Werk & Studie alle pijlers

Klassenmanagement

07-10-2013 14:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een tijdje stage op een middelbare school maar ik merk dat ik het klassenmanagement erg moeilijk vind. Mijn stagebegeleidster is heel los en heeft weinig structuur in de lessen. Toch doen de kinderen wat ze wil omdat ze haar al jaren kennen en weten wat ze aan haar hebben. Mij lukt dit niet. Ik merk dat mijn lessen heel chaotisch zijn, vaak kom ik niet eens aan mijn hele programma toe. Op de opleiding leren we wel iets over klassenmanagement, maar ik vind het heel onduidelijk. Wat mij vooral bijblijft is: namen leren, laten zien dat jij de leerlingen ziet en accepteert zoals ze zijn. Ik probeer elke les zo te beginnen dat ik de leerlingen opwacht bij de deur en ze een hand geef, maar toch vind ik het erg moeilijk om, als ik wil, aan de les te beginnen. Ik krijg ze gewoon niet stil! Soms begin ik maar gewoon, maar dat is het laatste wat ik zou moeten doen, want de helft krijgt mijn les niet eens mee. Als ik straf zet ik ze meestal apart, maar omdat ik een klein lokaaltje heb gaan ze als nog met hun buurvrouw achter hen praten. Ik heb er al twee keer mensen uitgestuurd en ik laat ze dan ook het laatste uur terugkomen, maar mijn begeleidster vindt het onzin en heeft zelfs tegen een leerling gezegd dat hij niet terug hoefde te komen.

Ik wil zo graag structuur en discipline in mijn les maar het lukt maar niet. Zo kan ik gewoon niet lesgeven! Ik hoef echt geen dictator te zijn, ik wil juist dat er wederzijds respect is tussen mij en de leerlingen. Flexibiliteit is ook geen probleem, maar als ik ze niet eens stil krijg...
Heel zachtjes praten wil misschien nog wel helpen. Ik had vroeger een aardrijkskundejuf die de halve les met een armband op haar tafel liep te rammen, dat hielp in elk geval niet.
Hoe helpt dat? Het punt is dat die leerlingen niet eens door lijken te hebben als ik wil beginnen...

Waar ik me ook aan erger is dat ze van mijn begeleidster telefoons op tafel mogen hebben om dingen op te zoeken. Natuurlijk zitten ze de hele tijd spelletjes te spelen onder de tafel. Ik heb ze verboden maar ze doen het toch stiekem. Laatst had ik er een afgepakt en toen gingen ze zeuren dat het van de andere juf wel mocht...

Ik heb al een paar keer meegekeken met een strenge docent, maar wat hij doet lijkt mij niet echt te lukken. Ze nemen het niet serieus. Ik ben over het algemeen een zeker persoon en heb geen probleem met groepen, maar omdat dit steeds maar niet lukt sta ik ook niet meer heel zeker voor de klas. En dat zien ze.

Pfff.
Alle kinderen een hand geven bij de deur? Met welk doel? Heb ik in mijn hele schoolcarrière niet meegemaakt.

De leukste leraren en leraressen hadden een losse, maar wel duidelijke teugel. Dus: dit zijn de regels en daar wordt niet vanaf geweken. En verder maken we er een leuk uur van. We wisten dus precies, als iedereen zit, mond houden en de les begint. Niet gooien met propjes en dingen. Maar wel ruimte voor discussie over het onderwerp en een geintje op zijn tijd. En wees jezelf. Als je het niet weet, zeg dit dan, krijg je meer respect van ze.
Je geeft alle leerlingen een hand bij het binnenkomen? Is dat tegenwoordig gebruikelijk?

Ik weet niet hoe oud je leerlingen zijn maar op de school van mijn kinderen wordt geen stttttt! geroepen maar de leraar steekt zijn/haar hand op ten teken dat het stil moet zijn. Dat werkt verbazend goed, zelfs een zaal met 200 kwekkende ouders is met een paar seconden stil.
Ik vind het trouwens ook heel stom dat je begeleider je gezag gewoon ondermijnt. Heb je haar daar wel eens op aangesproken?
Ik weet niet hoe je een les start, maar het is wel essentieel dat je op dat moment de aandacht van iedereen (of in ieder geval zoveel mogelijk) hebt. Dat lukt het beste als je iets doet wat ze ontzettend boeit. Jouw stagebegeleider zou je daar in moeten begeleiden als je daarmee worstelt. Handen schudden komt op mij wat ouwelijk en knullig over. Besteed je voldoende aandacht aan positiviteit (dus aan de leerlingen die wél hun best doen?) en kun je stoorzenders niet zsm verwijderen, omdat ze jouw tijd (en die van welwillende leerlingen) zitten te verdoen? Of zijn ze daar te jong voo?
Ja, maar ze zei dat ze het niet met me eens was. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.

Op de opleiding zeggen ze dat bij de deur staan leerlingen het idee geeft dat ze in JOUW lokaal te gast zijn. Misschien geen hand geven dan.

De leerlingen zijn 14/15. Ik heb geprobeerd gewoon stil te wachten tot ze het doorkregen, maar zodra ze een seconde stil waren en ik wou beginnen begon het gekwek weer. Vandaag ben ik echt boos thuis gekomen, heb de halve kamer bij elkaar geschreeuwd omdat ik gewoon niet meer weet hoe ik er voor zorg dat ze hun mond houden!!!
Klassenmanagement, geweldig! Je kunt geen orde houden dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 14:53:

Hoe helpt dat? Het punt is dat die leerlingen niet eens door lijken te hebben als ik wil beginnen...

Het idee is dat je door zachtjes te spreken de aandacht van een paar leerlingen trekt, die dan hun mond houden omdat ze toch wel nieuwsgierig worden wat je te melden hebt. Die aandacht trekt dan weer de aandacht van meerdere leerlingen, enzovoort. Vergelijk het maar met iemand die in de bus de hele tijd achterom zit te kijken, geheid dat even later de halve bus die kant op kijkt. Je hebt er wel wat geduld voor nodig, en ik kan je natuurlijk geen glanzend resultaat garanderen .

Wat in ieder geval niet helpt is je druk maken. Boven het kabaal uit schreeuwen, je gestresst gedragen en dat soort dingen werken hoogstwaarschijnlijk averechts. Wat je misschien ook nog zou kunnen doen is de namen van de grootste herrieschoppers zwijgend op het bord schrijven. Ook daarmee vestig je de aandacht op jezelf en dan kun je later altijd nog zien wat je met die gasten doet .

En ga eens met je begeleider praten. Dat hij de zaken anders aanpakt en losser les geeft is prima, niet iedereen is hetzelfde en de leerlingen kennen hem en weten wat ze aan hem hebben. Maar hij moet niet onder je duiven gaan schieten, daarmee ondergraaft hij het beetje gezag wat jij hebt en dat kan niet de bedoeling zijn.

Oh ja, en over die mobieltjes: gewoon antwoorden dat je het fijn voor ze vindt dat het van meneer Jansen wel mag maar dat het van jou niet mag. Punt.
Heb je maar 1 klas of heb je verschillende?

Misschien kun je proberen om bij de strenge docent een stukje van zijn les over te nemen, als ze al stil zijn bijv.

Streng beginnen en daarna losser worden is veel beter en makkelijker dan andersom.

Misschien kan er een andere docent eens met je lessen meekijken? Want in dit opzich heb je natuurlijk niet zoveel aan je stagebegeleider.

Een duidelijk begin aangeven kan ook helpen. Of je lopt bijvoorbeeld een ronde door de klas als je wilt beginnen en zegt tegen de leerleingen dat je gaat beginnen.

Helaas heb ik niet zoveel andere tips, op de aan of andere manier luisteren kinderen altijd wel en weet ik niet zo goed waar dat aan ligt.
Je kan 'shoppen' direct de kop indrukken door te zeggen: jullie hebben nu les van mij, niet van de ander. Dus de mobieltjes gaan van tafel en uit. Degene die ik betrap, mag hem inleveren en krijgt hem na de les weer terug.
quote:simoontje85 schreef op 07 oktober 2013 @ 14:59:

Ik weet niet hoe je een les start, maar het is wel essentieel dat je op dat moment de aandacht van iedereen (of in ieder geval zoveel mogelijk) hebt. Dat lukt het beste als je iets doet wat ze ontzettend boeit. Jouw stagebegeleider zou je daar in moeten begeleiden als je daarmee worstelt. Handen schudden komt op mij wat ouwelijk en knullig over. Besteed je voldoende aandacht aan positiviteit (dus aan de leerlingen die wél hun best doen?) en kun je stoorzenders niet zsm verwijderen, omdat ze jouw tijd (en die van welwillende leerlingen) zitten te verdoen? Of zijn ze daar te jong voo?

Als ik ze er uit stuur krijg ik weer gezeur van de klas. Dat ik onredelijk ben. De vorige keer zeiden er zelfs een paar dat ik hen er dan maar ook uit moest sturen.

Ik weet bij god niet hoe ik ze ontzettend moet gaan boeien als ik een "droog" onderwerp wil behandelen. Ik geef geen visueel boeiend vak als geschiedenis of tekenen.

Ik geef wel veel complimenten en zeg ook vaak wat leuks over iemand's kleding, werkhouding of het feit dat diegene zo'n goed cijfer heeft gehaald.
ik heb het idee dat jij en je begeleidster niet echt op één lijn zitten. Zeker dat geval dat jij er een leerling hebt uitgestuurd, die moest terugkomen. Dat je begeleidster dat dan zo van tafel veegt dat kan natuurlijk. Zo ondermijnd ze je gezag. En daar maken leerlingen graag gebruik van. Praat hier eens over met je begeleidster en je SLB-er (begeleider van je eigen school, bij ons heet dat zo)

Wat betreft die mobieltjes. Daar zou ik zeggen. Pech dat het bij de andere juf (docent) wel mocht, maar bij mij mag het niet. Punt.

In welk jaar zit je?
Ik sta zelf ook voor de klas en weet hoe 'lastig' sommige klassen kunnen zijn.

Wat zoembaya hierboven aangeeft, gebruiken wij ook op school. En bij ons werkt dit uitstekend! Je doet 1 hand in de lucht, je benoemt de kinderen die je helpen. 'Fijn dat je me helpt, Klaas' (positieve benadering, dat willen de anderen ook!) Andere leerlingen zullen volgen.

Wat ik ook zou doen is een gesprek met ze voeren. Hoe gaat het tot nu toe? wat zouden ze anders willen, maar ook wat zou jij (als leerkracht) anders willen. Wat verwachten ze van jou en wat verwacht jij van hen. Afspraken maken! En beloon de groep ook als het wel goed ging. Ga van het positieve uit.

Hopelijk kan je hier wat mee! Succes
quote:Lady-Voldemort schreef op 07 oktober 2013 @ 15:01:

[...]

Het idee is dat je door zachtjes te spreken de aandacht van een paar leerlingen trekt, die dan hun mond houden omdat ze toch wel nieuwsgierig worden wat je te melden hebt. Die aandacht trekt dan weer de aandacht van meerdere leerlingen, enzovoort. Vergelijk het maar met iemand die in de bus de hele tijd achterom zit te kijken, geheid dat even later de halve bus die kant op kijkt. Je hebt er wel wat geduld voor nodig, en ik kan je natuurlijk geen glanzend resultaat garanderen .

Wat in ieder geval niet helpt is je druk maken. Boven het kabaal uit schreeuwen, je gestresst gedragen en dat soort dingen werken hoogstwaarschijnlijk averechts. Wat je misschien ook nog zou kunnen doen is de namen van de grootste herrieschoppers zwijgend op het bord schrijven. Ook daarmee vestig je de aandacht op jezelf en dan kun je later altijd nog zien wat je met die gasten doet .

En ga eens met je begeleider praten. Dat hij de zaken anders aanpakt en losser les geeft is prima, niet iedereen is hetzelfde en de leerlingen kennen hem en weten wat ze aan hem hebben. Maar hij moet niet onder je duiven gaan schieten, daarmee ondergraaft hij het beetje gezag wat jij hebt en dat kan niet de bedoeling zijn.

Oh ja, en over die mobieltjes: gewoon antwoorden dat je het fijn voor ze vindt dat het van meneer Jansen wel mag maar dat het van jou niet mag. Punt.

Zal ik doen, aangeven dat ik het zo wil.

Namen opschrijven wordt mij bij de opleiding afgeraden, net als eindeloos waarschuwen. Fout gedrag moet meteen een consequentie hebben volgens de boeken. Toch doe ik dat niet. Misschien omdat ik elke keer vervelende reacties krijg als ik straf. Dan waarschuw ik Pietje eindeloos en als Jantje hetzelfde flikt vliegt hij er uit.
Kun je op school (je eigen opleiding dus) terecht om feedback over deze dingen te krijgen, en evt wat bemiddeling tussen jou en je begeleider?

Het is al zo moeilijk als stagiair om overwicht te hebben, je bent piepjong en onervaren - dat is natuurlijk een buitenkansje om even lekker te klieren. 14/15 is ook gewoon een moeilijke leeftijd.

Consequent en duidelijk zijn lijkt me essentieel. Je hoeft niet hun vriendin te zijn en ze hoeven je niet persé een tof wijf te vinden. Ze zitten in jouw klas om wat van je te leren.

Met dat handenschudden zou ik ophouden.
Zorg dat je een andere stagebegeleidster krijgt. (Ga naar je teamleider/het afdelingshoofd.) Deze vrouw helpt jou niet; ze ondermijnt jouw gezag door jouw 'straffen' te cancelen, ze geeft de leerlingen veel verantwoordlijkheid, maar doet niets als ze die verantwoordelijkheid niet aankunnen. Blijkbaar kan ze je niet echt iets goeds leren. Echt, kom voor jezelf op!

Verdere tips: Geen hand geven bij de deur, gewoon in 1 les op een goede/fijne manier met elkaar kennismaken en dan gelijk door met lesgeven.

Zorg zelf voor een duidelijke lesindeling en laat deze zien op het bord (digi/whiteboard). Neem samen met de leerlingen ook de te bespreken onderwerpen door.

Spreek meer door; in jouw les geen telefoon, het maakt niet uit wat de andere juf doet. Kijken ze toch op hun mobiel, dan innemen en aan het einde van de dag weer teruggeven. (Dit ook volhouden.)

Succes!
Wat laat jij je oren hangen naar de klas zeg!

ZE zeggen dat ik onredelijk ben, ZE zeggen dat het bij de ander wel mag....

Waar is je overwicht? Ze hebben er niets over te zeggen! Je bent hun docent, niet hun vriend!
Tja. Het vervelende is dat het op zeker moment een spelletje wordt van de klas, dat kan ik me nog van vroeger herinneren. Als ze maar genoeg over het kookpunt zijn is eruit gestuurd worden alleen nog maar grappig en wordt het absoluut niet meer als straf ervaren.
quote:okkervil schreef op 07 oktober 2013 @ 15:04:

ik heb het idee dat jij en je begeleidster niet echt op één lijn zitten. Zeker dat geval dat jij er een leerling hebt uitgestuurd, die moest terugkomen. Dat je begeleidster dat dan zo van tafel veegt dat kan natuurlijk. Zo ondermijnd ze je gezag. En daar maken leerlingen graag gebruik van. Praat hier eens over met je begeleidster en je SLB-er (begeleider van je eigen school, bij ons heet dat zo)

Wat betreft die mobieltjes. Daar zou ik zeggen. Pech dat het bij de andere juf (docent) wel mocht, maar bij mij mag het niet. Punt.

In welk jaar zit je?

Ik doe de masteropleiding , dus ik moet alles binnen een jaar al kunnen. Dat vind ik eigenlijk al enorm stressvol. Ik denk dat ik sowieso ga uitlopen.

Ik heb met mijn begeleidster gepraat maar ze lijkt het niet te snappen. Haar empathisch vermogen vind ik ook vreemd, aan de ene kant doet ze alsof ze de geliefde juf is, aan de andere kant is ze nogal vals tegenover andere collega's. Zo was een collega vorig jaar overspannen en zat die vandaag overstuur op de wc omdat ze heel misselijk was maar ze geen dag vrij kon nemen. Ik heb dat met mijn begeleidster besproken en zij ging alleen maar valse sneren maken over die collega, dat ze een aanstelster was enzovoort. Ik voelde me heel vreemd na dat gesprek.

Sowieso heb ik het idee dat de school (Dalton) niet echt bij mij past, maar ik kan niet zo maar van school wisselen. Zelf heb ik les gehad op een christelijke school waar discipline belangrijk was, dus dit is een heel andere wereld en ik kan me moeilijk staande houden.
Je zit nog op school hé? Je loopt stage. Het hoeft allemaal nog niet perfect. Leer van je fouten en bespreek de zaken die nog niet goed gaan met je stagebegeleider en je begeleider van je eigen school en probeer een plan te maken hoe je deze zaken kunt aanpakken.

Edit: ik leest net dat je een master doet en dan is 1 jaar wel kort. Ik doe zelf de tweedegraadsopleiding en dan moet je elk jaar stage lopen, waardoor je dus meer tijd hebt om aan dit soort dingen te werken.
Overigens gebruik ik hier ook de hand omhoog manier. Daarmee kreeg ik vorige een groep van meer dan 100 basisschoolleerlingen in no time stil. Maar dat leren ze ook wel meteen spelenderwijs vanaf groep 1. Dus of het werkt bij jouw doelgroep, dat weet ik niet.

Het meeste droge onderwerp zou je boeiend moeten kunnen introduceren. Een filmpje/reclamestukje/gerelateerd appje/grappig vraagstukje enz. Heb je een digibord tot je beschikking?
Welk vak geef je? Er is bij elk vak wel iets boeiends te verzinnen toch? Een filmpje of lied bij een taal.

Een krantenartikel bij aardrijkskunde

Een proefje bij natuurkunde/scheikunde.

Heb je een duidelijke structuur in de lessen? Weten de leerlingen waar ze aan toe zijn.

Wat ik deed in mijn havo 4 klas (het 8ste uur na gym), was de planning voor het komende uur opschrijven, en alvast een interessant tekening, schema op het bord tekenen (aardrijkskunde). Dan hadden ze meteen aadacht voor dat was er op het bord stond.

Of je legt voor de les een vel papier op hun tafel met iets wat betrekking heeft tot je les.

Je moet de aandacht krijgen en die dan vasthouden natuurlijk.

Handopsteking vind ik ontzettend basisschool trouwens.
Ik heb veel gehad aan het boek 'Lessen in de orde' van Teitler. Misschien heb je daar iets aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven