Verdrietig om feest

20-09-2013 10:24 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een paar dagen met een enorme knoop in mijn buik. Het zit zo.

Gisteren was de zoveelste trouwdag van mijn man en mij. We merken aan al onze vrienden dat we ons echt in de tropenjaren bevinden. We zijn allemaal druk met kinderen, werk, familie. We hebben de afgelopen jaren veel mee gemaakt, dus onze trouwdag leek ons een mooie gelegenheid om een feest te organiseren in plaats van lossse verjaardagsfeestjes door de jaren heen. We hebben ons best gedaan: uitnodigingen op tijd de deur uit, mooie zaal gehuurd, leuke dj, lekkere hapjes. So far, so good. Na verzending kwamen er uiteraard een paar afmeldingen ivm vakantie, ander familiefeest. Logisch allemaal.

Het feest is vanavond en sinds maandag stromen de afmeldingen binnen. En die van mijn vriendinnen (oa de ceremoniemeester van destijds) doen het echt pijn. Reden van afzegging: al gepland sportweekend (had je dat niet eerder kunnen melden?), toch ja gezegd tegen werk, baby is huilerig – kan de oppas niet aan, ben zo moe, ben druk met studie, als die niet komt, kom ik ook niet… en zo maar door.

Behalve dat we nu met een echt lege zaal zitten (als er 25 man komt, ben ik al blij ipv 65) ben ik echt verdrietig. Wat zegt dit over mijn vriendschappen? Wat zegt dit over mij? Mijn man meent dat ik het niet persoonlijk moet nemen, dat dit de maatschappij van tegenwoordig is. Maar hoe moet ik het dan opvatten? Ik zou het liefst alles annuleren, maar ja, er komen ook een paar man wel en de zaal is gehuurd. Ik geneer me ook naar de mensen die wel komen. Die hebben wel een oppas geregeld en verwachten een gezellig feest.

Pffff. Ik weet nu niet of ik dit moet loslaten (al vind ik dat laten afglijden wel moeilijk), zal ik het later eens bespreken of moet ik echt bij mezelf te rade gaan of die vriendschappen wel gelijkwaardig zijn (ik verwacht meer, misschien te veel). Misschien kunnen jullie me op weg helpen….
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
Heb je zelf nooit een feestje afgezegd tijdens de tropenjaren? Logisch dat je teleurgesteld bent maar zoals je schrijft zijn het voor anderen ook tropenjaren.
quote:matroesjka_ schreef op 21 september 2013 @ 11:31:

[...]

Daar gaat het toch niet om?

En ja, wij "vallen" ook weleens in voor de andere vaste bezoekers. En als wij dat niet kunnen...dan moeten zij dus hun plannen afzeggen. Of niet en dan is moeder alleen...eigen keus...wij kiezen daar liever niet voor.Als de andere vaste bezoekers niet kunnen is het toch aan hen een alternatief te regelen als ze het niet onderling met andere vaste bezoekers kunnen regelen? Kun je in dit soort gevallen niet 's middags een uurtje eerder van je werk weggaan en even langs wippen om zowel je moeder als een feest te combineren? En als het zo slecht gaat met je moeder is er dan geen wijkverpleegkundige die elke dag even langs kan gaan?
Wat erg dit zeg. In mijn omgeving houdt iedereen van een feestje, meestal zijn er helemaal geen afzeggingen, wat moet dit er zwaar inhakken.

Ik ben ook best verbaasd te lezen dat zovelen het maar normaal vindt dat er zoveel afzeggingen zijn omdat het een zoveel-jaars feest is en niet "iets belangrijks". Een feest is altijd belangrijk voor degene die het viert, anders zou er geen viering zijn!
quote:jilzz schreef op 21 september 2013 @ 11:35:

[...]

Ook op het laatste moment?

Vind ik best a-sociaal..Ik ook. Ik had in een bepaalde periode vriendinnen die rustig opbelden met' we hadden afgesproken, maar ik zit nu zo gezellig elders dat ik niet kom'. en dat ook heel authentiek van zichzelf en elkaar vonden. Ik viond het vooral ongemanierd.
quote:Planck schreef op 21 september 2013 @ 11:29:

[...]

Nee hoor, niet impertinent. Tijdens de organisatie hebben we zitten dubben en godzijdank niet gekozen voor de zaal waar we de avond moesten afkopen (voor bijv. 2500 euro, weet het niet meer exact). We hebben nu zaalhuur betaald (vast bedrag dus) en per genuttigde consumptie. Er waren wel teveel hapjes. De zaal vond dat we die te laat hadden geannuleerd (was natuurlijk ook zo), maar halverwege de avond kwam ze melden dat - als we wilden - dat ze die elders kon uitserveren. Prima. Was niet van plan om er ruzie over te maken.

Door de vaste kosten (zaal, dj) en de lage opkomst is de prijs pp dus wel wat hoger en voelt buiten proportie. Maar laten we dat maar wegschrijven onder het kopje 'levenservaring'.

Pff, gelukkig dat je niet voor afkoop hebt gekozen. Inderdaad, zie het maar als levenservaring, anders hou je daar ook nog een kater aan over.

Het is geweest, het is leuk geweest gelukkig, die vriendinnen geef je gewoon over een tijdje hun vet en de mensen die er wel waren koester je nog wat meer. Het is niet anders .
Am Yisrael Chai!
quote:annelaure schreef op 21 september 2013 @ 11:38:

Wat erg dit zeg. In mijn omgeving houdt iedereen van een feestje, meestal zijn er helemaal geen afzeggingen, wat moet dit er zwaar inhakken.

Ik ben ook best verbaasd te lezen dat zovelen het maar normaal vindt dat er zoveel afzeggingen zijn omdat het een zoveel-jaars feest is en niet "iets belangrijks". Een feest is altijd belangrijk voor degene die het viert, anders zou er geen viering zijn!

Nou ik ook.!

Want moe,geen zin en weet ik het voor flutsmoesjes allemaal.
Fijn Planck dat het een fijn feest was!

Persoonlijk vind ik dat als je een zaaltje hebt gehuurd met een DJ het onbeschoft is om op het laatste moment af te zeggen. Ook al is het 'maar' een zoveel-jaar-getrouwd feest. Je hebt er meer moeite in gestopt dat in een gewone verjaardag en je hoopte dat al je familie, vrienden en kennissen mee zouden feesten. Daarbij heb je het al op tijd laten weten.
.
quote:annelaure schreef op 21 september 2013 @ 11:38:

Ik ben ook best verbaasd te lezen dat zovelen het maar normaal vindt dat er zoveel afzeggingen zijn omdat het een zoveel-jaars feest is en niet "iets belangrijks". Een feest is altijd belangrijk voor degene die het viert, anders zou er geen viering zijn!Hierop inhakend, wat ik me nog afvroeg: hoe zien jullie dan een uitnodiging voor een première, een vernissage of een boekpresentatie? Is dat vergelijkbaar met een mijlpaal-feestje (iemand heeft zich toch een jaar of langer het schompes gewerkt)?
quote:rosie76 schreef op 21 september 2013 @ 11:39:

[...]

Ik ook. Ik had in een bepaalde periode vriendinnen die rustig opbelden met' we hadden afgesproken, maar ik zit nu zo gezellig elders dat ik niet kom'.Werd jij dan wel uitgenodigd om ook naar elders te komen?
Fijn dat het gezellig was!

Ben benieuwd of en wat je alsnog tegen je vriendinnen gaat zeggen,ik zou er denk ik toch ook nog wel eens op terug komen..
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 11:51:

[...]

Hierop inhakend, wat ik me nog afvroeg: hoe zien jullie dan een uitnodiging voor een première, een vernissage of een boekpresentatie? Is dat vergelijkbaar met een mijlpaal-feestje (iemand heeft zich toch een jaar of langer het schompes gewerkt)?Zijn ook alleen dingen die ik voor een hele goeie vriend(in) zou doen, echt niet voor 'n kennis.

[...]

Hierop inhakend, wat ik me nog afvroeg: hoe zien jullie dan een uitnodiging voor een première, een vernissage of een boekpresentatie? Is dat vergelijkbaar met een mijlpaal-feestje (iemand heeft zich toch een jaar of langer het schompes gewerkt)?Als ik ben uitgenodigd en ik kan, dan kom ik. Blijkbaar vind de persoon het belangrijk dat ik erbij ben en die persoon is ook belangrijk voor mij dus ik kom. Ik vind feestjes belangrijk omdat de persoon die ze geeft belangrijk is voor mij, niet omdat er een mijlpaal of iets is bereikt.
quote:dolfje schreef op 21 september 2013 @ 11:55:

Fijn dat het gezellig was!

Ben benieuwd of en wat je alsnog tegen je vriendinnen gaat zeggen,ik zou er denk ik toch ook nog wel eens op terug komen..TO kan in elk geval vanaf nu zonder zich schuldig te voelen verplichte nummertjes bij die vrienden overslaan. Dus niet meer de verjaardagen van alle gezinsleden moeten aflopen bijv.
quote:annelaure schreef op 21 september 2013 @ 11:56:

[...]

Als ik ben uitgenodigd en ik kan, dan kom ik. Blijkbaar vind de persoon het belangrijk dat ik erbij ben en die persoon is ook belangrijk voor mij dus ik kom. Ik vind feestjes belangrijk omdat de persoon die ze geeft belangrijk is voor mij, niet omdat er een mijlpaal of iets is bereikt.

Eens! De aanleiding doet er niet toe. Ik ben niet getrouwd en heb geen kinderen die verjaren, dat soort feestjes zijn er bij mij dus niet. Dan zouden vrienden (en familie) het dus minder belangrijk vinden als ik om een andere reden een feestje geef, terwijl dat voor mij dus wel belangrijk is.

Dat heb ik trouwens wel al zo ervaren, dat men dat niet zo belangrijk vindt.
natuurlijk ga je, als je wordt uitgenodigd

[...]

Hierop inhakend, wat ik me nog afvroeg: hoe zien jullie dan een uitnodiging voor een première, een vernissage of een boekpresentatie? Is dat vergelijkbaar met een mijlpaal-feestje (iemand heeft zich toch een jaar of langer het schompes gewerkt)?

Ik verkeer niet in kringen waarbij dit soort dingen vaak op de mat liggen. Sterker nog, de enige première die ik heb bijgewoond was van het ballet van mijn nichtje.

Ik zou het zo bijzonder vinden dat ik zeker zou komen! En ik hang ook aan dat ik kom waarvoor ik wordt uitgenodigd, ongeacht de reden. Ik heb weleens geen zin, maar dat vind ik dan ondergeschikt. En het is 9 van de 10 keer ter plekke leuker dan ik had bedacht in mijn geen zin bui.
volgens mij is het een generatiedingetje, die ongeinteresseerdheid
quote:annelaure schreef op 21 september 2013 @ 11:56:

[...]

Als ik ben uitgenodigd en ik kan, dan kom ik. Blijkbaar vind de persoon het belangrijk dat ik erbij ben en die persoon is ook belangrijk voor mij dus ik kom. Ik vind feestjes belangrijk omdat de persoon die ze geeft belangrijk is voor mij, niet omdat er een mijlpaal of iets is bereikt.Hier ben ik het helemaal mee eens!
.
quote:zoishet schreef op 21 september 2013 @ 12:00:

[...]

Dat heb ik trouwens wel al zo ervaren, dat men dat niet zo belangrijk vindt.Ja, ik ook, daarom vraag ik het ook.
Ik heb er ook een. Zwager geeft feest voor 30e verjaardag. Samen met een stel anderen uit zijn vriendengroep die ook 30 zijn geworden. Kinderen zijn niet welkom. Opa en oma zijn onze vaste oppas, maar die zijn natuurlijk ook zelf naar het feest. De backup oppassers kunnen niet. Manlief is helemaal geen feestjesfan dus die biedt aan om dan thuis te blijven om op te passen. Zwager reageert wat kortaf en ik denk dat het komt omdat zij vinden dat we toch een andere oppas hadden moeten regelen. Maar zij hebben een zeer uitgebreide kennissenkring met allemaal kinderen in dezelfde leeftijd, dus een uitgebreid backup netwerk van oppassers. Maar dat hebben wij niet. Sowieso hebben we bijna nooit oppas nodig, meestal gaat kind mee en als het echt niet kan hebben we dus opa en oma, en nog een backup. Maar ik wil mijn kind niet zomaar achterlaten bij een wildvreemde ingehuurde oppas. En aangezien iedereen weet dat manlief echt geen fan is van feestjes leek dit eigenlijk wel een prima oplossing voor ons. Of denk ik nu te simpel en had ik toch via een oppascentrale wat moeten regelen en man gewoon mee moeten 'slepen'?
mooi te horen dat het een geslaagd feest was.

ik had vannacht een van zijn eigen feest weggelopen bruidegom voor mijn huis staan.

hij rende door de straat en werd voor mijn huis ingehaald door zijn vrienden.

na veel heen en weer geren, gepraat en geschreeuw is hij weer met ze terug gelopen.

moest gelijk denken aan dit topic.
wij slapen nooit.
mamase volgens mij is het het enige dat je kan doen, maar je backup systeem is flinterdun. Hoe oud zijn de kinderen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 september 2013 @ 12:01:

volgens mij is het een generatiedingetje, die ongeinteresseerdheid

Misschien, of ook gewoonte. Mensen kijken vaak vanuit hun eigen kader, wat zíj belangrijk vinden, dat ís ook een belangrijk feest. In mijn familie althans.

Hier zijn kerkelijke feesten belangrijk. Communie, vormsel. Ik heb daar weinig mee en bovendien een zeer grote familie, maar toch wel vaak geweest. Maar toen ik mijn opleiding afrondde en een feestje gaf, kwam slechts één tante. Terwijl dit voor mij echt belangrijk was, want hard gewerkt en echt zó blij om klaar te zijn.

Zij (ooms, tantes) vinden mijn generatie misschien ongeïnteresseerd voor de grote familiefeesten wb communies van neefjes. Ik vind hen ongeïnteresseerd over de feesten die voor mij belangrijk zijn. Ik weet wel zeker, als ik zou trouwen zou iedereen er zijn, want dat wordt ook als belangrijk gezien.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
quote:Mamase schreef op 21 september 2013 @ 12:11:

Ik heb er ook een. Zwager geeft feest voor 30e verjaardag. Samen met een stel anderen uit zijn vriendengroep die ook 30 zijn geworden. Kinderen zijn niet welkom. Opa en oma zijn onze vaste oppas, maar die zijn natuurlijk ook zelf naar het feest. De backup oppassers kunnen niet. Manlief is helemaal geen feestjesfan dus die biedt aan om dan thuis te blijven om op te passen. Zwager reageert wat kortaf en ik denk dat het komt omdat zij vinden dat we toch een andere oppas hadden moeten regelen. Maar zij hebben een zeer uitgebreide kennissenkring met allemaal kinderen in dezelfde leeftijd, dus een uitgebreid backup netwerk van oppassers. Maar dat hebben wij niet. Sowieso hebben we bijna nooit oppas nodig, meestal gaat kind mee en als het echt niet kan hebben we dus opa en oma, en nog een backup. Maar ik wil mijn kind niet zomaar achterlaten bij een wildvreemde ingehuurde oppas. En aangezien iedereen weet dat manlief echt geen fan is van feestjes leek dit eigenlijk wel een prima oplossing voor ons. Of denk ik nu te simpel en had ik toch via een oppascentrale wat moeten regelen en man gewoon mee moeten 'slepen'?Zijn je kinderen nog te jong om bij vriendjes te laten logeren? Ik zou ook geen wildvreemde in huis halen om naar een feestje te kunnen. Maar het zet je wel direct aan het denken over een partij oppas-meisjes uit de buurt, Mamase.
Ik vind het ook raar om je kind altijd mee te nemen naar feestjes. Verschrikkelijk is dat, die volwassenfeestjes waar dan hordes kinderen vermoeid en verveeld rondhangen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven