Contract niet verlengen
vrijdag 18 oktober 2013 om 11:13
Korte situatieschets. Vriend geeft leiding aan een afdeling. Bij hem werkt een medewerker die nu haar derde jaarcontract heeft. Medewerker echter heeft gemiddeld 12 tot 15 ziekmeldingen per jaar omdat medewerker beweert 'gevoelig te zijn voor de griep en verkoudheden' e.d. Meerdere gesprekken over geweest. Dan gaat het drie maanden goed en dan zijn ze weer terug bij af. Een half jaar geleden een gesprek gehad en haar gezegd dat men op dat moment niet voornemens was een vast contract te geven vanwege de verzuimcijfers.
Toen afgesproken op haar verzoek dat ze 4 dagen ging werken ipv 5, dan kon ze haar rust nemen. Inmiddels ging het dus weer even goed, maar vanaf juli al weer 5 ziekmeldingen van gemiddeld 2 dagen tot een week. Kortom, vriend wil haar geen vast contract geven per februari. Immers, dan komt hij er helemaal niet meer vanaf. Mijn vraag is. Mag dat zomaar? Immers, de functie blijft wel gewoon bestaan, maar daarvoor wil hij iemand anders gaan werven. Of kan hij dan evengoed gewoon zeggen met deze dame te stoppen?
(De dame zelf zegt in een gesprek vorige week dat zij juist het gevoel heeft dat het een stuk beter gaat omdat ze het verzuim al wel wat heeft teruggedrongen. Maar 5 ziekmeldingen vanaf juli is gewoon barstensveel. Dat inzicht heeft ze gewoon echt niet.
Als ze er trouwens is dan levert ze prima werk. Maar dan moet ze er dus zijn)
Toen afgesproken op haar verzoek dat ze 4 dagen ging werken ipv 5, dan kon ze haar rust nemen. Inmiddels ging het dus weer even goed, maar vanaf juli al weer 5 ziekmeldingen van gemiddeld 2 dagen tot een week. Kortom, vriend wil haar geen vast contract geven per februari. Immers, dan komt hij er helemaal niet meer vanaf. Mijn vraag is. Mag dat zomaar? Immers, de functie blijft wel gewoon bestaan, maar daarvoor wil hij iemand anders gaan werven. Of kan hij dan evengoed gewoon zeggen met deze dame te stoppen?
(De dame zelf zegt in een gesprek vorige week dat zij juist het gevoel heeft dat het een stuk beter gaat omdat ze het verzuim al wel wat heeft teruggedrongen. Maar 5 ziekmeldingen vanaf juli is gewoon barstensveel. Dat inzicht heeft ze gewoon echt niet.
Als ze er trouwens is dan levert ze prima werk. Maar dan moet ze er dus zijn)
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:01
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:04
quote:jollie schreef op 18 oktober 2013 @ 11:57:
[...]
+1
Ik vind het ook heel vreemd dat jij dat voor hem hier gaat vragen.
Dan vraag ik mij toch af wat die leidinggevende capaciteiten van je vriend zijn.
Want voor leidinggevende capaciteiten heb je HR-kennis nodig?
Kennelijk is vriend goed in delegeren. En dat is dan wel weer handig als leidinggevende.
[...]
+1
Ik vind het ook heel vreemd dat jij dat voor hem hier gaat vragen.
Dan vraag ik mij toch af wat die leidinggevende capaciteiten van je vriend zijn.
Want voor leidinggevende capaciteiten heb je HR-kennis nodig?
Kennelijk is vriend goed in delegeren. En dat is dan wel weer handig als leidinggevende.
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:10
Over de leidinggevende capaciteiten van mijn vriend heb ik dan weer geen enkel vraagteken. Hij is goed in wat ie doet, zijn team is blij met hem en ze leveren wat ze moeten leveren en meer. Kortom, hij leidt dat team prima. Werkgever is blij, medewerkers zijn blij. Maar hij is geen P&O vehicel en in een internationale organisatie werken dingen nu eenmaal anders lijntechnisch. Hij heeft in NL maar twee mensen zitten die bij zijn team horen (waarvan 1 dus het probleemgeval is), de rest zit elders. Het gros daarvan in Londen en Frankrijk, een paar in een land in Zuid Amerika, en een aantal op het hoofdkantoor in een ander Europees land. Moet hij daar dan ook alle wet en regelgevingen van kennen? Dan komt hij echt niet meer toe aan dat waar hij voor is aangenomen . Nogmaals, daar is een HR afdeling voor. Die horen op de hoogte te zijn van wet en regelgeving omtrent personeel, maar nogmaals, die functioneren (nog) niet naar behoren sinds de boel is overgenomen (en dat is nog maar een jaartje geleden)
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:13
quote:NummerZoveel schreef op 18 oktober 2013 @ 11:55:
[...]
Ik zou adviseren het ca 1 maand voor afloop van de overeenkomst te doen. Dat is de wettelijke opzegtermijn na bijna 3 jaar werken, en is dus netjes (ook al is de opzegtermijn niet van toepassing voor tijdelijke contracten). Langer vantevoren is niet nodig en brengt risico's (ziekmelding) met zich mee. Korter van te voren mag, maar vind ik vanuit goed werkgeverschap geen nette oplossing.Dat is idd netjes. Maar het hoeft niet.
Ik denk dat deze werknemer een enorm bord voor haar kop heeft als ze nu nog denkt een vast contract te krijgen.
[...]
Ik zou adviseren het ca 1 maand voor afloop van de overeenkomst te doen. Dat is de wettelijke opzegtermijn na bijna 3 jaar werken, en is dus netjes (ook al is de opzegtermijn niet van toepassing voor tijdelijke contracten). Langer vantevoren is niet nodig en brengt risico's (ziekmelding) met zich mee. Korter van te voren mag, maar vind ik vanuit goed werkgeverschap geen nette oplossing.Dat is idd netjes. Maar het hoeft niet.
Ik denk dat deze werknemer een enorm bord voor haar kop heeft als ze nu nog denkt een vast contract te krijgen.
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:15
Het waar wat jullie zeggen dat ze zich naar alle waarschijnlijkheid ziek zal gaan melden. Anderzijds, ach.... ze is nu toch ook vaker ziek dan aanwezig. Hij wilde eigenlijk dus de vacature openstellen, maar dan was dus de bedoeling dat zij dus de 'nieuwe' zou moeten inwerken voor ze wegging. Lijkt me ook best pijnlijk. Had hem al gemeld dat de kans dat dat zou gaan lukken redelijk klein was.
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:19
quote:adorabull schreef op 18 oktober 2013 @ 12:15:
Het waar wat jullie zeggen dat ze zich naar alle waarschijnlijkheid ziek zal gaan melden. Anderzijds, ach.... ze is nu toch ook vaker ziek dan aanwezig. Hij wilde eigenlijk dus de vacature openstellen, maar dan was dus de bedoeling dat zij dus de 'nieuwe' zou moeten inwerken voor ze wegging. Lijkt me ook best pijnlijk. Had hem al gemeld dat de kans dat dat zou gaan lukken redelijk klein was.Dit zou ik als werknemer ook gewoon weigeren.
Het waar wat jullie zeggen dat ze zich naar alle waarschijnlijkheid ziek zal gaan melden. Anderzijds, ach.... ze is nu toch ook vaker ziek dan aanwezig. Hij wilde eigenlijk dus de vacature openstellen, maar dan was dus de bedoeling dat zij dus de 'nieuwe' zou moeten inwerken voor ze wegging. Lijkt me ook best pijnlijk. Had hem al gemeld dat de kans dat dat zou gaan lukken redelijk klein was.Dit zou ik als werknemer ook gewoon weigeren.
vrijdag 18 oktober 2013 om 12:23
quote:nursejacky schreef op 18 oktober 2013 @ 11:41:
[...]
Ik had 2 weken ervoor ook nog verteld dat ik zwanger was. je snapt, heb mijn kind niet naar ex-WG vernoemd Nog erger dan een zak hooi, geen contractverlenging en dan vooral van alles roepen maar niet de echte reden willen benoemen. Ik werd er naar drie jaar uitgegooid omdat ze geen vaste contracten wilden hebben ( iedereen werkte met tijdelijke contracten) maar werd er geroepen dat ik na drie jaar opeens mijn werk niet meer goed deed. Kreeg ik te horen toen ik terug kwam van huwelijksreis. ( Baas had zich de drank en hapjes prima laten vallen drie weken eerder)
[...]
Ik had 2 weken ervoor ook nog verteld dat ik zwanger was. je snapt, heb mijn kind niet naar ex-WG vernoemd Nog erger dan een zak hooi, geen contractverlenging en dan vooral van alles roepen maar niet de echte reden willen benoemen. Ik werd er naar drie jaar uitgegooid omdat ze geen vaste contracten wilden hebben ( iedereen werkte met tijdelijke contracten) maar werd er geroepen dat ik na drie jaar opeens mijn werk niet meer goed deed. Kreeg ik te horen toen ik terug kwam van huwelijksreis. ( Baas had zich de drank en hapjes prima laten vallen drie weken eerder)
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
vrijdag 18 oktober 2013 om 13:19
quote:adorabull schreef op 18 oktober 2013 @ 11:16:
Immers, de reden van niet verlengen ligt in de ziektesfeer (verzuim). Een belangrijke tip: geef het ziekteverzuim absoluut niet als reden aan voor het niet verlengen van het contract. Je hoeft geen reden te geven voor het niet verlengen van een tijdelijk contract.
Immers, de reden van niet verlengen ligt in de ziektesfeer (verzuim). Een belangrijke tip: geef het ziekteverzuim absoluut niet als reden aan voor het niet verlengen van het contract. Je hoeft geen reden te geven voor het niet verlengen van een tijdelijk contract.
vrijdag 18 oktober 2013 om 14:16
quote:medina schreef op 18 oktober 2013 @ 13:19:
[...]
Een belangrijke tip: geef het ziekteverzuim absoluut niet als reden aan voor het niet verlengen van het contract.
En waarom is dat zo'n belangrijke tip? Het mag er gewoon bij verteld worden hoor. Er mag ook gezegd worden dat ze de kleur van haar sokken niet mooi vinden.
Het maakt gewoon niets uit bij een aflopend contract wat de reden is. Maar daarom mag je het wel zeggen.
[...]
Een belangrijke tip: geef het ziekteverzuim absoluut niet als reden aan voor het niet verlengen van het contract.
En waarom is dat zo'n belangrijke tip? Het mag er gewoon bij verteld worden hoor. Er mag ook gezegd worden dat ze de kleur van haar sokken niet mooi vinden.
Het maakt gewoon niets uit bij een aflopend contract wat de reden is. Maar daarom mag je het wel zeggen.
vrijdag 18 oktober 2013 om 19:50
Of het nou voor de vriend van TO is of iemand anders: er wordt hier steeds gezegd dat je bij een aflopend contract iemand tot de dag van tevoren (of eigenlijk de dag zelf) nog kan zeggen dat hij niet meer terug hoeft te komen. Over het algemeen klopt dat wel, maar er zijn CAO's waarin ook bij tijdelijke contracten een soort van opzegtermijn staat opgenomen. Dan moet je dis wél verder van tevoren aangven dat het contract niet verlengd wordt. Ik weet niet meer precies welke CAO(s) dat was/waren, maar mocht je iemand willen laten gaan, wel de moeite van het nakijken waard.
zaterdag 19 oktober 2013 om 15:26
quote:Biebeliee schreef op 18 oktober 2013 @ 14:16:
[...]
Het maakt gewoon niets uit bij een aflopend contract wat de reden is. Maar daarom mag je het wel zeggen.Dat is niet juist. Als je uitsluitend vanwege haar ziekte(verzuim) het contract niet verlengt, kan er sprake zijn van een discriminatoir niet-verlengen van een contract voor bepaalde tijd. Immers, je zou haar contract wel verlengen als ze niet ziek was. Omdat er geen onderscheid op basis van leeftijd, ziekte, ras e.d. tussen werknemers gemaakt mag worden, kan er bij discriminatoir niet-verlengen mogelijk - afhankelijk van de omstandigheden en een handige advocaat - een schadevergoedingsverplichting ontstaan. Die juridische procedure wil je voorkomen als werkgever. Vandaar dus dat het beter is om niet te zeggen dat haar contract niet verlengd wordt vanwege haar ziekte(verzuim).
[...]
Het maakt gewoon niets uit bij een aflopend contract wat de reden is. Maar daarom mag je het wel zeggen.Dat is niet juist. Als je uitsluitend vanwege haar ziekte(verzuim) het contract niet verlengt, kan er sprake zijn van een discriminatoir niet-verlengen van een contract voor bepaalde tijd. Immers, je zou haar contract wel verlengen als ze niet ziek was. Omdat er geen onderscheid op basis van leeftijd, ziekte, ras e.d. tussen werknemers gemaakt mag worden, kan er bij discriminatoir niet-verlengen mogelijk - afhankelijk van de omstandigheden en een handige advocaat - een schadevergoedingsverplichting ontstaan. Die juridische procedure wil je voorkomen als werkgever. Vandaar dus dat het beter is om niet te zeggen dat haar contract niet verlengd wordt vanwege haar ziekte(verzuim).