Verdrietig om feest

20-09-2013 10:24 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een paar dagen met een enorme knoop in mijn buik. Het zit zo.

Gisteren was de zoveelste trouwdag van mijn man en mij. We merken aan al onze vrienden dat we ons echt in de tropenjaren bevinden. We zijn allemaal druk met kinderen, werk, familie. We hebben de afgelopen jaren veel mee gemaakt, dus onze trouwdag leek ons een mooie gelegenheid om een feest te organiseren in plaats van lossse verjaardagsfeestjes door de jaren heen. We hebben ons best gedaan: uitnodigingen op tijd de deur uit, mooie zaal gehuurd, leuke dj, lekkere hapjes. So far, so good. Na verzending kwamen er uiteraard een paar afmeldingen ivm vakantie, ander familiefeest. Logisch allemaal.

Het feest is vanavond en sinds maandag stromen de afmeldingen binnen. En die van mijn vriendinnen (oa de ceremoniemeester van destijds) doen het echt pijn. Reden van afzegging: al gepland sportweekend (had je dat niet eerder kunnen melden?), toch ja gezegd tegen werk, baby is huilerig – kan de oppas niet aan, ben zo moe, ben druk met studie, als die niet komt, kom ik ook niet… en zo maar door.

Behalve dat we nu met een echt lege zaal zitten (als er 25 man komt, ben ik al blij ipv 65) ben ik echt verdrietig. Wat zegt dit over mijn vriendschappen? Wat zegt dit over mij? Mijn man meent dat ik het niet persoonlijk moet nemen, dat dit de maatschappij van tegenwoordig is. Maar hoe moet ik het dan opvatten? Ik zou het liefst alles annuleren, maar ja, er komen ook een paar man wel en de zaal is gehuurd. Ik geneer me ook naar de mensen die wel komen. Die hebben wel een oppas geregeld en verwachten een gezellig feest.

Pffff. Ik weet nu niet of ik dit moet loslaten (al vind ik dat laten afglijden wel moeilijk), zal ik het later eens bespreken of moet ik echt bij mezelf te rade gaan of die vriendschappen wel gelijkwaardig zijn (ik verwacht meer, misschien te veel). Misschien kunnen jullie me op weg helpen….
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:20:

Even voor mijn educatie: wat vinden jullie dan wél goede redenen om een feest af te zeggen?

Als ik er erg tegenop zie om naar een feest te gaan (ken bijna niemand, soort feest, moe) dan ga ik niet, dan meld ik me gewoon af zonder reden

Ik ben niet meer zo dat ik omdat ik nu eenmaal ben uitgenodigd naar een feest ga en vervolgens een avondlang tegen mijn zin daar ga zitten

Etentjes, buffet,vind ik leuk, beetje rondlopen en kletsen

De dans, verkleed en zuipfeestjes vind ik niet leuk en daar ga ik mijn avond dan ook niet aan verspillen

Dat is hoe ik het doe
quote:sunny_mar schreef op 21 september 2013 @ 12:18:

[...]

Hier zijn kerkelijke feesten belangrijk. Communie, vormsel. Ik heb daar weinig mee en bovendien een zeer grote familie, maar toch wel vaak geweest. Maar toen ik mijn opleiding afrondde en een feestje gaf, kwam slechts één tante. Terwijl dit voor mij echt belangrijk was, want hard gewerkt en echt zó blij om klaar te zijn.

Zij (ooms, tantes) vinden mijn generatie misschien ongeïnteresseerd voor de grote familiefeesten wb communies van neefjes. Ik vind hen ongeïnteresseerd over de feesten die voor mij belangrijk zijn. Ik weet wel zeker, als ik zou trouwen zou iedereen er zijn, want dat wordt ook als belangrijk gezien.Herkenbaar, bij mij precies hetzelfde gebeurd. Nu moeten zij nog maar afwachten of ze een uitgenodigd worden als ik ooit ga trouwen. *evil grin*
quote:Mamase schreef op 21 september 2013 @ 12:11:

Ik heb er ook een. Zwager geeft feest voor 30e verjaardag. Samen met een stel anderen uit zijn vriendengroep die ook 30 zijn geworden. Kinderen zijn niet welkom. Opa en oma zijn onze vaste oppas, maar die zijn natuurlijk ook zelf naar het feest. De backup oppassers kunnen niet. Manlief is helemaal geen feestjesfan dus die biedt aan om dan thuis te blijven om op te passen. Zwager reageert wat kortaf en ik denk dat het komt omdat zij vinden dat we toch een andere oppas hadden moeten regelen. Maar zij hebben een zeer uitgebreide kennissenkring met allemaal kinderen in dezelfde leeftijd, dus een uitgebreid backup netwerk van oppassers. Maar dat hebben wij niet. Sowieso hebben we bijna nooit oppas nodig, meestal gaat kind mee en als het echt niet kan hebben we dus opa en oma, en nog een backup. Maar ik wil mijn kind niet zomaar achterlaten bij een wildvreemde ingehuurde oppas. En aangezien iedereen weet dat manlief echt geen fan is van feestjes leek dit eigenlijk wel een prima oplossing voor ons. Of denk ik nu te simpel en had ik toch via een oppascentrale wat moeten regelen en man gewoon mee moeten 'slepen'?

Waarom kunnen jullie je kind niet bij de oppas van zwager onderbrengen? Die heeft tenslotte zelf ook iets voor z'n kind moeten regelen.

Verder snap ik het best dat je niet naar een 30jarige verjaardag gaat van iemand die niet een goeie vriend van je is. Het is maar 'n zwager, iets wat je bij je partner kado hebt gekregen, maar waar je niet om had gevraagd. Bovendien viert die jongen het ook nog met zijn eigen vrienden en daar weer familie en vrienden van. Hele goeie reden om niet te gaan.
quote:pearle schreef op 21 september 2013 @ 12:22:

[...]

Als ik er erg tegenop zie om naar een feest te gaan (ken bijna niemand, soort feest, moe) dan ga ik niet, dan meld ik me gewoon af zonder reden

Ik ben niet meer zo dat ik omdat ik nu eenmaal ben uitgenodigd naar een feest ga en vervolgens een avondlang tegen mijn zin daar ga zitten

Etentjes, buffet,vind ik leuk, beetje rondlopen en kletsen

De dans, verkleed en zuipfeestjes vind ik niet leuk en daar ga ik mijn avond dan ook niet aan verspillen

Dat is hoe ik het doeMaar dan zeg je niet last minute af toch? Dan accepteer je de uitnodiging al niet. Ik zit er ook zo in en ik zeg dan meteen bij de uitnodiging dat ik niet kom.
Mooi te lezen dat het een geslaagd feest was!quote:jilzz schreef op 21 september 2013 @ 11:35:

[...]

Ook op het laatste moment?

Vind ik best a-sociaal..

Precies.

Een kennis van mij had het geflikt één dag voor onze jubiluem (uitnodigingen waren 6 maand ervoor verzonden) een SMSsje te sturen dat ze niet kon komen omdat de kids ergens ander heen wilden.

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik zeg ook direct af

Dit heb ik dus gehad toen ik net mijn huidige baan had. Collega werd 50 en hield een groot feest

Ik kende haar dus een beetje, 1 collega gaat nooit naar feestjes en zei gelijk af, een andere was met vakantie, de 3e ging wel met haar vriend

Ik heb geen partner dus zou alleen gaan, naar een feest waar ik naast de jarige alleen die ene collega een beetje kende

Ik wilde niet steeds die collega tot "last zijn" om veel bij haar te zijn

Ik zag er echt tegenop, zeker toen ik hoorde dat er iemand zou zijn die de muziek zou regelen en ze zei dat er altijd veel gedanst en gedronken werd.

Toen heb ik me afgemeld, heb gewoon gezegd dat ik het niet zag zitten omdat ik niemand ken
He beste Planck! Fijn dat het feest toch leuk is geweest!

waar ik nog benieuwd naar was ; Van al die afmeldingen hoeveel echte goede vrienden zaten daarbij, ik bedoel, waar je echt teleurgesteld in bent..

Zijn dat ook vrienden die zélf ook teleurgesteld zouden zijn geweest als jullie niet kwamen opdagen?
quote:Jaja007 schreef op 21 september 2013 @ 12:28:

Mooi te lezen dat het een geslaagd feest was!

[...]

Precies.

Een kennis van mij had het geflikt één dag voor onze jubiluem (uitnodigingen waren 6 maand ervoor verzonden) een SMSsje te sturen dat ze niet kon komen omdat de kids ergens ander heen wilden.

Je hebt toch hoop ik die vriendschap wel laten verwateren?

Ik heb er ook een. Zwager geeft feest voor 30e verjaardag. Samen met een stel anderen uit zijn vriendengroep die ook 30 zijn geworden. Kinderen zijn niet welkom. Opa en oma zijn onze vaste oppas, maar die zijn natuurlijk ook zelf naar het feest. De backup oppassers kunnen niet. Manlief is helemaal geen feestjesfan dus die biedt aan om dan thuis te blijven om op te passen. Zwager reageert wat kortaf en ik denk dat het komt omdat zij vinden dat we toch een andere oppas hadden moeten regelen. Maar zij hebben een zeer uitgebreide kennissenkring met allemaal kinderen in dezelfde leeftijd, dus een uitgebreid backup netwerk van oppassers. Maar dat hebben wij niet. Sowieso hebben we bijna nooit oppas nodig, meestal gaat kind mee en als het echt niet kan hebben we dus opa en oma, en nog een backup. Maar ik wil mijn kind niet zomaar achterlaten bij een wildvreemde ingehuurde oppas. En aangezien iedereen weet dat manlief echt geen fan is van feestjes leek dit eigenlijk wel een prima oplossing voor ons. Of denk ik nu te simpel en had ik toch via een oppascentrale wat moeten regelen en man gewoon mee moeten 'slepen'?Als ik het goed begrijp ben jij wel geweest. Daar zou k geen probleem mee hebben. Als je in dit geval beide niet zou komen, zou ik het iets anders vinden.
@Mamase, ik zou het een prima oplossing vinden.
quote:sunny_mar schreef op 21 september 2013 @ 12:18:

[...]

Misschien, of ook gewoonte. Mensen kijken vaak vanuit hun eigen kader, wat zíj belangrijk vinden, dat ís ook een belangrijk feest. In mijn familie althans.

Hier zijn kerkelijke feesten belangrijk. Communie, vormsel. Ik heb daar weinig mee en bovendien een zeer grote familie, maar toch wel vaak geweest. Maar toen ik mijn opleiding afrondde en een feestje gaf, kwam slechts één tante. Terwijl dit voor mij echt belangrijk was, want hard gewerkt en echt zó blij om klaar te zijn.

Zij (ooms, tantes) vinden mijn generatie misschien ongeïnteresseerd voor de grote familiefeesten wb communies van neefjes. Ik vind hen ongeïnteresseerd over de feesten die voor mij belangrijk zijn. Ik weet wel zeker, als ik zou trouwen zou iedereen er zijn, want dat wordt ook als belangrijk gezien.Dit was dus best lullig voor je. Kom je wel op hun feesten, maar op jouw feest komen ze niet.
@sole-mare, ik had haar daarna niet meer uitgenodigd.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Dit alles is toch te voorkomen door ruim op tijd uitnodigingen te versturen waarin gevraagd wordt om voor een bepaalde tijd te laten weten of je komt of niet. Van daaruit kan je je feestlocatie bepalen. Bij veel mensen een zaaltje en bij weinig mense thuis of een veel kleiner zaaltje. De mensen die wel komen stuur je de locatie en routebeschrijving op.

Ik heb er ook een. Zwager geeft feest voor 30e verjaardag. Samen met een stel anderen uit zijn vriendengroep die ook 30 zijn geworden. Kinderen zijn niet welkom. Opa en oma zijn onze vaste oppas, maar die zijn natuurlijk ook zelf naar het feest. De backup oppassers kunnen niet. Manlief is helemaal geen feestjesfan dus die biedt aan om dan thuis te blijven om op te passen. Zwager reageert wat kortaf en ik denk dat het komt omdat zij vinden dat we toch een andere oppas hadden moeten regelen. Maar zij hebben een zeer uitgebreide kennissenkring met allemaal kinderen in dezelfde leeftijd, dus een uitgebreid backup netwerk van oppassers. Maar dat hebben wij niet. Sowieso hebben we bijna nooit oppas nodig, meestal gaat kind mee en als het echt niet kan hebben we dus opa en oma, en nog een backup. Maar ik wil mijn kind niet zomaar achterlaten bij een wildvreemde ingehuurde oppas. En aangezien iedereen weet dat manlief echt geen fan is van feestjes leek dit eigenlijk wel een prima oplossing voor ons. Of denk ik nu te simpel en had ik toch via een oppascentrale wat moeten regelen en man gewoon mee moeten 'slepen'?Kan me wel voorstellen dat zwager dat niet echt leuk vindt, het is meer een oplossing die wij zouden inzetten voor en feestje van vrienden van een van ons, waarbij partner ook mee mag. Als beiden een band hebben met het feestvarken zou ik een andere oppas regelen en die van tevoren kennis laten maken met de kinderen.
quote:somana schreef op 21 september 2013 @ 12:56:

Dit alles is toch te voorkomen door ruim op tijd uitnodigingen te versturen waarin gevraagd wordt om voor een bepaalde tijd te laten weten of je komt of niet. Van daaruit kan je je feestlocatie bepalen. Bij veel mensen een zaaltje en bij weinig mense thuis of een veel kleiner zaaltje. De mensen die wel komen stuur je de locatie en routebeschrijving op.Eh to heeft toch al 2 maanden geleden de uitnodigingen verstuurd met het verzoek om te laten weten wie wel en niet komt?
quote:Jaja007 schreef op 21 september 2013 @ 12:50:

@sole-mare, ik had haar daarna niet meer uitgenodigd.Vond ze nog heel vreemd ook zeker?
quote:somana schreef op 21 september 2013 @ 12:56:

Dit alles is toch te voorkomen door ruim op tijd uitnodigingen te versturen waarin gevraagd wordt om voor een bepaalde tijd te laten weten of je komt of niet. Van daaruit kan je je feestlocatie bepalen. Bij veel mensen een zaaltje en bij weinig mense thuis of een veel kleiner zaaltje. De mensen die wel komen stuur je de locatie en routebeschrijving op.

Nou, lezen is ook een vak apart als ik deze reactie lees

Wat denk je, is 2 maanden van te voren vroeg genoeg? En de feestlocatie aanpassen aan de mensen die al dan niet blieven te komen, het moet niet gekker worden
quote:Anyco schreef op 21 september 2013 @ 13:12:

[...]

En de feestlocatie aanpassen aan de mensen die al dan niet blieven te komen, het moet niet gekker worden Vind ik helemaal niet gek. Ik geef geen geinig feestje op een boot als ik weet dat er iemand in een rolstoel komt. En ik kijk naar of je er kunt parkeren, of het goed te bereiken is met openbaar vervoer, of de kinderen naar buiten kunnen. Als ik weet dat er geen rolstoelers / automobilisten / ov-ers / kinderen komen, dan doe ik dat niet.
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 13:21:

[...]

Vind ik helemaal niet gek. Ik geef geen geinig feestje op een boot als ik weet dat er iemand in een rolstoel komt. En ik kijk naar of je er kunt parkeren, of het goed te bereiken is met openbaar vervoer, of de kinderen naar buiten kunnen. Als ik weet dat er geen rolstoelers / automobilisten / ov-ers / kinderen komen, dan doe ik dat niet.

Bovenstaande zijn allemaal andere gevallen dan "hoeveel gasten blieven er te komen dan pas ik de feestlocatie aan"...

Dat vind ik namelijk sneuheid ten top en behoorlijk verwend ook nog.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 september 2013 @ 12:20:

Ik vind het ook raar om je kind altijd mee te nemen naar feestjes. Verschrikkelijk is dat, die volwassenfeestjes waar dan hordes kinderen vermoeid en verveeld rondhangenDit dus en voor de kinderen al helemaal niet leuk dit soort feestjes.
Mwah, als het om een gewoon familiefeestje gaat, gaat kind gewoon mee hoor, ze hoort ook bij de familie. Maar in het geval van een feestje na etenstijd met dj etc, probeer ik ook oppas te krijgen. Al moet ik wel eerlijk bekennen: als het 'gewoon' een beetje kleppen-en-hapje-eten- feestje is, ik ook wleens bijtijds mét dochter ga, ze zit al vaak genoeg bij de opvang/oppas vanwege feestjes/werk en werkgerelateerde dingen. Met de ipad erbij vermaakt ze zich prima.
Computer says nooooo
"quote korenwolf: hoe zien jullie dan een uitnodiging voor een première, een vernissage of een boekpresentatie? Is dat vergelijkbaar met een mijlpaal-paalfeestje"

Eh... Jij hebt duidelijk een heel ander type vriendenkring als ik.

Het meest indrukwekkende hier is een verdediging van een proefschrift (met borrel/feestje na afloop). En já! Bij zo'n mijlpaal ben ik natuurlijk bij! Net als bij een première heeft, vernissage (dit woord moest ik overigens googelen) of boekpresentatie. Tenzij iemand jaarlijks zoiets heeft. Dan kan het best zijn dat ik een keer verstek laat gaan.
Dat vriendinnen lastig een oppas kunnen vinden, dat snap ik. Maar dan kan partner toch thuisblijven en die vriendin kan dan toch alleen of met de andere vriendinnen komen? Wat is er mis met alleen gaan. Voor een vriendin zou ik dat gewoon zo doen.

Fijn dat je ondanks alles toch een leuke avond hebt gehad! Er is uiteindelijk iets meer dan een derde van de genodigden op komen dagen. Dat is inderdaad wel weinig.
Komt wel goed, schatje!
quote:jongemama20 schreef op 21 september 2013 @ 15:40:

Dat vriendinnen lastig een oppas kunnen vinden, dat snap ik. Maar dan kan partner toch thuisblijven en die vriendin kan dan toch alleen of met de andere vriendinnen komen? Wat is er mis met alleen gaan. Voor een vriendin zou ik dat gewoon zo doen.

Fijn dat je ondanks alles toch een leuke avond hebt gehad! Er is uiteindelijk iets meer dan een derde van de genodigden op komen dagen. Dat is inderdaad wel weinig.Nou idd en als het om een vriend van man zou gaan dan zou ik zelf thuis blijven als er om wat voor reden dan ook geen oppas beschikbaar is..
quote:summer73 schreef op 21 september 2013 @ 13:36:

Mwah, als het om een gewoon familiefeestje gaat, gaat kind gewoon mee hoor, ze hoort ook bij de familie. In dit geval wil de gastheer het kindvrij vieren, hij laat zijn eigen kind ook bij de oppas. Het mag geen vanzelfsprekendheid worden dat je je kind meesleept.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven