Uit elkaar? En de kinderen dan!

10-06-2008 10:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een mega probleem en ik kom er niet uit. Ik hoop dat ik van jullie tips en ideeën aangereikt kan krijgen, waar ik verder mee kan. Het volgende is aan de hand.

Voor degene die ook het 2 liefdes-topic meelezen, weten dat ik zeer waarschijnlijk ga scheiden. Reden hoef ik nu niet uit te leggen. Mijn echtgenoot heeft 2 jaar geleden een andere baan gekregen. Hij moet daarvoor 1 uur reizen, 2 uur per dag dus. Doordat hij een leidinggevende functie heeft, moet hij ook veel voor- en nabereidend werk doen. Hij maakt dus een werkdag van 10 uur (inkl. pauzes). Oftewel heel simpel; hij is van 06.00 tot 18.00 uur weg.

Ik ben druk bezig met werk te zoeken. Ik wil mijn eigen boontjes doppen en mijn (ex)echtgenoot hoeft mij niet te onderhouden. Ik woon in een gebied waar het lastig is om voor 4 of 5 dagen iets te vinden, dus ik zal ook moeten reizen. Dus ook van 08.00 tot 17.30 uur afwezig zijn.

Wij hebben 2 kinderen die op het voortgezet onderwijs zitten. Nu nog in de laagste klassen, maar ze hebben sowieso nog zorg nodig, logisch.

Ik zou heel graag met m'n bijna ex willen afspreken dat we om beurten voor de kinderen zorgen. Het liefste zou ik zien dat de kinderen in het huis zouden blijven, om de week hij of ik bij hen en dat de ander dan ergens anders verblijft.

Maar hij legt nu de vraag bij mij neer: "hoe wil je dat met de kinderen regelen? Ik ben van zes tot zes weg, dus ik kan niets door de week".

En dan denk ik: "En ik dan? Hoe moet ik dat dan doen?"

Ik weet dat het voor hem vreselijk moeilijk zal zijn, maar hij zou toch ook wat moeten regelen als ik, laten we het maar gewoon zeggen, kom te overlijden? Of als ik, iets minder dramatisch, lange tijd in een ziekenhuis moet verblijven.

Als ik in de week onze kinderen heb, en ik ben bang dat het daar op uit draait, dan moet ik toch ook oppas ed. regelen?

Zie ik het nu helemaal verkeerd? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Graag een discussie hierover.

Groeten, Mega
Heb je al aan je kinderen gevraagd wat ze het liefst zouden willen?
mijn zoontje gaat naar schooltijd naar de nso of blijft bij mijn vriend. mijn ex heeft hem de weekenden en ik door de week.

Officieel hebben we co ouderschap maar das haast niet te doen. Hij werkt veel en is weinig door de week thuis.

Deze regeling bevalt prima.

sterkte mega, een scheiding is heel moeilijk!!
Even heel praktisch ; hoe oud zijn je kinderen ; 12 plus ?

En wélke zorg ( praktische zorg ) hebben ze dan nodig van het moment van wakker worden tot aan laten we zeggen etenstijd ?

Heel veel vrouwen gaan tegen de tijd dat de kinderen hun draai hebben gevonden op ( in ? ) het voortgezet onderwijs - meer -werken .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij is een kind wat op de middelbare school zit overigens helemaal niet gediend van een oppas en wat mij betreft hebben ze die over het algemeen ook niet meer nodig.

Als jij gewoon rond etenstijd thuis bent is er weinig aan de hand denk ik.

Hoe oud zijn je kinderen?
De kinderen (jongens) zijn 12 en 13 jaar. En natuurlijk, ze kunnen best een poos alleen zijn, maar als mijn ex dan om 06.00 uur weggaat, dan zijn ze wel helemaal op hun zelf aangewezen. En dan tot 18.00 uur. Ik vind dat lang. Of ben ik nu te voorzichtig?
En Marieke, de kinderen weten nog van niets. Ik heb dus geen idee wat ze zelf zouden willen.
Ik denk dat je daar samen moet uitkomen. Hij moet inderdaad snappen dat hij het probleem niet zomaar bij jou neer kan leggen. Jij kunt beter niet met een kant en klare oplossing aankomen (om de week de kinderen).
Waarom wil je het huis zo graag aanhouden, lijkt me nou juist niet de oplossing. Als jullie (jij en je man apart) nou op zoek gaan naar woningen dichter bij je man's werk in de buurt kan hij er meer voor de kinderen zijn en is het ook minder onoverkomelijk dat de kids bijvoorbeeld de dag bij Pa beginnen en daarna bij Ma eten.(oid.). Gezien de tijd van het jaar kunnen ze dan gewoon in september op een nieuwe school beginnen, vast niet heel leuk, maar dat is jullie sheiding vast ook niet voor ze.
Mega, van 6 tot 6 is lang, maar er moet toch wel iets te regelen zijn. Dat ex op de dagen dat hij de kinderen heeft iets later begint en voor jou hetzelfde.

Het is wel prettig als de kinderen even "geholpen" worden met opstarten lijkt me.
quote:Mevrouwdekees schreef op 10 juni 2008 @ 11:05:

Waarom wil je het huis zo graag aanhouden, lijkt me nou juist niet de oplossing. Als jullie (jij en je man apart) nou op zoek gaan naar woningen dichter bij je man's werk in de buurt kan hij er meer voor de kinderen zijn en is het ook minder onoverkomelijk dat de kids bijvoorbeeld de dag bij Pa beginnen en daarna bij Ma eten.(oid.). Gezien de tijd van het jaar kunnen ze dan gewoon in september op een nieuwe school beginnen, vast niet heel leuk, maar dat is jullie sheiding vast ook niet voor ze.

Dit vind ik nog wel een goed idee trouwens. Gewoon dichter bij werk gaan wonen.

Aan de andere kant is het voor de kinderen wel een enorme verandering.

Ouders uit elkaar, huis kwijt, andere school, vrienden kwijt...
Met 12 / 13 jaar lopen ze in tussenuren in de stad , gaan ze zelf zwemmen ,kleien ze hun eigen hippe kapsels in model , weten ze precies hoe hun mobieltje werkt , gaan ze met de fiets alleen van A naar B .......... en dan zouden ze 's morgens niet zelfstandig kunnen ontbijten , hun lunchpakketje in hun tas kunnen stoppen , fiets uit de schuur kunnen halen en naar school kunnen ?

Desnoods smeer je 's avonds ook nog het ontbijt zodat ze niet iets moeilijks hoeven te doen met boter en hagelslag enzo .

Tsja , ze zullen later eten dan anders .

Op deze leeftijd verhuizen lijkt me trouwens een heel slecht plan .
Nee je bent niet te voorzichtig. 12 en 13 is echt nog jong hoor. Het lijkt wel wat maar eigenlijk zijn ze best nog jong dan. Nét iets te jong zou ik zeggen. En ik heb zelf 3 kids waaronder 2 zonen van bijna 14 en 16 dus weet er wel wat van.

Lijkt me heel moeilijk voor jullie.
Ik vind 6 tot 6 best een ok regeling. Het is wel vroeg 's ochtends, maar wel op tijd thuis. Ik ken niet zoveel mensen die om 6 uur al terug zijn van hun werk. Het zal wel aanpassen worden voor de kinderen, als zij het gewend zijn dat er altijd iemand thuis is. Ook je ex moet verantwoordelijkheid nemen, en als het nodig is, misschien proberen een half uur vroeger thuis te zijn ofzo?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 juni 2008 @ 11:07:

Met 12 / 13 jaar lopen ze in tussenuren in de stad , gaan ze zelf zwemmen ,kleien ze hun eigen hippe kapsels in model , weten ze precies hoe hun mobieltje werkt , gaan ze met de fiets alleen van A naar B .......... en dan zouden ze 's morgens niet zelfstandig kunnen ontbijten , hun lunchpakketje in hun tas kunnen stoppen , fiets uit de schuur kunnen halen en naar school kunnen ?

Desnoods smeer je 's avonds ook nog het ontbijt zodat ze niet iets moeilijks hoeven te doen met boter en hagelslag enzo .Ik snap je, en misschien kunnen ze het ook wel, hangt van het kind af natuurlijk. Maar ze worden zo wel erg snel volwassen hé...vind dit echt sneu voor ze...en ook best veel verantwoording voor ze.
quote:madamemicmac schreef op 10 juni 2008 @ 11:07:

Nee je bent niet te voorzichtig. 12 en 13 is echt nog jong hoor. Het lijkt wel wat maar eigenlijk zijn ze best nog jong dan. Nét iets te jong zou ik zeggen. En ik heb zelf 3 kids waaronder 2 zonen van bijna 14 en 16 dus weet er wel wat van.

Lijkt me heel moeilijk voor jullie. Te jong voor wat ? Voor samen opstaan , ontbijten en de deur uit ?
Jij kent je kinderen het beste en weet wrs of ze dit goed aankunnen of niet. Een oppas zou ik iig niet regelen. Misschien wel als je goed contact hebt met de ouders van goede vrienden van hen, die mensen vragen of zij het een probleem vinden als je kinderen wat vaker met hen mee naar huis gaan als alle partijen dat leuk vinden. Wie weet hebben je kinderen hobbies waarvan ze het leuk vinden om wat vaker 's middags dat ergens te gaan doen?

Ik was veel alleen als kind en ik vond het heerlijk. Aan de andere kant besef ik dat het mij wel gestimuleerd heeft in mijn eenzelvigheid die ik al in grote mate had. Ik zeg niet dat zij net zo zijn maar ik denk wel dat het belangrijk is om goed in het oog te houden wat hun zwakke plekken zouden kunnen zijn en hoe dat beinvloed kan worden door zoveel ruimte en vrijheid (bijv veel gaan gamen, ik noem maar wat).

Ik denk daarnaast dat als er genoeg leuke en betrokken tijd samen is na het werk en in het weekend, het allemaal best los zal lopen. Ik zou gewoon 's met hun overleggen hoe zij dit het liefst zien ontwikkelen, wat hun wensen zijn. En wat dan het beste en meest verstandige is.

Veel sterkte en succes gewenst de komende tijd voor jullie allemaal.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 juni 2008 @ 11:10:

[...]

Te jong voor wat ? Voor samen opstaan , ontbijten en de deur uit ?Ik denk eerder voor de periode na school. Soms zijn ze zo vroeg uit en dan moeten ze nog een eindje tot 6 uur.
quote:madamemicmac schreef op 10 juni 2008 @ 11:10:

[...]

Ik snap je, en misschien kunnen ze het ook wel, hangt van het kind af natuurlijk. Maar ze worden zo wel erg snel volwassen hé...vind dit echt sneu voor ze...en ook best veel verantwoording voor ze.

Stel , dat pa of ma ze elke morgen belt ( ben je al wakker ? NU je bed uit , hoor ) , dat er al ontbijt klaar staat en hun lunchtrommeltje ernaast . Dan is het énige waar ze zelf om moeten denken dat de deur achter hen op slot moet .... vind je dat te veel verantwoording voor een 12-jarig kind ?

Je moet voor de gein morgenochtend eens timen hoeveel woorden ze 's morgens tegen je zeggen of wat ze aan je vragen als ze geleerd zouden hebben 's avonds hun spullen in te pakken . ( waar zijn mijn gymschoenen )

Hoe laat zijn ze gemiddeld uit ? Uurtje of vier ?

Nou , we zullen ze hier - virtueel - niet aan het koken zetten , maar van 4 tot 6 kunnen ze dan aan hun huiswerk , erná kan pa of ma dan toch nog overhoren of bijspijkeren ?
quote:Mevrouwdekees schreef op 10 juni 2008 @ 11:05:

Dit is een zeer groot dilemma. Hier heb ik ook over nagedacht. Zoals in het topic 2 liefdes staat, ben ik heel veel gaan houden, en andersom ook, van een andere man. En willen we als de rust is weergekeerd na een periode gaan samenleven. En die periode wil ik ook ruim nemen. Maar dat zou betekenen dat de kinderen weer naar een andere school zouden moeten?? Want dan zouden we ook moeten verhuizen; hij heeft een eigen bedrijf 200 km. van waar ik nu woon.

Maar ja, dat realiseer ik me nu ook, van dat samenleven kan de eerste jaren ook niet zoveel worden als ik mijn ex en ik om de week voor de kinderen zorgen.

Natuurlijk, ik wìl voor mijn kinderen zorgen, ik wìl ze niet tekort doen. Maar ik wil ook zo graag met mijn grootste liefde samenleven. Oh, keuzes, keuzes.......
Ieder kind is anders. Zomaar zeggen "dat kan best want ze zijn al 12" gaat niet op. Ik zou me eenzaam gevoeld hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 juni 2008 @ 11:15:

[...]

Stel , dat pa of ma ze elke morgen belt ( ben je al wakker ? NU je bed uit , hoor ) , dat er al ontbijt klaar staat en hun lunchtrommeltje ernaast . Dan is het énige waar ze zelf om moeten denken dat de deur achter hen op slot moet .... vind je dat te veel verantwoording voor een 12-jarig kind ?

Je moet voor de gein morgenochtend eens timen hoeveel woorden ze 's morgens tegen je zeggen of wat ze aan je vragen als ze geleerd zouden hebben 's avonds hun spullen in te pakken . ( waar zijn mijn gymschoenen )

Hoe laat zijn ze gemiddeld uit ? Uurtje of vier ?

Nou , we zullen ze hier - virtueel - niet aan het koken zetten , maar van 4 tot 6 kunnen ze dan aan hun huiswerk , erná kan pa of ma dan toch nog overhoren of bijspijkeren ?Uurtje of 4 uit? Dat is hier maar 2 dagen zo, de rest van de week is het vroeg....om het niet te hebben over uitvallende uren op de gekste dagen, of studiedagen van de leerkrachten...
Eigenlijk is het natuurlijk wel krom ; zolang jullie samen waren vond je het best het van 1 salaris te doen omdat jij voor jullie kinderen zorgde ........ nu komt er een scheiding en wil je niet " onderhouden " worden en moet hij ineens ook voor de kinderen meer thuis zijn . Die vragen ( wat als ik kom te overlijden ) waren al langer van toepassing , toch ?
Ja, ik vind ze daar te jong voor op hun 12 e en 13 e. En ik vind ook dat zij er de dupe van worden. En daar komt inderdaad bij dat het niet gezellig is ook voor ze. Ja, ik praat s morgens met mijn kinderen en we eten dan ook samen. Moeten ze dat nu maar voortaan missen?
quote:mega schreef op 10 juni 2008 @ 11:16:

[...]

Natuurlijk, ik wìl voor mijn kinderen zorgen, ik wìl ze niet tekort doen. Maar ik wil ook zo graag met mijn grootste liefde samenleven. Oh, keuzes, keuzes.......Dat snap ik, maar je moet denken aan je kinderen. Als het je grote liefde is, zal hij ook wel kunnen wachten tot je kinderen hun draai weer gevonden hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven