden, en hier wil ik wat aan gaan doen. Ik geef ze volgens het boekje te eten: 25g per kilo lichaamsgewicht aan biks, wanneer het op is nieuw hooi, en om de dag groente (probeer elke dag, maar heb niet elke dag groente voor ze). De hoeveelheid biks is een beetje op de gok. Het ene konijn is erg schuw, en krijg ik niet te pakken, en het andere konijn is niet zo schuw, maar vind het ook niet fijn om opgepakt te worden. Oppakken om te wegen is dus zeer stressvol, en dan zijn ze daarna weer wekenlang enorm schuw, dus dat doe ik liever niet. Op internet las ik dat een gemiddeld konijn 1,5-2 kilo weegt, dus daar voer ik ze naar (ze zien er net zo groot uit als de konijnen op de bijbehorende plaatjes). Ik lees op internet wel overal wat je kan doen om te voorkomen dat ze dik worden (juiste hoeveelheid voer), maar kan amper vinden hoe je ze op dieet kunt zetten. Eigenlijk lees ik overal dat je ze veel moet laten rennen enzo. Maar ze hebben een vrij grote ren, waar ze lekker in kunnen rennen en springen, dus dat lijkt me het punt niet zo. Als ik ze meer zou moeten laten rennen zou ik ze moeten opjagen, maar dat lijkt me ook niet erg gezond voor ze (stress). Wat moet ik doen? Minder biks geven, biks vervangen door groente? Of iets anders? Vriend stelde al voor om niet elke dag biks èn groente te geven, maar de ene dag biks en de andere dag groente. Is dat een idee?
Jep ook als ze hier afhankelijk zijn van mijn portie groente wordt het niks. Dus iedere week 7 stronken witlof, 2 kroppen andijvie, 1 stronk brocolli en 2 zakken bospenen (peentjes voor het vrouwtje) loof voor konijnen :-)

Ze gaan hier 2x per jaar op consult en indien nodig natuurlijk ook. Worden gevaccineerd ondanks dat ze binnen zitten. Zijn beide geholpen en lopen 24/7 los in huis. Hebben geen kooi, alleen de onderbak voor behoefte.

Ene vrouwtje eet s'ochtends glutenvrije suikervrije muslie en ondanks dat het duur is, ontbijten ze altijd mee op de bank met wat muslie.

Maar goed ik ben alleen en het zijn voor mij echt mijn kindjes
*
anoniem_177156 wijzigde dit bericht op 05-08-2013 22:05
Reden: *
% gewijzigd
quote:liefkind1985 schreef op 23 juli 2013 @ 11:00:

Ene vrouwtje eet s'ochtends glutenvrije suikervrije muslie en ondanks dat het duur is, ontbijten ze altijd mee op de bank met wat muslie.

Wat schattig
.
TO, de hele tuin betegelen? Als in geen enkele plant/border/schaduw/schuilplek? Dat klinkt zeker niet als een konijnenparadijs. Dan kunnen ze loslopen op een stuk beton....

Niets mooier dan een konijn binkies te zien maken op een zandheuvel of een stuk aarde of gras.

Hier lopen de konijnen sinds een aantal jaren trouwens alleen onder mijn toezicht los in de tuin. Had 12 jaar lang mijn konijnen los in de tuin, totdat ik een paar jaar geleden een van mijn liefste nijnen in drie stukken terugvond achter in de tuin. Gegrepen door een roofvogel (en ik woon in de randstad, niet op het platteland of zo). Pas er dus altijd mee op.
.
Wat ongezellig en deprimerend een volledig betegelde tuin! Laat 'n stukje grasveld over waar je een konijnenren op kunt zetten.
Mmmm, lekker, konijn met de kerstdagen.
quote:Soulcats schreef op dinsdag 23 juli 2013 11:05 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="liefkind1985 in "Konijnen te dik"" class="messagelink">liefkind1985 schreef op 23 juli 2013 @ 11:00</a>:</b>

</div></blockquote>Wat schattig Blij dat het nog schattig wordt gevonden, soms schaam ik me er een beetje voor. Pas een leuke sv blijven slapen moest tie toch echt even van de bank voor onze traditie
Konijnen zijn te dik ook door onvoldoende beweging.

Ze hebben een omgeving nodig waar ze de nodige prikkels krijgen om tot beweging over te gaan.

Konijnen zijn het beste af buiten. In een grote ren, alwaar ze ook nog eens lekker kunnen graven. En dan hoef je het konijnenhok nooit meer schoon te maken.

Ik zou ze verder minder krachtvoer en meer hooi geven. Hooi is nodig om de darmen aan de gang te houden. Die mogen bij konijnen niet stil staan.

Groenvoer (witlof, peen, paardenbloemen) is goed, maar liever te weinig dan te veel. Elke dag een beetje is goed.
quote:iones schreef op 23 juli 2013 @ 11:56:

Konijnen zijn het beste af buiten. In een grote ren, alwaar ze ook nog eens lekker kunnen graven. En dan hoef je het konijnenhok nooit meer schoon te maken.Nooit meer schoonmaken? Lekker fris zeg, dat zullen mijn buren leuk vinden. Mijn konijnen hebben een ren van 15 m2 (met een blokhut met meerdere verdiepingen, een graafgedeelte, tunnels, opstapjes, zitjes en buizen om doorheen te rennen), maar die maken we toch echt elke dag helemaal schoon.
quote:iones schreef op 23 juli 2013 @ 11:56:

Groenvoer (witlof, peen, paardenbloemen) is goed, maar liever te weinig dan te veel. Elke dag een beetje is goed.Teveel groenvoer bestaat niet als je konijnen eraan gewend zijn. Wilde konijnen eten alleen maar vers groenvoer, dus daar kunnen die darmen prima tegen. Wel is hooi belangrijker dan brokken, dat ben ik met je eens.
Nou ze zitten bij mij heerlijk binnen en hebben een zandbak, ik ruik ze nooit. Haal 1x per dag de plasjes weg en 1x in de week de hele bak schoon. Indd in het wild eten ze alleen groenvoer, dus ik ben ook voor veel groen en hooi, weinig biks.
Ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien ben ik een beetje mosterd, maar toch...

Mijn konijnen krijgen in de zomer minder voer dan in de winter. Ik raad je aan om het voer wel af te wegen (in een bekertje en dan bijvoorbeeld een streepje zetten tot hoe vol het bakje moet). Ik weet niet wat voor voer je geeft, maar normale biks is het beste (of een duurdere vorm hiervan), maar gemengd voer is niet zo goed (en zitten veel dikmakers in). Verder de hele dag rondlopen in een ren met diverse speelmogelijkheden: hier hebben ze een zandbak, tunnels, stenen om op te springen, (ongelakte!) rieten mandjes om aan te knagen enzovoorts. Verder inderdaad onbeperkt hooi en vers water. Ik heb hier zeven konijnen waarvan geen één te dik (en ook niet uitgehongerd ;) ). Wees zuinig met 'lekkers' zoals konijnensoepjes en brood (ik geef alleen dit laatste, ongeveer 1x per week en dan een heel klein beetje).

Voor vragen roep je maar ;)
Tuin betegelen is uit praktisch oogpunt. We hebben een vrij groot zwembad wat we elke zomer opzetten. Zoals het nu is, is het vrij onpraktisch. Het zwembad staat nu op half gras en half stenen, en blokkeert het halve looppad. Dat willen we dus veranderen. Dan kunnen we dus het deel waar het zwembad staat gras laten, maar dan moeten we elk jaar opnieuw gras leggen, want als het zwembad weg is blijft daar niks meer van over. Alles betegelen is een stuk praktischer. Verder ook geen ruimte voor gras, als het zwembad er staat is de tuin wel vol. We willen wel langs de schuttingen borders met mooie planten, en 1 of 2 boompjes voor de schaduw, dus zal wel meevallen hoe saai en kaal dat is. Buren hebben dat ook, en vind ik mooier dan enkel zo'n grasmat eigenlijk.
Het voer is ook afgewogen hoor. Weeg het niet elke dag apart af, maar weet dat een half bakje +/- 80 gram is, dus zo'n 40g per konijn.
Geef biks, niet van dat gemengde.

En geeft ze 1/3 minder, wel elke dag groen.

Te snel afvallen is niet goed namelijk.

(desnoods zelf paardebloemblaadjes plukken)

En elke dag hooi zoveel als ze willen.
Ken je die kleine tomatenpurée blikjes ?

Een dwerghangoor heeft aan 1 zo`n blikje per dag voldoende.

Voor een gewone dwerg is dat al te veel.

Wat voor konijnen heb je.
quote:Trotter schreef op 23 juli 2013 @ 12:01:

[...]

Nooit meer schoonmaken? Lekker fris zeg, dat zullen mijn buren leuk vinden. Mijn konijnen hebben een ren van 15 m2 (met een blokhut met meerdere verdiepingen, een graafgedeelte, tunnels, opstapjes, zitjes en buizen om doorheen te rennen), maar die maken we toch echt elke dag helemaal schoon.Het gaat op in het zand, de vocht kan weg in de grond. Want ze zullen niet meer in het binnenverblijf poepen en plassen. Mijn konijnen doen dat ook, en het stinkt daar echt niet. Het verblijf ligt onder de bomen, heel beschut tegen zon, regen en wind. Als we al buren hadden, dan hadden ze er geen last van.
quote:Trotter schreef op 23 juli 2013 @ 12:03:

[...]

Teveel groenvoer bestaat niet als je konijnen eraan gewend zijn. Wilde konijnen eten alleen maar vers groenvoer, dus daar kunnen die darmen prima tegen. Wel is hooi belangrijker dan brokken, dat ben ik met je eens.En toch kan te veel groenvoer gaskoliek oftewel trommelzucht veroorzaken. Je moet er voorzichtig mee zijn. Ik ben er voor gewaarschuwd.
Misschien als ze veel kool e.d. krijgen, dat is inderdaad niet goed. Ook broccoli, wat blijkbaar veel mensen hier aan hun konijn geven, kan gasvorming in de buik veroorzaken. Maar veilige, konijngeschikte bladgroenten kunnen echt geen kwaad wanneer de konijnen eenmaal aan groenvoer gewend zijn.
Wat voor groenvoer is het beste? Mijn (voorgaande) konijnen waren altijd bijzonder gek op broccoli, dus dat heb ik er in gehouden. Nu geef ik ze geen hele stronk, maar 'n paar roosjes tegelijk.

Ik had altijd begrepen dat slabladeren slecht waren voor de darmen als ze daar teveel van kregen.
Sla is inderdaad niet goed, rucola kan dan weer wel.

Wat ze hier krijgen (in wisselende samenstelling, maar minimaal toch wel 3-4 soorten per dag): andijvie, witlof, wortelloof, knolselderij, paardebloemen, gras, klaver, bleekselderij, rode en gele paprika, boerenkool, rucola, peterselie, munt, basilicum, venkel, citroenmelisse, selderij, wilgentakken (met blaadjes), komkommer, courgette, winterwortel (niet teveel i.v.m. de suikers), spinazie, tijm. Ik vergeet vast nog wel wat, maar dit is wel het belangrijkste. Wanneer je konijnen niet echt aan groenvoer gewend zijn moet je het wel heel rustig opbouwen, en dan echt met een stukje ter grootte van een euromunt per dag. Die van mij zijn zoveel groenten gewend, die kan ik rustig een nieuwe soort geven zonder dat ze er last van krijgen.
Peterselie 'n keer geprobeerd maar dat was niet echt favoriet en dan is het bedorven voor het op is. Zal morgen 'ns andijvie voor ze kopen, dat heb ik verder nooit, kijken of ze dat lekker vinden.
O, en rond de ren staan, naast de kruiden die ik noemde, een druif, bruidssluier, siergrassen en bamboe. Dat is zelfbediening wanneer het door het hek groeit.
Andijvie en witlof zijn de meest neutrale groenten om mee te beginnen.
Bijzonder dat witlof geliefd is, zou denken dat ze dat bitter vinden. Zal daar ook 'n stronkje van meepakken om uit te proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven