Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Wat is er weer veel geschreven en wat is iedereen goed bezig!

Net les 8 gelopen en dat ging prima lekker in het ochtend zonnetje.

Gelukkig geen last meer gehad van mijn voeten, denk dat het spierpijn was.
@carriebar: fijn dat het weer goed ging!

@jellybelly: Ja, ik loop net iets voor op jou. Goed om te lezen dat 9 zo goed ging! Ik vond die ook verrassend makkelijk eigenlijk, terwijl 8 juist verrassend lastig was. Ga je eigenlijk nog nieuwe schoenen kopen, of wacht je daar nog even mee?

@starshine: ook weer goed bezig Jij en jellybelly zijn dus ongeveer even ver. Kun je goed ervaringen uitwisselen. Fijn trouwens dat je voeten geen pijn meer deden.

Ik heb vandaag les 14 gelopen, met op het eind twee stukjes van zes minuten lopen en eentje van zeven minuten (hoewel Evy claimt dat het er zes zijn ). Maar het ging best goed! ik merk dat ik wel wat langzamer loop als ik weet dat de stukjes lang zijn, maar zo is het in ieder geval goed vol te houden, en ik loop ook nog steeds gemiddeld (wandelen en lopen bij elkaar) 8.1 km/uur dus ik vind het wel best zo. Ik moet wel opletten dat ik niet teveel waarde ga hechten aan snelheid want dat is natuurlijk helemaal nog niet waar het om draait.

Les 14 heeft trouwens wel een verschrikkelijk hoerig liedje aan het begin zeg! Nogal seksueel expliciet zegmaar, die Evy toch!
Ik heb toevallig vandaag nieuwe schoenen gekocht Penelopeia! Niet echt dure/goeie, want dat laat m'n budget helaas niet toe, maar het zijn wel hardloopschoenen met een dikkere zool - in ieder geval beter dan waar ik nu op loop (zijn gewoon aerobicsschoenen of zo).

Wou dat ik er vandaag al op mocht lopen, maar morgen is het pas weer Evytijd!

Mooi zo dat les 14 goed ging! En haha, dat liedje. Ik moet zeggen dat ik niet echt kapot ben van haar muziekkeuze sowieso. Mag voor mij wel iets pittiger. En meer afwisseling, want die Jealousy ken ik nu ook wel.
Goed bezig allemaal!

@ Jellybelly, doe jij Evy v. 2006? Ik ben na een paar weken overgestapt naar v. 2011 en vond die eigenlijk prettiger qua opbouw en minder van die interval stukjes. In de 2011 versie loop je ook 3x dezelfde training en eigenlijk vond ik dat wel fijn, want als het me de 1e x van de week lukt, heb ik de motivatie om het die 2x daarna ook te halen Veel plezier met het lopen op je nieuwe schoenen!

@ Penelopeia, als je incl. wandelen al gemiddeld 8 km per uur haalt dan loop je toch best behoorlijk door zou ik denken?

Helaas waren er geen handschoenen meer bij onze Lidl en verder heb ik weinig meer nodig qua hardloopspullen (thermoshirt ben ik wel benieuwd naar ervaringen ook). Ik heb hardloopkleding ingeslagen bij www.sportsdirect.com Zit in de UK, maar hebben veel afgeprijsde sportkleding, erg fijn! Wel even opletten dat kosten voor retourzending volledig op eigen rekening zijn (is dus alleen de moeite als je veel besteld en een groot deel daarvan weer terugstuurt).

Ik ga me toch nog maar niet wagen aan de wedstrijd vandaag. Vrijdag is het niet meer gelukt om te rennen (laat thuis van werk, 20.30 klaar met eten en ik ga niet na 21.30 nog rennen want dan slaap ik niet meer). Gisteren wel braaf les 27 gedaan en ging beter dan donderdag, maar ik was toch nog wel heel blij met die 2 stukjes wandelen. Weer wel de 5 km gehaald hiermee in 40 minuten. Qua afstand zou de wedstrijd wel kunnen dus, maar ik vind het ook niet leuk om dan bekaf als laatste te eindigen. Een wedstrijd komt een andere keer wel. Misschien ga ik straks gewoon even kijken om de sfeer te proeven.
sammo wijzigde dit bericht op 29-09-2013 09:28
Reden: typo
% gewijzigd
Keep on dreaming!
@ Sammo: ja, ik doe 2006. Wat bedoel je met minder van die intervalstukjes? Want als ik het 2011-schema bekijk zie ik ook gewoon telkens 2 of 3 minuten wandelen.

En ik vind het juist wel fijn dat elke les anders is! Dus ik hou het lekkker bij 2006.
Vanmorgen met mijn zus les 15 gelopen. Zij was dit weekend bij ons in het vakantiehuis. Dus we hebben mijn wandelrondje gelopen. We hebben 5K in 35 minuten gelopen.

De wandelstukjes van 2 minuten waren wel leuk, maar die had ik niet meer nodig. Je merkt dan wel dat je conditie in de afgelopen weken heel erg voor uit is gegaan.

Het was in het begin wel fris, want er stond hier een behoorlijke wind. Maar we hebben lekker gelopen.

Dinsdag ga ik het rondje alleen lopen.

@sneeuwwitje, het roze hesje heb ik ook online besteld. Was het ook niet ergens in een winkel tegen gekomen. Ben sowieso niet een echte winkelaar, maar een online besteller

@penelopeia, het thermoshirt heb ik nog niet gepast. En ik heb geen shirt meegenomen op vakantie. Had ik wel kunnen doen, want het was erg fris vanmorgen met de harde wind.

Dat liedje aan het begin van les 14 is inderdaad niet een echt hardloopmuziekje

De laatste paar lessen heb ik Evy niet meer aangehad en heb ik het schema op eigen muziek gelopen.

Iedereen veel ren plezier de komende week
Never regret something that once made you smile.
Net les 10 gedaan, maar het ging niet zo lekker. Weet niet of het aan m'n nieuwe schoenen lag, of dat ik gewoon niet zo'n zin had.

Maarja, niet elke les hoeft feest te zijn, als ik maar doorga en het volhou.
Ik heb (net als dorisdoos) les 15 gelopen vanmorgen. Het ging helaas niet zo goed als de vorige lessen, veel last gehad van pijntjes. Daarom denk ik dat het maar goed is dat ik nu weer twee rustdagen heb. Dan kan ik er donderdag weer volop tegenaan. Ik ben wel echt al trots op mezelf dat ik toch al 6/7 minuten kan lopen met wandelstukjes van maar twee minuten ertussen. Dat had ik vier weken geleden echt niet gekund.

@jellybelly: ai, bij jou ging het dus ook al niet zo lekker vandaag. Ik vond les 10 ook tegenvallen, terwijl hij juist makkelijk zou moeten zijn na les 8 en 9. Maarja, je kan zomaar eens een keer je dag niet hebben. Moet je je zeker niet door laten ontmoedigen! Ik moest trouwens aan jou denken vandaag tijdens les 15, toen Jealousy voor de tachtigduizendste keer voorbij kwam Dat is echt Evy's geijkte 5-minuten-liedje geloof ik.

@sammo: jammer dat de wedstrijd er toch niet in zat voor jou. Maar aan de andere kant ook wel beter misschien. Ik denk dat het veel motiverender werkt als je helemaal goed getraind aan zo'n eerste wedstrijd begint. En er zullen zich nog genoeg kansen voordoen lijkt me zo.

@dorisdoos: Leuk voor jou om te merken dat je conditie zo vooruit is gegaan! Voor mij was les 15 echt nog wel een opgave hoor Maar Evy was fier op me haha. Ik zou trouwens ook wel op mijn eigen muziek willen lopen, maar ik denk dat ik toch Evy's aanmoedigingen zou missen. Ze zei vandaag dat ik een natuurtalent was hahaha. Nou zegt ze dat vast niet alleen tegen mij, maar ik word er toch wel vrolijk van steeds :P

Veel plezier verder op vakantie trouwens! Geniet er lekker van.
Gisteren les 11 gelopen v Renate 10 km. Korte intervallen maar op hoger tempo. Ging lekker. Woensdag aan de bak dan testloop v 42 min lopen. Volgens mij heb ik nog nooit zo lang achterelkaar gelopen. Zal mij benieuwen.

Iedereen weer plezier en succes komende dagen...
Zo, ik heb mezelf eindelijk uit huis gesleept voor een intervaltraining, les 27. Ik had het gevoel dat ik heel erg langzaam vond en ik had weer moeite met de temperatuur buiten, maar ik heb de les op mijn tandvlees uitgelopen met een gemiddelde snelheid van 10,3 km/h. Dus eindelijk die 10 km/h aangetikt nu!

Ik heb het gevoel dat de intervaltrainingen veel zwaarder gaan dan de normale duurlopen. Maar tot nu toe loop ik ze wel uit. Volgende week is de laatste week met Evy en vanaf dan moet ik het zelf gaan doen... Ik vind het wel een eng idee dat ik geen stok meer achter de deur heb dan, dus ik ga nu op zoek naar een schema voor een langere afstand.

Jellybelly, je hebt gelijk, het kan niet altijd feest zijn. De volgende keer gaat vast beter

Penelopeia, goed gedaan hoor! En je mag ook gewoon trots zijn!

Dorisdoos, ook alweer halverwege Start to Run. Het gaat hard he?

Sammo, het is ook niet leuk om laatste te worden. Maar je moet voor jezelf doelen stellen. Ookal had je meegedaan en was je laatste geworden, je had wel die 5k (je doel) uitgelopen.
Goed gelopen hoor rozehanddoek! Leuk om te zien dat je snelheid toch uiteindelijk wel hoger wordt. Ik denk trouwens ook dat het de bedoeling is van intervaltrainingen dat die lastiger zijn. Dat zijn de trainingen waarmee je ook echt je conditie verbetert toch?

Spannend hoor, straks zonder Evy! Ik zag een interview met haar in dwdd, dat ze wel bezig was met andere programma's, ook bv. een programma dat je naar de halve marathon toewerkt. Jammer alleen dat die programma's nog even op zich laten wachten!

En over de temperatuur: er zijn ook speciale wintertights die best dik zijn en je goed beschermen tegen kou en wind. Misschien een ideetje om er zoeen aan te schaffen? Lijkt me prettiger voor je beenspieren ook.
quote:Penelopeia schreef op 30 september 2013 @ 12:38:

@jellybelly: ai, bij jou ging het dus ook al niet zo lekker vandaag. Ik vond les 10 ook tegenvallen, terwijl hij juist makkelijk zou moeten zijn na les 8 en 9. Maarja, je kan zomaar eens een keer je dag niet hebben. Ja, ik baalde er wel van, want het zou eigenlijk een makkie moeten zijn na die 4 minuten stukjes. Misschien dus omdat ik voor het eerst op die nieuwe schoenen liep. Heb nu eigenlijk de neiging om maar weer m'n oude schoenen aan te doen, maarja, dat zijn geen echte loopschoenen en ik heb ze niet voor niks gekocht. Dus ik kijk het nog maar een tijdje aan, moet er waarschijnlijk nog aan wennen.
Hallo Allemaal,

Wat gaat goed bij jullie allemaal.. "zucht" hoop dat t bij mij ook een keer goed komt, vrijdag ging het voor geen meter, zware benen. Ik weet dat t bij mij een kwestie is van doorzetten en gewoon doorlopen, want moet over mijn "dode' punt heen.. Ruggegraat van een vloeitje zei ik dat al? Nou ja vanaaf maar weer, vol goede moed.. Fijne maandag nog allemaal..
Opgeven is geen optie..
Bij welke les ben je, ellis? Misschien handig om een paar keer dezelfde les te herhalen totdat je het gevoel hebt dat je klaar bent voor de volgende? Dat motiveert meer dan dat het elke keer net niet lukt, denk ik.

Ik heb me net een beetje zitten oriënteren op atletiekverenigingen en loopgroepen bij mij in de buurt, en ik heb echt een heel leuke groep gevonden waar ik zo bij kan zodra ik klaar ben met Evy. Tenminste, als ze nog plek over hebben natuurlijk, maar qua niveau sluit het dan precies aan. Ze hebben hele leuke gevarieerde trainingen, gewoon op de zaterdagmorgen, dus lekker relaxed. Weer een extra stok achter de deur om door te zetten en die 5 km te kunnen lopen straks.
@jellybelly, je hebt altijd wel een dagje dat het niet zo lekker gaat. Maar de volgende les gaat zeker weer beter.

De eerste keer lopen op andere schoenen is ook wennen hoor. Dat had ik ook toen ik nieuwe schoenen had. De les erna ging het alweer veel beter.

@penelopeia, was ook weer voor het eerst dat ik evy weer aanhad. ze was zelfs fier op mij

Mijn zus vond de les ook een uitdaging, maar over een paar weken, loop je het fluitend.

De vakantie is heerlijk. Morgen ga ik ook weer lopen

Wat leuk dat je een vereniging hebt gevonden bij jou in de buurt. Ik ben toch meer van het alleen lopen en kunnen gaan wanneer ik wil.

@carriebar, succes met de 42 minuten! Gaat je lukken hoor

@rozehanddoek, het was les 15 van de 0-5K. Die moest mijn zus namelijk lopen en ik heb gezellig mee gedaan.

Morgen ga ik zelf een rondje lopen. Heb een leuke route bij ons vakantiehuis gemaakt.

En je hebt de 10km/h gehaald goed hoor !!

@ellis, succes en veel plezier vanavond!
Dit weekend helaas niet meer gelopen, maar het was te gezellig om de hardloopschoenen aan te doen

Vanavond lekker getraind bij de hardloopvereniging. Wat techniek dingen gedaan en intervalletjes en versnellingen. Weer lekker actief geweest
Goedemorgen Allemaal..

@Penelopeia Heerlijk gelopen gisteren, gewoon weer een les herhaald, waarvan ik van de laatste vijf, zeven heb gemaakt. Zo dat geeft toch de burger moed en een goed gevoel.. Morgen probeer ik acht te maken van de laatste.. Fijne dag allemaal en voor wie gaat lopen veel plezier..
Opgeven is geen optie..
Nadat ik de honden had uitgelaten eerst een kopje thee gedronken en daarna de hardloopschoenen aangedaan.

Het was wel erg fris en ik heb een beperkt assortiment kleding meegenomen dus de eerste kilometer was koud en de gps wilde niet meewerken en het was te koud om buiten te wachten tot hij het ging doen, dus maar gewoon gelopen.

Ik heb mijn vakantie rondje van 5,8K in 34 minuten afgelegd dus gemiddelde snelheid boven de 10km/h.

Ik zou zondag de wedstrijd binnen 30 minuten moeten kunnen lopen.

Een mooie dag vandaag!
@dorisdoos: Wat ga je toch weer hard haha! Knap gedaan hoor, zo in de kou.

@ellis: kijk eens, gaat het toch weer beter Bij welke les van Evy ben je nu?

@sneeuwwitje: Goed om te horen dat je zo'n gezellig weekend hebt gehad En lekker getraind weer dus!

Ik wil ook weer! Maar ik mag donderdag pas.
@penelopeia, je gaat vanzelf hard lopen met de kou

En in de middag heb ik nog 6K met de honden gewandeld. Dus genoeg beweging gehad vandaag.

En vanmiddag lekker in het zonnetje gezeten (uit de wind) met de viva en een kop thee

Ik wil van het weekend ook beginnen met de 30 dagen "abs challenge". Kijken of ik mijn buik wat strakker kan krijgen.

Iemand dit al eens gedaan?
Ik was het topic even kwijt, maar nu dus weer gevonden

Ik heb ook de kleding bij de Lidl gekocht. Ik had een broek, ondershirt, shirt en jasje. Ik heb het ondershirt teruggebracht, omdat het anders veel te warm wordt.

@Dorisdoos:

Mooie tijd! Welke wedstrijd doe je zondag? Ik loop zondag zelf ook een 5K. Hopelijk binnen het half uur.

@Ellis1974: Af en toe een les herhalen is niets mis mee. Alleen maar goed. Dat van die zware benen herken ik wel. Soms na een lange werkdag dan wil het echt niet. Probeer dan gewoon wat langzamer te gaan en toch een constant ritme aan te houden. Dat maakt echt niet uit.

@ allen:

Jullie gaan echt goed. En je hoeft niet altijd snel te gaan. Er stond laatst een stukje op de Run2day site dat langzaam hardlopen af en toe ook heel goed is.

Ik heb gisteren op de loopband gelopen Vreselijk. Morgen maar weer buiten. Aangezien we laat gaan wanneer het donker is, hebben we twee van die reflecterende armbanden met lichtjes gekocht (Action). Echt een aanrader.

Veel renplezier allemaal en geniet nog van het warmere weer
Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor de reacties, helpt me op de een of andere manier toch wel. Ik ben nu bij les 15 van Renate Wennemars. Deze heb ik inmiddels al vijf keer gedaan, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ik loop tenslotte en dat is al goed toch? Loop nu gemiddeld 7:34 over een km met looppauzes van twee minuten, redelijk voor een beginner? Heb vanavond zin om te gaan, werd gisteren gewoon onrustig, krijg toch wel een bepaald soort energie van het lopen, werd gisteren mijn huis ook blij van, na het werk als een wervelwind door mijn huis gegaan (is toch ook weer wat calorieën haha). Ben nu wat snotterig (net als half nederland denk ik) maar goed misschien zweet ik het er uit. Fijne dag allemaal en succes..
Opgeven is geen optie..
@lucifer, ik loop zondag de Sloterplasloop.
@dorisdoos: Nee, ik heb zo'n challenge nooit gedaan, maar mijn vriend wel, en die was er wel positief over. Als jij nou ook positief bent ga ik het misschien ook wel doen :P Maar ik wil niet teveel in een keer gaan sporten opeens, omdat ik het idee heb dat het dan een bevlieging wordt, die ook zo weer over kan gaan. En ik wil het sporten nu eens een keer goed volhouden. Dus kleine stapjes

@ellis: Zo'n snelheid loop ik ook ongeveer. Het is een gemiddelde van hardlopen en wandelen, dus ik denk dat dat gewoon prima is. Verder moet je als beginner niet zo op snelheid letten heb ik gehoord, want dan wil je al gauw te hard en dan ga je jezelf overbelasten. Gewoon lopen op een tempo dat voor jou lekker is.

@lucifer: jij ook veel renplezier, met je nieuwe kleding
Ik heb vandaag weer gelopen en ik heb na 26 minuten de handdoek in de ring gegooid. Ik had vanaf het begin al kramp in mijn buik en een zeurderig gevoel in mijn benen. Mijn buik voelde ook steenkoud aan de hele tijd, misschien dat het daarvan kwam? Het begint hier ook gewoon weer koud te worden en ik weet niet goed hoe ik me daarop moet kleden. Uiteindelijk 4,2 km gelopen in die 26 minuten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven