No Poo? -Geen shampoo meer?!-

maandag 2 januari 2012 om 10:04
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.
Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).
Haren wassen zonder shampoo
Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04
Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.
De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.
De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.
Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.
Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.
Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.
http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1
http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html
http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html
http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).
Haren wassen zonder shampoo
Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04
Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.
De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.
De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.
Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.
Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.
Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.
http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1
http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html
http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html
http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
dinsdag 10 september 2013 om 21:11
Ik zou het niet weten.... Van de zomer ben ikgestopt met shsmpoo, en alle gezinsleden met mij, en ik ben zeer tevreden! Ik gebruik nu nog wel 2 keer per week baking soda, maar de mannen hier met kort haar wassen alleen nog maar met water. Dat gaat erg goed! Wil uiteindelijk ook alleen met water maar bouw de baking soda langzaam aan af.
vrijdag 13 september 2013 om 13:59
zaterdag 14 september 2013 om 12:35
Ik ben het ook aan het proberen. Ik heb lang, stijl, blond haar dat snel vet wordt en het is nu 4 dagen geleden dat ik het gewassen heb. Wel spoel ik het om de dag met water. Merk nu dat het jeukt maar ik vind het er nog niet heel vies uit zien gelukkig (komt vast nog wel). Ga straks een kam kopen (ivp borstel) om de vettigheid goed over de lengte te kunnen verdelen. Baal trouwens wel dat ik dit niet eerder gelezen heb want ik ben een 5 weken vrij geweest en dat was natuurlijk een perfecte periode voor dit experiment!
O ja, mijn vriend roept altijd al dat hetzelfde geldt voor de huid van je gezicht. Hij spoelt alleen met water en gebruikt nooit creme oid en het ziet er altijd goed uit. Dus daar ben ik ook maar gelijk mee begonnen. Smeer nu alleen nog zwangerschapsolie op billen buik en borsten om striee te voorkomen, verder niets.
Wil dit beiden tot eind oktober volhouden en dan kijken hoe het ervoor staat Ben benieuwd.
O ja, mijn vriend roept altijd al dat hetzelfde geldt voor de huid van je gezicht. Hij spoelt alleen met water en gebruikt nooit creme oid en het ziet er altijd goed uit. Dus daar ben ik ook maar gelijk mee begonnen. Smeer nu alleen nog zwangerschapsolie op billen buik en borsten om striee te voorkomen, verder niets.
Wil dit beiden tot eind oktober volhouden en dan kijken hoe het ervoor staat Ben benieuwd.
Ik denk dat we in Nederland een onderwerpenprobleem hebben

zaterdag 14 september 2013 om 12:39
Ik zou dit ook zo graag willen doen, of in elk geval overstappen naar natuurlijke shampoo. Ik heb laatst een proefflesje van Rainforest shampoo van The Body Shop gekocht, maar ik had echt na een halve dag weer vet haar. Ik moet het ook echt elke dag wassen. Ik heb het nu kort laten knippen, dus ik wil het nog een keer proberen. Maar wekenlang met vet haar rondlopen is vanwege mijn werk echt geen optie.
maandag 16 september 2013 om 09:27
Jammer Kaarsvet. Had je wel de goede verhouding baking soda- water? En waarom was je je haar iedere dag met water? Dat is toch helemaal niet nodig? Ik was mijn haar nu 2 keer per week met baking soda en daar tussendoor doe ik niks. En echt geen vies hoofd hoor! Je krijgt alleen een aantal weken vet haar als je ook geen baking soda gebruikt.Natuurshampoo klinkt wel leuk maar is onnodig en bovendien erg duur.
Ik hoop dat ik op den duur steeds minder vaak met baking soda hoef te wassen, maar ik neem de tijd om het af te bouwen.
Ik hoop dat ik op den duur steeds minder vaak met baking soda hoef te wassen, maar ik neem de tijd om het af te bouwen.
maandag 16 september 2013 om 20:06
dinsdag 17 september 2013 om 15:46
quote:Daaromniet schreef op 16 september 2013 @ 15:08:
Andrelon natuurlijk puur is een redelijk goede shampoo. Geen siliconen,en parabenen, maar wel sles helaas.
Wat is er dan goed aan? Siliconen zijn niet echt slecht voor je haar de enigste reden om ze te vermijden is omdat je sls/sles nodig hebt om ze eruit te krijgen.
Die hele Andrelon natuurlijk puur lijn is misleidend en alles behalve natuurlijk.
Andrelon natuurlijk puur is een redelijk goede shampoo. Geen siliconen,en parabenen, maar wel sles helaas.
Wat is er dan goed aan? Siliconen zijn niet echt slecht voor je haar de enigste reden om ze te vermijden is omdat je sls/sles nodig hebt om ze eruit te krijgen.
Die hele Andrelon natuurlijk puur lijn is misleidend en alles behalve natuurlijk.
dinsdag 17 september 2013 om 15:47

woensdag 18 september 2013 om 19:26
Vandaag voor het eerst met bicarbonaat gewassen. Dat is een vak apart... Ik krijg het niet goed verdeeld en ik ben bang dat ik het spul er te sterk op zou doen. Gevolg is plekken vettig haar
In de punten heb ik het uitgespoeld met appelazijn, maar wat doet dat eigenlijk met je haar?
Daarna was mn haar best droog, dus heb ik een klein beetje honing in de punten gedaan. Het zit best OK, maar het zit nog niet wonderbaarlijk goed. Ik zet nog even door!
In de punten heb ik het uitgespoeld met appelazijn, maar wat doet dat eigenlijk met je haar?
Daarna was mn haar best droog, dus heb ik een klein beetje honing in de punten gedaan. Het zit best OK, maar het zit nog niet wonderbaarlijk goed. Ik zet nog even door!
donderdag 19 september 2013 om 11:07
"Tibi, bij mij werkte het verdelen het beste door een aantal eetlepeltjes in een spuitfles water te doen, voor de helft vullen met heet water en goed schudden en dan op droog haar door je haar verdelen met je hand terwijl je dus met je andere hand het spul goed over je hoofd spuit/verdeeld. Dan lekker masseren (op droog haar kom je wel goed door je haar heen namelijk), laten zitten een paar minuten en uitspoelen onder de douche.
Azijn sluit je haarschudden waardoor het als conditioner werkt.
Azijn sluit je haarschudden waardoor het als conditioner werkt.
donderdag 19 september 2013 om 11:52
quote:a_nick_is_crini schreef op 12 september 2013 @ 11:22:
Je hoeft niet direct te gaan voor no poo, google eens op low poo. En er zijn ook shampoos zonder siliconen.
Inderdaad. Een maand rondlopen met muffe, ongewassen haren is mij iets te extreem.
Ik gebruik de natuurshampoo Inecto Pure Coconut. Zowel de shampoo als conditioner doen wonderen voor m'n haren!
Het is wel even wennen want de shampoo schuimt bijna niet.
Voor mij in ieder geval nóóit meer 'normale' shampoo.
Je hoeft niet direct te gaan voor no poo, google eens op low poo. En er zijn ook shampoos zonder siliconen.
Inderdaad. Een maand rondlopen met muffe, ongewassen haren is mij iets te extreem.
Ik gebruik de natuurshampoo Inecto Pure Coconut. Zowel de shampoo als conditioner doen wonderen voor m'n haren!
Voor mij in ieder geval nóóit meer 'normale' shampoo.

donderdag 19 september 2013 om 15:35
quote:diana_banana schreef op 19 september 2013 @ 11:52:
[...]
Voor mij in ieder geval nóóit meer 'normale' shampoo.Inecto is geen natuurshampoo??? Er zit gewoon sls in.
[...]
Voor mij in ieder geval nóóit meer 'normale' shampoo.Inecto is geen natuurshampoo??? Er zit gewoon sls in.
donderdag 19 september 2013 om 17:06
Sirana idd bicarbonaat is zuiveringszout of baking soda
Heb het vandaag met zuiveringszout en azijn gewassen. Nou ja gewassen, het voelt nog net zo vet aan. Heb het nog maar een 2e keer gedaan en in laten trekken. Maar het helpt voor geen meter.
Ik doe 1 spuitflacon met 1 eetlepel zuiveringszout en 1 cup (280ml) water. Het is toch niet de bedoeling dat ik die in 1x opmaak?
Ik dacht ongeveer 3x ofzo, of doe ik het niet goed?
Of moet mijn haar ook wennen aan het zuiveringszout dat het in het begin niet zo goed helpt?
Heb het vandaag met zuiveringszout en azijn gewassen. Nou ja gewassen, het voelt nog net zo vet aan. Heb het nog maar een 2e keer gedaan en in laten trekken. Maar het helpt voor geen meter.
Ik doe 1 spuitflacon met 1 eetlepel zuiveringszout en 1 cup (280ml) water. Het is toch niet de bedoeling dat ik die in 1x opmaak?
Ik dacht ongeveer 3x ofzo, of doe ik het niet goed?
Of moet mijn haar ook wennen aan het zuiveringszout dat het in het begin niet zo goed helpt?
donderdag 19 september 2013 om 18:38
Mijn beproefde recept is 15 gram baking soda en 225 ml water.Goed roeren/ schudden en klaar. Ik doe het in een flesje met een dop met een klein gaatje (te koop bij ikea) en dan schud ik het boven mijn hoofd uit. Niet te veel, zo veel als nodig is om alles goed te wassen. Het lijkt dan nog vet maar dat is het niet. Je haar voelt gewoon heel anders aan, veel steviger.
donderdag 19 september 2013 om 20:28