Verdrietig om feest

20-09-2013 10:24 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een paar dagen met een enorme knoop in mijn buik. Het zit zo.

Gisteren was de zoveelste trouwdag van mijn man en mij. We merken aan al onze vrienden dat we ons echt in de tropenjaren bevinden. We zijn allemaal druk met kinderen, werk, familie. We hebben de afgelopen jaren veel mee gemaakt, dus onze trouwdag leek ons een mooie gelegenheid om een feest te organiseren in plaats van lossse verjaardagsfeestjes door de jaren heen. We hebben ons best gedaan: uitnodigingen op tijd de deur uit, mooie zaal gehuurd, leuke dj, lekkere hapjes. So far, so good. Na verzending kwamen er uiteraard een paar afmeldingen ivm vakantie, ander familiefeest. Logisch allemaal.

Het feest is vanavond en sinds maandag stromen de afmeldingen binnen. En die van mijn vriendinnen (oa de ceremoniemeester van destijds) doen het echt pijn. Reden van afzegging: al gepland sportweekend (had je dat niet eerder kunnen melden?), toch ja gezegd tegen werk, baby is huilerig – kan de oppas niet aan, ben zo moe, ben druk met studie, als die niet komt, kom ik ook niet… en zo maar door.

Behalve dat we nu met een echt lege zaal zitten (als er 25 man komt, ben ik al blij ipv 65) ben ik echt verdrietig. Wat zegt dit over mijn vriendschappen? Wat zegt dit over mij? Mijn man meent dat ik het niet persoonlijk moet nemen, dat dit de maatschappij van tegenwoordig is. Maar hoe moet ik het dan opvatten? Ik zou het liefst alles annuleren, maar ja, er komen ook een paar man wel en de zaal is gehuurd. Ik geneer me ook naar de mensen die wel komen. Die hebben wel een oppas geregeld en verwachten een gezellig feest.

Pffff. Ik weet nu niet of ik dit moet loslaten (al vind ik dat laten afglijden wel moeilijk), zal ik het later eens bespreken of moet ik echt bij mezelf te rade gaan of die vriendschappen wel gelijkwaardig zijn (ik verwacht meer, misschien te veel). Misschien kunnen jullie me op weg helpen….
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
Mijn familie heeft daar een handje van. Je spreekt en ziet ze nauwelijks, ze laten bepaalde familieleden creperen en sturen je dan toch een uitnodiging voor hun 60e verjaardag, 12,5/25/40/50 jarig huwelijksfeest incl envelop op de kaart. Diekunnen dan echt de boom in hoor.
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:38:

[...]

Natuurlijk dien je niet alleen als zaalvulling, dat schreef iemand anders net ook al. Bah, wat een nare mentaliteit. Sjongejonge, wat een kutvolk zijn we toch met zijn allen aan het worden. Oeh, die en die geeft een feestje, doet ze vast alleen zodat ik als zaalvulling kom opdraven met een envelop.

Doe toch normaal, er was een tijd dat mensen lekker dansen, lachen, kletsen, drinken en eten met mensen die ze aardig vinden léuk vonden.

Nou idd.

Ik word oud, denk ik.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:573g8b schreef op 20 september 2013 @ 11:34:

[...]

Lekkere boodschap dan, dat je eigenlijk alleen maar als zaalvulling diende voor to.

To had misschien even wat beter stil kunnen staan bij de vraag of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje in een zaaltje met een dj op vrijdagavond. Misschien waren de afzeggers wel gekomen als ze iets anders had georganiseerd. Er is ook genoeg te bedenken dat minder belastend is als zo'n feest en wat ook nog steeds leuk is als er maar 3 op komen dagen. Een etentje bij een gezellig restaurantje of zo.

De genodigden hebben 2 maanden de tijd gehad om rekening met dit feest te houden en om eventueel oppas etc te regelen en die wisten ook echt wel eerder dan maandag dat ze helemaal geen zin in zo'n feest hebben.

Hadden ze ook wel een klein beetje eerder het fatsoen kunnen hebben om af te zeggen.!
quote:Planck schreef op 20 september 2013 @ 10:46:

[...]

Van kennissen en collega's begrijp ik het prima. Maar het zijn die mensen die ik reken tot mijn echt goede vrienden die er zo makkelijk mee om gaan. Dat kwetst me echt.

Kan het me heel goed voorstellen.

Helemaal niet leuk, zulke dingen. Zeker niet van mensen met wie je echt bevriend bent.

Bah, wat balen voor je.

Maak er een leuke avond van met de mensen die wél komen, iets anders kun je niet doen, maar ik kan me indenken dat je baalt.
quote:adorabull schreef op 20 september 2013 @ 11:06:

Ik leef met je mee. Ik had het vorig jaar op mijn verjaardag. Vierde het samen met vriend. Buffet geregeld. 40 mensen uitgenodigd. Er kwamen er 10. Zat ik met mijn buffet. Volgende weer word ik 40. Iedereen vraagt me hoe en waar ik het 'groots' ga vieren. Nou. Niet dus. Ik ben er klaar mee. Ik ga lekker met gezin uit eten. Verder is niemand welkom die dag. Ik doe het niet meer.

Haha, hoe herkenbaar. Ik werd 25, wilde ook wel eens zo'n knalfeest geven, zoals mijn huisgenoten. Ik nodigde zo rond de 100 medestudenten en oud-klasgenoten uit. Er kwamen er in totaal zo'n 15, waarvan ik 5 al jaren niet had gesproken en juist níet verwacht had op mn feest.

Al die kratten bier, daar zijn mijn huisgenoten me nog lang dankbaar voor geweest
Occam's razor
Niet leuk zeg! Ik heb laatst ook hetzelfde gehad, collega's wilde erg graag mijn kindje zien. Wanneer mochten ze nu eindelijk eens langskomen? Dus ik dacht wat lief die aandacht en dus organiseer ik een high-tea, de datum mochten ze zelf prikken. 10 zouden er komen. Maar uiteindelijk bleven er maar 3 van de 10 over. Ik heb het geannuleerd, jammer voor de 3 die wel wilde komen maar ik was er klaar mee.
Sneu voor je. En ja het zegt iets over het moraal van die vrienden. Een baby die niet lekker in zijn vel zit, vind ik nog wel een goed excuus, maar sporten/ werken/ geen zin/ miep komt ook niet, vind ik gelul. Je weet nu wat je aan hen hebt en hoe belangrijk jij voor hen bent. Dat is niks om van te schrikken want de inner crowd is gewoon klein, dat zijn de mensen die echt om je geven. Maar er een mooi feest van met die 25 gasten die wel komen. Regel van te voren dat er niet teveel eten is en vraag of de zaal wat verkleind kan worden, en geniet van je echte vrienden
quote:Shula schreef op 20 september 2013 @ 11:37:

Nu ik het hele topic gelezen heb, verbaas ik me over sommige reacties. Zijn feestjes tegenwoordig niet meer leuk ofzo?Dat dus! Schrijf net precies hetzelfde. Elke keer die nare kutopmerkingen als iemand een feestje, bruiloft, verjaardag, geboorte, etcetera wil vieren. Mensen praten erover alsof je ze uitnodigt om geëxecuteerd te worden.
Am Yisrael Chai!
quote:hollandstheemutsje schreef op 20 september 2013 @ 11:39:

Niet leuk zeg! Ik heb laatst ook hetzelfde gehad, collega's wilde erg graag mijn kindje zien. Wanneer mochten ze nu eindelijk eens langskomen? Dus ik dacht wat lief die aandacht en dus organiseer ik een high-tea, de datum mochten ze zelf prikken. 10 zouden er komen. Maar uiteindelijk bleven er maar 3 van de 10 over. Ik heb het geannuleerd, jammer voor de 3 die wel wilde komen maar ik was er klaar mee.waarom dan annuleren, dan straf je de mensen die wel iets voor je betekenen, dat snap ik dan weer niet. Maakt je geen haar beter dan die mensen die annuleren om een dwarszittende keutel
FV een bruiloft is wel heel erg hoor. BAH

[...]

To had misschien even wat beter stil kunnen staan bij de vraag of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje in een zaaltje met een dj op vrijdagavond.

De enige mensen die we uitgenodigd hebben die dit niet echt leuk vinden, komen: mijn ouders.

Ik zal ongetwijfeld dingen niet handig hebben gedaan, maar geef me een beetje credits: ik ken mijn vrienden en wat ze leuk vinden. In eerste instantie werd ook heel enthousiast gereageerd op de uitnodiging.

[...]

Lekkere boodschap dan, dat je eigenlijk alleen maar als zaalvulling diende voor to.

To had misschien even wat beter stil kunnen staan bij de vraag of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje in een zaaltje met een dj op vrijdagavond. Misschien waren de afzeggers wel gekomen als ze iets anders had georganiseerd. Er is ook genoeg te bedenken dat minder belastend is als zo'n feest en wat ook nog steeds leuk is als er maar 3 op komen dagen. Een etentje bij een gezellig restaurantje of zo.

Hier heb je op zich een punt, maar de uitnodigingen zijn al een tijd geleden gedrukt verstuurd met een rsvp verzoek. Ik neem aan dat haar vrienden toen ook al wel konden bedenken dat ze niet zoveel zin hadden in een feest op vrijdagavond aangezien ze die kinderen en dat drukke werk toen ook al hadden. Ze hadden ook eerder kunnen afzeggen in plaats van een paar dagen van tevoren.

Het ligt vast aan de levensfase waar ik inzit maar uitnodigingen komen bij mij meestal per sms met het verzoek om zelf drank mee te nemen. Als ik een gedrukte kaart zou ontvangen zou ik op zijn minst ruim van tevoren laten weten dat ik niet bij dit kennelijk belangrijke feest kon zijn. Het gaat er immers niet alleen om of het voor mij belangrijk is om iemands trouwdag te vieren, ze vinden het zelf belangrijk. Als vriendin kan je dat op z'n minst netjes afhandelen dus ik begrijp TO's verdriet wel.

TO, probeer er toch een fijn feest van te maken met de mensen die wel komen. Misschien kan het wat kleiner worden opgezet zodat je niet met een gigantische dansvloer zit? En ga volgend jaar weer lekker op reis, je hebt nu je lesje geleerd. Helaas.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
quote:politiehier schreef op 20 september 2013 @ 11:30:

oh ja, ga je zelf wel altijd naar alle feestje TO?Eh ja, dus. Daar doen wel altijd ons best voor. Tenzij we op vakantie zijn. En niet naar de kinderfeestjes op een doordeweekse dag.
quote:Planck schreef op 20 september 2013 @ 11:41:

[...]

De enige mensen die we uitgenodigd hebben die dit niet echt leuk vinden, komen: mijn ouders.

Ik zal ongetwijfeld dingen niet handig hebben gedaan, maar geef me een beetje credits: ik ken mijn vrienden en wat ze leuk vinden. In eerste instantie werd ook heel enthousiast gereageerd op de uitnodiging.Het ligt niet aan jou. Het is gewoon hufterigheid, gemakzucht en ongemanierdheid.
Am Yisrael Chai!
Wat enorm lullig, heel moeilijk om dat niet persoonlijk op te vatten. Mensen zeggen tegenwoordig al snel; geen zin=moe, en ik merk dat mensen wat dat betreft steeds a-socialer en egocentrischer worden.

Wat is er toch mis mee om een babysitter te regelen en lekker een avond door te brengen met mensen waar je van houdt?

Echt heel naar voor je, drink je goed in en maak er een top-avond van, dikke middelvinger naar de rest en daarna het contact met de afbellers tot een minimum beperken.
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:34:

[...]

Hoevaak heb je dat dan?

Ik ben bijna 40 en ken heel veel mensen en heb welgeteld nog nul keer een we-zijn-zoveel-jaar-getrouwd gedrukte uitnodiging voor een feest in een zaaltje gehad. Als ik die vandaag of morgen wel krijg dan snap ik dus direct dat die vrienden het vast erg belangrijk vinden om te vieren, anders deden ze al die moeite niet.inderdaad, ik heb het 1 keer meegemaakt en ik ben nog weer stukken ouder dan jij. Vroeger in mijn jeugd kwam het veel vaker voor, nu gaan mensen liever naar center parcs met hun gezin ipv een feest geven. maar in de wereld van Lily Fee is het natuuurlijk helemaal anders
Wat een gelul dat TO zich moet afvragen of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje. To ziet een goede reden om een feestje te geven en hoeft dan ECHT niet na te gaan of haar vrienden daar op zitten te wachten. Je gaat toch gewoon voor je vriendin naar zo'n feest, dat is toch gewoon gezellig?
Ik heb ook wel zin in een feestje !

Volgend jaar zijn wij 12,5 jaar getrouwd, wil eigenlijk ook wel een feestje geven, gewoon omdat ik feestjes leuk vind.

Maar meestal moet je er toch wel van uit aan dat 1/3 van de genodigde niet komt.

Als je 65 mensen uitgenodigd hebt is het niet raar als 21 mensen afzeggen. je kan niemand dwingen.

Jammer is het wel.

iig veel plezier op jullie feest!
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:39:

[...]

Dat dus! Schrijf net precies hetzelfde. Elke keer die nare kutopmerkingen als iemand een feestje, bruiloft, verjaardag, geboorte, etcetera wil vieren. Mensen praten erover alsof je ze uitnodigt om geëxecuteerd te worden.

Echt belachelijk en ik heb expres niet eens het hele topic gelezen na de eerste rare reactie.

Ongelooflijk. Je geeft een feest, met DJ en catering en de hele bliksemse boel en er wordt inderdaad gedaan alsof het een straf is.

Ik verheug me meestal gewoon op een feestje.
quote:Planck schreef op 20 september 2013 @ 11:34:

[...]

Dat heb ik me ook bedacht, maar ik ga het niet doen. Ik ga niet bedelen om hun aanwezigheid. En wat (volgens mij) Fashionvictim al zei: ze weten niet van elkaar dat ze zich afmelden. Al heb ik de ene die als enige belde wel laten weten dat ik baalde van al die afzeggingen.

En inderdaad alle 65 zijn niet mijn vriendinnen, daar zijn ook anderen bij: collega's, buren, kennissen. En hun afmelding vind ik jammer, maar snap ik. Het gaat om vriendinnen (met of zonder hun partner).

Ik zou ze daarom juist laten weten waarom het voor jou zo belangrijk is dat ze er wel zijn. Want inderdaad ze weten van elkaar niet dat ze ook niet gaan.

Nou, ik vind het een onwijze vervelende situatie voor jullie. Gelukkig staat jouw man er nuchter in.
Ach, ik denk dat het VF-volk nu ook weer niet helemaal representatief is voor de gemiddelde bevolking. Althans, dat hoop ik altijd maar.

Ik geloof niet dat ik vrienden heb die denken "Gatver, weer zo'n stom rotfeest waar ik heen moet om als zaalvulling te dienen. Dat gaat me weer een cadeau kosten."
Ik ben veel jonger dan meds en FV, maar het wel grondig met ze eens.
quote:Eleonora schreef op 20 september 2013 @ 11:46:

[...]

Echt belachelijk en ik heb expres niet eens het hele topic gelezen na de eerste rare reactie.

Ongelooflijk. Je geeft een feest, met DJ en catering en de hele bliksemse boel en er wordt inderdaad gedaan alsof het een straf is.

Ik verheug me meestal gewoon op een feestje.Ja, ik ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 september 2013 @ 11:40:

[...]

waarom dan annuleren, dan straf je de mensen die wel iets voor je betekenen, dat snap ik dan weer niet. Maakt je geen haar beter dan die mensen die annuleren om een dwarszittende keutelStraffen vind ik wel een erg zwaar woord. Bovendien ga ik over een maand nog een nieuwe poging doen, want er werd steeds gezegd dat ze het zooo jammer vonden dat ze er niet bij konden zijn. Ben erg benieuwd.
quote:Planck schreef op 20 september 2013 @ 11:42:

[...]

Eh ja, dus. Daar doen wel altijd ons best voor. Tenzij we op vakantie zijn. En niet naar de kinderfeestjes op een doordeweekse dag.Dan is het idd heel lullig. Maar zoals ik eerder al schreef, misschien moet je de afzeggers eens bellen en aangeven hoe belangrijk het voor je is. Wellicht dat er dan wat oplossingen komen voor al die zieke babysitters zieke katten etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven