Verdrietig om feest

20-09-2013 10:24 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een paar dagen met een enorme knoop in mijn buik. Het zit zo.

Gisteren was de zoveelste trouwdag van mijn man en mij. We merken aan al onze vrienden dat we ons echt in de tropenjaren bevinden. We zijn allemaal druk met kinderen, werk, familie. We hebben de afgelopen jaren veel mee gemaakt, dus onze trouwdag leek ons een mooie gelegenheid om een feest te organiseren in plaats van lossse verjaardagsfeestjes door de jaren heen. We hebben ons best gedaan: uitnodigingen op tijd de deur uit, mooie zaal gehuurd, leuke dj, lekkere hapjes. So far, so good. Na verzending kwamen er uiteraard een paar afmeldingen ivm vakantie, ander familiefeest. Logisch allemaal.

Het feest is vanavond en sinds maandag stromen de afmeldingen binnen. En die van mijn vriendinnen (oa de ceremoniemeester van destijds) doen het echt pijn. Reden van afzegging: al gepland sportweekend (had je dat niet eerder kunnen melden?), toch ja gezegd tegen werk, baby is huilerig – kan de oppas niet aan, ben zo moe, ben druk met studie, als die niet komt, kom ik ook niet… en zo maar door.

Behalve dat we nu met een echt lege zaal zitten (als er 25 man komt, ben ik al blij ipv 65) ben ik echt verdrietig. Wat zegt dit over mijn vriendschappen? Wat zegt dit over mij? Mijn man meent dat ik het niet persoonlijk moet nemen, dat dit de maatschappij van tegenwoordig is. Maar hoe moet ik het dan opvatten? Ik zou het liefst alles annuleren, maar ja, er komen ook een paar man wel en de zaal is gehuurd. Ik geneer me ook naar de mensen die wel komen. Die hebben wel een oppas geregeld en verwachten een gezellig feest.

Pffff. Ik weet nu niet of ik dit moet loslaten (al vind ik dat laten afglijden wel moeilijk), zal ik het later eens bespreken of moet ik echt bij mezelf te rade gaan of die vriendschappen wel gelijkwaardig zijn (ik verwacht meer, misschien te veel). Misschien kunnen jullie me op weg helpen….
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
Ik herken het ook wel: vorig jaar vierde ik mijn 30e verjaardag met een high tea, stuk of 10 vriendinnen gevraagd. Ruim van te voren gepland, data gechecked bij iedereen (was allemaal in orde), recepten uitgezocht, boodschappen gedaan en uiteindelijk veel afmeldingen en kwamen er maar 3!!!

De rest voelde zich toen behoorlijk lullig toen ze hoorden dat ze niet de enige waren die op het laatste afgebeld hadden. Er kwamen allemaal goedmakertjes, excuses, enz ik sloeg ze allemaal in de wind. Ik heb echt een flinke tijd niet gereageerd op appjes, telefoontjes enz. Was zo pissig! Sindsdien zijn die vriendschappen ook echt wel wat bekoeld, dat is blijvend en ontzettend kwetsend, als ik er weer aan denk :(.

Ik heb toen wel hele leuke en gezellige foto's op facebook gezet ter plekke: ze zouden het merken ook!

Wat ik zou doen? Als ik terugkijk op mijn situatie had ik assertiever moeten reageren op de laatste afmeldingen: Jammer, dat je niet kan komen, vooral omdat er erg veel afmeldingen zijn op het laatste moment. Of: Jammer dat je niet kan komen, kan ik iets voor je doen waardoor je toch kan komen? Of: Jammer dat je niet komt, had me er erg op verheugt je te zien. Of: Jammer dat je niet komt, je betekent veel voor mij.

Ik wens je toch een heel fijn feest met iedereen die er is! Zet leuke foto's op facebook en geniet van de mensen die wel de moeite genomen hebben. Hoera voor jullie huwelijk!
Wat lullig! Dat er last minute-afzeggers zijn (ziekte bijv.) voorkom je niet, maar zoveel... Ik zou je vriendinnen zeker laten weten dat je teleurgesteld bent. In juli al echte uitnodigingen verstuurd, 't is voor iedereen duidelijk dat het een feestje 'op lokatie' is en dus anders dan een aangeklede borrel thuis... Jammer hoor, onbeschoft ook. Ik hoop dat je vanavond evengoed een geweldig feest hebt met de mensen die wél de moeite nemen om te komen.
He wat vervelend Planck.

Je zou toch denken dat mensen die het druk hebben wel aan een feestje toe zijn.

Wij hebben dit vorig jaar ook gehad. Ik heb toen een aantal mensen opgebeld om te zeggen dat ik ze er echt graag bij wilde hebben.

Dat werkte wel. Veel vriendinnen zagen beren op de weg als oppas, slecht weer etc. Het is vaak meer gemakszucht om af te zeggen. Als je er eenmaal bent is een feest in de meeste gevallen hartstikke leuk.

Misschien denken mensen door de officiele gedrukte uitnodiging ook dat het een heel chique feest is en schrikt dat ze af.
quote:valentinamaria schreef op 20 september 2013 @ 11:17:

ik wilde de begrafenis van mijn man klein houden.

werd ik zelfs gebeld door vage kennissen of ze mochten komen.

omdat het kleinschalig moest blijven heb ik alles vanuit huis geregeld.

tijdens het condoleren liep het al uit de hand, zoveel mensen waren er.

steunend was het ook niet, meer sensationeel.

ik heb echt mensen de deur uit moeten zetten.Wat achterlijk. En wat akelig voor je, op zo'n dag.
Niet leuk dat mensen op het laatste moment afzeggen.. ik zou ook echt flink balen. Maar vanavond is het feest, maak er gewoon een leuke avond van met de mensen die wel komen!

Ik zou het probleem van de te grote zaal voorleggen op de gehuurde locatie. Zij hebben vast wel een oplossing, misschien is er een kleiner zaaltje beschikbaar of kunnen ze de zaal minder groot laten lijken door schermen ofzo.

Maak er iets leuks van vanavond!
65 is toch niet zo veel? ik neem aan dat de meeste met partner komen, en dat er vrienden en familie van beide kanten zijn uitgenodigd. Dan zit je zo aan 65 man, zonder opvullertjes.
quote:markovic schreef op 20 september 2013 @ 11:25:

[...]

Je maakt het te persoonlijk. Sterfgevallen zijn natuurlijk zeer belangrijke momenten, goede vrienden zijn er dan voor je, maken tijd, zeggen dingen af, dat gaat voor alles. Een huwelijk ook, mensen maken tijd, nemen vrij. Een viering van een willekeurige trouwdag wordt gewoon als veel minder belangrijk ervaren door mensen en daar gaan ze dus ook makkelijker mee om. Het is gewoon minder belangrijk.

Maar het is toch voor TO belangrijk? Belangrijk genoeg om een zaal te huren, een dj te boeken, catering in te huren, kaarten te drukken, maanden van tevoren mensen uit te nodigen.

Wie ben jij dan om te bepalen dat het niet zo belangrijk is? Feitelijk zeg je daarmee inderdaad dat de vriendschap voor jou niet belangrijk is.
Am Yisrael Chai!
Ik vind dit zo sneu voor je dat ik je even een wil geven en hoop dat hoe-dan-ook er toch nog genoeg mensen komen om er een gezellige dag/avond van te maken.
Ik dnek dat heel veel mensen niet beseffen hoe belangrijk het feest voor jullie is. En inderdaad ook denken: Oh er komen zoveel mensen ik kan makkelijk afzeggen wegens geen zin.

Maar als je een echte kaart hebt gestuurd met rsvp, dan is het wel onaardig dat mensen afzeggen wegens geen zin, te moe, whatever.

Op mijn afscheidsfeestje voor mijn emigratie, kwamen ook heel veel mensen niet, wegens te ver, te lastig. Toen heb ik wel tegen mijn studie vriendinnen gezegd hoe jammer ik dat vond, omdat het voor mij heel belangrijk was en dat begrepen ze eigenlijk wel en zijn in de auto gestapt. En de mensen die meteen toe zeidden, waren die waarvan ik het niet verwachtte, dat was eigenlijk ook wel mooi om te zien.
oh ja, ga je zelf wel altijd naar alle feestje TO?
meer dan vervelend voor jullie zeg, ik kan mij de teleurstelling voorstellen.

Het gaat niet om het zoveel jaar getrouwd zijn, dat is idd iets voor jullie samen, maar ik vind het idee dat je voor de mensen die er ook voor jullie waren toen jullie kind stierf ( wat erg! ) een feest geeft, al heel lief.

Hoe lastig ook, ik zal ook proberen om er toch een leuk feestje van te maken met de mensen die wel komen, anders is het helemaal zo vreselijk zonde van al het geld en de moeite die je erin gestoken hebt.

Daarbij vind ik zeker dat mocht het ter sprake komen bij goeie vrienden die niet geweest zijn, je best aan mag geven dat je teleurgesteld was dat ze er niet bij waren.

Ik herken het in zoverre dat ik jarenlang mijn verjaardag gevierd heb op dezelfde manier, ik bakte vanalles, zorgde ervoor dat echt alles aanwezig was qua hapjes, drankjes ed en dat werd dan vaak een ontzettend gezellige dames avond met jarenlang nagenoeg dezelfde meiden. Tuurlijk, het is "maar"een verjaardag maar juist degene die altijd aangaven het heel gezellig te vinden, zeiden opeens af. Totdat ik van de hele groep opeens nog maar 2 mensen overhad. Ik was erg teleurgesteld en heb zelf de laatste 2 afgebeld. Daarna nooit meer op die manier mn verjaardag gevierd.

Kortom; volgend jaar gewoon weer gezellig op vakantie met je gezin!
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:29:

[...]

Wie ben jij dan om te bepalen dat het niet zo belangrijk is? Feitelijk zeg je daarmee inderdaad dat de vriendschap voor jou niet belangrijk is.Je overdrijft echt schromelijk nu! Je wilt niet weten hoeveel "we zijn zoveel jaar getrouwd" feesten er worden georganiseerd waar je alleen uitgenodigd wordt als vulsel en om een envelopje te komen afgeven.
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:18:

Even een vraag aan de reageerders: krijgen jullie dan allemaal zo vaak gedrukte uitnodigingen met RSVP voor feesten en partijen dan?

Ik eerlijk gezegd vrijwel nooit, dus als ik die zou krijgen zou ik daaruit al opmaken dat dit feest een big deal is, ongeacht de aanleiding. En omdat het kennelijk om een big deal feest met dj en locatie en de hele reutemeteut gaat, zou ik dat dus inderdaad vanaf half juli in de agenda hebben staan en er zelfs ook naartoe leven.

Een mailtje met ik vier dan en dan mijn verjaardag zou ik ook zelf ook vrijblijvender vinden, maar zo'n feest als van TO niet.Helemaal mee eens, zo zie ik het ook.
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:25:

[...]

Tja, dit is dus de hufterigheid van de maatschappij. Niets ten nadele van jou hoor, Elninjoo, maar jij geeft hier precies weer hoe hufterig en egocentrisch mensen zijn. Zelf bepalen dat de feestgever maar de agenda aan jou aan moet passen omdat je te gesjacherd bent om op te komen draven, ook al doe je de ander daar een plezier mee.

Echt, ik vind het stuitend, mensen hebben ook echt geen manieren meer.

Juist! Helemaal eens met DIT! Mijn zusje heeft hier ook een handje van. Niet teveel vooruit plannen, misschien komt er nog iets leukers. Ze zegt dit ook letterlijk! Ik snap het echt niet.

Andersom verwacht ze namelijk wel dat iedereen nu al vraagt wanneer ze haar verjaardag viert! Vreemde wereld!
To ik hoop voor je dat je er met de mensen die wél willen komen een mooi feest van kunt maken.!
quote:cootjep schreef op 20 september 2013 @ 11:27:

Wat ik zou doen? Als ik terugkijk op mijn situatie had ik assertiever moeten reageren op de laatste afmeldingen: Jammer, dat je niet kan komen, vooral omdat er erg veel afmeldingen zijn op het laatste moment. Of: Jammer dat je niet kan komen, kan ik iets voor je doen waardoor je toch kan komen? Of: Jammer dat je niet komt, had me er erg op verheugt je te zien. Of: Jammer dat je niet komt, je betekent veel voor mij.

Dat heb ik me ook bedacht, maar ik ga het niet doen. Ik ga niet bedelen om hun aanwezigheid. En wat (volgens mij) Fashionvictim al zei: ze weten niet van elkaar dat ze zich afmelden. Al heb ik de ene die als enige belde wel laten weten dat ik baalde van al die afzeggingen.

En inderdaad alle 65 zijn niet mijn vriendinnen, daar zijn ook anderen bij: collega's, buren, kennissen. En hun afmelding vind ik jammer, maar snap ik. Het gaat om vriendinnen (met of zonder hun partner).
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
quote:LillyFeeee schreef op 20 september 2013 @ 11:31:

[...]

Je overdrijft echt schromelijk nu! Je wilt niet weten hoeveel "we zijn zoveel jaar getrouwd" feesten er worden georganiseerd waar je alleen uitgenodigd wordt als vulsel en om een envelopje te komen afgeven.

Hoevaak heb je dat dan?

Ik ben bijna 40 en ken heel veel mensen en heb welgeteld nog nul keer een we-zijn-zoveel-jaar-getrouwd gedrukte uitnodiging voor een feest in een zaaltje gehad. Als ik die vandaag of morgen wel krijg dan snap ik dus direct dat die vrienden het vast erg belangrijk vinden om te vieren, anders deden ze al die moeite niet.
Am Yisrael Chai!
Och wat sneu zeg. Kan me je teleurstelling heel goed voorstellen! Ik hoop dat het ondanks alles toch een leuk feestje wordt met de mensen die wel komen. Maak er wat leuks van TO!!
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:13:

[...]

En er niet bij stilstaan dat al die ben moe, geen oppas bij elkaar betekenen dat jij zo meteen met een dure lege zaal en dj zit.

Lekkere boodschap dan, dat je eigenlijk alleen maar als zaalvulling diende voor to.

To had misschien even wat beter stil kunnen staan bij de vraag of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje in een zaaltje met een dj op vrijdagavond. Misschien waren de afzeggers wel gekomen als ze iets anders had georganiseerd. Er is ook genoeg te bedenken dat minder belastend is als zo'n feest en wat ook nog steeds leuk is als er maar 3 op komen dagen. Een etentje bij een gezellig restaurantje of zo.
Bah
quote:fashionvictim schreef op 20 september 2013 @ 11:18:

Even een vraag aan de reageerders: krijgen jullie dan allemaal zo vaak gedrukte uitnodigingen met RSVP voor feesten en partijen dan?

Ik eerlijk gezegd vrijwel nooit, dus als ik die zou krijgen zou ik daaruit al opmaken dat dit feest een big deal is, ongeacht de aanleiding. En omdat het kennelijk om een big deal feest met dj en locatie en de hele reutemeteut gaat, zou ik dat dus inderdaad vanaf half juli in de agenda hebben staan en er zelfs ook naartoe leven.

Een mailtje met ik vier dan en dan mijn verjaardag zou ik ook zelf ook vrijblijvender vinden, maar zo'n feest als van TO niet.Ik iig niet en als ik die krijg dan doe ik er ook alles aan om te komen.
Nu ik het hele topic gelezen heb, verbaas ik me over sommige reacties. Zijn feestjes tegenwoordig niet meer leuk ofzo?
quote:LillyFeeee schreef op 20 september 2013 @ 11:31:

[...]

Je overdrijft echt schromelijk nu! Je wilt niet weten hoeveel "we zijn zoveel jaar getrouwd" feesten er worden georganiseerd waar je alleen uitgenodigd wordt als vulsel en om een envelopje te komen afgeven.

Ow.

Nou dan ben ik niet vermoedelijk niet echt gewild vulsel want ik ken die feesten namelijk niet. Ik word uitgenodigd door mensen die mij er bij willen hebben en als ik word uitgenodigd ben ik er. Wellicht doel jij op kennissen? Die heb ik inderdaad niet zo heel veel meer want ik besteed heel graag veel tijd en energie aan mijn vrienden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Shula schreef op 20 september 2013 @ 11:37:

Nu ik het hele topic gelezen heb, verbaas ik me over sommige reacties. Zijn feestjes tegenwoordig niet meer leuk ofzo?Ja dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:573g8b schreef op 20 september 2013 @ 11:34:

[...]

Lekkere boodschap dan, dat je eigenlijk alleen maar als zaalvulling diende voor to.

To had misschien even wat beter stil kunnen staan bij de vraag of haar vrienden wel zitten te wachten op een feestje in een zaaltje met een dj op vrijdagavond. Misschien waren de afzeggers wel gekomen als ze iets anders had georganiseerd. Er is ook genoeg te bedenken dat minder belastend is als zo'n feest en wat ook nog steeds leuk is als er maar 3 op komen dagen. Een etentje bij een gezellig restaurantje of zo.

Natuurlijk dien je niet alleen als zaalvulling, dat schreef iemand anders net ook al. Bah, wat een nare mentaliteit. Sjongejonge, wat een kutvolk zijn we toch met zijn allen aan het worden. Oeh, die en die geeft een feestje, doet ze vast alleen zodat ik als zaalvulling kom opdraven met een envelop.

Doe toch normaal, er was een tijd dat mensen lekker dansen, lachen, kletsen, drinken en eten met mensen die ze aardig vinden léuk vonden.
Am Yisrael Chai!
Huh? Wat stom zeg....

Ik had wel zin in een feestje....ook al ben ik moe en heb ik het druk! Avondje dansen en drinken en kletsen en uit je dak gaan, daar zegt niemand toch nee tegen?

Als was de reden dat het gras groen is, of de hemel bewolkt. Of regen nat.

Voor de rest helemaal eens met fashionvictim...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven